Unk0wn1

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ziggo-routers en nieuwere iPhone's.

Beste lezer(s),

Wanneer ik met mijn iPhone XS op bezoek ben bij mijn vader (Ziggo-klant, ik ben zelf namelijk geen Ziggo-klant), heb ik vrijwel altijd problemen met het behouden van de verbinding. Ik kan wel verbinden, en af en toe werkt het internet ook gewoon prima, maar vaak werkt het internet niet, pagina's worden zonder foutmelding niet geladen. Ik heb de betreffende router(s) gecontroleerd, en alle instellingen leken in orde. Ook werkt internet gewoon prima op andere apparaten, zoals Windows/OSX-notebooks of Smart TV's.

Een workaround is de verbinding handmatig 'verversen' onder de WiFi-instellingen van iOS. Hiermee wordt er een nieuwe DHCP-lease aangevraagd. Wat mij hierbij opviel is dat mijn iOS-toestel altijd het zelfde IP-adres krijgt alvorens het verversen van de verbinding.

Dus bijvoorbeeld:

  • Verbonden maar internet werkt niet > IP: 192.168.178.10
  • Verversen, verbinding + internet werkt > IP: 192.168.178.11

Los van de specifieke adressen etc. krijgt het iOS-toestel dus zelfs na de lease periode van 24h nog steeds het zelfde adres toegewezen.

Als ik een paar dagen later weer op bezoek kom bij mijn vader, zie ik dat mijn iOS-toestel in eerste instantie weer 192.168.178.10 toegewezen krijgt. Wanneer ik dan dus ververs, krijgt het toestel een ander IP-adres (bijv. 192.168.178.11). Pas na het verversen werkt het internet (WAN) weer. De verbinding met het LAN werkt in beide situaties prima, dus ik ben wél verbonden, heb inzicht op een NAS en/of IP-camera's, maar ik krijg geen webpagina's of andere web-based zaken door.

Ook een andere Ziggo-klant (mijn broer) heeft precies het zelfde probleem en hij heeft een iPhone 8 Plus. Zijn vriendin is óók Ziggo-klant, maar heeft geen problemen met een iPhone 6S. Als mijn broer bij haar is, heeft hij met zijn 8 Plus ook geen problemen. Voor mijn iPhone XS geldt precies hetzelfde: bij mijn vader & broer ervaar ik de problemen maar bij mijn broer z'n vriendin niet.

Het komt dus bij de ene router wel voor en bij de andere niet, zelfs met dezelfde toestellen.

Nu vraag ik me af of er hier nog andere mensen zijn die dit ook opgevallen is c.q. zich in een vergelijkbare situatie bevinden?

In eerste instantie zou je kunnen zeggen dat het aan de Apple-toestellen zou kunnen liggen, ook omdat mijn vader een Galaxy S10 heeft waarbij het probleem niet voorkomt. Echter zullen er talloze Ziggo-klanten zijn met een iOS-toestel zonder deze problemen. Ik heb namelijk nergens anders WiFi-problemen met mijn XS, ongeacht provider.

Zou het een hardware-bug kunnen zijn tussen specifieke Ziggo-routers en de Intel-modems die in de nieuwere iPhones zit? Ik weet dat in ieder geval alle iPhone XS-modellen een Intel-modem hebben. Maar dat de iPhone X en 8 Plus zowel een Intel-modem of Qualcomm-modem kunnen hebben.

Dit is verder geen klacht tegenover Zigg0, maar een klein onderzoek of dit probleem alleen bij mij/mijn broer voorkomt of dat dit op kleine schaal vaker voor komt.


Gegroet,
L
8 Reacties 8
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Unk0wn1,

Goed dat je het meldt, al zie ik nog geen andere reacties is het natuurlijk wel een vreemde situatie. Misschien dat het nog in bepaalde instellingen op de telefoons zit, maar ook dat is een vreemde. Welke router/modem heeft je vader?

EnergieBoy , heb jij ook dit soort ervaringen met de XS of een 8 plus?

Gr,
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Hoi Unk0wn1
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Uiteraard erg vervelend dat dit gebeurd en goed dat je hier je verhaal doet. Je hebt vast de router ook al eens een reset gegeven? Zijn er geen andere apparaten aangesloten die op deze zelfde IP zitten? Ik heb wel eens het probleem gehad met een IP Cam en mijn iPhone, dat botste met elkaar tot ik de IP Cam een veilig IP adres opgaf en toen had ik er geen last meer van.

Zelf heb ik geen XS dus kan eigenlijk niet praten of het nu een probleem is die meer mensen hebben. Ik heb wel eens gelezen dat het misschien een antenne probleem kan zijn. Dat sommige routers niet lekker werken met de XS en de XS Max. Apple heeft er zelf ook een stukje over geschreven: https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

Hier ook nog een topic bij Ziggo:
https://community.ziggo.nl/randapparaten-196/raar-probleem-met-verbinden-apple-apparaten-met-wifi-30083


Heb je overigens ook al eens gekeken wat die doet als je alleen op 5Ghz gaat uitzenden? Of alleen 2,4 Ghz? Dat je dan niet beide hebt (en zeker niet beide dezelfde naam geven).
Unk0wn1
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ten eerste beide bedankt voor jullie reacties! 🙂

Ronald Ziggo Hij heeft de Technicolor TC7210.

EnergieBoy Ik heb de router zelf inderdaad al eens gereset. Ik heb ook kort telefonisch contact gehad met Ziggo betreft dit topic, hij heeft toen de router gereset omdat hij geen andere afwijkingen kon zien in de router en hij verwees me toen ook naar dit community forum. Er zijn 2 IP Cam's en een NAS aangesloten op het netwerk, maar ik heb die een vast IP adres gegeven op basis van de MAC-adressen. Dit heb ik gedaan in de DHCP-instellingen van de router.

Dezelfde Ziggo-medewerker gaf inderdaad aan dat ik 5Ghz weer moest inschakelen (had ik uitgeschakeld omdat alle aparaten verbonden waren met het 2,4Ghz netwerk). Maar ik kan het 5Ghz netwerk helemaal niet vinden met m'n iPhone of notebook.

In het andere community topic dat je me hebt gestuurd lees ik dat de mediabox ook als dhcp-host fungeert? Want volgens mij zit daar wel een UTP kabel in naar de router, dat zou een verklaring kunnen zijn? Ik was tot dusver namelijk onder de veronderstelling dat de coax kabel voor live tv is, en regulier internet voor on-demand diensten.

Ik ga straks eens even langs en ga de genoemde oplossing uit het andere topic eens toepassen, kijken of dat helpt. Ik zal mijn bevindingen hier terugkoppelen.

Groet
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Hoi, bedankt voor je terugkoppeling.
Zo ie zo moet je de Mediabox XL niet aan de router aansluiten, dat is niet fijn. Tenminste, dat geeft heel vaak een probleem, dus dat zou ik zeker niet doen. En anders zou ik toch eens vragen om een andere router. Zelf heb ik ook die je vader heeft maar ik heb hem in Bridge staan, want dat leek ons (Ziggo en mij) het beste om te doen.

Laat nog maar weten hoe het afloopt. ben wel benieuwd 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Unk0wn1 Als er een een UTP kabel zit tussen modem en Mediabox XL dan heb je 2 DHCP servers in het netwerk in verschillende IP ranges.

Daarnaast kunnen er behoorlijke problemen en haperingen instaan in de Mediabox XL, omdat er ook een bug zit in de software van het thuisnetwerk van de Mediabox XL.

De Mediabox XL heeft een eigen ip adres via zijn eigen modem via de coax kabel voor alle interactieven diensten zoals on-demand, apps, replay, de gids en de updates.

Lees hier de oplossing hoe alles weer te normaliseren:
Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
Unk0wn1
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Oke, duidelijk! Het valt me trouwens wel in dat hij geen Mediabox XL meer heeft, maar een HUMAX IRHD-5300C. Hij heeft zijn abonnement gedowngrade, vandaar.

Dus in het verleden zal de mediabox wel de veroorzaker zijn geweest van de problemen, maar hij heeft dus sinds 2-3 weken die Humax (smartcard) mediabox.

Geldt voor die dan ook geen UTP kabel aansluiten?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Daar moet juist weer wel een UTP kabel aan om interactief te kunnen gebruiken.:relaxed:
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Bedankt voor de reacties jongens 🙂 Ok, dus nu in ieder geval niet het probleem van een Mediabox XL in het netwerk.
Misschien dat er een conflict optreed met andere netwerk apparaten, wat vergezocht, maar dat zou je kunnen testen door alles netwerk gerelateerd eraf te halen of uit te schakelen (specifiek voor de wifi verbonden apparaten) en niet standby, maar echt uit.
Vervolgens kun je de modem resetten en dan de wifi van je iPhone pas inschakelen.

En anders, omdat je voor de camera's een IP hebt ingesteld, zou je dit niet ook voor de iPhone kunnen doen op MAC basis?
Maar ik ben bang dat het punt van EnerieBoy het beste lijkt (losse router).

Gr,

Uitgelicht topic