Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

  • 5 maart 2018
  • 471 reacties
  • 137981 keer bekeken


Toon eerste bericht

471 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
Hallo @paulvro
Ziggo heeft onlangs bevestigd via een directeur dat de analoge tv binnen 2 jaar volledig afgeschakeld wordt en dat de analoge radio nog gewoon op de kabel blijft en dat er nog geen zicht op is wanneer dat eventueel gaat verdwijnen, dus die opmerking over 2020 die ik elders lees klopt niet.
Citaat van CEO Ziggo:
Op gebied van radio verandert er voorlopig niets.
Reputatie 4
Badge +2
@paulvro Dan zou ik maar vast beginnen te sparen, want ook de analoge radio gaat verdwijnen. Alleen gebeurt dat rond 2020, dus over 2 jaar. Daar ontkom je niet aan.
En dan mag je van geluk spreken dat Ziggo ontheffing heeft gevraagd en gekregen van het Commissariaat voor de Media, anders hadden ze de analoge radio gelijk met de analoge tv moeten stoppen.


Ik weet niet wie jou deze onzin op de mouw gespeld heeft, maar dat zal waarschijnlijk op 1 april geweest zijn...
Reputatie 7
Badge +12
@simonlebon,

kijk eens op: https://tweakers.net/nieuws/133025/ziggo-stopt-binnen-drie-jaar-met-analoge-tv-en-radio.html
Of is dat soms ook onzin?
Reputatie 6
Badge +9
Dat bericht is van vorig jaar, en inderdaad gedeeltelijk onjuist.
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @Nick999,
Ik heb de beslissing gelezen en kom tot een andere conclusie, zie citaat:

Mocht VodafoneZiggo de voorgenomen afschakeling van het analoge radiosignaal niet voor 1 januari 2021 kunnen realiseren dan zal VodafoneZiggo opnieuw een – met
redenen omkleed - verzoek tot ontheffing moeten indienen.

Het is dus niet gezegd dat het analoge radiosignaal definitief verdwijnt per 1-1-2021.
Mocht VodafoneZiggo het t.z.t., om wat voor reden dan ook, niet redden om een voldoende alternatief voor analoge radio te bieden kan VodafoneZiggo wederom een ontheffing voor het afschakelen van het analoge radiosignaal aanvragen.
Hey @Wielie68. Welkom hier!
Ik heb het gevoel dat de hele verhaal rondom het verdwijnen van het analoge signaal nog niet volledig duidelijk is. Dat is niet gek, het is flink wat informatie!
Je geeft aan dat er problemen zijn met je apparatuur; dan moet dit natuurlijk worden opgelost! Dit staat volledig los van het verdwijnen van het analoge signaal.
De TV's op de kamers van je kinderen, wat voor TV's zijn dit? De kans is heel erg groot dat deze al digitale TV via de kabel aankunnen en er dus niet een Mediabox nodig is. Mocht je een TV hebben die geen digitale TV via de kabel aankan, kan je hiervoor de Digitale Ontvanger in bruikleen ontvangen.

Op dit moment maak je de vergelijking met de extra Ziggo Mediabox XL, wat een volledig ander apparaat is en die dus helemaal los staat van dit verhaal.

Kan je me vertellen wat voor storingen je ervaart? Ik wil je hier graag mee helpen.


Beste lycke,

Bij zijn al legio monteurs over de vloer geweest ik heb zelfs een kastje gehad om mijn signaal 24/24 te meten.
Op dit moment valt het gelukkig mee met storingen.
De extra box is traag met starten via moca, de 2e box werkt via wifi want met moca stoort teveel.
Ofwel de alom bekende problemen met de extra boxjes, ze zijn niet voor niets voorlopig uit de handel gehaald.
Ik heb totaal 4 extra tv’s waarvan er dus 2 via wxtra box en de andere analoog.
Ik weet niet beter dan als ik die andere 2 digitaal wil hebben dat dat niet kan omdat het totaal te veel is.
De 2 nog analoge tv’s hebben wel scart en of hdmi ingang maar geen ingang voor een kaartje.
Bovendien zal je wel weer extra moeten gaan betalen als ik die 2 tv’s ook digitaal wil maken
Reputatie 7
@Wielie68. Bedankt voor de informatie.
Laten we even stil staan bij het digitaal kijken op de 4 extra TV's. Wat voor TV's zijn dit? De meeste TV's in Nederland kunnen zonder verdere apparatuur al digitaal kijken via de kabel. Je kunt dit per TV checken met deze stappen.
Uiteraard hebben we het dan over digitale TV via de kabel, dus niet met dezelfde opties als je nu met de extra Mediaboxen hebt. wel met meer en betere kwaliteit ten opzichte van het analoog kijken nu.

Laat je me weten wat er uitkomt met je TV's en of je dus inderdaad digitaal kunt kijken?

P.S. Kleine toevoeging; wellicht kijk je zelfs al digitaal via de kabel op de TV's zonder Mediabox. Dit check je op kanaal 14. Zie je hier Ziggo Sport, dan kijk je al digitaal en verandert er dus sowieso niets. Zie je niets op kanaal 14, neem dan even het stappenplan door om te kijken of het wel/niet mogelijk is. Ik hoor graag van je!
Reputatie 7
Badge +17
@N.N. Ze moeten dan inderdaad een nieuw verzoek indienen. Maar het is dan opnieuw weer de vraag of het wordt ingewilligd. Zoals je op de site kunt lezen zijn er ook genoeg verzoeken afgewezen. Verder denk ik niet dat ze al te lang doorgaan, want vanaf 2027 zullen analoge zenders uit de ether worden uitgefaseerd.
Reputatie 7
Badge +25
@N.N. Ze moeten dan inderdaad een nieuw verzoek indienen. Maar het is dan opnieuw weer de vraag of het wordt ingewilligd. Zoals je op de site kunt lezen zijn er ook genoeg verzoeken afgewezen. Verder denk ik niet dat ze al te lang doorgaan, want vanaf 2027 zullen analoge zenders uit de ether worden uitgefaseerd.
Dan ben je toch weer negen jaar verder. Wie dan leeft, wie dan zorgt, toch?
@Wielie68. Bedankt voor de informatie.
Laten we even stil staan bij het digitaal kijken op de 4 extra TV's. Wat voor TV's zijn dit? De meeste TV's in Nederland kunnen zonder verdere apparatuur al digitaal kijken via de kabel. Je kunt dit per TV checken met deze stappen.
Uiteraard hebben we het dan over digitale TV via de kabel, dus niet met dezelfde opties als je nu met de extra Mediaboxen hebt. wel met meer en betere kwaliteit ten opzichte van het analoog kijken nu.

Laat je me weten wat er uitkomt met je TV's en of je dus inderdaad digitaal kunt kijken?


P.S. Kleine toevoeging; wellicht kijk je zelfs al digitaal via de kabel op de TV's zonder Mediabox. Dit check je op kanaal 14. Zie je hier Ziggo Sport, dan kijk je al digitaal en verandert er dus sowieso niets. Zie je niets op kanaal 14, neem dan even het stappenplan door om te kijken of het wel/niet mogelijk is. Ik hoor graag van je!


Beste lycke,

De stappen zijn me duidelijk, het zou idd met een decoder moeten kunnen maar waarom moet je gaan betalen als je er meer dan1 wil hebben?
@Wielie68 Voor zover ik begrepen heb zijn dit servicekosten voor de 2e en de 3e, verder zijn deze in bruikleen en bij een defect worden ze gratis omgeruild.

Een servicekosten vergoeding mag gevraagd worden bij bruikleen, mits deze vergoeding reëel is.
Deze kosten zijn gebaseerd op verzend-, administratie-, materiaal- en afhandelingskosten.

In mijn beleving doet Ziggo het netjes, 1e gratis en de 2e en 3e voor €29,95 per stuk.

In een ander gebied met vergelijkbare techniek kost de Minidecoder € 39,95 i.p.v. de reguliere prijs van € 79,95 voor de 1e, 2e en 3e enz. en hier wordt het je eigendom, dus na de garantie bij een defect moet je zelf een nieuwe kopen.

Helaas lijkt verder alleen de zon voor niets op te gaan.
Reputatie 7
@Wielie68. Bedankt voor de informatie.
Laten we even stil staan bij het digitaal kijken op de 4 extra TV's. Wat voor TV's zijn dit? De meeste TV's in Nederland kunnen zonder verdere apparatuur al digitaal kijken via de kabel. Je kunt dit per TV checken met deze stappen.
Uiteraard hebben we het dan over digitale TV via de kabel, dus niet met dezelfde opties als je nu met de extra Mediaboxen hebt. wel met meer en betere kwaliteit ten opzichte van het analoog kijken nu.

Laat je me weten wat er uitkomt met je TV's en of je dus inderdaad digitaal kunt kijken?


P.S. Kleine toevoeging; wellicht kijk je zelfs al digitaal via de kabel op de TV's zonder Mediabox. Dit check je op kanaal 14. Zie je hier Ziggo Sport, dan kijk je al digitaal en verandert er dus sowieso niets. Zie je niets op kanaal 14, neem dan even het stappenplan door om te kijken of het wel/niet mogelijk is. Ik hoor graag van je!


Beste lycke,

De stappen zijn me duidelijk, het zou idd met een decoder moeten kunnen maar waarom moet je gaan betalen als je er meer dan1 wil hebben?



Ik begrijp dat beide TV's die nu analoog aangesloten zijn niet digitaal signaal via de kabel aankunnen? Dan zul je inderdaad 2 digitale Ontvangers nodig hebben. De eerste ontvang je gratis en voor de 2e betaal je 1-malig €29,95 aan servicekosten. Je ontvangt de beide apparaten in bruikleen, zoals @Be rt al zegt. Dat is een groot voordeel, want je houdt er je abonnement lang garantie op.
Samenvattend zou het voor jou dus op een 1-malige uitgave van €29,95 komen voor meer zenders en veel scherper beeld op 2 TV's.
Ik schrik er ook van. Ik kijk nooit digitaal. Zappen werkt enorm traag digitaal.
Maar goed ik heb geen andere keuze.
Onzin. De mediabox zapt snel omdat de volgende en vorige zender vast worden ingeladen in een soort buffer.


Weet je zeker dat dit klopt? Elke zender zou dan immers gebufferd moeten worden. De box weet niet naar welke zender je gaat overschakelen...

Ja dat weet ik zeker, bij zappen bedoel ik de ch+ en ch- knop op de ab. Dat betekent de volgende en vorige zender worden gebufferd en daardoor is zappen lekker snel
Reputatie 7
*knip

Dus als ziggo haar app ook volledig open gooit als KPN hoef ik niks te veranderen.



Hey @dukster. Op dit zinnetje bleef ik even hangen.
Ik heb (niet zo verrassend) zelf de app van KPN niet. Mag ik vragen wat er bij KPN volledig opengegooid wordt wat bij Ziggo (nog) niet gedaan wordt?
Reputatie 2
Badge

Hey @dukster. Op dit zinnetje bleef ik even hangen.
Ik heb (niet zo verrassend) zelf de app van KPN niet. Mag ik vragen wat er bij KPN volledig opengegooid wordt wat bij Ziggo (nog) niet gedaan wordt?


KPN heeft enkele dagen hun Ziggo Go app open gesteld voor alle functies streamend. M.a.w. hetzelfde als de Ziggo app maar dan alles streamend. Ziggo app doet alleen live tv streamen via Apple tv of Google chrome cast. maar uitzendinggemist of later terug kijken enz worden geblokkeerd. Als dat ook bij Ziggo zou gebeuren hoef ik niet te doen aangezien alle tv's al een Apple tv hebben t.b.v. Youtube en Netflix. Een Ziggo go app op de Apple tv 4k zou tof zijn en daarnaast gewoon dat je alles kunt streamen niet alleen live tv. Waarom moet ik naar een in mijn geval hooguit iPad groot scherm tv kunnen kijken via de app :)

https://www.iculture.nl/nieuws/kpn-app-chromecast-interactieve-tv/

p.s. het feit dat jij die app niet hebt is niet slim. 🙂. Toen ik o.a. bij WXS/PI Net en Mirabeau/DigitasLBi werkte, stond ik erop dat ik de apps, tools, Enz van de concurrentie als zakelijk vergoed en als test account wilde hebben. Ziggo zou altijd een KPN/T-Mobile enz account moeten hebben in het TechTeam (2e/3e lijns) van de Service desk 😉
Reputatie 7
Badge +19
Ik schrik er ook van. Ik kijk nooit digitaal. Zappen werkt enorm traag digitaal.
Maar goed ik heb geen andere keuze.
Onzin. De mediabox zapt snel omdat de volgende en vorige zender vast worden ingeladen in een soort buffer.


Weet je zeker dat dit klopt? Elke zender zou dan immers gebufferd moeten worden. De box weet niet naar welke zender je gaat overschakelen...

Ja dat weet ik zeker, bij zappen bedoel ik de ch+ en ch- knop op de ab. Dat betekent de volgende en vorige zender worden gebufferd en daardoor is zappen lekker snel


Dan moet je me toch eens uitleggen wat er precies word gebufferd. Zappen gaat wel sneller als de processor sneller is, maar ik zou niet weten wat je moet bufferen om zappen sneller te laten verlopen.
Reputatie 7
Badge +19
Maar welke zender zou er dan in de andere beschikbare tuner terecht moeten komen? Als je snel achter elkaar zapt, en dus langs een aantal zenders zapt, zou dit toch al niet kunnen werken? De decoder weet niet naar welke zender je zo snel zapt. Ik kan me hier niet zoveel van voorstellen.
Reputatie 7
Badge +17
Als je bv naar NPO 2 zapt dan leest de tuner ook NPO 1 en NPO 3 in in de andere tuner zodat als je dan doorzapt met de ch+ of - dat kanaal al wordt weergegeven. Inderdaad helpt het weinig bij snel zappen en ook niet als je handmatig naar een kanaal gaat. Maar de vertraging is maar iets van 0.5-1 sec dus over het algemeen merk je het niet
@Witteveen : die versterker kreeg ik destijds van de monteur.die vond dat blijkbaar nodig? ik weet wel dat toen die versterker overleed,niks het meer deed (alleen analoog).heb het toen geprobeerd door rechtstreeks aan te sluiten aan de muur.dat werkte niet.moest dus weer een versterker aanschaffen....kostte me 80 euro! geen enkele monteur die ik al gezien heb,wees me er op dat dat ding NIET nodig zou zijn.
nieuwe goede kabel....had ik destijds aangeschaft (2010),ziggo gecertificeerd.kostte me ook weer erg veel geld.kan me niet voor stellen dat ik zomaar een kabel moet vervangen als die 8 jaar lang gewoon rustig op de grond ligt.dit soort dingen,en wat ik verder allemaal hier lees,maakt mensen toch gek? vooral alle bijbehorende kosten?
stekkers er uit doen,is het eerste wat ik doe bij storingen.daarna weer eens alle kabels na lopen.helpt allemaal niet.helpdesk bellen kan natuurlijk.eerste wat je te horen krijgt is dat het je veel geld kost als het probleem "bij jou" ligt.maar wat is de definitie van "bij jou" ? als het aan mij ligt in de zin van beroerd aangesloten of stekker ergens uit;begrijp ik dat.ik word er eerlijk gezegd wat bang van....na een noodoproep hier,werd ik gebeld door een lieve dame van ziggo en zij zou er voor zorgen dat er een monteur komt,kosteloos.is ook gebeurd.die constateerde dus dat de vorige monteur een kabel (die in de muur,niet de groene) teveel gestripped heeft.dat is herstelt.sindsdien minder problemen,maar niet probleemloos.ik word er dus zo langzamerhand moe van.... dacht ook wel eens dat het mss aan mijn externe decoder lag en dus de kaart rechtstreeks in mijn tv gestoken: zelfde probleem.
die externe decoders....las er net wat over,gratis en zo.... mss is dat hedentendage zo.8 jaar terug niet.werd klant bij ziggo en moest dat ding zelf betalen.na 5 jaar was die al overleden.ziggo gebeld.kon een gratis decoder krijgen,maar moest dan wel een nieuwe abo aan gaan voor een bepaalde periode....naja,had toen geen reden weg te gaan,dus geaccepteerd.oke,kaart kan in de tv.heb daar geen fijne ervaring mee.ja,alles doet het,maar de EPG was nogal beroerd.originele topic ging over analoog.mijn reden voor analoog heb ik aangegeven.speelt mee dat je een analoge kabel door kan trekken naar andere kamers.met digitaal kost je dat dus weer extra geld.ik ken vele huishoudens die die kabel naar de kamers van de kids hebben door getrokken.kan nog steeds natuurlijk,maar nu dan met bijkomende kosten voor decoders/cards.maar goed,dat speelt bij mij niet.heb geen behoefte in de slaapkamer tv te kijken.kan me voorstellen dat het voor anderen wel speelt.was toch ideaal? nu dat allemaal weg valt is er geen reden meer specifiek bij ziggo te blijven.verder hoor ik verhalen van mensen uit mijn omgeving die bij een adsl-aanbieder zitten.die hebben vrijwel nooit problemen.is er iets? ; dan meteen goed geholpen,gewoon nieuwe modem of decoder.geen gedoe.dus ja,alles bij elkaar word ik gesterkt (ook zonder signaalversterker.... 🙂 ) om weg te gaan bij ziggo.het analoge signaal was DE reden om bij ziggo te blijven.als dat weg is,heb ik geen specifieke redenen meer.hooguit de wat snellere internet.maja,ik doe gewoon basis-dingen op internet,download zelden.VOOR 2010,toen ik nog samen woonde,hadden we KPN.dat verliep perfekt,NOOIT problemen,ook niet met de introduktie van de interaktieve tv.ik geef ziggo nog een kans,maar als dit gedoe blijft ga ik naar KPN.hoor deze ergernissen overigens van meerdere mensen uit mijn omgeving.al is het niet uit mijn direkte omgeving (wijk).degenen die overgestapt zijn,hebben sindsdien vrijwel nooit problemen gehad.ik heb het iig op gegeven,geloof er niet meer in dat ziggo GOED gaat kijken naar WAT het nou kan zijn.nu lijkt het alsof ik ziggo haat....is niet perse zo.als ziggo het goed doet,ben ik er ZEER content mee.de vele zenders in het basispakket,het analoog kunnen kijken in nood (...),het terug kijken (tv).maar ook dat laatste gaat vaak mis....ik ben er klaar mee.zodra er weer meer gedoe is,stap ik over.
@rvenverloo Ik heb je verhaal bij een Ziggo moderator weggelegd, zij kunnen zien wat je allemaal hebt en gebruikt en naar een oplossing zoeken voor je problemen.
Ziggo moderators komen hier op werkdagen voorbij en zijn zeer effectief.
Reputatie 7
Hey @LosLeos. Welkom op de Community. Het signaal van onze diensten, zal alsnog via dezelfde kabel lopen. Sterker nog: kabelTV blijft, maar zal enkel nog digitaal te ontvangen zijn. Het is dus niet zo dat kabelTV verdwijnt, maar analoog TV en daar zit een groot verschil in. Het signaal kan nog steeds niet "uit" gezet worden. Wanneer je een TV met een DVB-C tuner hebt, kijk je via de kabel digitale TV in elk abonnement (net als nu).

Natuurlijk kan het zijn dat er dingen in de abonnementen gaan veranderen, ooit. Uiteraard wordt je hier dan over op de hoogte gebracht.
Reputatie 7
Badge +19
Ik vind het niet echt een test. Mis veel onfo over instellingen etc. Er had veel meer kunnen worden toegevoegd aan het artikel.
Reputatie 4
Badge +3
Het lijkt me dan ook onzin. Ik kan een onbeperkt aantal digitale ontvangers zonder smartcard aansluiten in huis. Het maakt niet uit of dat een gratis ontvanger van Ziggo, een TV met DVC-ontvanger of een kastje met DVB-C-ontvanger van een willekeurige fabrikant is.

Je kunt 5 apparaten van ons gekoppeld aan je klantnummer hebben (Mediabox, CI+ module en kaart, Digitale Ontvanger). Wat je daarnaast aan apparatuur aangesloten hebt voor jezelf, is natuurlijk niet iets waarop wij zicht hebben en iets over kunnen zeggen.

Dit is niet alleen een keuze. Dit "voelt" niet alleen raar of onzinnig. Dat is het ook. Maar goed, die "oude" decoders die ik nog heb staan worden nu ook zonder smartcard nog wat waard 😉.
Reputatie 7
Badge +25
Besproken door de ConsumentenBond
en Hardware.info:
https://www.youtube.com/watch?v=Mazgh6v1Tb8&CID=EML_NB_NL_20180414
https://www.youtube.com/watch?v=pz6tC4eHK48
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/ziggo-digitale-tv-ontvanger?cid=ext_youtube_Mazgh6v1Tb8
https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/ziggo-zet-analoge-tv-om-naar-digitale-tv
Reputatie 1
Wij kijken nu nog analoog (als we al kijken). Welke zenders gaan we zometeen missen als het digitaal word ?
En dan heb ik het over het "gratis" kijken, niet over de extra pakketten.

Het wordt dus slechter ipv beter, wat jullie ook zeggen.

Reageer