Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Toon eerste bericht

454 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Als ik het stappenplan volg moet ik op een moment kiezen tussen digitaal, analoog of digitaal en analoog. Elke keer kies ik digitaal
maar ondanks dat ik die keuzes opsla, verandert het elke keer weer in digitaal en analoog. Is dat de bedoeling?

Welke TV heb je? @Thoelle
Als er dan iemand is die ook dezelfde TV heeft dan kan hij/zij even meekijken of het in de gebruiksaanwijzing opzoeken.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo
@Thoelle

Zoals @Be rt al zegt, welke tv heb je?? Ik denk een samsung, zo ja dan zou ik hem eerst even terug zetten naar fabrieksinstellingen.

Teun
Als ik het stappenplan volg moet ik op een moment kiezen tussen digitaal, analoog of digitaal en analoog. Elke keer kies ik digitaal
maar ondanks dat ik die keuzes opsla, verandert het elke keer weer in digitaal en analoog. Is dat de bedoeling?

Welke TV heb je? @Thoelle
Als er dan iemand is die ook dezelfde TV heeft dan kan hij/zij even meekijken of het in de gebruiksaanwijzing opzoeken.

Het is een Samsung
Hallo
@Thoelle

Zoals @Be rt al zegt, welke tv heb je?? Ik denk een samsung, zo ja dan zou ik hem eerst even terug zetten naar fabrieksinstellingen.

Teun
Bedankt, dat zal ik proberen.
Reputatie 7
Badge +11
Oke

graag horen we even hoe het is afgelopen.

Teun

p.s als je een module hebt, dan wel even laten zoeken zonder dat hij in de tv zit.
Oke

Teun

p.s als je een module hebt, dan wel even laten zoeken zonder dat hij in de tv zit.
Oke

Teun

Nee, geen module, ik wilde het instellen bij een cliënt (thuiszorg), die heeft alleen een kabel en keek analoog.
Reputatie 7
Badge +11
Oke

duidelijk.

Teun
Reputatie 7
Badge +26
@ThoelleHeeft je client wel de module slot geplaatst? ( op meestal de achterkant tv) Deze zijn vaak de laatste 3 a 4 jaar los bijgeleverd. . ? Dan kan je volgens mij pas digitaal zoeken. Bij een samsung en dvb c )
Reputatie 7
Badge +19
@ThoelleHeeft je client wel de module slot geplaatst? ( op meestal de achterkant tv) Deze zijn vaak de laatste 3 a 4 jaar los bijgeleverd. . ? Dan kan je volgens mij pas digitaal zoeken. Bij een samsung en dvb c )

Is dat zo @robbo? Het lijkt mij toe dat je ook zonder dat slot wel de vrije zenders kan ontvangen. De DVB-C tuner zit immers in de Tv zelf... Het lijkt mij dus dat dat slot pas nodig is als je een module wilt plaatsen. Althans, dat lijkt mij het meest logische.
Reputatie 7
Badge +26

Is dat zo @robbo? Het lijkt mij toe dat je ook zonder dat slot wel de vrije zenders kan ontvangen. De DVB-C tuner zit immers in de Tv zelf... Het lijkt mij dus dat dat slot pas nodig is als je een module wilt plaatsen. Althans, dat lijkt mij het meest logische.

Toen ik mijn tv had aangeschaft lukte het ook niet. Tv ging ook steeds op analoog. Het kan natuurlijk zo zijn dat ik iets verkeerds deed, maar na plaatsing van het slot, lukte het wel meteen. Maar nogmaals dit kon ook aan mij liggen, maar ik wil het wel zo even benoemen. Stel dat dit bij de client van Thoelle ook zo is. Al weer 3 jaar geleden... Dus. Ik weet het ook niet meer precies.
7,5 % is 300.000 van de 4.000.000 klanten met 800.000 TV's op analoog signaal, waarvan er behoorlijk wat DVB-C hebben die direct om kunnen schakelen via hun TV naar digitaal met instructies via deze pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen

En indien dit niet lukt, krijg je een gratis Digitale ontvanger met een monteur om alles in orde te maken.
Helaas zit er niet meer in dan een gratis apparaat en een gratis monteur.

En van de klanten zijn er mogelijk ook die meerdere TV's hebben die alleen op analoog werken. Ik bijvoorbeeld. 1 x een Samsung TV in de keuken met een niet ondersteunde dvb-c interface. Dat ding hangt aan de muur; een box erbij is niet handig op het aanrecht dus tv moet vervangen worden. De andere is een LCD-tv (TileVision) die is ingebouwd in de muur van de badkamer. Waar laat ik die box? Oftewel; ook hier een probleem. Analoog werkt op deze plekken prima, straks een flink probleem. Bedankt Ziggo!
Reputatie 7
Badge +26
De box die ziggo uit gaat geven is erg klein. Dus plekje is vast te vinden.
Mogelijk in de keuken, ja... maar nu is alles strak afgewerkt, dan dus niet meer.

In de badkamer is het onmogelijk. In een vooruitziende blik heb ik tijdens het opleveren van de badkamer een componentkabel (Toen was zo'n lange HDMI-kabel onbetaalbaar of bestond nog niet) door muren/plafond naar de zolder getrokken. Daar kan ik dan met wat kunst en vliegwerk eventueel zo'n box aansluiten. Alleen; de bediening gaat dus niet meer, of de afstandbediening van de box moet via RF werken...

Ik ben dus gewoon niet blij. Alle oplossingen geven me veel ongemak of kosten me extra. Was het niet mogelijk om het aantal analoge zenders flink in te krimpen om extra ruimte te maken, maar dat NED1 tm pakweg SBS6 analoog beschikbaar blijven? Want wat zie ik nu als tegenprestatie van ziggo terug? Wordt mijn 40/4 abbo dan binnen afzienbare tijd verhoogd? Of gaan alleen de dure abonnementen omhoog / worden er nog extra dure abonnementen verzonnen? Daar heeft de doorsnee gebruiker niets aan.
Reputatie 7
Hey @David_H. Ik lees een hoop onvrede in je berichten. Logisch, want als je het zo tegen jouw situatie aanlegt kan het best zijn dat er zaken gaan veranderen. En we kunnen best eerlijk zijn; verandering voelt vaak niet goed.
Allereerst even over je TV's. Weet je zeker dat deze beide niet digitaal via de kabel kunnen kijken? Loop voor de zekerheid voor beide TV's eens de stappen door. Wie weet valt het mee!

Je hebt het over een tegenprestatie. Je kunt, indien nodig, een gratis Digitale Ontvanger van ons in bruikleen krijgen om digitaal te kijken op een TV die dit zelf niet ondersteunt. Hiermee kijk je in een stuk betere kwaliteit! Heb je het voor meerdere TV's nodig, heb je de optie er meer te bestellen tegen een erg voordelig eenmalige bijdrage.
Het kan dat de internetsnelheden in de toekomst verhoogd gaan worden. Maar of hier al concrete plannen voor zijn, dat durf ik je niet te vertellen. Ik weet hier helaas (nog) niets van.
Hey @David_H. Ik lees een hoop onvrede in je berichten. Logisch, want als je het zo tegen jouw situatie aanlegt kan het best zijn dat er zaken gaan veranderen. En we kunnen best eerlijk zijn; verandering voelt vaak niet goed.

Leuke psychologische babbel 😑 Verandering waar we beter (of in ieder geval niet slechter) van worden, ben ik absoluut voor. In mijn (misschien unieke) situatie word ik er niet beter van.

Je hebt het over een tegenprestatie. Je kunt, indien nodig, een gratis Digitale Ontvanger van ons in bruikleen krijgen om digitaal te kijken op een TV die dit zelf niet ondersteunt. Hiermee kijk je in een stuk betere kwaliteit! Heb je het voor meerdere TV's nodig, heb je de optie er meer te bestellen tegen een erg voordelig eenmalige bijdrage.

Dat is niet het soort tegenprestatie wat ik bedoel. Analoog wordt afgeschaft, want... o.a. omdat er dan bandbreedte vrij zou komen. Prima, daar kan dan voor gekozen worden. Maar het gebruik van die vrijgekomen bandbreedte zie ik nog niet terug, vandaar mijn opmerking over nieuwe snellere abonnementen of upgrades van de huidige. Er zijn dus blijkbaar nog geen plannen bekend om iets met de vrijgekomen bandbreedte te gaan doen. Dus waarom nu, als men pas in 2019/2020 (?) van plan is iets met de extra ruimte te gaan doen?

Tot dusver wordt niemand er beter van. OK, sommigen komen er nu achter dat hun TV ook digitaal kan ontvangen. Dat hadden ze eerder ook kunnen uitvogelen...
De rest wordt opgescheept met extra kastjes, extra afstandsbedieningen, kunnen sommige analoge apparatuur afschrijven of worden gedwongen nieuwe apparatuur (TV's) aan te schaffen.

Het is een commerciële keuze, die niet voor iedereen even leuk uitvalt... Het mag toch wel gezegd worden? Nu lijkt het via de topictitel "Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!" dat het een feestje gaat worden... beetje overdreven wat mij betreft dus. (het is eerder een moetje 😉
Reputatie 7
Ik heb niets gezegd over 2019/2020, enkel over dat ik nog niets weet over concrete plannen.

Natuurlijk kan jij het persoonlijk geen vooruitgang vinden, daarin sta je hartstikke vrij. Wij zullen er in elk geval alles aan doen om de overgang zo goed en makkelijk mogelijk te laten ervaren.
Reputatie 7
Badge +26
@David_HMm Natuurlijk mag een ieder zijn mening geven! Echter Om een uitleg nou meteen "Leuke psychologische babbel " te noemen?

Besef wel dat bij ziggo digitale tv al de norm was. En men ondanks dit gewoon nog de mogelijkheid gaven om analoog te kijken. ( als enige provider) In tegenstelling van andere providers. Ziggo is hier dus best wel lang mee door gegaan.

En ja Uiteraard begrijp ik dat sommige veranderingen lastig uit kan vallen. Je hebt altijd voor en tegen standers. Ik bedoel het niet vervelend als ik ook even je laatste zin aan mag halen..."Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!" dat het een feestje gaat worden... beetje overdreven wat mij betreft dus. (het is eerder een moetje ?"

Het is nu eenmaal de tijd om analoog uit te schakelen. Merendeels kijkt men al digitaal. En ja voor die gene die dan een tv hebben staan in badkamer etc om daar voor het maar uit te stellen? Iedereen mag van mij een tv neerzetten waar men dat wilt. Wat mij betreft in de wc. ruimte ....

Maar ik denk dan liever eerst even aan de oudere die met deze verandering meer problemen zal hebben. Maar het boxje wat door ziggo wordt uitgegeven is ZEER vriendelijk in gebruik! en men zal aangenaam verrast zijn van mooier beeld! En ja dit voor de oudere! een vooruitgang kan betekenen.

En voor die gene die in de badkamer een tv hebben en verm. geen oplossing is.....sorrie "Leuke psychologische babbel "?? Nogmaals ik begrijp je tegenstand... Maar sta ook open voor een uitleg. Ook van een moderator die namens ziggo reageert. En voor de voorstanders. Zoals wij voor jou argumenten openstaan. En het dan niet een "Leuke psychologische babbel " te noemen!
Natuurlijk mag een ieder zijn mening geven! Echter Om een uitleg nou meteen "Leuke psychologische babbel " te noemen?

Nu trek je mijn opmerking behoorlijk uit z'n verband. Het ging mij niet om de uitleg, maar om de zin "En we kunnen best eerlijk zijn; verandering voelt vaak niet goed."...

Het is nu eenmaal de tijd om analoog uit te schakelen.

Waarom? Om extra bandbreedte te creëren? Er zijn (nog) geen plannen om iets met de extra bandbreedte te gaan doen... Gebruik dit dan ook niet als reden.

Kostenreductie voor het in stand houden van de huidige analoge installaties. Dat is de reden. Niet om het volk te redden van de analoge tv. Maar zeg dat dan gewoon.

Maar ik denk dan liever eerst even aan de oudere die met deze verandering meer problemen zal hebben. Maar het boxje wat door ziggo wordt uitgegeven is ZEER vriendelijk in gebruik! en men zal aangenaam verrast zijn van mooier beeld! En ja dit voor de oudere! een vooruitgang kan betekenen.

Phoe... klinkt wel heel meegaand in de klantbeleving 😉 ... Je gaat er erg snel van uit dat ouderen hier blij mee zijn. Ouderen hebben veel moeite om met dit soort zaken over te schakelen. Een andere afstandsbediening is voor hen een hele grote stap. Een soms onoverkomelijke stap. Oude bomen moet je niet verplanten. Ga maar eens bij een verzorgingshuis kijken. Doe ik vaak om daar probleempjes met TV's e.d. op te lossen. En dat beter beeld? Worden ze echt niet warm of koud van. Meestal zien ze het verschil niet eens doordat het zicht van deze oudere mensjes op leeftijd al heel beroerd is. Een grotere TV helpt dan beter dan een hogere resolutie. Gelukkig kunnen deze dan wel digitale tv ontvangen, maar moet men weer wennen aan een nieuwe afstandbediening. Die vorige kon men (letterlijk) blindelings bedienen.

Nogmaals; het is een commerciële keuze. Prima. Ik snap dat je het verhaal moet verkopen, maar ga nu niet zitten jubelen dat het nu allemaal geweldig gaat worden. Het wordt er voor de meeste niet slechter op, sommigen worden nu geholpen met het beter gebruik van hun tv en sommigen gaan er op achteruit. Zo is het en daar moeten we het mee doen. #eerlijkverhaal
Reputatie 7
Badge +26
Op de eerste plaats hoef ik mijn verhaal "niet te verkopen" ik geef gewoon mijn mening ook gewoon als klant net als jij. "Maar inderdaad verschrikkelijk als je geen tv meer kan kijken in de badkamer."😉 Mijn oude ouders/oude buurtjes, wat clienten, en etc zien wel degelijk verschil tussen digitaal en analoog. (heb dit kastje een paar dagen bij andere (voornamelijk oudere) uitgeprobeerd) De afstand bediening van de nieuwe 5500 is ook voor oudere ZEER geschikt. GROTE toetsen en simpel vorm gegeven. Zelfs mijn vader kan er zeer goed mee omgaan. En geloof mij dat zegt wel wat. Verder nam je aan dat ik er te snel van uit ging dat ouderen hier mee blij zou zijn. Dat beweerde ik ook niet. Maar mijn ervaring is dus anders dan de jouwe. Dit ook voor mijn werk.

Ik heb dit kastje ook even bij de oude buurtjes aangesloten... Nou ze stonden verbaasd! Dus de ab is al een vooruitgang tav de normale tv ab is zo mijn 1e indruk...Nogmaals ik vind het best hoe jij hier over denkt. En laat dat op mijn manier doen. Een discussie vind ik prima en vaak leuk.. En laten we het ook zo houden. En niet persoonlijk aanvallen en onjuiste aannames rondslingeren.. Hier laat ik het bij. Gr Rob
Reputatie 7
Badge +35
@David_H schreef: "Waarom? Om extra bandbreedte te creëren? Er zijn (nog) geen plannen om iets met de extra bandbreedte te gaan doen... Gebruik dit dan ook niet als reden."

Het is algemeen bekend dat 4k en Docsis 3.1 er aan zit te komen en dat je daar bandbreedte voor nodig hebt, maar dan moet wel eerst analoog volledig afgesloten zijn om het voor iedereen uit te rollen.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/gigabit-internet-uiterlijk-in-2020-voor-alle-ziggoklanten

https://www.consumentenbond.nl/tv/4k-ultra-hd
Ook Ziggo heeft plannen om een 4K-pakket aan te bieden, maar wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @David_H

ik ga niet in, of verder op wat er al is geschreven, maar de nieuwe Humax decoder is klein. Niet veel groter dan een CD doosje, en maar zo'n 4 cm dik en deze kan desnoods ook op zijn kant worden geplaatst. Misschien zelfs achter de Tv. Dat heb ik vaker gezien. Wellicht is er met wat fantasie dus best wat mogelijk, zonder dat je een of meer andere Tv's moet gaan aanschaffen.

Ik verwacht dan ook dat de meesten daar niet voor zullen kiezen en toch zullen overgaan tot het gebruik van de nieuwe Humax/Ziggo decoder, of wellicht een ander model. En eenmaal gebruik makend van het digitale signaal zul je zeker content zijn met het resultaat. De techniek gaat soms wat erg snel, maar het lijkt mij toe dat het analoge signaal nu wel eens mag gaan verdwijnen, al begrijp ik uiteraard dat niet iedereen deze verandering kan waarderen. Ik kan dat ook niet altijd.
Goedenavond,
Ik had 2 weken geleden mijn 2 Samsung tvs omgeschakeld via het stappenplan( waar trouwens 2 verschillende versies van zijn)
Nu begon de Tv in de woonkamer bij sommige zenders de digitale blokjes te geven, erg irritant om naar te kijken.
Simpel gedacht dat ik de tv gewoon even opnieuw de zenders zou laten zoeken maar hij vind alleen analoge zenders in een rare volgorde (net5 staat dan op 4)
Terug naar fabrieks instellingen dus en digitaal laten zoeken, dat doet hij dan ook en komt met 0 kanalen op de proppen.
Is er in die 2 weken iets veranderd?

Groet Mick.
Reputatie 7
Badge +35
@Mickvv schreef: "Nu begon de Tv in de woonkamer bij sommige zenders de digitale blokjes te geven, erg irritant om naar te kijken."

Het lijkt er op dat je signaal niet geheel goed meer gaat, dan kan de TV de kanalen ook niet goed vinden.

Een digitaal signaal is wat kritischer wat betreft bekabeling, stekkerdozen en AOP - de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.

Als eerst mogelijke oplossing: de stekkers een keer losmaken en weer goed vastdrukken dan wel draaien en kijken of ze goed weer vast gaan.

Mocht dit geen verbetering geven, laat het even weten er zijn nog meer stappen om het signaal weer goed te krijgen.
Bedankt voor de reaktie Bert!

Vanochtend weer geprobeerd te installeren maar wel eerst de splitter richting slaapkamer er tussenuit gehaald.
Alle kanalen weer gevonden met Ziggo sport op 14 dus digitaal!
Nu heb ik 2 splitters, weet iemand of er een goede bijzit?

Groet Mick

Reageer