Beste lezer(s),
Wanneer ik met mijn iPhone XS op bezoek ben bij mijn vader (Ziggo-klant, ik ben zelf namelijk geen Ziggo-klant), heb ik vrijwel altijd problemen met het behouden van de verbinding. Ik kan wel verbinden, en af en toe werkt het internet ook gewoon prima, maar vaak werkt het internet niet, pagina's worden zonder foutmelding niet geladen. Ik heb de betreffende router(s) gecontroleerd, en alle instellingen leken in orde. Ook werkt internet gewoon prima op andere apparaten, zoals Windows/OSX-notebooks of Smart TV's.
Een workaround is de verbinding handmatig 'verversen' onder de WiFi-instellingen van iOS. Hiermee wordt er een nieuwe DHCP-lease aangevraagd. Wat mij hierbij opviel is dat mijn iOS-toestel altijd het zelfde IP-adres krijgt
alvorens het verversen van de verbinding.
Dus bijvoorbeeld:
- Verbonden maar internet werkt niet > IP: 192.168.178.10
- Verversen, verbinding + internet werkt > IP: 192.168.178.11
Los van de specifieke adressen etc. krijgt het iOS-toestel dus zelfs na de lease periode van 24h nog steeds het zelfde adres toegewezen.
Als ik een paar dagen later weer op bezoek kom bij mijn vader, zie ik dat mijn iOS-toestel in eerste instantie weer 192.168.178.10 toegewezen krijgt. Wanneer ik dan dus ververs, krijgt het toestel een ander IP-adres (bijv. 192.168.178.11). Pas na het verversen werkt het internet (WAN) weer. De verbinding met het LAN werkt in beide situaties prima, dus ik ben wél verbonden, heb inzicht op een NAS en/of IP-camera's, maar ik krijg geen webpagina's of andere web-based zaken door.
Ook een andere Ziggo-klant (mijn broer) heeft precies het zelfde probleem en hij heeft een iPhone 8 Plus. Zijn vriendin is óók Ziggo-klant, maar heeft geen problemen met een iPhone 6S. Als mijn broer bij haar is, heeft hij met zijn 8 Plus ook geen problemen. Voor mijn iPhone XS geldt precies hetzelfde: bij mijn vader & broer ervaar ik de problemen maar bij mijn broer z'n vriendin niet.
Het komt dus bij de ene router wel voor en bij de andere niet, zelfs met dezelfde toestellen.
Nu vraag ik me af of er hier nog andere mensen zijn die dit ook opgevallen is c.q. zich in een vergelijkbare situatie bevinden?In eerste instantie zou je kunnen zeggen dat het aan de Apple-toestellen zou kunnen liggen, ook omdat mijn vader een Galaxy S10 heeft waarbij het probleem niet voorkomt. Echter zullen er talloze Ziggo-klanten zijn met een iOS-toestel
zonder deze problemen. Ik heb namelijk nergens anders WiFi-problemen met mijn XS, ongeacht provider.
Zou het een hardware-bug kunnen zijn tussen specifieke Ziggo-routers en de Intel-modems die in de nieuwere iPhones zit? Ik weet dat in ieder geval alle iPhone XS-modellen een Intel-modem hebben. Maar dat de iPhone X en 8 Plus zowel een Intel-modem of Qualcomm-modem kunnen hebben.
Dit is verder geen klacht tegenover Zigg0, maar een klein onderzoek of dit probleem alleen bij mij/mijn broer voorkomt of dat dit op kleine schaal vaker voor komt.
Gegroet,
L