1
Vraag
2
Reacties
OBM

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ziggo meerdere IP-adressen

Onlangs kwam ook bij ons de vraagstelling hoe kunnen wij ons prive deel en ons ZZP-deel scheiden om veiligheid te vergroten.

Zoals één van de vele ZZP-ers cq kleine zelfstandigen cq kleine MKB-er hebben wij gekozen voor een zakelijke Ziggo aansluiting onder de noemer Connect ZZP.

Een groot gemis is een tweede IP-nummer bij deze aansluiting.

Uit informatie Ziggo is gebleken dat er alleen maar gekozen kan worden tussen één IP-nummer of direct vijf IP-nummers.

Het tarief voor 5 IP-nummers is bijna een verdubbeling van het abonnement, voor kleine zelfstandigen met de behoefte van één extra IP-nummer een zware last.

Zijn er ander mogelijkheden voor extra IP-nummers ?

Volgens ons en mijn omgeving van kleine zelfstandigen is daar een grote behoefte aan.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Let op.
Vanaf de 2e Router kun je bij apparaten die op de 1e Router zijn aangesloten.
Andersom niet.
Volledig scheiden kan door twee Routers op de Modem/Router van Ziggo aan te sluiten.

Als je Port Forwarding nodig hebt, het volgende.
Dubbele Port Fowarding kun je omzeilen, door het Wan Ip van een aangesloten Router als DMZ host in te stellen in de Ziggo Modem/Router.
Bij twee aangesloten Routers moet je kiezen. Er kan er maar 1 DMZ-host zijn.
Forwards naar apparaten van de andere Router kunnen niet anders dan dubbel.
.
NB. Mbv een Managed Switch en VLANs moet scheiding ook mogelijk zijn.
Daar heb ik onvoldoende verstand van, want geen ervaring mee.
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/30071-vlan-how-to-segmenting-a-small-lan

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Ik weet geen andere mogelijkheid voor een extra extern IP adres buiten een 2e provider.

Ik heb een ICT bedrijf aan huis gehad en heb grofweg het volgende gedaan met een consumenten abonnement bij Ziggo.

Ik heb het modem in router modus laten staan en een 2e router erachter gehangen in een geheel andere IP range voor de bedrijfscomputers.
Dan heb je wel router achter router en firewall achter firewall en dit kan enigszins ingewikkeld zijn als je ergens port forwarding nodig hebt, maar het is goed te doen.

Op dat moment kun je al niet meer bij elkaar komen.
Extern IP adres blijft voor beiden hetzelfde.

Ben je er niet zo mee bekend, laat dan iemand even meekijken, iets verkeerd in je firewall zetten en je zit dicht of je ligt open voor het internet.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Let op.
Vanaf de 2e Router kun je bij apparaten die op de 1e Router zijn aangesloten.
Andersom niet.
Volledig scheiden kan door twee Routers op de Modem/Router van Ziggo aan te sluiten.

Als je Port Forwarding nodig hebt, het volgende.
Dubbele Port Fowarding kun je omzeilen, door het Wan Ip van een aangesloten Router als DMZ host in te stellen in de Ziggo Modem/Router.
Bij twee aangesloten Routers moet je kiezen. Er kan er maar 1 DMZ-host zijn.
Forwards naar apparaten van de andere Router kunnen niet anders dan dubbel.
.
NB. Mbv een Managed Switch en VLANs moet scheiding ook mogelijk zijn.
Daar heb ik onvoldoende verstand van, want geen ervaring mee.
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/30071-vlan-how-to-segmenting-a-small-lan
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
hanh "Vanaf de 2e Router kun je bij apparaten die op de 1e Router zijn aangesloten."

Ik snap hem, volledig scheiden is beter.
Ik had het nog uit de tijd dat een modem maar één UTP uitgang had.:grin:
OBM
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor jullie reactie's.
I.v.m. de vele problematieken van de diverse Ziggo modems, hebben wij ons Ziggo modem in bridge-mode staan. Nu geen enkel probleem meer.
Onze hoofdrouter Syno 2600 zorg voor goede beheersing en verdeling van ons netwerk.
Wij zullen jullie adviezen/tips eens op de rij zetten en de consequenties bekijken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Het verhaal over het kunnen scheiden van subnetwerken gaat ook op achter je eigen Router. Met VLANs ben je het voordeligste uit. Er zijn Routers die dat ondersteunen. Deze bv:
https://www.coolblue.nl/product/788694/asus-brt-ac828.html
Anders moet er een Managed Switch tussen.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Ik heb dit ergens zo gecreëerd met een Ubiquiti EdgeRouter. Ziggo modem in. Ridge en Gescheiden LANs achter 1 router, met de juiste firewall regels scheidt je de netwerken van elkaar, of kun je zelfs specifiek verkeer wel doorlaten. (Bijvoorbeeld het bereiken van een mailserver in je bedrijfsnetwerk). Werkt naar volle tevredeneheid.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic