Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes

Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!

Werkt de tv-gids van de Ziggo Mediabox XL niet? Zet de mediabox dan 20 minuten stand-by en de energiestand op hoog. Daarmee wordt de zenderinformatie bijgewerkt. 

 

Lees hier hoe de tv gids automatisch update en hoe je dit zelf kan doen, zodat alle informatie weer wordt ingeladen.

De tv-gids van de Mediabox XL krijgt maximaal 6 keer per dag een update, want we willen natuurlijk niets missen. Helaas komt het soms toch voor dat de zenderinformatie ontbreekt. Dit is natuurlijk frustrerend, want hierdoor mislukken de geplande opnames en je hebt geen idee hoe laat dat ene programma nou ook alweer begon. Maar wees niet getreurd! In dit topic zetten we de stappen op een rij waardoor de tv-gids binnen no time weer draait als een zonnetje.

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:
 

  • Zet de Ziggo Mediabox XL aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'


Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.

Het updaten van de tv-gids gebeurt wanneer de Mediabox XL in stand-by staat. Haal je de Mediabox XL bijvoorbeeld van de stroom wanneer je klaar bent met televisie kijken? Dan zal de tv-gids niet worden bijgewerkt. Daarom gaan we nu controleren of de energiestand in stand-by goed staat. Dit doen we als volgt:

 

 

  • Open wederom het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Voorkeursinstellingen'
  • Hierna ga je naar 'Energieverbruik in stand-by'
  • Selecteer hier de stand 'Midden' of 'Hoog'


Maar hoe zorgen we er nou voor dat de mediabox weer voorzien wordt van de nieuwste info? Dit gebeurt tijdens de zogeheten "maintenance mode". Vrij vertaald betekent dit het onderhoudsmoment. Dit doet de mediabox automatisch mits hij 20 minuten in stand-by staat. Er zit hier wel een addertje onder het gras: als de mediabox tijdens de stand-by stand ook een programma aan het opnemen is, zal de box niet in de maintenance mode komen. Oftewel, neem je de 24 uur van Le Mans op zal de mediabox niet updaten. Heb je ook een Ziggo Extra Mediabox XL? Dan moet deze ook in stand-by staan. Op zich geen ramp, want iedere update zorgt voor 7 dagen info, maar hou hier wel rekening mee. Als de laatste update langer geleden is dan 24 uur, begin dan bij punt 1. Is deze de afgelopen 24 uur wel al bijgewerkt, begin dan bij punt 3.

 

 

 

 

  1. Haal de Mediabox XL van de stroom. Dit mag via de schakelaar op de achterkant of je trekt natuurlijk de stekker uit het stopcontact en wacht daarna 5 minuten
  2. Zet de Mediabox XL weer aan de stroom
  3. Wacht tot de tijdsaanduiding weer in de display staat en het offline lampje uit is
  4. Schakel de Mediabox XL in en zet deze na een minuut weer in stand-by
  5. Laat de Mediabox XL 15 minuten in stand-by staan
  6. Na deze 15 minuten schakel je de Mediabox XL weer in
  7. Controleer nu de tv-gids of deze weer up to date is, of kijk weer bij 'Diagnostiek' of de update is bijgewerkt

Werkt de tv-gids weer? Mooi zo! Stel dan gelijk je opnames weer in. Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.

Is je Ziggo Mediabox XL wel online, en staan de energie instellingen in stand-by goed? Laat het dan weten in dit topic! Dan denken we graag verder met je mee.

Gerelateerde onderwerpen:
Ziggo On Demand: retoursignaal
6010 - Wat te doen bij deze foutcode?

 

 

238 Reacties 238
Lex21

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Replay tv geeft geen programma's weer in het verleden, programma gids laat alleen het heden en de toekomst zien. opnemen lukt wel maar een programma vanaf het begin kijken lukt niet en progamma van een uurtje geleden of een dag geleden kan niet. De programma's worden niet weergegeven en ik kan ook niet een dag retour dan loopt alles vast. rara hoe kan dit?
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Je moet met met je abonnement gewoon kunnen opnemen en terug kijken, wel is het per abonnement verschillend.

Replay kan je gewoon starten vanaf het uur wanneer de uitzending start en wanneer je iets stopt ook weer kunnen hervatten.
Mocht dit niet zo zijn geef dan even precies aan wat je probleem is, mag via Bericht of hier, we helpen je graag.
Lex21

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb een paar screenshots gemaakt van replay menu. Zoals je ziet staat er links van de kanalen alleen grijze vlakken daar horen de programma's te staan die afgrlopen zijn zodat je die kan selecteren voor replay. Zie bijlages. Foto 1 links geen programma's die geweest zijn. Foto 2 geen optie om start vanaf begin te selecteren.
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes
Goedemorgen Lex21,

Wil je eens kijken wanneer de tv-gids voor het laatst is bijgewerkt? Ik ben erg benieuwd!

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:

Zet de mediabox aan
Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
Ga naar de instelling 'Opties'
Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'

Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.


Laat het ons weten!

Groet,
Sander
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Sander Ziggo wrote:
Goedemorgen Lex21,

Wil je eens kijken wanneer de tv-gids voor het laatst is bijgewerkt? Ik ben erg benieuwd!

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:


  • Zet de mediabox aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'


Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.


Laat het ons weten!

Groet,
Sander


We hebben Backup van Sander dank je :$
horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Ik vind het een lap middel dit. Het zou gewoon niet noodzakelijk moeten zijn dat klanten dit regelmatig moeten uitvoeren om de gids fatsoenlijk te laten werken.
Lex21

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Net nog even gecheckt en plotseling werkt het weer. Laatste update was 15 minuten geleden. Bedankt voor het meedenken en aanwijzingen geven. Het heeft zichzelf opgelost zoals meestal alleen duurde het nu een dag of 3.
FRVANDEVIJVER

Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik kan ook geen uitzending meer terug kijken, heb alles gedaan , maar kan niets terug kijken. Waardeloze oplossing, denk dat er meer aan de hand is. Op mijn pc via Ziggo Go , kan ik wel alles terug kijken. Wie heeft de echte oplossing ? Update net gedaan.
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes
@horizonfreak Als het noodzakelijk is om dit regelmatig uit te voeren dan gaat er zeker iets mis! Dat zou namelijk betekenen dat de Mediabox XL langere tijd niet in maintenance mode is geweest of kan komen.

Dit kan veroorzaakt worden door:


  • Verkeerde instellingen
  • Veelvuldig gebruik opnames en Extra Mediaboxen XL (waardoor de tuners in gebruik blijven)
  • Slechte verbinding met het netwerk van Ziggo


Bij een slechte verbinding is dit stappenplan niet de oplossing. Dan bestrijd je de gevolgen en niet de oorzaak.

@FRVANDEVIJVER: Ik heb je Mediabox XL proberen te benaderen maar deze is offline.

Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.


Is dit niet het geval of kom je er niet uit, laat het dan even weten.

Groet,
Sander
FRVANDEVIJVER

Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Alles werkt goed , laatste update vandaag om 00:05 . Maar nog steeds geen terug kijken van programma's , alleen een grijze balk ernaast zoals in foto hierboven
RudiE

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik had ook problemen met de tv-gids. Heb bovenstaande suggesties geprobeerd en de gids functioneert weer als vanouds.
Een raadsel blijft voor mij waarom de datum van het laatste bijwerken bij mij op 5-3-17 stond (het is vandaag 14-4-17). Mijn mediaboxen staan altijd stand-by met energieverbruik hoog. Zouden dus automatisch moeten bijwerken!??
(na uitvoeren van de gesuggereerde handelingen staat de bijwerkdatum op 14-4-17)
jong347

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik kan al sinds maandag 10 april geen programma,s terugkijken op de Ziggo Mediabox XL en de laatste update was vrijdag 14 april,en ik heb echt alle instellingen wat Sander van Ziggo heeft aangeraden maar helaas alles zonder resultaat.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
jong347 wrote:
Ik kan al sinds maandag 10 april geen programma,s terugkijken op de Ziggo Mediabox XL en de laatste update was vrijdag 14 april,en ik heb echt alle instellingen wat Sander van Ziggo heeft aangeraden maar helaas alles zonder resultaat.

Wat is je signaalsterkte en signaalkwaliteit op NPO1?
jong347

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Signaal sterkte is zeer goed van NPO 1 HD alleen bij Replay TV en bij On Demand krijg ik de melding 8040.
Maar voor de rest werkt de Ziggo Horizon Mediabox XL naar behoren.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Signaalsterkte zeer goed ken ik niet in de box, alleen matig, goed en uitmuntend.
In welk blok staat de witte balk en hoever in één van de blokken?
Hier kun je meer informatie vinden over je foutcode:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/foutcodes/foutcode-8040
jong347

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik heb net gekeken en het is, Signaalsterkte is goed en Signaalkwaliteit is uitmuntend.
Marske666

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hier idem dito tv gids is al 2 weken een zooitje.
Ik heb alles geprobeerd maar helaas geen update.
Deze staat nu op 29-3-2017.
Signaal sterkte is goed en de signaal kwaliteit is uitmuntend.
Wat nu?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Je signaal lijkt sterk genoeg, maar dan hoeft je digitale verbinding nog niet in orde te zijn.
Als je alles hebt uitgevoerd wat bovenin dit topic staat en het heeft geen effect, dan kun je nog kijken of al je stekkers goed vast zitten en ze even goed aandraaien.
8040 is een foutmelding dat er iets mis is met de verbinding.

Als dit niet helpt is het wachten tot Sander Ziggo hier weer langs komt, dan kan hij verder kijken wat de mogelijkheden zijn.
De 2e mogelijkheid is Ziggo bellen en vragen of zij in je box willen kijken, zij kunnen vaak meer zien en hierop advies geven of actie ondernemen.
Zij zullen eerste vragen of je al je stekkers en kabels hebt nagekeken, omdat 85% van de klachten hierdoor veroorzaakt worden.
Donnos

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Signaal sterkte in de diagnostiek, zegt niks over het replay gedeelte maar alleen over het normaal tv kijken op die zender waar jij diagnostiek opent.

Als je al kijkt naar de Mediabox XL (Horizon) box en op het display een klein rood offline brand kun je geen replay tv of on demand gebruiken. Dat betekend gewoon dat er geen retour (verbinding terug naar ziggo) mogelijk is door of te veel splitters (liefste geen) of een slechte coax/slechte contact doos.

Probeer de coax eens rechtstreeks op het aop aansluitpunt aan te sluiten box opnieuw opstarten tot het offline lampje uit is. Werkt het dan wel dan zit er ergens een slechte coax wcd of te veel signaal verlies door spitter wcd's etc. Advies is om dan een retour geschikte kabel keur versterker aan te schaffen.. of een monteur te laten komen...



Uitgelicht topic