Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

• 5 maart 2018
  • 471 reacties
  • 136827 keer bekeken

Toon eerste bericht

471 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
Dat klopt niet helemaal, want die mensen kijken wel digitaal , maar hebben bijvoorbeeld nog een analoge tv op de slaapkamer. Dan kunnen ze dus wel een decoder krijgen.

Teun

Ja, maar dan moeten ze deze betalen. Alleen de eerste is gratis, en die komt dan in de plaats van het analoge signaal. Maar er is duidelijk aangegeven dat men de eerste alleen gratis in bruikleen krijgt als men niet de mogelijkheid heeft digitaal te kijken via een decoder of DVB- C tuner in een Tv. Kan men dat wel, moet men betalen voor de digitale decoder.

Dat daar nu vanaf word geweken is dus wat vreemd.
Reputatie 6
Badge +9
Dat je met een module en smartcard ook naar gecodeerde zenders kunt kijken.
@Witteveen : oke,blijkbaar geef ik weinig info... dacht dat ik al aardig wat info gegeven heb.nee,de groene kabel is niet vernieuwd,die was nog prima,volgens die monteur.voor zover ik weet/me herinner,is die groene kabel de kabel die mijn huis binnen komt.daar is naar gekeken en is prima.maar mss is de groene kabel de kabel die uit de woonkamermuur komt,bij het coax-kastje? die was veels te ver gestripped,volgens die monteur en is hersteld.
voor zover ik weet is mijn modem ook prima...is ook nog maar een paar jaar oud.maar dat is het eerste waar "ze" altijd meteen over beginnen aan de foon.het is te oud,evenals mijn digi-ontvanger (tv).maja,dat is niet zo....in hun systeem stonden nog mijn vorige modem en digi-ontvanger.
wat AOP is,weet ik niet.is dat de plek waar het je huis binnen komt? zo ja,dan zit dat in de meterkast.is het de plek waar het bekende kabel"kastje" (vroeger verdeeld over 2 punten ; tv en radio) zit? : dat is in de woonkamer.
de afstand van de modem naar mijn tv is 5 a 6 meter.
rechtstreeks van "kastje" aan de muur naar tv al eens gedaan (dus zonder versterker),zelfde gedoe....MAAR: het is GEEN constante.er is niet constant storing en ook niet constant op dezelfde zenders.het leek dus op signaalverlies waardoor sommige zenders op een bepaalde frequentie er last van hadden,volgens de monteur dan.hij dacht de oorzaak gevonden te hebben,namelijk dat de vorige monteur de kabel ACHTER dat kastje aan de muur,veels teveel gestripped had,waardoor er veel bloot lag.
de poorten...bij die poorten staan de lengtes van de kabel(s) die er op moeten/kunnen.dat klopt allemaal,heb daar ook mijn kabels (lengtes) op geselekteerd
ik heb dus al eens de kabel zonder versterker op de tv aangesloten,hielp niet.kwaliteit kabel...ik weet niet of de kwaliteit achteruit kan gaan in de loop der jaren? het was toen het merk,aanbevolen door Ziggo (die Hirschman dus).niet die oude kabels waar je vroeger nog zelf die connectors aan moest schroeven,alles is 1 geheel,niet mee geklooid.
dat bellen...haha,hoor ik vaker 🙂 men belt niet meer zo lang.naja,heb 1 iemand met wie ik uren kan babbelen.dat 1 uur is ook geen constante overigens.ene keer word ik beperkt tot 1 uur bellen,andere keer kan het zo 3 uur lang zonder problemen.gaat mij om het vertrouwen,dat ik er niet meer op kan vertrouwen dat ik eindeloos kan bellen,of gewoon relaxed tv kan kijken.ik ben een rare,in zekere zin,weet ik....dit gedoe levert mij stress ook.mss/wss speelt mee dat ik ook psychiatrisch patient ben en in periodes dat het slecht met me gaat,kan ik dit gedoe er niet bij hebben.
ik wil er nogmaals bij zeggen dat al dat gedoe geen constante is.het gaat nu al een tijdje goed (heb het over het signaal/ziggo,niet mijn psyche 🙂 ).het gaat in periodes.nu dus goed,over een tijdje weer storende zenders.duurt dan een tijd(je) en dan vanzelf weer goed.DAAROM ga ik het analoge signaal missen,waar de topic mee begon.omdat ik tijdens periodes met gedoe,altijd terug kon vallen op analoog kijken.ik heb overigens in de periodes dat het weer slecht ging qua tv,de Humax weg gelaten en de kaart rechtstreeks in de tv.zelfde probleem.dus het lag niet aan die Humax.qua iets terug kijken dmv die Humax,gaat het ook over het algemeen goed.soms niet en kan ik niks terug kijken,valt het ineens weg als je net 2 seconden iets kijkt.maar ook dat is geen constante.al die dingen bij elkaar frustreren mij zo langzamerhand.

@Be rt : ik heb geen problemen met internet hoor.dat gaat over het algemeen goed.soms wat uitval,wat dan hooguit een half uur duurt (heb het dan niet over aangekondigd onderhoud).een foto plaatsen kan ik niet.wat dat betreft ben ik WEL ouderwets 🙂 ik heb geen mobiel en geen digi-fototoestel.
ik ga er nu vanuit dat de AOP dat witte "kastje" aan de muur is.dat is de "nieuwe" versie met 1 gat,ipv 2 (radio en tv).er loopt een kort kabeltje naar de signaalversterker (volgens de monteur nodig).vandaaruit een kort kabeltje naar de modem.de modem verdeelt het signaal naar de digi-tv ontvanger,de radio (analoog),de telefoon en mijn pc.geen splitters.alles is bekeken door 1 of 2 monteurs,in de loop der jaren en goed bevonden.signaalsterkte vanuit de muur is gemeten.nadat bleek dat een monteur een draad veels teveel gestripped had,is dat aangepast en was de meting prima.

nou,denk dat ik nu toch echt wel genoeg info heb gegeven? ben uiteraard blij met alle input en dat men probeert mee te denken.na alles denk ik toch echt dat er wat struktureels mis is. b.v. de "wijkkast",of het signaal naar mijn huis toe. IN huis klopt alles gewoon.iig volgens alle monteurs.ik weet het verder niet meer....vind het al een heel gedoe om op allerlei technische zaken te moeten letten.ik kan dat wel bijbenen en snappen,maar vele anderen niet.naja,ik wacht af hoe het zich verder ontwikkelt in Ziggo-land.en zoals ik al zei: zodra dat analoge signaal daadwerkelijk weg is,heb ik geen reden meer perse bij Ziggo te blijven.
Reputatie 7
@Erving. Samenvattend:
Je hebt een TV met een DVB-C tuner. Dit betekent dat de TV zelf het digitale kabel-signaal kan "vertalen" in beeld.
Je TV heeft ook een CI+ slot. Dit betekent dat er ook een CI+ module met smartcard in zou kunnen, voor nog meer zenders. Als je TV echter niet in onze lijst met gecertificeerde TV's staat, garanderen wij de werking met CI+ module niet. Het digitale kabel signaal wel 🙂

Lekker die kabel in de TV doen,dus. En de TV instellen op digitaal kijken (nogmaals; het kan zijn dat je dat al doet. Wat zie je op kanaal 14?)
Reputatie 7
Badge +25
Dat klopt niet helemaal, want die mensen kijken wel digitaal , maar hebben bijvoorbeeld nog een analoge tv op de slaapkamer. Dan kunnen ze dus wel een decoder krijgen.

Teun

Ja, maar dan moeten ze deze betalen. Alleen de eerste is gratis, en die komt dan in de plaats van het analoge signaal. Maar er is duidelijk aangegeven dat men de eerste alleen gratis in bruikleen krijgt als men niet de mogelijkheid heeft digitaal te kijken via een decoder of DVB- C tuner in een Tv. Kan men dat wel, moet men betalen voor de digitale decoder.

Dat daar nu vanaf word geweken is dus wat vreemd.

Je mag maximaal 5 digitale apparaten lenen, een combinatie van ci+, decoder, digitale ontvanger. Het aantal 5500 ontvangers is maximaal 3 per huishouden. Lees hierover de openingstopic van een moderator over analoog naar digitaal, daar staat het precies beschreven.
Reputatie 7
Badge +19
Het gaat er niet om hoeveel je er in totaal mag hebben. Het ging er nu om dat men een decoder ontvangt, terwijl men wel gebruik kan maken van het digitale signaal. En de digitale decoder (Humax 5500) zou juist naar klanten gaan die nu nog analoog kijken, en geen andere mogelijkheid hebben Tv te kijken. Kon men dus niet digitaal kijken, op wat voor manier dan ook, dan zou men de eerste digitale decoder kosteloos ontvangen. De 2 e etc. moet worden betaald. Maar zoals ik het nu begrijp gaan er ook gratis digitale decoders naar mensen die WEL digitaal kunnen kijken. En dat klopt dus niet.
Reputatie 1
@Erving. Samenvattend:
Je hebt een TV met een DVB-C tuner. Dit betekent dat de TV zelf het digitale kabel-signaal kan "vertalen" in beeld.
Je TV heeft ook een CI+ slot. Dit betekent dat er ook een CI+ module met smartcard in zou kunnen, voor nog meer zenders. Als je TV echter niet in onze lijst met gecertificeerde TV's staat, garanderen wij de werking met CI+ module niet. Het digitale kabel signaal wel :-)
Lekker die kabel in de TV doen,dus. En de TV instellen op digitaal kijken (nogmaals; het kan zijn dat je dat al doet. Wat zie je op kanaal 14?)

Ik hoop dat Evert96 en jij (Lycke) gelijk hebben en dat de tv in kwestie het gewoon doet, zodra de overstap een feit is, weet ik het en laat ik het jullie weten 😀.
Als de tv het toch niet doet (je weet maar nooit), dan geeft het relaas van Zeeburgia hierboven hoop op een goede follow-up door Ziggo 😅.

youriy, nog dank voor je toelichting op het "slot"; ik was door dat woord (meerdere betekenissen !) in de war gebracht en had niet zo snel gedacht aan het slot waar de smartcard in kan ☺, vandaar........
@Willem-A

Het is ook niet geheel duidelijk op de website na het doorlopen van de stappen:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen/#best-technisch/verder/verder/platte-tv/ZIGGO/Philips/menu-gevonden/menu-niet-gevonden/Anders/b2c-klant

We hebben een oplossing voor je
Je tv heeft wat hulp nodig om een digitaal signaal door te geven. Daar hebben we een gratis oplossing voor.
Controleer wel eerst al je tv's voordat je verder gaat met bestellen.

Voorwaarden

Maximum
Nadat we je bestelling hebben ontvangen, controleren we hoeveel digitale apparaten of smartcards je totaal hebt. Daar zit namelijk een maximum aan. Kom je met deze bestelling over dat maximum, dan nemen we contact met je op.
Bruikleen
Je krijgt de digitale ontvanger van ons in bruikleen. Dat geldt zowel voor de eerste als voor een eventuele tweede of derde ontvanger. Na afloop van je contract stuur je de ontvanger weer aan ons terug. Net als andere apparatuur van ons die je in bruikleen hebt.
Bericht bij onjuiste bestelling
Direct na je bestelling sturen we je een voorlopige bevestiging. Hierna gaan we je bestelling verwerken en doen we een aantal checks. We sturen je een bericht als je gegevens of de kosten afwijken van wat in de voorlopige bevestiging staat.
Reputatie 4
Badge +3
@rvenverloo

Eigenlijk sta ik ook voor een raadsel:
De groene kabel komt wel binnen in de meterkast, maar gaat door naar een andere ruimte waar het AOP zit (dat 1 gats kastje). Bij de AOP zitten versterker, modem en aan de versterker een 6 meter coax naar de TV.
Dan zou je in mijn ogen helemaal geen versterker nodig zijn. Ik zou je alleen een nieuwe goede kabel kunnen aanraden naar de tv.
Tevens bij eventuele storingen stekkers uit en indoen. Helpt dat?
En anders toch gewoon de helpdesk bellen met het verzoek voor een monteur en verwijzend naar dit forum en topic. Misschien kan een moderator ook wat voor je betekenen.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Be rt

Toch is het hier wel duidelijk genoemd: een eerste gratis in bruikleen digitale decoder als men alleen de mogelijkheid heeft analoog te kijken. Als dat straks wegvalt kun je dus digitaal gaan kijken via deze decoder. Dat kan natuurlijk ook al als je de decoder hebt ontvangen.

Voor de 2e, 3e etc. decoder moet worden betaald.

Maar men zou gaan controleren wie er al digitaal kon kijken, en ik zei destijds al dat dit nog wel eens moeilijk kon gaan worden, en het lijkt erop dat het nu ook al misgaat met de uitgave van de eerste gratis decoders. Teun schreef n.l. dat mensen die al een ontvanger/decoder hadden, nu ook nog de gratis digitale decoder ontvangen en dat was dus juist niet de bedoeling...

Ik denk dat het goed is als @Ronald Ziggo hier eens goed helderheid in brengt en dan zou ik ook graag zien hoe men weet/controleert of men al digitaal kan kijken via b.v. een Tv met DVB-C tuner.

Ik vrees dat er nu veel gratis decoders naar mensen gaan die naast analoog kijken al wel een alternatief hebben om digitaal te kijken en dat dit ook niet te controleren is...
Reputatie 1
Ik zou nog even laten weten of mijn Sony tv om kan gaan met digitale kabeltv. De overstap van de ene provider naar de andere = Ziggo is inmiddels een feit, ik heb e.e.a. aangesloten en mijn tv's werken inclusief de Sony tv waarover we hier boven gepraat hebben. Bij de Sony stonden de zenders weliswaar allemaal door elkaar, maar die heb ik in de juiste volgorde gezet. Probleem opgelost ! Bedankt allemaal voor jullie reacties 😀
Reputatie 7
Badge +25
Het gaat er niet om hoeveel je er in totaal mag hebben. Het ging er nu om dat men een decoder ontvangt, terwijl men wel gebruik kan maken van het digitale signaal. En de digitale decoder (Humax 5500) zou juist naar klanten gaan die nu nog analoog kijken, en geen andere mogelijkheid hebben Tv te kijken. Kon men dus niet digitaal kijken, op wat voor manier dan ook, dan zou men de eerste digitale decoder kosteloos ontvangen. De 2 e etc. moet worden betaald. Maar zoals ik het nu begrijp gaan er ook gratis digitale decoders naar mensen die WEL digitaal kunnen kijken. En dat klopt dus niet.
Hallo @Willem-A,
zie onderstaande link:
https://community.ziggo.nl/algemene-informatie-193/analoge-tv-gaat-uit-en-iedereen-gaat-over-naar-digitaal-25015
Men ontvangt niet maar zo een 5500 zoals jij stelt, daar moet je bewust om vragen en ik neem aan dat alléén mensen daar om vragen die bijvoorbeeld nog een tv hebben zonder ingebouwde digitale C-tuner. Dat is nog maar een relatief klein deel van het huidige klantenbestand van Ziggo, plusminus 300.000.
Die klanten gaan óf de tv vervangen t.z.t. of t.z.t. alsnog een 5500 aanvragen.
Ik zou ook niet op het idee komen om er een aan te vragen, want mijn tv's hebben een ingebouwde C-tuner en/of zijn reeds verbonden met een decoder of denk ik nu te naïef?
@Erving Dank voor je update, veel kijkplezier gewenst.☺
Reputatie 7
Badge +25
Dag @Be rt

Toch is het hier wel duidelijk genoemd: een eerste gratis in bruikleen digitale decoder als men alleen de mogelijkheid heeft analoog te kijken. Als dat straks wegvalt kun je dus digitaal gaan kijken via deze decoder. Dat kan natuurlijk ook al als je de decoder hebt ontvangen.

Voor de 2e, 3e etc. decoder moet worden betaald.

Maar men zou gaan controleren wie er al digitaal kon kijken, en ik zei destijds al dat dit nog wel eens moeilijk kon gaan worden, en het lijkt erop dat het nu ook al misgaat met de uitgave van de eerste gratis decoders. Teun schreef n.l. dat mensen die al een ontvanger/decoder hadden, nu ook nog de gratis digitale decoder ontvangen en dat was dus juist niet de bedoeling...

Ik denk dat het goed is als @Ronald Ziggo hier eens goed helderheid in brengt en dan zou ik ook graag zien hoe men weet/controleert of men al digitaal kan kijken via b.v. een Tv met DVB-C tuner.

Ik vrees dat er nu veel gratis decoders naar mensen gaan die naast analoog kijken al wel een alternatief hebben om digitaal te kijken en dat dit ook niet te controleren is...

Wat is nu het of jouw probleem dan?
Reputatie 7
Badge +19
Het is niet mijn probleem N.N. en ik denk dat ik het glashelder heb uitgelegd. Maar nogmaals kort: De 5500, de eerste gratis versie is voor mensen die straks zonder Tv zitten als het analoge signaal vervalt. Teun komt er echter mee dat mensen die al digitaal kunnen kijken, toch de gratis 5500 ontvangen, voor b.v. boven. En dat was dus niet de bedoeling.

Duidelijker kan ik het niet maken.
@Angel66 TOP, dank voor je update, daar kan een ander ook weer verder mee.☺
Ik schrik er ook van. Ik kijk nooit digitaal. Zappen werkt enorm traag digitaal.
Maar goed ik heb geen andere keuze.
Onzin. De mediabox zapt snel omdat de volgende en vorige zender vast worden ingeladen in een soort buffer.
Reputatie 1
ik heb een analoge tv zonder scart aansluiting hoe los ik het dan op
Reputatie 7
Badge +19
Ik schrik er ook van. Ik kijk nooit digitaal. Zappen werkt enorm traag digitaal.
Maar goed ik heb geen andere keuze.
Onzin. De mediabox zapt snel omdat de volgende en vorige zender vast worden ingeladen in een soort buffer.

Weet je zeker dat dit klopt? Elke zender zou dan immers gebufferd moeten worden. De box weet niet naar welke zender je gaat overschakelen...
@basco
Wat zitten er dan wel voor mogelijke inputs op die TV?
Kun je merk en type geven? Dan kunnen we verder kijken.
Maak desnoods een foto van de achterkant en laat die hier zien.
Ik weet nl niet precies wat een 'analoge TV' is.
Is er alleen een Antenne/Ziggo kabel aansluitmogelijkheid?
Dwz niet voor andere bronnen die op de TV kunnen worden afgespeeld.
Hoi allemaal en vrolijk pasen 🥚 🥚 🥚 ,

Analoog gaat eruit. Ziggo doet dit als laatste. Wen er maar aan, het is gewoon niet anders. Verandering is altijd lastig.

Hoe het in zijn werking gaat is hier al uitstekend uitgelegd, daar ga ik verder niet op in. Het is wel jammer dat sommigen het gewoon niet willen horen.

Als je Ziggo dan toch al haat of om een of andere reden Ziggo niet vertrouwd, stap dan over naar een andere provider en probeer daar je geluk uit.

IP tv:
Waarom mogen KPN en Ziggo niet legaal nu illegale IPTV-abonnementen aanbieden?
Een duidelijke trend is in Nederland zichtbaar. In meer huishoudens kijkt men via een zogenaamd illegaal IPTV-abonnement naar tv-zenders.
De vraag rijst waarom traditionele aanbieders als KPN en Ziggo niet in deze markt stappen waar blijkbaar een groeiende klantbehoefte voor is. Het antwoord is complexer dat menigeen denkt. Het heeft voornamelijk met redenen te maken die een mondiaal karakter hebben. Natuurlijk mogen Nederlandse aanbieders op dezelfde wijze als aanbieders van illegale IPTV-abonnementen een abonnement aanbieden. Ze mogen echter alleen zenders aanbieden die voor de Nederlandse markt officieel beschikbaar zijn. Dat een zender bijvoorbeeld ongecodeerd via de satelliet te ontvangen is, betekent nog niet dat de zender legaal door een Nederlandse aanbieder verspreid mag worden. Hiervoor dient men altijd een distributieovereenkomst met de betrokken zender af te sluiten. Dat geldt niet alleen voor commerciële maar ook voor publieke tv-zenders. Enkele jaren geleden verhoogden de Duitse publieke omroepen ARD en ZDF bijvoorbeeld de doorgifteprijs voor de zenders bij buitenlandse aanbieders. Bij enkele aanbieders in de Benelux werden de zenders hierdoor tijdelijk uit het aanbod gehaald.

Prijs illegaal IPTV-abonnement omhoog
Bij een legaal IPTV-abonnement gaat de prijs ook enorm omhoog vergeleken met een illegaal IPTV-abonnement. Legaal wil zeggen dat voor elke zender een distributieovereenkomst met een daarbij behorende doorgifteprijs moet worden afgesloten. Hierdoor kan een aanbieder van een legaal IPTV-abonnement nooit een aanbod van duizend zenders of meer voor tien euro per maand aanbieden. Hoeveel een soortgelijk legaal abonnement moet kosten, is koffiedik kijken. Maar het zou geen verbazing wekken als dit minimaal tien keer zo duur is. Hierdoor wordt het commercieel voor aanbieders onaantrekkelijk om dit soort IPTV-abonnementen legaal aan te bieden. De reden dat een illegaal IPTV-abonnement zo goedkoop is, komt omdat voor geen énkele zender voor het aanbieden betaald wordt. Het is dus een vorm van verkoop van gestolen goederen. En in deze visie is de gebruiker van een IPTV-abonnement dus een heler. Dat verklaart ook de strafbaarheid van gebruik. Ook al moet daarbij eerlijk gezegd worden dat tot op heden nog geen enkele opsporing van gebruikers in Nederland is waargenomen.

Rechten
Rechten zijn de belangrijkste reden waarom zenders in Nederland niet legaal aangeboden kunnen worden. Een veel gehoorde wens is de doorgifte van Vlaamse commerciële zenders als VTM en VIER. Nederlandse aanbieders mogen deze zenders niet aanbieden omdat de rechten van aangekochte programma’s door deze zenders alleen voor België zijn gekocht. Een serie die bijvoorbeeld in Vlaanderen op VTM te zien is, kan hierdoor in Nederland door RTL of SBS aangekocht zijn. Dat geldt ook voor sport en filmzenders. Hierdoor mogen bijvoorbeeld zenders van Sky in Nederland niet aangeboden worden. En deze materie speelt ook bij publieke Europese omroepen. Rechten zijn ook de reden waarom legale abonnementen zo duur zijn. En ook dat rechtenbeschermers als Stichting BREIN actief illegaal gebruik van rechten opspoort en hier hard tegen aan het optreden is.
of bezoek de website.

Voor de snelle zappers onder ons, misschien kan Ziggo een optie toevoegen dat je niet automatisch programma info ziet bij de zenders. Gaat het zappen ms sneller.
Reputatie 7
Badge +19
Een analoge Tv is dus een Tv zonder digitale tuner. Maar vraag is inderdaad welke dat is, en welke aansluitingen daarop aanwezig zijn. Geen scart dus, en dan waarschijnlijk ook geen HDMI? Kun je anders een foto maken van de achterzijde van de Tv? Of ook de zijkant als daar nog aansluitingen aanwezig zijn @basco ?
Reputatie 7
Badge +25
Het is niet mijn probleem N.N. en ik denk dat ik het glashelder heb uitgelegd. Maar nogmaals kort: De 5500, de eerste gratis versie is voor mensen die straks zonder Tv zitten als het analoge signaal vervalt. Teun komt er echter mee dat mensen die al digitaal kunnen kijken, toch de gratis 5500 ontvangen, voor b.v. boven. En dat was dus niet de bedoeling.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Daar is die 5500 juist voor bedoeld, voor de mensen die een ook 2e of 3e tv hebben die alleen maar analoog aan kan. Je kunt ze moeilijk verplichten een nieuwe tv te kopen, dus moet Ziggo voor een goed alternatief zorgen, zij gooien tenslotte analoog er af.
Reputatie 1
deze tv heeft alleen een antenne ingang ,zijn er ook decoders met een antenne uitgang ?
Voor oude tv's met alleen een coax aansluiting zijn er RF Modulators te koop. De prijzen ervan verschillen erg. Ze zijn te koop vanaf ongeveer 20 euro.

Reageer