Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Toon eerste bericht

454 Reacties

@vasco_nl schreef: "Begrijpelijk want op een analoog signaal kun je geen rechten bewaken of iemand een abo heeft."

Dit is ook volledig onjuist, dan zou iedereen met een kabelaansluiting de analoge basis kanalen gratis kunnen bekijken, zonder abonnement en dit is niet zo, je moet een basis abonnement hebben van minstens Kabel-TV om analoog of digitaal beeld te kunnen ontvangen: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv

Vroeger was dit in Amsterdam wel vaak zo: als je van UPC overstapte naar bijv. KPN dan werd je abonnement bij UPC (toen nog geen Ziggo) opgezegd en ook je standaard radio/tv abonnement. Alleen bleef het signaal er volgens mij altijd wel op staan. Dus toen kon je nog gewoon de analoge zenders kijken zonder dat je daarvoor betaalde. Volgens mij zijn die gratis digitale zenders gelijk aan de levering van de analoge zenders.

Maar of dit nu nog steeds het geval is , geen idee, wellicht zijn al die "gratis" kijkers intussen al afgesloten.
Reputatie 7
Badge +25
Je kunt het vergelijken met gas, licht en water, werd vroeger ook fysiek afgesloten, nu ook niet meer.
Je kunt het vergelijken met gas, licht en water, werd vroeger ook fysiek afgesloten, nu ook niet meer.

Snap ik maar waar ik het over heb is ongeveer 5 jaar geleden, dus ik neem aan dat ze dat afsluiten toen ook al op afstand deden en niet meer fysiek. De vraag is alleen of ze dat nu dus wel doen, dus op afstand het signaal eraf halen voor jouw aansluiting.
Reputatie 7
Badge +30

Snap ik maar waar ik het over heb is ongeveer 5 jaar geleden, dus ik neem aan dat ze dat afsluiten toen ook al op afstand deden en niet meer fysiek. De vraag is alleen of ze dat nu dus wel doen, dus op afstand het signaal eraf halen voor jouw aansluiting.
@hiburg Nee dat kan niet op afstand. De kabel moet echt fysiek uit de aansluiting getrokken worden in de eindversterker op straat.
Reputatie 7
Badge +26
Toen ik hier in mijn woning kwam wonen stond deze ruim een half jaar leeg wat ik begreep van de buren. Toen ik de sleutel kreeg moest er een en ander gedaan worden. Dus daadwerkelijke verhuizing later en ook die datum dus ziggo abbo in . Echter zeker een maand eerder was er gewoon signaal.. Dus mijn vermoeden.... Is deze ook nooit afgekoppeld geweest..dit wel zo'n 8 jaar geleden.
Reputatie 7
Badge +30
@robbo Klopt! Het kost gewoon te veel om een monteur te laten komen om alleen een kabel eruit te trekken. Soms als een monteur toevallig in dezelfde EV aan de slag moet, wordt de kabel er alsnog uitgehaald, maar ook dat gebeurt niet altijd.
Reputatie 7
Badge +26
Duidelijk... Zo nu weer on topic😜
Reputatie 3
Badge +2
@simonlebon schreef: "Klantonderzoek=geen betrouwbare bron, maar slechts een schatting, vooral oudere mensen beseffen niet eens dat ze analoog kijken. En laat dat nu eens een steeds groter wordende groep zijn"

Als leverancier weet je vrijwel precies wat je klanten afnemen en hoe, met deze kennis stel je je achterliggende apparatuur in, als je dit blind doet kost het veel te veel of je loopt achter de feiten aan.

Dat gaat op wanneer je 'harde' waren of meetbare diensten (met registratie) levert, maar niet voor analoge signalen die opgevangen worden zonder dat dat gemeten wordt.
Leverancier Ziggo weet dus niet 'vrijwel precies' hoeveel mensen er daadwerkelijk naar het analoge signaal kijken.

Het is en blijft een schatting met een zeer grote marge. Klantonderzoeken/statistieken zijn te manipuleren door bijvoorbeeld de vraagstelling. Kijk eens goed hoe in Den Haag onderzoeken en statistieken ingezet worden om beleid er door te drukken.
Ik weet niet of je van series houdt, maar je zou eens "The Wire" seizoen 4 of 5 moeten bekijken, misschien dat dat je ogen opent....
Reputatie 7
Badge +35
@simonlebon Ik begrijp de onderbouwing van: "er zijn leugens, grote leugens en statistieken"

Ik benader de wereld met een kritisch en onderzoekend vertrouwen, iets is zoals het is tot het tegendeel bewezen is, dan wel wordt.

Alles negatief benaderen en wachten tot het tegendeel bewezen is kost mij veel te veel tijd en energie en zou mij veel plezier ontnemen door teveel negatieve feedback en andere negatieve reacties.

Maar doe vooral wat je leuk vindt om te doen.
ik haat ziggo al enige tijd....het is een monster geworden die zelf alles bepaalt.ooit was ik zeer tevreden met ziggo,of beter: casema.al enige jaren niks dan ellende.de reden dat ik bleef? : analoge tv.... zo vaak storing op ditale tv,kon ik iig nog altijd analoog kijken.al tig mannetjes hier geweest om de boel zgn te fixen....altijd werd de oorzaak bij mij gezocht: verouderde modem,verouderde digi-ontvanger,enz....terwijl ik die rotzooi nog maar een paar jaar heb.alles moet je zelf kopen,klauwen met geld kost dat.neem b.v. die signaalversterker....80 euro!!!!! klere-ding ging maar 5 jaar mee....modem is te oud,weet niet wat nieuwe kost....alles zelf weer betalen....nu dan de aankondiging dat analoge tv verdwijnt....oke,ik kijk dat weinig.maar WEL als er weer de ZOVEELSTE storing was en ik niet meer digitaal kon kijken! analoog was dan ideaal.nu dat verdwijnt heb ik geen reden meer om bij die vervloekte ziggo te blijven.dus overstappen.ik hoor al vele mensen almaar klagen over ziggo.ook ik ben al enkele jaren NIET te spreken over ze.ik was zo'n fan van de kabel,maar sinds ziggo alles maar overneemt,niet meer.teveel storingen en het analoge verdwijnt.waarom dan blijven? telefoon werkt ook al matig via hun.na 1 uur valt gewoon de verbinding weg.ja,ik ben woest....ik haaaaaat ze.analoog tv signaal is ZO handig en soms noodzakelijk! met name bij storingen kon ik altijd nog analoog kijken.enne: de noodzender (NPO 1) moet altijd beschikbaar zijn he....kan niet meer als je nog analoog kijkt....als je digi-kastje overleden is,of de zoveelste storing er is,kan je dat niet meer kijken.helaas is er geen concurrentie op de kabelmarkt.dus ga ik me maar orienteren op de adsl-markt.heb geen reden meer bij ziggo te blijven nu het analoge signaal verdwijnt.
Reputatie 7
Badge +26
Ik begrijp je frustratie, echter .... De bewering dat npo 1 analoog zou moeten blijven bestaan... Is al een tijd achterhaald. Het is de regering geweest die als 1e het signaal uit de lucht heeft gehaald op UHf vhs etc band. Antenne op het dak overbodig heeft gemaakt. Men moest toen allemaal iig minimaal digitenne hebben. Verder is er geen een provider meer die analoog door geeft. De storingen die je ondervindt zijn inderdaad vervelend... Maar besef het gras is niet altijd groener bij de andere providers. Maar igg sterkte bij het zoeken naar een andere provider. Gr Rob.
Reputatie 7
Badge +35
@rvenverloo Je schreef: "modem is te oud,weet niet wat nieuwe kost"

Welk modem gebruik je?
Als dit van een bepaalde soort en leeftijd is wordt deze gratis vervangen door Ziggo.
Reputatie 7
Badge +17
Ik begrijp je frustratie, echter .... De bewering dat npo 1 analoog zou moeten blijven bestaan... Is al een tijd achterhaald.

Inderdaad @robbo
Die verplichting is na een wijziging mediawet van 2008 al vervallen. En zelfs destijds konden bedrijven al ontheffing aanvragen van de verplichting tot doorgifte van analoog "als het onverkort nakomen daarvan leidt tot disproportionele kosten, tot een belemmering van innovatie of tot anderszins onredelijke uitkomsten", wat in dit geval ook zou opgaan omdat analoog een belemmering vormt voor de uitrol van 4K tv en de nieuwe DOCSIS.
Er was nog wel een regel dat áls men een analoog pakket aanbood, dat minimaal 15 zenders zouden moeten zijn maar zoals ik al schreef (en te lezen is in de mediawet) is er geen verplichting om analoog aan te bieden.
Persoonlijk denk ik trouwens dat áls er een grote calamiteit zou plaatsvinden, je sowieso niets hebt aan kabel omdat die afhankelijk is van bv elektriciteit, net als GSM's
Voor dat soort zaken zou er gewoon een analoge frequentie in de "ether" vrijgehouden moeten worden. Maar goed, dan dwaal ik weer teveel af. 😎
Reputatie 7
Badge +25
Voor dat soort zaken zou er gewoon een analoge frequentie in de "ether" vrijgehouden moeten worden.

Oók daar heb je stroom voor nodig, zenders draaien niet op lucht.
Reputatie 4
Badge +3
@rvenverloo
Een typische reactie van iemand die niet veel kijkt, niet veel interesse heeft in de materie.
Hij blijft gewoon analoog kijken en is nu boos dat dit gaat verdwijnen.
Toch kunnen wij hem helpen. Al die monteurs die over de vloer kwamen deden hun stinkende best om groene kabel, aop en modem goed af te leveren. De rest is voor de klant. Dus ook de bekabeling en versterker. Is die versterker trouwens wel nodig? Kan ook de oorzaak van de storingen zijn. Hoe oud en goed zijn de kabels afgeschermd?
Allemaal zaken die nu belangrijk voor hem zijn.
En adsl: dat kan, maar dan gaat tv via internet met alle onbetrouwbaarheid daarvan.
Reputatie 7
Badge +17

Oók daar heb je stroom voor nodig, zenders draaien niet op lucht.

Klopt. Maar zenders hebben allemaal wel een of andere noodstroomvoorziening en één zendmast kan een redelijk deel van Nederland bereiken. De ontvanger kan dan desnoods met een ouderwetse transistorradio nog luisteren. Via de kabel is het al lastiger. 2 jaar geleden een halve avond een stroomstoring gehad hier in de regio en dan liggen ook de wijkversterkers etc van Ziggo eruit zodat je niets ontvangt via de kabel, zelfs geen analoog.
Reputatie 7
Badge +35
Ter info:
Officiële rampenzenders zijn alleen op FM te beluisteren met de door @Nick999 beschreven transistorradio op batterijen:
https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/stroomuitval/vragen-over-stroomuitval/wat-is-de-frequentie-van-de-rampenzender

Voor diegene die het rampenpakket niet (meer) weten: https://crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten

Simpel voorbeeld:
Als er een waterleiding kapotgetrokken wordt of knalt een stroomverdeelstation eruit, wat allemaal makkelijk kan gebeuren, zit je zo een dag of wat zonder stroom of water en hoef je niet direct naar de supermarkt te rennen voor water of batterijen voor je radio, want die zijn dan toch al op.
zo,wat een reakties! ik zal ze van boven naar beneden "afhandelen".

@robbo : oke,dat wist ik niet,dat dat achterhaald is (NPO 1/analoog).vind dat ergens nog wat vreemd.maja,bij andere providers (adsl) is er al geen analoog tv signaal natuurlijk.ik weet dat elke provider wel weer nadelen heeft...daarom was ik zo blij met Ziggo,omdat ik dan altijd nog analoog kon kijken als er weer gedoe was (en dat heb ik nogal eens....).nu dat weg valt,hoef ik van mezelf niet meer perse bij Ziggo te blijven.

@Be rt : hoe oud mijn modem EXACT is,weet ik niet.het is de Ubee EWV3210.ik denk dat ik die nu een jaar of 3 a 4 heb.dat die te oud is,werd gezegd aan de telefoon.maar: toen had ik dat ding net....de nieuwe modem EN nieuwe digi tv ontvanger,stonden niet in hun systeem,dus werd er meteen aan verouderde apparatuur gedacht.of het gratis vervangen wordt/kan worden: geen idee.ik ben niet thuis in al dat moderne gedoe en weet niet wanneer iets al "te oud" is.maar destijds werd die idd kosteloos vervangen nadat mijn vorige overleden was.

@Witteveen : u trekt snelle conclusies......
ik kijk dus VEEL.zo'n 8 uur per dag.EN heb interesse in de materie,techniek algemeen.ben niet erg technisch aangelegd,maar ben erg van de logika.dus bij storing check ik altijd alles weer (kabels goed vast,niks los geschoten,branden de lampjes van de modem,stekker er uit en paar minuten later weer er in,enz enz....).de kabels die je voor Ziggo nodig hebt,zijn over het algemeen niet zomaar los te krijgen (schroefdraad,clips),toch zit soms iets wat los,omdat mijn kat de kabels ook interessant vindt 🙂 dus: dat check ik altijd.
in mijn topic zei ik NIET dat ik analoog kijk en dat wil blijven doen.ik kijk al vele jaren digitaal (voorheen met schotel).ik zei dat analoog handig is als ik weer eens de zoveelste storing heb bij Ziggo.of als een digi-iets kapot gaat,zoals de ontvanger.kon ik iig nog een tijdje analoog kijken tot de nieuwe ontvanger er was.maar al zou ik een analoge kijker zijn,wat dan nog? stel,ik zou niks hebben met de digitale wereld en genoeg hebben aan analoog kijken,wat dan nog? maar goed,dat is dus op mij niet van toepassing.ik ken aardig wat mensen (met name ouderen) die gewoon "ouderwets" tv willen kijken.die moeten nu over op digitaal.maar goed,ik hou van de techniek,de mogelijkheden en volg dat ook.de enige reden dat ik boos ben,is dat ik niet meer terug kan vallen op analoog als bepaalde zenders het digitaal niet goed meer doen.daar heb ik al lange tijd last van.de zenders die het betreft,wisselen.heb het een tijd gehad bij NPO3 en bepaalde RTL-zenders.na een paar weken ging dat spontaan weer goed en waren weer andere zenders de klos.dit alles gebeurde nadat Ziggo iets met de frequenties had gedaan.het gaat nu enige tijd goed,geen enkele last.soms is het er ineens weer: blokjes en signaal weg bij bepaalde zenders.na een tijdje was het dan weer goed.heeft dus niks met bekabeling e.d. te maken,want dan zou het een constante zijn.ik was dan altijd blij dat ik nog terug kon vallen op het analoog signaal als dat gedoe er weer was.natuurlijk deden die monteurs hun best,alhoewel niet allen....de meest recente wel,die heeft ALLES nagetrokken,dus ook de groene kabel.het probleem leek te liggen aan de kabel uit de muur.de vorige monteur had die kabel vreselijk gestripped,volgens die man.een groot deel van de kabel in de muur lag gewoon bloot! de beste man heeft dus alles langs gelopen en op de kabel in de muur na,was alles perfekt.ging daarna ook enkele maanden goed.daarna zo nu en dan toch weer blokjes en geen signaal bij bepaalde zenders,na een tijdje verdween dat weer,zomaar....op zulke momenten weet ik het ook niet meer.....als het aan bepaalde apparatuur zou liggen (modem,digi ontvanger),zou het een constante moeten zijn.of b.v. de frequentie van een zender.maar dan zou het niet na een tijdje weer een andere zender moeten zijn en niet vanzelf na een paar weken weer verdwijnen.nu gaat het weer een tijdje goed.enkele keer weer blokkerig voor een paar uur op bepaalde zenders.een heel enkele keer weer signaalverlies voor een zender (niet te ontvangen dan),de dag (of paar dagen later) er na weer prima.das toch raar? maar goed,kan/kon dan altijd nog analoog verder kijken,dat vond ik ideaal! en DAT was de reden om bij Ziggo te blijven.of die signaalversterker nodig is,weet ik niet.volgens de monteur destijds wel,die had het er tussen gezet bij aanvang van abo bij Ziggo.ik weet wel dat toen die versterker overleed (had maar paar jaar dienst gedaan),ik niks meer kon.de kabels zitten met van die "losse sprieten" aan de versterker.kon de dus niet zonder de versterker in de modem steken.ik ben niet zo thuis in techniek,op dat gebied.ik heb geen extra apparatuur,zoals meerdere tv's en pc's.gewoon de telefoon,televisie en pc.ik vertrouw de monteur in deze.
de kabels zijn,voor zover ik weet,goed afgeschermd.destijds ook aanbevolen door Ziggo en gecertificeerd.namelijk Hirschman-kabels.heb gewoon de benodigde lengtes,dus niet een 20 meter kabel voor een afstand van 5 meter. evt storende elementen (zoals een DECT telefoon),staan niet vlakbij de modem.
dat "typische reaktie",wat u zei,klopt dus niet....ik vind het gewoon vervelend dat dat analoge verdwijnt,om de redenen die ik omschreef.en: als je Ziggo benadert,de dreigende toon dat je alles zelf moet betalen als het aan jezelf ligt.ergens begrijp ik dat wel....er zijn genoeg mensen die al bellen,terwijl er gewoon een kabeltje los ligt.en er is genoeg info op de site bij standaard problemen.toch vind ik het wat eng.....word dan bang dat ik moet betalen als het toch aan mijzelf (b)lijkt te liggen,al heb ik met mijn logika alles gechecked.naja....kamp dus al jaren met dat probleem.meerdere monteurs langs geweest,allen andere meningen.zo langzamerhand moet je een techneut zijn om alles te snappen,er rekening mee te houden.naast de digi-ontvanger,heb ik een sleuf in de tv,voor die kaart.dat destijds getest.ook toen weer bij bepaalde zenders die blokken en gedoe.was dus niet mijn digi-ontvanger.ik weet het niet meer....heb nu al 8 jaar lang gedoe.ik wil rust....ongestoord tv kijken,niet beperkt zijn tot maar 1 uur lang bellen (dan wordt het signaal zomaar verbroken).alleen het internet doet het vrijwel altijd goed."wel eens" een storingkje vind ik prima,kan gebeuren.heb gechecked bij vele anderen.qua Ziggo redelijk wat klachten. qua adsl,erg weinig klachten.is ook afhankelijk van de regio/wijk waar je woont.blijkbaar is het wat Ziggo betreft niet helemaal goed in deze buurt,heb meerdere klachten gehoord hier.naja,nu het analoge signaal weg gaat,heb ik geen reden meer bij Ziggo te blijven.ik geef ze nog een kans,dat wel.anders maar naar KPN of zo.ik hoop dat ik het 1 en ander nu wat verduidelijkt heb,met name voor Witteveen.
Reputatie 4
Badge +3
Inderdaad heb ik mij iets vergist. Dat komt ook omdat je weinig informatie geeft. En dat doe je nog niet.
Dat modem heb ik trouwens ook. Is gewoon prima.
Is de groene kabel nu geheel vernieuwd in de muur? Waar zit het aop (abonnee overname punt)? Hoe lang is de kabel naar de (enige) tv?
De F connectors (sprieten zoals jij ze noemt) kunnen ook op een andere poort aangesloten worden met meer of mindere versterking. Er zijn ook koppelstukjes te koop om de versterker er tussenuit te laten. Eventueel tijdelijk.
Tijdelijk een nieuwe (goede kabel) zonder versterker rechtstreeks van aop naar tv decoder trekken al eens geprobeerd, om de kwaliteit van de huidige kabels te testen.
Alleen over het bellen van één uur lang kan ik niets zeggen. Zo lang heb ik nog nooit gebeld.
Reputatie 7
Badge +35
@rvenverloo OK, dan op naar een goed TV kunnen kijken en kunnen internetten met hulp van alle reageerders en zo nodig een Ziggo moderator die in de achtergrond nog meer kan zien.

Kun je hier een foto plaatsen van je AOP met eventuele splitters en versterkers erop?
We hebben nu een huur mediabox maar hebben aan een Digitale Ontvanger genoeg.
Kunnen we deze ook bestellen?
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @avanhien,
dan moet je je abo even aanpassen via 1200, dat werkt het snelst.
Even voor jezelf goed opschrijven wat je wenst en dan even bellen.
Denk er wel om dat de digitale ontvanger een vervanger is voor het te vervallen analoge signaal en daarmee krijg je dus minder zenders te zien en al veel minder in HD, wèl digitaal.
Kun je dus niet vergelijken met een volwaardig tv-pakker met decoder.
Hallo @avanhien,
Denk er wel om dat de digitale ontvanger een vervanger is voor het te vervallen analoge signaal en daarmee krijg je dus minder zenders te zien en al veel minder in HD, wèl digitaal.

Heb al een alles in 1 pakket, daar gaat het niet om. Heb extra een huur humax decoder in de slaapkamer staan en zou graag deze willen vervangen naar een digtale ontvanger
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @avanhien,

Heb al een alles in 1 pakket, daar gaat het niet om. Heb extra een huur humax decoder in de slaapkamer staan en zou graag deze willen vervangen naar een digtale ontvanger

Hallo @avanhien,
dan toch even de helpdesk bellen en de extra huurbox opzeggen en een gratis digitale ontvanger 5500 aanvragen.
Je kunt de opzegging namelijk niet online regelen.
Succes
Reputatie 7
Badge +19
"Heb al een alles in 1 pakket, daar gaat het niet om. Heb extra een huur humax decoder in de slaapkamer staan en zou graag deze willen vervangen naar een digtale ontvanger".

Een huur Humax is een digitale decoder, maar kan daarnaast ook een opname functie hebben. Maar wil je alleen de vrije zenders ontvangen, dán kun je de nieuwe Humax 5500c gebruiken welke Ziggo nu uitgeeft.

Reageer