arendm

Level 1
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ziggo aansluiting na verhuizing

Volgende week gaan wij verhuizen naar een ander appartement. De aansluiting die ik daar aantref heb ik wat vraagtekens bij. Behalve dat het flink aangekoekt en ingedeukt is, is dit daadwerkelijk een aansluiting van Ziggo? En waarom twee stuks? De vorige bewoonster heeft er 12 jaar gewoond en had internet en televisie via KPN. Zou dit niet nog een overblijfsel zijn van een intern CAI-systeem in de flat? Ik heb het deksel inmiddels eraf geschroefd en zie dat ze beide zijn aangesloten met een kabel die dikker is dan een telefoonkabel maar dunner dan coax.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Ik ga hem wat opkalefateren of eventueel een nieuwe er in zetten en dan zien we het wel. In principe is 90 Mbps genoeg voor mij.”

Is dit de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?

Zo ja, dan kan een Ziggo monteur die gratis vervangen voor een hedendaags Abonnee Overname Punt.

Het AOP valt onder Ziggo en mag je niet meer zelf aan knutselen, omdat er hedendaagse dubbel galvanisch gescheiden en voor 4G afgeschermde wandcontactdoos in moet.

Maar je 90 Mbit/s, is dat met een netwerkkabel of via wifi?
Als het met een netwerkkabel is, kun je dan eens een andere proberen?
Wat staat er op de netwerkkabel? CAT 4 of 5 of 5e of 6?
Als de netwerkkabel defect is, ergens geen goed contact, valt die terug naar onder de 100 Mbit/s.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Vroeger had je heel dunne niet afgeschermde coax kabels.

Waar komt Ziggo als eerste je woning binnen?

In de meterkast of is dit de eerste plaats?

Zie je ergens een dikker groene of grijze kabel je woning binnenkomen?

arendm
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Een groene kabel zeker niet. Wel wat grijze kabels maar die zijn volgens mij van KPN. Morgen of vrijdag ben ik er weer en zal nog eens goed kijken en eventueel een foto maken!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

TOP, foto's laten makkelijk zien wat lastig te verwoorden is.

Plaats bij twijfel hier zoveel mogelijk foto's, liever te veel dan te weinig van, van alles nog wat, wat betreft binnenkomende kabels.

In de meterkast van mijn schoonzus is ook alles grijs aangelegd door de aannemer die de appartementen heeft gebouwd, bij nadere beschouwing is het daar ook moeilijk te zien wat KPN en Ziggo is, maar uiteindelijk bleek één van KPN te zijn met 4 adres erin en één van Ziggo met coax erin, vrijwel even dik.

We zien ze hier vanzelf verschijnen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
arendm wrote:

Volgende week gaan wij verhuizen naar een ander appartement. De aansluiting die ik daar aantref heb ik wat vraagtekens bij. Behalve dat het flink aangekoekt en ingedeukt is, is dit daadwerkelijk een aansluiting van Ziggo? En waarom twee stuks? De vorige bewoonster heeft er 12 jaar gewoond en had internet en televisie via KPN. Zou dit niet nog een overblijfsel zijn van een intern CAI-systeem in de flat? Ik heb het deksel inmiddels eraf geschroefd en zie dat ze beide zijn aangesloten met een kabel die dikker is dan een telefoonkabel maar dunner dan coax.

 

Hoi,

Beste wensen 😉 

Zo te zien is dit een rijgsysteem , voorzien van signaal door een lokale antenne , 40 + jaar geleden.

Idd paar foto's maken is handig.

Vraag: Is het een appartement op een hogere als begane vloer situatie ? zo ja dan kan het zijn dat de aansluiting niet in de meterkast zit maar buitenom tegen de gevel is aangelegd dat kan je zien dat er dan een goot tegen de buitengevel loopt en dat dan de kabel naar binnen geboord is,

Wat ook gebeurd is dat er in de huiskamer een kabelgoot loopt door de vloer en het plafond waar naast die goot een aop zit.

 

arendm
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Bedankt voor jullie reactie en uiteraard ook de beste wensen voor 2020 

Het blijkt dus toch een aansluiting van Ziggo te zijn (de linkse) en het werkt ook gewoon, ondanks de vuiligheid.

Enige wat achterblijft is de internetsnelheid. Dat zit rond de 90 Mbps i.p.v. 250 maar misschien zit hem dat juist in die vuiligheid. Ik ga hem wat opkalefateren of eventueel een nieuwe er in zetten en dan zien we het wel. In principe is 90 Mbps genoeg voor mij.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
arendm wrote:

Bedankt voor jullie reactie en uiteraard ook de beste wensen voor 2020 

Het blijkt dus toch een aansluiting van Ziggo te zijn (de linkse) en het werkt ook gewoon, ondanks de vuiligheid.

Enige wat achterblijft is de internetsnelheid. Dat zit rond de 90 Mbps i.p.v. 250 maar misschien zit hem dat juist in die vuiligheid. Ik ga hem wat opkalefateren of eventueel een nieuwe er in zetten en dan zien we het wel. In principe is 90 Mbps genoeg voor mij.

Het komt hoogstwaarschijnlijk door de wcd de linkse in dit geval dat je de snelheid niet haalt.

Ik denk dat het modem bepaalde frequenties niet aangeboden krijgt en dan een soort van op halve kracht functioneert.

Kan je de modempagina's daar waar de signaalwaarden en frequenties te zien zijn hier even plaatsen doodmiddel van een paar screendumps 😉 dan kan @Be rt er even goed naar kijken en je adviseren , kan ik ook hoor maar Bert weet het veel beter dan ik   

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

90 Mbps  is een bekend probleem. Meestal betekent dit dat je maar een fast verbinding hebt.

 

Ik haal ongeveer 100 Mbit/s, maar de snelheid die bij mijn abonnement hoort is hoger. Hoe kan dit?  

Wanneer je de computer of laptop aansluit met een netwerkkabel, haalt deze in principe de maximale internetsnelheid van je abonnement. Een uitzondering hierop zijn oudere laptops en pc’s. Hiermee haal je niet altijd de maximale snelheid van je internetabonnement.

 

Ook verouderde netwerkkabels of aansluitingen kunnen de boosdoener zijn, kabels dienen minimaal cat5e zijn.

 

Kijk hier naar voordat je het modem of aop de schuld geeft.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Let op. 80 a 90 Mbps kan ook wijzen op een 100 Mbps Ethernetverbinding. Bv tgv een cat5 UTP kabel of een slechte cat5e of hoger UTP kabel. 100 Mbps Ethernet Adaptor in testSysteem  of 100 Mbps Switch kan ook een oorzaak zijn.

Was dit een Speedtest bekabeld aan de Modem/Router?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Ik ga hem wat opkalefateren of eventueel een nieuwe er in zetten en dan zien we het wel. In principe is 90 Mbps genoeg voor mij.”

Is dit de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?

Zo ja, dan kan een Ziggo monteur die gratis vervangen voor een hedendaags Abonnee Overname Punt.

Het AOP valt onder Ziggo en mag je niet meer zelf aan knutselen, omdat er hedendaagse dubbel galvanisch gescheiden en voor 4G afgeschermde wandcontactdoos in moet.

Maar je 90 Mbit/s, is dat met een netwerkkabel of via wifi?
Als het met een netwerkkabel is, kun je dan eens een andere proberen?
Wat staat er op de netwerkkabel? CAT 4 of 5 of 5e of 6?
Als de netwerkkabel defect is, ergens geen goed contact, valt die terug naar onder de 100 Mbit/s.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Een vervolg op hierboven.
Als je verhuist bent kun je zelf heel makkelijk online een afspraak maken voor een monteur:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/monteursafspraak/?CMP=url_afspraakmaken

Ben je nieuw bij Ziggo? Of ben je al klant en ben je verhuisd? Dan heb je installatiegarantie. Tot 8 weken na ontvangst van je installatiepakket, kun je kosteloos een monteur laten langskomen. Dit geldt ook tot 8 weken na een verhuizing.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Steefb wrote:

90 Mbps  is een bekend probleem. Meestal betekent dit dat je maar een fast verbinding hebt.

 

Ik haal ongeveer 100 Mbit/s, maar de snelheid die bij mijn abonnement hoort is hoger. Hoe kan dit?  

Wanneer je de computer of laptop aansluit met een netwerkkabel, haalt deze in principe de maximale internetsnelheid van je abonnement. Een uitzondering hierop zijn oudere laptops en pc’s. Hiermee haal je niet altijd de maximale snelheid van je internetabonnement.

 

Ook verouderde netwerkkabels of aansluitingen kunnen de boosdoener zijn, kabels dienen minimaal cat5e zijn.

 

Kijk hier naar voordat je het modem of aop de schuld geeft.

 

Uiteraard zijn dit ook goede tips en behoren tot de mogelijkheden.

Mij 1e insteek blijft toch de wcd , kan goed zijn dat hij net niet het juiste frequentiegebied niet niet sterkt genoeg in signaal doorgeeft of net te veel demping daar heeft.

En ook idd wat zit er voor en waar komt die kabel vandaan die in de wcd/aop zit ? 

Hoe hoger in frequentie des te meer demping.

 

We gaan het wel horen van @arendm hoop ik. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ja die wcd is niet helemaal van deze tijd, op z’n zachst gezegd, maar kan nog wel met wat geluk een redelijke verbinding opleveren. Moet wel vervangen worden. 80 a 90 Mbps bij een speedtest van een 250/25 abo is heel verdacht voor wat betreft het met  UTP bekabelde deel van het netwerk. We zullen het moeten gaan zien.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ben je er al achter waardoor je internetsnelheid achterbleef Arend? Een afspraak met een installatiemonteur lijkt me zeker geen overbodige luxe gezien de ouderdom van de hoofdaansluiting. Bert linkte hier ook al naartoe: www.ziggo.nl/afspraakmaken

arendm
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Mark Ziggo wrote:

Ben je er al achter waardoor je internetsnelheid achterbleef Arend? Een afspraak met een installatiemonteur lijkt me zeker geen overbodige luxe gezien de ouderdom van de hoofdaansluiting. Bert linkte hier ook al naartoe: www.ziggo.nl/afspraakmaken

De netwerkkabels die ik gebruik zijn dezelfde als op het vorige adres en daar was alles in orde. Het zal dus de aansluiting zijn. Een afspraak met een monteur maken lukt niet… “Het is niet mogelijk om een monteursafspraak te maken. Bel 0900 18 84 (gebruikelijke belkosten) of gratis 1200 met een vaste Ziggo-lijn. Je bereikt ons 7 dagen per week van 08.00 tot 22.00 uur.”

Ik snap wel waarom niet, er stond al een afspraak gepland (op eigen initiatief van Ziggo) maar die heb ik afgezegd. Ten 1ste omdat alles (dacht ik) goed werkte en ten 2de omdat ik nog geen ruimte kon vinden voor een afspraak. Nu zal ik moeten betalen voor een monteur en dat vind ik niet nodig want 90 Mbps, ik heb er genoeg aan 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@arendm Hier hoef je echt niet voor te betalen.

Ik vermoed dat het systeem blokt als er al een keer een afspraak gemaakt is vanwege het feit dat deze afspraak voor een installatiemonteur is, mochten er hierna nog problemen voorkomen dan moet er een storingsmonteur ingepland worden, dit zijn 2 verschillende monteurs met verschillende apparatuur en technische mogelijkheden.

Alle niet hedendaagse eerste plaatsen waar Ziggo het huis binnenkomt worden gratis vervangen door een Ziggo monteur om een normale snelheid en verder in de toekomst geen storingen te gaan ervaren. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

want 90 Mbps, ik heb er genoeg aan

Probeer een 50/5 abo. Daar heb je miscchien ook wel genoeg aan. Is voordeliger dan een 250/25 abo.

Bij 250/25 maar 90 down zou mij niet moeten overkomen. De abo-snelheid moet geleverd worden. Daar betaal je voor.

Ik denk overigens nog steeds dat er een verdachte UTP verbinding in het spel kan zijn. Maar een hele slechte Internetverbinding  via het Modem van 90 Mbps down is ook niet uitgesloten. Daar is nog helemaal niet naar gekeken en kan met wat geluk worden opgelost met een goed AOP, dat gratis door een Ziggo monteur wordt aangelegd.

Als dit alles door de klant met wat hulp hier niet onderzocht en opgepakt wordt, dan houdt het natuurlijk op.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
arendm wrote:

Nu zal ik moeten betalen voor een monteur en dat vind ik niet nodig want 90 Mbps, ik heb er genoeg aan 

Nee joh, het is gewoon een simpel scriptje wat niet meer werkt zodra er al een monteursafspraak geweest is. Neem even contact op met de klantenservice om de afspraak met een installatiemonteur alsnog in te laten plannen.

arendm
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
hanh wrote:

Bij 250/25 maar 90 down zou mij niet moeten overkomen. De abo-snelheid moet geleverd worden. Daar betaal je voor.

Je hebt gelijk. Donderdag komt er een monteur. 

 

arendm
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Gelukt!

Uitgelicht topic