Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Toon eerste bericht

454 Reacties

Reputatie 7
Ik begrijp nog steeds niet dat Ziggo stopt met analogisch signaal en ons eigenlijk op kosten jaagt maar zelf antieke rommel blijft uitzenden.

Hey @Vermeegen. Welkom hier. Wat bedoel je precies met deze tekst? Ik hoor graag wat voor antieke rommel we uitzenden en wat er volgens jou beter kan!
Reputatie 7
Hey @Shilka.
Bedankt voor je feedback! Ik ben sowieso van mening dat we meer moeten tonen over de voorwaarden van de Digitale Ontvanger. Hier heb ik al heel veel over doorgezet, maar helaas wordt niet alles opgepakt.
Wat betreft de voorbeelden die jij nu doorgeeft; hier wordt uberhaupt niet over de mogelijkheid gesproken en dat verbaast me inderdaad wel heel erg. Ik heb dus ook dit direct weer doorgezet, zodat de informatie volledig(er) kan worden neergezet. Top dat je dit met ons deelt! #LekkerBezig
Reputatie 7
Badge +26
Helaas een 2e box of module aanvragen https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/mediabox/

Heb je de 2e tv een dvb c tuner?, dan kan je gewoon digitaal de free to air zenders ontvangen. zonder extra apparatuur.
Reputatie 7
Badge +35
TV met DVB-C tuner omzetten naar Digitaal, vrijwel alle TV's hebben dit tegenwoordig standaard in zich:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen
Reputatie 7
Badge +17
Ik begrijp je frustratie, echter .... De bewering dat npo 1 analoog zou moeten blijven bestaan... Is al een tijd achterhaald.

Inderdaad @robbo
Die verplichting is na een wijziging mediawet van 2008 al vervallen. En zelfs destijds konden bedrijven al ontheffing aanvragen van de verplichting tot doorgifte van analoog "als het onverkort nakomen daarvan leidt tot disproportionele kosten, tot een belemmering van innovatie of tot anderszins onredelijke uitkomsten", wat in dit geval ook zou opgaan omdat analoog een belemmering vormt voor de uitrol van 4K tv en de nieuwe DOCSIS.
Er was nog wel een regel dat áls men een analoog pakket aanbood, dat minimaal 15 zenders zouden moeten zijn maar zoals ik al schreef (en te lezen is in de mediawet) is er geen verplichting om analoog aan te bieden.
Persoonlijk denk ik trouwens dat áls er een grote calamiteit zou plaatsvinden, je sowieso niets hebt aan kabel omdat die afhankelijk is van bv elektriciteit, net als GSM's
Voor dat soort zaken zou er gewoon een analoge frequentie in de "ether" vrijgehouden moeten worden. Maar goed, dan dwaal ik weer teveel af. 😎
Reputatie 7
Badge +19
Hmmm @hanh je spreekt jezelf wel wat tegen in de reactie van net. Lees het nog maar eens door, dan weet je vast wat ik bedoel.
Reputatie 7
Badge +19
Ha Willem,

Het spijt me, maar ik zie geen tegenspraken.
Gr Han

Niet? Ik zie het wel:

"Je kunt begrijpen dat Ziggo dit zo doet: beperking van de kosten die de afschaffing van analoog met zich meebrengt. Je kunt niet aan de gang blijven met het uitdelen van gratis kastjes."

"Toch vind ik de regeling ook wat raar. Ziggo heeft er belang bij nieuwe klanten te krijgen, waarmee, als alles goed gaat een langdurige relatie kan worden aangegaan.
Tel uit je winst.
Waarom zou er dan geen gratis kastje vanaf kunnen?"

Dat vind ik dus tegenstrijdig...
Reputatie 7
Badge +19
Ja, waarom krijgen we eigenlijk geen Tv @Lycke Ziggo? Toch wel wat flauw eigenlijk ... 😁

Misschien kunnen jullie deze wel gaan verhuren aan klanten. Als deze dan opstappen zijn ze meteen hun Tv kwijt, dus dan bedenken ze zich vast nog wel een keer voor ze naar KPN gaan ... 😉

Ik heb me soms toch ideeën ... 😎
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb gekeken naar de specificaties van jouw TV en er zit inderdaad een DVB-C tuner in, dus de tv is geschikt voor kabel tv.
Maar zit er ook een ingang in voor CI+ module? Volgens mij niet. Daarom is de TV niet geschikt voor Digitale TV, maar wel voor kabel tv, omdat je daar geen CI+ module voor nodig hebt.

De check die benoemd wordt in de begin post, geeft inderdaad het verkeerde antwoord. Die check laat alleen zien volgens mij of er een CI+ module in de TV kan/er wordt gecheckt of Digitale TV mogelijk is, terwijl er gecontroleerd moet worden of de TV een digitale tuner heeft/of digitale kabel tv mogelijk is op deze tv. Om dit te checken, heb je deze checktool nodig.

Samenvattend, je hoeft geen extra kosten te maken, omdat de TV een DVB-C tuner heeft. Als je de zenders opzoekt volgens het stappenplan in de checktool die ik hierboven benoem, kun je gewoon kijken naar de vrije zenders. Heb je ook geen extra kastje nodig. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ziggo biedt prima service aan klanten met een tweede oudere tv in huis, die niet geschikt is voor digitale ontvangst, door het gratis in bruikleen aanbieden van een digitale ontvanger. Mijn 2e tv in de slaapkamer is een Philips 30PF9975/12 uit 2003 en niet geschikt voor rechtstreekse ontvangst van een digitaal tv-signaal. In de nacht van 11 december ontkoppelt Ziggo hier het analoge signaal.

Afgelopen zondag bij de klantenservice een digitale ontvanger besteld, gisteren in de namiddag ontvangen en het aansluiten is een fluitje van een cent. De zwarte ontvanger is compact, slechts 16 x 13 cm. Naast een prima lichte AB (met grote duidelijke toetsen) wordt ook meegeleverd een kabel met aan de ene zijde een ronde 9-polige stekker die je in de ontvanger steekt en aan het andere uiteinde een scart stekker, een kabel die je in de praktijk voor oude tv's altijd zal moeten gebruiken. Overigens worden ook nog een hdmi- en een korte coaxkabel meegeleverd.
Het beeld van mijn Philips was voor een analoog signaal niet slecht, maar is nu dankzij de digitale ontvanger duidelijk wat opgeschaald. En ik kan nu in de slaapkamer ook kijken naar Ziggo Sport (kanaal 14). Binnenkort ga ik bij mijn moeder ook zo'n digitale ontvanger installeren.

Hoewel de tv's tegenwoordig scherp laag geprijsd zijn, vind ik dit voorlopig een prima oplossing.
Mijn complimenten aan Ziggo voor deze gratis service. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren bij andere providers als geste voor klanten die voorlopig willen blijven kijken met een oudere extra tv in huis.
Reputatie 7
Badge +26
Ik denk wat er wordt bedoeld: de gratis ontvanger is wat Ronald aangaf " laatste alternatief bij diegene die nu op dit moment geen mogelijkheid hebben om digitaal te kijken" Aangezien dat best wel veel mensen een dvb- c ontvanger ingebouwd in hun tv hebben en of denkt ik kijk analoog. Of de weet niet hebben dat zij dus gewoon analoog keken en zo ook hun zenders hebben opgezocht en dus niet de zenders digitaal hebben ingesteld.( onkundigheid) hier dus ook te zien in sommige topics dat men nu pa na uitleg van ons tot de ontdekking kwam dat men altijd al digitaal kon kijken! Hier wordt dan eigenlijk ten onrechte een gratis ontvanger opgestuurt. De controlle hierop is natuurlijk niet te toen. Ziggo weet niet welk tv de klant heeft, en bij bestelling de gratis ontvanger wordt verstrekt. ... Probleem? Niet zo zeer voor ons... Maar voor ziggo😁
Hoi allemaal

ik heb net mijn tv ingesteld, met module. Alles ging goed, maar alle zenders tussen kanaal 71 en 503 zijn weg. Dus geen eredivisie kanalen etc etc. ik heb het al 3 keer geprobeerd. Zelfde resultaat

update opgelost! De overschakeling guide geeft id 4444 aan, dat moet 5555 zijn.
Het is niet mijn probleem N.N. en ik denk dat ik het glashelder heb uitgelegd. Maar nogmaals kort: De 5500, de eerste gratis versie is voor mensen die straks zonder Tv zitten als het analoge signaal vervalt. Teun komt er echter mee dat mensen die al digitaal kunnen kijken, toch de gratis 5500 ontvangen, voor b.v. boven. En dat was dus niet de bedoeling.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Daar is die 5500 juist voor bedoeld, voor de mensen die een ook 2e of 3e tv hebben die alleen maar analoog aan kan. Je kunt ze moeilijk verplichten een nieuwe tv te kopen, dus moet Ziggo voor een goed alternatief zorgen, zij gooien tenslotte analoog er af.

Hoi,

Wat @Willem-A bedoelt is dat mensen die al digitaal kijken eigenlijk geen recht hebben op een gratis 5500c. Die is bedoeld voor mensen die analoog kijken en waarbij de tv geen digitale tuner heeft. Die krijgen de 1e 5500c gratis en voor iedere box erbij wordt een eigen bijdrage gevraagd van € 29,95 per box.

Hoe Ziggo dit gaat controleren is de volgende vraag.
Reputatie 7
Badge +11
Hoi @Willem-A

Het kan nog wel eens meer verwarrend worden als de SD kastjes ook gaan verdwijnen. Vraag mij of hoe men dat allemaal wil controleren?????
Misschien dat Ronald inderdaad nog wat extra uitleg kan geven.
Het was inderdaad een kastje voor de slaapkamer.

gr Teun
Reputatie 6
Badge +8
Ik snap niet hoe dit onduidelijk kan zijn:

" Maar ik kijk toch al digitaal?
Die kans is heel erg groot! Ongeveer 90% van jullie kijkt al digitaal. Maak je namelijk gebruik van een digitale ontvanger zoals een Mediabox of bijvoorbeeld een CI+ module, dan kijk je digitaal. Er zijn ook tv’s die het werk van een Mediabox of CI+ module doen. Heb je nog een oude tv op je slaapkamer staan, dan wordt het een ander verhaal. Ben je benieuwd of je met jouw tv digitaal kan kijken? Doorloop dan het stappenplan!

En als ik analoge tv kijk?
Heb je een tv in huis die niet digitaal proof is? Dan heb je straks dus ineens geen beeld meer. Hier hebben we natuurlijk ook over nagedacht. Voor deze tv’s hebben we de Digitale Ontvanger in het leven geroepen. De ontvanger beschikt over een HDMI- en een SCART-aansluiting. Dit apparaatje zorgt ervoor dat ook op jouw tv digitale tv gekeken kan worden.

Maar wat kost de Digitale Ontvanger dan?
De eerste Digitale Ontvanger die je van ons nodig hebt, ontvang je gratis in bruikleen. Heb je er meer nodig, dan vragen we een eenmalige bijdrage van €29,95 per stuk. Ook deze ontvangers worden geleverd in bruikleen. Let wel dat er een maximum aan zit. In totaal mag je maximaal 3 Digitale Ontvangers afnemen. Net als alle andere situaties kun je niet meer dan 5 digitale tv ontvangers hebben. Als voorbeeld:

1. Mediabox XL
2. CI+ Module
3. Digitale Ontvanger
4. Digitale Ontvanger
5. Digitale Ontvanger
"
Reputatie 7
Badge +35
@youriy
Er zijn mensen die graag hulp willen, welke hulp is niet relevant, je kunt niet alles weten en kunnen.
Daar is het forum een perfecte plaats voor, niet hoeven bellen, geen moeilijke vragen hoeven beantwoorden, rustig kunnen lezen en rustig over eventuele vragen en antwoorden na kunnen denken.

Voor mij is een Jackson-Rees Circuit een normaal woord en uitermate simpel in gebruik inclusief de benodigde gassen, dampen, flow en de benodigde driepoot der anesthetica, maar voor de meeste mensen niet.
En ik kan weer geen spat wiskunde, ieder zijn kennis en kunde.

Quote van iemand die graag meer wilde weten: "ik kijk tv en wat analoge en digitale is weet ik niet als ik maar tv kan kijken box ik heb alleen een box voor de kinderen en verder heb ik daar geen tijd voor moet veel werken"

De mensen die bij ons een decoder hebben aangevraagd hadden dus GEEN digitaal, dus recht op een gratis ontvanger. De mensen die als digitaal hebben, daarvoor ga ik natuurlijk geen kastje bestellen. Dat is natuurlijk ook niet nodig, daar men al digitaal kijkt, hetzij via tv of decoder.
Dus @Willem-A wij geven de kastjes niet onnodig uit. Ziggo gooit al te veel over de balk met alle gratis kastjes en tienduizenden kabels!!!!!
Heb al vele malen hier over gebeld , maar dat helpt niets. In het systeem waarbij wij inloggen heb ik al meerdere malen gevraagd en gesmeekt: zet een optie erbij dat de klant geen hardware nodig is. Antwoord: kan niet! Waanzin natuurlijk. Nu is het zo dat als de klant zijn abb wijzigt hij heel vaak een nieuwe humax 5300 krijgt, die men dan weer (onterecht) aanbied op M.P. Kijk maar eens en toets humax 5300 in en je zult versteld staan hoeveel er compleet nieuw in doos op staan.

Ik snap niet hoe dit onduidelijk kan zijn:

" Maar ik kijk toch al digitaal?
Die kans is heel erg groot! Ongeveer 90% van jullie kijkt al digitaal. Maak je namelijk gebruik van een digitale ontvanger zoals een Mediabox of bijvoorbeeld een CI+ module, dan kijk je digitaal. Er zijn ook tv’s die het werk van een Mediabox of CI+ module doen. Heb je nog een oude tv op je slaapkamer staan, dan wordt het een ander verhaal. Ben je benieuwd of je met jouw tv digitaal kan kijken? Doorloop dan het stappenplan!

En als ik analoge tv kijk?
Heb je een tv in huis die niet digitaal proof is? Dan heb je straks dus ineens geen beeld meer. Hier hebben we natuurlijk ook over nagedacht. Voor deze tv’s hebben we de Digitale Ontvanger in het leven geroepen. De ontvanger beschikt over een HDMI- en een SCART-aansluiting. Dit apparaatje zorgt ervoor dat ook op jouw tv digitale tv gekeken kan worden.

Maar wat kost de Digitale Ontvanger dan?
De eerste Digitale Ontvanger die je van ons nodig hebt, ontvang je gratis in bruikleen. Heb je er meer nodig, dan vragen we een eenmalige bijdrage van €29,95 per stuk. Ook deze ontvangers worden geleverd in bruikleen. Let wel dat er een maximum aan zit. In totaal mag je maximaal 3 Digitale Ontvangers afnemen. Net als alle andere situaties kun je niet meer dan 5 digitale tv ontvangers hebben. Als voorbeeld:

1. Mediabox XL
2. CI+ Module
3. Digitale Ontvanger
4. Digitale Ontvanger
5. Digitale Ontvanger
"

Mensen, we vervallen weer in herhaling. Jullie hebben zelf al antwoordt gegeven op de vraag.

Conclusie:

1e Waar is de Humax in eerste instantie voor bedoeld zie quote @youriy
2e Is er controle op de uitgifte zie quote @Teun Ziggo wil of kan het niet.
3e Wat vinden wij daar van. Weinig tot niets, zolang wij als klant maar niet opdraaien voor de kosten van teveel gratis, in bruikleen, uit gegeven Humaxen.

Dus laten we alsjeblieft een punt zetten achter dit onderwerp.
Reputatie 2
Badge
KPN komt met digitaal kijken via je telefoon op hun ‘ziggo go tv’ app. Wel via Chromecast. Maar dat is goedkoper en zonder kabels enz. Als ziggo dat ook doet mag de analoge tv eruit vsn mij. Ik heb in de woonkamer een humax omdat ik anders geen uitzendinggemist kan kijken. En ik wil niet een horizonbox want mijn aansluiting is in de meterkast en mijn woonkamer op de eerste etage. Ik kijk verder op twee slaapkamers analoog want ik heb geen plankjes of iets waar een decoder op kan staan. En ik heb op alle tv’s een appletv voor YouTube en Netflix. Als het analoge signaal weg gaat moet ik een mediabox aan een 230v kabel langs de muur laten hangen om tv te kunnen blijven kijken. En tot overmaat van ramp heb ik op een kamer geen volledig digitaal signaal. Wel veel maar veel zenders niet. Want het signaal stoort??? Hoezo storing op een digitaal signaal kabel??? Ik heb perfect beeld analoog op dezelfde kabel. Dus digitaal kan niet of ik moet wederom na vier jaar nieuwe kabels trekken. En plankjes monteren voor een media speler. Of ik moet twee gloed nieuwe platte tv’s kopen voor op de slaapkamer. Wat een onzin. Als ik andere kabels moet trekken dan worden dat utp (of nog beter stp) kabels en neem ik KPN want ik krijg meer kastjes die kleiner zijn en zelfs niet nodig zijn.

Dus als ziggo haar app ook volledig open gooit als KPN hoef ik niks te veranderen.

En voor de slimme lezer. Mijn appletv’s hangen achter het scherm?

Ik ben vast niet de enige die platte full HD schermen op de slaapkamer hebben aan de muir gemonteerd. En Willen geen extra afstandsbedieningen en kastjes in de slaapkamer. En ok analoog is minder van kwaliteit maar pauw of. Het ochtendnieiws hoeft van mij niet in full HD of 4k
Reputatie 3
Badge +2
Hey Nick999, het is goed om informatie te delen, maar dan moet het feitelijk juist zijn. Je poneert net iets te stellig over de afschakeling van de FM-band, zowel in het geval de Ziggo-distributie als de afschakeling in de ether.

Er is een groot verschil tussen "vanaf 2027 zullen analoge zenders uit de ether worden uitgefaseerd" en "Het ziet er naar uit dat in 2027 de uitfasering van analoge zenders zal starten".
Het is de nuance die ontbreekt.

Het moment waarop de afschakeling van de zenders in de FM-band zal plaatsvinden is (nog) niet bekend. Wel is uitgezocht wanneer het meest gunstige moment van afschakeling FM zou kunnen zijn. Dat ligt tussen 2027 en 2032. Of uitfasering eerder of later zal starten is nog niet vastgelegd. In 2015 is de afschakeldatum door het ministerie van EZ losgelaten.

https://www.dialogic.nl/file/2018/01/bijlage-17199691.pdf
Reputatie 7
Badge +17
Dat klopt. Maar er staat nog veel meer in dat document en het had weinig nut om het geheel hier te plaatsen. Er wordt duidelijk een voorkeur gegeven om het niet later dan 2032 te doen omdat daarna de positieve effecten dalen.
Verder is het maar de vraag welke omroepen straks nog interesse hebben om analoog uit te zenden. Aan de nieuwe vergunningen is al de voorwaarde gesteld dat er ook digitaal wordt uitgezonden en er is geen verplichting meer om analoog uit te zenden. Dus loop je straks het risico om alleen nog radio 1 tm 4 te ontvangen en verder niks.
Mijn inschatting is dat uiterlijk 2020 de analoge radio verdwijnt van de kabel en 10 jaar later uit de ether omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt.
En als Ziggo gedwongen wordt om concurrentie toe te laten dan kon het wel eens ensller gaan nog omdat dan de bandbreedte hard nodig is.
Reputatie 7
Badge +17
@Willem-A De mexiabox XL heeft meerdere tuners en gebruikt (indien ze vrij zijn) de tuners om alvast op het vorige en volgende kanaal af te stemmen, zodat je niet hoeft te wachten op de HDCP handshake en authorisatie. Apparaten met maar 1 tuner of apparaten die deze optie niet hebben, zappen altijd trager. Voordat het kanaal mag worden weergegeven moet er nl eerst een vorm van authorisatie plaatsvinden en gekeken worden of het kanaal met deze smartcard mag worden weergegeven.
Reputatie 7
Hey @rvenverloo. Ik heb je een privébericht gestuurd om samen het verhaal op te pakken en ervoor te zorgen dat je weer 100% tevreden gaat zijn met de diensten. Ik hoor graag van je!
Reputatie 7
Badge +25
Getest door totaal tv:
https://www.totaaltv.nl/tests/miniontvanger-met-perfect-digitaal-beeld/
Reputatie 7
Ik snap je punt, @LosLeos, maar denk dat het anders voor je ziet dan het is. Je kunt een abonnement zonder Digitale TV met een Mediabox/Module nemen. Maar Digitale KabelTV (signaal dat gewoon altijd aan staat, net als nu nog het analoge signaal) kan inderdaad niet worden uitgezet.

Zoals je in jouw abonnement kunt zien heb jij een abonnement inclusief Digitale Kabel TV & Radio. Dus het signaal via de kabel. Logisch ook, want als we dit signaal uit zouden zetten, zou je modem ook geen signaal meer krijgen en heb je dus geen internet.

Ik hoop dat je de situatie zo iets beter begrijpt.
Reputatie 7
Wanneer je digitale TV met een Mediabox of CI+ module kijkt, gebruik je altijd een (virtuele) smartcard. Deze kaart bepaald welke zenders jij als abonnee wel en niet mag zien (uiteraard door ons aan/uit-gezet, in verhouding tot je abonnement).

Wanneer je kabelTV Kijkt, gebruik je niet een kaart. Deze zenders zijn dus open en zichtbaar voor iedereen die Ziggo signaal actief heeft op de kabel. Dit kan niet uit gezet, want dan moet het hele signaal uitgezet en ontvang je dus helemaal geen diensten meer.

Het is dus inderdaad mogelijk om toegang tot zenders aan/uit te zetten door ons, wanneer je als klant een smartcard hebt. De basiszenders, die je ontvangt in Digitale Kabel TV & Radio, zijn vrij te ontvangen door elke Ziggo klant en kunnen dus niet worden uitgezet.

Is het zo beter te begrijpen?

Reageer