Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Toon eerste bericht

454 Reacties

Ik begrijp dat de techniek vooruit moet, en dat is goed! , maar erg jammer dat Ziggo voorbijgaat aan het feit dat er ook een groep is, die nu gedwongen worden om nieuwe apparatuur te kopen. Ik begeleid een aantal mensen die de tv aankrijgen, 1-2 en 3 kijken, en dat is het. Om daar een kastje aan te sluiten.... Nee, Dan sta ik daar elke dag om het uit te leggen. Niet iedereen weet wat resolutie betekend als u mij begrijpt.

Dus, daar moet een nieuwe tv komen . En dat, vergt de ook nodige inspanning. Is er ook een overzicht waar staat wanneer welke regio 100% digitaal gaat? Dan kan ik e.e.a wat in gang zetten

Natuurlijk hoeft daar niet noodzakelijk een nieuwe Tv te komen. Als ze nu analoog kijken, en ze de Humax 5500c ontvangen, is het werken daarmee zeer eenvoudig. Eenmaal aangesloten en correct ingesteld is dat denk ik zeer goed te den, maar natuurlijk kan het lastig zijn als de decoder middels HDMI op de Tv is aangesloten en de Tv niet overschakelt naar de juiste ingang, of de laatste ingang onthoud. Maar als eenmaal alles is ingesteld, is het alleen nog een kwestie van inschakelen van de decoder en de afstandsbediening daarbij is zeer gebruiksvriendelijke voor ouderen, met mooie grote toetsen.

En het is ook niet alleen Ziggo welke stopt met het analoge signaal. Caiway was daar veel eerder al mee gestopt en Delta volgt dit straks ook. Ook zijn gaan werken met de Humax, daar echter de 5550c, welke gelijk is aan de 5500c. Het analoge signaal is al zeer lang aanwezig en je kan nou eenmaal niet voorkomen dat men daar een keer vanaf stapt en dat helaas ook wat nare of nadelige gevolgen heeft voor een groep mensen. Natuurlijk is dat altijd triest, maar het is nou eenmaal niet te voorkomen. En ikzelf baal soms ook flink als we weer aan wat nieuws moeten omdat het oude niet meer kan worden gebruikt, of simpelweg niet meer goed werkt. En dat gaat soms wel erg vlot. Niets houd nog waarde... Maar ik denk dat men uiteindelijk blij zal zijn als men digitaal kijkt, want het beeld is absoluut een stuk fraaier.

Hoi Willem-A,

Bedankt voor je reactie. Dit heb ik ook getypt op een andere reactie: Het niet "automatisch" van de tv op de scart-aansluiting, of het per ongeluk verkeerde afstandbediening gebruiken, icm volume, e.d. ... hmmm, gevoelsmatig gaat toch bij sommige mensen lastig worden. Misschien toch maar even uitproberen met zo'n kastje.
Reputatie 7
Badge +26
Hej allemaal even een kort vraagje. Als ik nu het digitaalkastje bestel(mijn woonplaats is nog niet aan de beurt) dan ga ik ervan uit dat het analoog signaal gewoon beschikbaar blijft voor mijn andere 2 TV's van de kids.

Ja, het signaal blijft voorlopig op de kabel tot uw regio aan de beurt is.
Reputatie 7
Badge +35
@simonlebon schreef: "Het is niet vast te stellen hoeveel mensen er analoog kijken. Ook niet hoeveel mensen naar ongecodeerd zenders kijkt via een eigen ontvanger of ingebouwde tuner van de tv."

Als leverancier weet je behoorlijk nauwkeurig hoe je klanten kijken, mag ik hopen, laten we een afwijking nemen van 0,5% dan hebben we het over 20.000 van de 4 miljoen waar nog een twijfel over kan bestaan.

@simonlebon schreef: "Een belangrijk ding ontbreekt in dit topic, wat bij een calamiteit?"
Als de stroom eruit ligt, ligt ook de coax versterking eruit en de doorgifte van digitale signalen door koper, dan heb je in het geheel geen analoge TV en digitale TV meer.

Calamiteitenzenders in Nederland, kijk in het overzicht voor de frequentie in uw regio.: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/stroomuitval/vragen-over-stroomuitval/wat-is-de-frequentie-van-de-rampenzender

Deze zenders kun je met een apparaat wat FM kan ontvangen op een accu of batterijen beluisterd worden als de stroom uitvalt.

Actuele informatie van de overheid bij rampen, calamiteiten en noodsituaties : https://www.crisis.nl

@simonlebon schreef: "Overigens zal internet bij Ziggo niet een gelijke up-to-date en download snelheid hebben vanwege de beperking van de coaxkabels in het netwerk."

Docsis 3.1 komt eraan: De standaard specificeert snelheden tot 10 Gbps downstream en tot 2 Gbps upstream en definieert een uitbreiding van het frequentiespectrum tot eerst 1,2 GHz en later tot 1,7 GHz.

En daarna Full Duplex Docsis 3.1 10 Gbps download en 10 Gbps upload:
https://www.cablelabs.com/full-duplex-docsis
Reputatie 7
Klanten die na 8 maart 2018 klant zijn geworden, komen niet in aanmerking voor een gratis Digitale Ontvanger. Sorry, maar jouw aanvraag valt daar dus ook buiten.
Sorry mar kon bij mij nederlands kennis dat stukje text niet schrijven en moet drie keer als lang om nederlands te schrijven.. uw begrijp stel ik zeer op prijs.
Reputatie 7
Heb er wel begrip voor maar snapte het niet 😋 daarom de vraag waarom opeens in Engels. Van mij mag het hoor, soms komt er ook wel een Engelse vraag hier langs en die help ik ook wel.

Fijne zondag en geniet van het mooie weer! Have a nice Sunday and have sunny day today ???
Reputatie 7
Badge +26
Bovendien vind ik dat hij gelijk heeft.
Reputatie 7
Badge +19
Bovendien vind ik dat hij gelijk heeft.

Je bedoelt @drcarben neem ik aan? Eigenlijk vind ik dat ook. Als ik zie hoe gemakkelijk Ziggo nieuwe decoders opstuurt naar mensen terwijl de ander niet eens defect is, kan er nu ook wel een uitzondering worden gemaakt. Dat zullen de kosten ook niet meer zijn.

Dus @Lycke Ziggo, geef @drcarben a.u.b. nog even een decoder. Dat moet toch mogelijk zijn.
Reputatie 7
Gelukkig staat er in de huisregels van Community Ziggo (https://community.ziggo.nl/de-ziggo-community-147/de-ziggo-community-huisregels-25530/index1.html) niets over Nederlands en/of Engelse teksten. Uiteraard moet het wel leesbaar blijven en geen andere vreemde taal, welke niemand zal begrijpen.

Eigenlijk wel jammer dat dit niet is opgenomen in de huisregels. Zoiets van, alleen Nederlands & Engels toegestaan omdat dit de meest gangbare talen zijn. Maar ja, de meeste mensen begrijpen het wel op de community en doen daarom uit zichzelf niet zo moeilijk als het in het Engels staat 😎

Voor mij was het alleen de vraag waarom het antwoord in een andere taal stond, en dat is me duidelijk. 😐
Nou wat een actieve discussie dit is geworden 🙂

Bedankt allemaal voor julie input en support. Punt niet was een discussie over forum-regels te oorzaken maar snap wel dat dit gekomen is door mij engelse 'side-note' 😶

De bottom line:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/ -> 'Veelgestelde vragen' :

"Digitale ontvanger voor toestellen die niet geschikt zijn ... De eerste kosteloos en de tweede en derde voor een eenmalig bedrag van € 29,95 per stuk."

Het informatie is duidelijk dat geen verschil in zit voor oud / nieuwe klanten.

@Lycke Ziggo aub : als een klant, kan een bedrijf als ziggo me niet zeggen dat de informatie op de website, die ik heb gezocht en ondertekend, om uit-endelijk klant te worden, en vervolgens meer diensten te bestellen heeft verborgen gebreken, in mijn nadeel.

zolang ik bij ziggo blijf, en zolang ik deze TV wil gebruiken om digitale te kijken, gaat het me €48 p.j. extra kosten.

Dus wat moet ik nou beste doen ...
Reputatie 7
Badge +19
@ThoelleHeeft je client wel de module slot geplaatst? ( op meestal de achterkant tv) Deze zijn vaak de laatste 3 a 4 jaar los bijgeleverd. . ? Dan kan je volgens mij pas digitaal zoeken. Bij een samsung en dvb c )

Is dat zo @robbo? Het lijkt mij toe dat je ook zonder dat slot wel de vrije zenders kan ontvangen. De DVB-C tuner zit immers in de Tv zelf... Het lijkt mij dus dat dat slot pas nodig is als je een module wilt plaatsen. Althans, dat lijkt mij het meest logische.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo @drcarben

ik heb ze regelmatig en als je hem bij mij koopt, krijg je hem gegarandeerd!

vr gr Teun
Reputatie 7
Badge +11
Het tehuis heeft een voorziening voor digitale tv. Dus een tv met dvb-c tuner is voldoende. gewoon instellen op FTA en bijna alle zenders zijn dan te ontvangen.

gr Teun
Reputatie 7
Badge +17
@evelien52 Het is niet omschakelen naar digitaal, maar uitschakelen van analoog. Je kunt nu al digitaal kijken als je een geschikte tv hebt (met CI+). Daar verandert niets aan. 😎
Reputatie 7
Badge +25
Hallo, wanneer wordt in Limburg geschakeld van analoog naar digitaal? zodat ik ook op de slaapkamer

mooi digitaal kan kijken (hopelijk zonder kastje) met Ziggo's stappenplan!

Hallo @evelien52,
Je hoeft niet te wachten totdat jouw regio afgeschakeld wordt, dat kan al direct met een geschikte TV.
Reputatie 1
waarom technisch gezien kunnen er maar 5 tvs op een klantnr. er is volgens mij geen technische belemmering om dat te verhogen het is een economische belemmering
Reputatie 7
Badge +35
@Mickvv schreef: "Nu begon de Tv in de woonkamer bij sommige zenders de digitale blokjes te geven, erg irritant om naar te kijken."

Het lijkt er op dat je signaal niet geheel goed meer gaat, dan kan de TV de kanalen ook niet goed vinden.

Een digitaal signaal is wat kritischer wat betreft bekabeling, stekkerdozen en AOP - de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.

Als eerst mogelijke oplossing: de stekkers een keer losmaken en weer goed vastdrukken dan wel draaien en kijken of ze goed weer vast gaan.

Mocht dit geen verbetering geven, laat het even weten er zijn nog meer stappen om het signaal weer goed te krijgen.
Reputatie 7
Badge +35
@basco Hier wordt al maanden over gecommuniceerd dat het gaat gebeuren.

"ziggo weet heel goed dat niemand zit te wachten op 40 zenders of meer"

Daar zitten wel meer mensen op te wachten, anders krijg je het niet verkocht en hebben juist veel mensen zelfs nog een pakketuitbreiding en stapt niet iedereen over naar een provider die een kleiner pakket heeft.

"het argument dat er dan meer ruimte is voor 4a 5 zenders meer dan we nu al digitaal hebben is zwak"

Eén analoge zender vereist ongeveer evenveel kabelcapaciteit als vijf HD-zenders en wel twaalf en meer standaard SD digitale zenders, maal 24 analoog, maar vergeet niet dat 4K er ook aan zit te komen, dat vereist nog meer capaciteit.
Ziggo is de laatste die analoog eruit gooit, dus dat was nog een meevaller, ze mochten al eerder, ze hebben zelfs gevraagd om langer analoog uit te mogen zenden.

Er kunnen veel meer dan 5 TV's op 1 digitale aansluiting, maar niet meer dan 5 smartcards en/of mediaboxen waarmee je meer zenders hebt, interactief kunt kijken, on-demand en/of apps kunt gebruiken.
Als je een DVB-C TV hebt en dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig of Humax mediaboxen, kun je alle vrije digitale zenders = Free To Air zenders ontvangen, al heb je 20 TV's staan.
Je zult wel het één en ander aan versterkers nodig hebben om het signaal goed te krijgen.
Reputatie 7
Badge +26
Dit is even een kwestie van uitproberen. Hoe wel mijn eerste indruk is dat deze wat verouderd zijn, en niet meer aan de huidige norm voldoen. ( niet genoeg afbeschermd inz instraling-storing 4 g) Certivicatie Kabelkeur merk zou ik zeker aanraden bij evt nieuwe aanschaf. Maar wie weet voldoen de splitters het nog voldoende.
Reputatie 7
@David_H, ik ben erg benieuwd naar de merken en types TV's die hebt staan. Je geeft in een eerder bericht aan "een Samsung TV in de keuken met een niet ondersteunde dvb-c interface. ". Bedoel je hiermee dat de TV geen DVB-C tuner heeft, of wel maar ga je ervan uit dat deze niet ondersteund wordt?

Wanneer de TV namelijk een DVB-C tuner heeft, is hij sowieso geschikt voor digitale TV via de kabel (het kan zijn dat hij niet door ons gecertificeerd is voor Ziggo TV met een CI+ module, maar dat staat hier helemaal los van).

Zou je ons wat meer informatie over je twee TV toestellen kunnen geven?
Reputatie 7
Het klopt dat het kan dat de rechten op je smartcard niet actief staan en dat je op die manier dus geen digitale TV via de kaart kunt zien. Maar het gaat in dit verhaal (analoog verdwijnt, over op digitaal) niet over Digitale TV via een kaart, maar over Digitale kabel TV. Zonder Smartcard dus. Dat kan niet worden uitgezet. Dat staat nu ook altijd al aan en had je ook kunnen gebruiken toen je kaart niet werkte, als je TV geschikt is voor digitale TV via de kabel.

Ik weet niet goed hoe ik het nog anders kan uitleggen, @vasco_nl. Misschien heeft iemand anders nog een manier om dit uit te leggen?
Reputatie 7
"Dus het is mogelijk om digitaal uit te schakelen maar Ziggo wil dat (nog) niet doen"

Hier ga je dus de fout in. Het is niet mogelijk het uit te schakelen, want dan zouden we het volledige signaal uitschakelen (en heb je dus ook geen internet meert).

Het standaard kabel signaal is NIET uit te schakelen. En via dit signaal kan je digitaal kabel TV kijken. Het is jammer dat je 'erbij blijft', maar hoe je het voor je ziet is gewoon niet hoe het zit.
Reputatie 7
Badge +26
@vasco_nl@Lycke ZiggoAls ik even een poging mag wagen. ( Wellicht zal ik ea wat herhalen maar dat zeit zo)Even samenvattend: ziggo stuurt alles dus via de kabel dus: data voor bv internet / telefonie en tv/radio diensten. Tv wordt dus digitaal. Eigenlijk was het al zo dat digitaal de norm was, maar ondanks voor die gene die nog van analoog gebruikmaakte bv de oudere onder ons en evt tv in de slaapkamer nog analoog beschikbaar was.

De free to air zenders is lijkt mij goed uitgelegt. Met andere woorden als je een decoder/ontvanger of dvb c tuner in je tv kan je dus inderdaad digitaal kijken. Dus alle digitale zenders visueel wordt ontvangen. De smartcard en of de module ( incl. Smartcard) zorgen er voor dat je ook de gecodeerde zenders kan bekijken. ( waar jij de rechten of lees een abonnement voor hebt. Dus doet niet anders dan het gecodeerde om te vormen/ toestemming te geven om deze on gecodeerd te laten zien. Het is dus niet de smartcard en of module die de digitale zenders verzorgt. Die zorgen er alleen voor dat gecodeerde zenders ongecodeerd te zien zijn. Het zijn de digitale tuners die de zenders ontvangt. Hier wordt wel eens verkeerd overgedacht. ( dus de free to air zenders zijn niets anders dan digitale zenders waar geen codering van toepassing is. ) en dus voor een ieder te ontvangen! Zolang dit zo is zal men dus ook een tv abonnement af moeten nemen ja...

Het uitschakelen van het digitale signaal: hoe zie je dit dan ? Het is naar mijn idee niet mogelijk om bv voor Pietje uit te schakelen en voor jantje niet . De genoemde signalen gaan nu eenmaal over die kabel. Die moet nu eenmaal bij iedereen te ontvangen Zijn . Het signaal van af ziggo : is dit dus al niet mogelijk. Dan komt het signaal aan op de buiten kast / verdeel kast. Van daar verdeelt verzenden de klant. Van af dit punt zou je wellicht technisch iets kunnen doen. Bij de aansluiting bv huisnr 100 een filter plaatsen. Of Bij de klant een kastje plaatsen om daar het digitale tv signaal uit te filteren? Mocht dit uberhaupt mogelijk zijn. Wat kost dit? Wie betaald dit? Wij alle klanten. Wat dus doorberekend wordt. Wat is het prijsverschil dan. Minder dan die 18 euro? Dit is niet haalbaar. Technisch mischien te doen, maar nu niet mogelijk. En wat ik al zei al die diensten gaan nu eenmaal over dat ene kabeltje...

Wellicht zie ik dit verkeerd, of is de werkelijkheid anders. Maar heb het om het zo simpel mogelijk te houden zo uitgelegd. En ik hoop zo duidelijk mogelijk. Dat evt uitschakelen van digitale tv eigenlijk niet mogelijk is. Gr Rob
Reputatie 7
Badge +26
Ondertussen dat ik mijn laatste reactie gaf, heeft Be rt ook gereageerd . In upc gebied kan de freq. En netwerk id verschillen bij gebruik van bv een humax. Zie deze link:http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/netwerktabel.shtml en symbool 6900
Reputatie 7
Badge +35
@vasco_nl schreef: "De free to air SD zenders via een DVB-C ontvangen kan ik ook wel zonder Ziggo, daar is in het geheel geen abo voor nodig."

Ik ben benieuwd hoe dat werkt?

Reageer