Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Analoge FM-kabelradio stop in 2020

“...Ziggo stopt met analoog

Dat analoge FM-kabelradio in 2020 bij Ziggo stopt, is echter een zekerheid. Beetje bij beetje is het kabelbedrijf de klanten aan het voorbereiden op de definitieve aankondiging van het stoppen met analoge radio...”

Bron.

Ps. En eindelijk ook eens eerlijke informatie m.b.t. DAB+. Zie ook hier.

34 Reacties 34
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Dat zat er aan te komen. Van mij mag het wel hoor, maar kan me goed voorstellen dat het voor veel mensen ook weer een grote drempel is. We wachten af hoe Ziggo hier verder mee aan de slag gaat. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ik luister al tijden via het internet, dus van mijn mogen ze ( als ze al daarop zaten/zitten te wachten ) . De belangrijkste voordelen : geluidkwaliteit, eigen muziek keus, geen reclame en geen onzinnig geklets.

Algemeen: Op het internet zijn letterlijk de wereld aan zenders te vinden, kijkt u b.v. maar hier of hier. En als u verder Google’t, dan kan u nog duizendennnnn zenders/streams meer vinden. In alle soorten & genres, met en zonder reclame en van slechte ( 64 Kpbs ) tot CD kwaliteit.
Deze zenders/streams kan u beluisteren met uw smartphone, tablet, laptop, desktop, receiver, stereo, HiFi, internet-radio, ... Bijna alles wat toegang heeft tot internet en muziek kan afspelen, is vaak al voldoende.
De kwaliteit is afhankelijk van de zender/stream ( … Kpbs/flac ) maar natuurlijk ook van het apparaat wat u gebruik om te luisteren.
 

Per 01-01-2020 is er wel wat gewijzigd, waar door sommige lijsten nog niet up-to-date zijn en dus misschien nog links bevatten naar zenders die per 1 jan. gestopt zijn.

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Ik ben het daar totaal niet mee eens.
Analoge radio wordt nog steeds door, misschien wel de meerderheid gebruikt, want alle recievers, tuners beschikken wel over een analoge aansluiting, (coax).
Het overschakelen naar een digitale radio systeem, zal voor heel veel gebruikers, weer een extra aanslag op de portemonnee doen.
Het afluisteren via de televisie is geen optie, want neem bv de next, daar moet je allerlei kunstgrepen uithalen om digitale radio naar je reciever te krijgen, zonder de tv eerst aan te zetten.
ja, het gebruik van spraakcommando's vind ik ook nergens op slaan!
Ik kan mij voorstellen dat de huidige analoge radio, wellicht niet meer in aanmerking komt voor een upgrade, maar om dan vervolgens dit uit te gaan faseren gaat mij te ver.
Laat het gewoon in stand!
 

Oss1308

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zodra ziggo stopt met fm op de kabel stop ik ook met ziggo . Was voor mij de enige reden om bij ziggo te blijven . 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Er zijn zoveel opties voor Radio, dat ik niet snap wat hier het probleem is.
Ziggo was nog de enige Provider in NL die Analoge FM Radio doorgaf.
Dat stopt nu. So what?
 

Rushwin

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik vind het heel jammer dat FM via kabel stopt. Geluidskwaliteit (met goed hifi systeem) is warmer dan via internetradio /dab /digitaal . Ik begrijp wel dat de meeste mensen het verschil niet kennen / horen, en het tegenovergestelde blindelings blijven herhalen (is ook belangrijk argument om er mee te kunnen stoppen)…. maar blijft jammer en niet helemaal de waarheid.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Toch jammer dat de aanname van Totaal TV direct als waarheid wordt aangenomen. Ziggo zelf heeft hier nog niets officieels over gecommuniceerd. De kans is wel groot dat het dit of volgend jaar gaat gebeuren maar zolang dit nog niet officieel wordt bevestigd door Ziggo weten we nog niets. 

Vanuit het artikel; "Maar op de achtergrond speelt nog een andere belangrijke reden om met enige zekerheid te kunnen stellen dat Ziggo in 2020 met analoge radio stopt. Het kabelbedrijf heeft namelijk tot en met het einde van dit jaar toestemming van toezichthouder Commissariaat voor de Media (CvdM) om analoge radio zonder analoge tv te mogen aanbieden."

Ook dit is een aanname. Het CvdM kan de toestemming gewoon verlengen. Dit zegt niet dat analoge radio dit jaar al stopt. Kan ook volgend jaar zijn of in 2022... Uiteindelijk stopt analoge radio sowieso wel. Dit jaar of volgend jaar. De techniek gaat vooruit en Ziggo heeft uiteindelijk de ruimte nodig voor Docsis 3.1 en digitale TV.

Mijn inschatting is dat als we een paar jaar verder zijn alle providers alleen nog een internetverbinding leveren en dat alle TV en Radio diensten over het internet gaan.

 

Groeten, Christiaan 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Toch jammer dat de aanname van Totaal TV direct als waarheid wordt aangenomen. 

Ja, wat moet je anders als Ziggo dit als communicatiekanaal gebruikt om via voorlichter Den Heijer iets te laten weten, dat je elders nog niet of nooit kunt vinden.

Music19

Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes

Toch jammer dat de aanname van Totaal TV direct als waarheid wordt aangenomen.

Het is toch echt mijn ervaring dat deze informatie vaak klopt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Music19 Ik ben eens een keer genoemd als woordvoerder van Ziggo en men had klakkeloos links en rechts tekst van mij uit dit forum geknipt en geplakt naar hun website, ik vergelijk ze sindsdien meer met de roddelbladen, soms werkelijkheid, soms fantasie en soms gedachteloos knip en plakwerk, om de website gevuld te houden.

Wel één pluim, na melding mijnerzijds was het heel snel van hun website gewist.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

Ik ben zelf journalist, en in de journalistiek dien je feiten en meningen te scheiden.

Helaas is dat bij veel artikelen van de auteurs op Totaal TV niet het geval. Dan krijg je al heel snel dat aannames van deze auteurs een eigen leven gaan leiden, en voor waar worden aangenomen.

Veel artikelen op Totaal TV zijn volgens mij vaak uit de dikke duim gezogen.

Piet.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ja, de solide journalistieke wet '1 bron is geen bron' geldt ook voor een lezer.
Dat wordt te weinig beseft.
Bij Ziggo ben je slecht uit. De eigen aanpak van de voorlichting aan klanten schiet schromelijk tekort & Ziggo woordvoerder Den Heijer praat, zo lijkt het, bij voorkeur met Totaal TV. Wat nu?

Music19

Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes

@Be rt Een dergelijke fout komt ook regelmatig voor bij de zogenoemde ‘betere’ media.

Ik heb op dit forum wel vaker de kreet voorbij zien komen dat de info op TotaalTV niet serieus genomen moet worden, terwijl in latere instantie die info dus wel degelijk bleek te kloppen.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Nu neem ik de reactie van journalist Van Vooren met een korreltje zout. Deze man botste namelijk in de tijd van programma adviesraad/Kabelraden regelmatig met een bepaalde auteur van Totaal TV. En kan sindsdien niet meer objectief over deze site oordelen. 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@VZWatcher Ik ben inderdaad secretaris geweest van de Regionale Programmaraad Rijnland Bollenstreek, maar had in die tijd geen contact met Totaal TV. Wel met een bekende andere mediajournalist die ook artikelen schreef voor het blad van Kabelraden, de landelijke organisatie van programmaraden. Die journalist heeft mij een keer voor dat blad over de programmaraad geïnterviewd, maar gaf zelf al het antwoord op de vragen die hij aan mij stelde. Die antwoorden hoefde ik dan alleen maar te bevestigen. Terecht dat ik dan wat kritiek op de werkwijze van de man heb…

Piet.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Piet, jij en ik weten dat er meer speelde tussen jou en een bepaalde auteur van Totaal TV. Geeft voor de rest niets. Maar ik bespeur wel dat bepaalde sentiment van weleer in je recente uitlating. 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@VZWatcher Wie ‘jij’ is, is duidelijk (ikke dus). Wie ‘ik’ is, is echter onbekend (jij dus). Het is toch prettiger als we met elkaar van gedachten wisselen terwijl van beide partijen duidelijk is om wie het gaat.

Piet.

gerard16

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Navraag bij het commissariaat van de media , maakte mij duidelijk dat de 4 jarige vergunning aan Ziggo om analoog fm-signaal door te geven in 2017 verleend is. Ziggo gebruikt dit argument om er nu mee te stoppen eind van het jaar. Echter er is vanuit Ziggo nooit een poging ondernomen om deze vergunning te verlengen bij het commissariaat, dus dit is een drogrede

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Die vergunning is gegeven op destijds geldende gronden, waaronder het nog deels aanbieden van analoge tv. Inmiddels is analoge tv vrijwel helemaal afgeschakeld en is dat argument voor verlenging van de doorgifte al vervallen. Verder heeft Ziggo de betreffende frequenties nu zelf nodig voor uitrollen van volledig DOCSIS 3.1, dus de kans dat verlenging wordt aangevraagd (en al zou dat gebeuren, wordt goedgekeurd) is minimaal. Ik zou ook niet weten op welke wettelijke gronden nu nog verlenging aangevraagd zou kunnen worden.

De regels zijn hierover duidelijk en komen er op neer dat een provider alleen analoge radio mag aanbieden als er ook analoge tv geleverd wordt. En dat is inmiddels niet meer het geval.

Uitgelicht topic