1
Vraag
2
Reacties
DaanGouda

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wifipunt via stopcontact scheiden van eigen netwerk

Hallo

ik maak gebruik van een Ziggo connectbox icm een Ziggo wifipunt via stopcontact (powerline adapter) om internet over te brengen naar zomerhuis achter onze woning. Werkt super! Het is nu alleen voor gasten mogelijk om in mijn netwerk te kijken en dat is niet de bedoeling. Ik heb het geprobeerd met een extra router en heb deze een ander ipAdres gegeven. Connectbox 192.168.178.1 en de router 192.168.1.1 Deze router is nu stuk en ik moet nu iets anders bedenken.
Mijn vraag is of er een firmware versie is voor het extra Ziggo wifipunt, waarbij het mogelijk is om deze in de settings te scheiden van mijn netwerk. Ik gebruik nu versie ZG-w26.9.1c.p9.4.2c
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Netwerken scheiden mbv Routers is een optie.
Het kan ook met VLANs. Daarvoor heb je een Managed Switch nodig of een Router die VLANs ondersteunt (dat bedoelde ik eerder met advanced features)
Hier een link naar een prima tutorial over VLANs mbv een Managed Switch.
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/30071-vlan-how-to-segmenting-a-small-lan
Zelf heb ik VLANs nooit gebruikt, wel scheiding mbv Routers.
Gr Han

NOOT: Routers scheiden netwerken via Ip subNets, VLANs mbv het MAC Address van aangesloten devices.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Wat je kan doen is in het Modem je Gastennetwerk open te zetten voor de gasten.

Maar met de Extra Wifi Punt van Ziggo kunnen ze niet in je netwerk komen, omdat wachtwoorden van wifi SSID hopelijk niet overeenkomt met wachtwoord van je modem.

Je kan eventueel externe router via Marktplaats weer aanschaffen, of een Wifibooster via Ziggo Huren. die kost € 1,- per maand

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Aanvulling op het Gastennetwerk, deze kan niet worden verlengd met de Extra wifi punten van Ziggo omdat het buiten het modem om draait.
DaanGouda
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dave- wrote:
Wat je kan doen is in het Modem je Gastennetwerk open te zetten voor de gasten.

Maar met de Extra Wifi Punt van Ziggo kunnen ze niet in je netwerk komen, omdat wachtwoorden van wifi SSID hopelijk niet overeenkomt met wachtwoord van je modem.

Je kan eventueel externe router via Marktplaats weer aanschaffen, of een Wifibooster via Ziggo Huren. die kost € 1,- per maand

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/
DaanGouda
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Gastenwerk zal niet werken. De afstand is daarvoor te groot.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Dan ben je al aan een Wifibooster gekoppeld van Ziggo. Of een router via marktplaats.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Simpele mogelijkheid om te scheiden.

Je koopt een Router voor je prive-netwerk. Sluit daar al je stuff op aan, behalve dat ene Wifi Access punt.
Die Router sluit je aan op de Ziggo Router.
Al doende ontstaan twee aparte subNets.
Het Wifi-punt voor je gasten sluit je ook op de Ziggo Router aan.
En verder niets.

Verbindingen met het gasten-Wifi-punt kunnen niet bij systemen in het prive-netwerk komen.

Hiervoor is aardig wat netwerkkennis vereist om het tot een goed einde brengen.
Ik vraag me af of het de moeite waard is.

Gr Han

NOOT Het kan ook mooier met een Router met geavanceerde features hiervoor.
Dan kan de Ziggo Modem/Router het beste in Bridge worden gezet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dave- wrote:
Wat je kan doen is in het Modem je Gastennetwerk open te zetten voor de gasten.

Maar met de Extra Wifi Punt van Ziggo kunnen ze niet in je netwerk komen, omdat wachtwoorden van wifi SSID hopelijk niet overeenkomt met wachtwoord van je modem.

Even correctie van deze informatie ten aanzien van mensen die hier langskomen en mogelijk deze tip zouden gaan gebruiken en er dan achter komen dat gasten wel in hetzelfde netwerk zitten.

Helaas geeft deze wijze van aansluiten wel opname in je privénetwerk en kun je alles zien in dit netwerk wat voor dat netwerk gedeeld is. Dave-

Dat de Wifi SSID van een Wifibooster of ander Wifipunt niet overeenkomt met dat van je modem heeft niets te maken met in welk IP netwerk je terecht komt, alleen maar met de wijze waarop in je in hetzelfde netwerk inlogt.
Je zit allemaal in hetzelfde netwerk.
Er is maar één DHCP server actief en die geeft alle apparaten zowel via kabel, modem en Wifiboosters een IP adres in hetzelfde netwerk en dan kan iedereen die hiermee verbinding heeft in het netwerk kijken.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dave- wrote:
Dan ben je al aan een Wifibooster gekoppeld van Ziggo. Of een router via marktplaats.

Via de Wifibooster zit je in hetzelfde netwerk als van je modem, alleen via een router kun je in een ander netwerk zitten, mits je een andere IP range toepast. Dave-
DaanGouda
DaanGouda
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
wat zou het toch mooi en simpel zijn als het wifipunt voor stopcontact een mogelijkheid zou hebben om de boel te scheiden. In Egmond aan Zee (waar ik woon) zijn er veel zomerhuisjes achter een woonhuis. Iedereen heeft hetzelfde probleem. Ik noem het een gebrek in t apparaat wat mij onnodig op extra kosten jaagt. Ook al weet ik dat op Marktplaats genoeg overtollige routers worden aangeboden.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Netwerken scheiden mbv Routers is een optie.
Het kan ook met VLANs. Daarvoor heb je een Managed Switch nodig of een Router die VLANs ondersteunt (dat bedoelde ik eerder met advanced features)
Hier een link naar een prima tutorial over VLANs mbv een Managed Switch.
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/30071-vlan-how-to-segmenting-a-small-lan
Zelf heb ik VLANs nooit gebruikt, wel scheiding mbv Routers.
Gr Han

NOOT: Routers scheiden netwerken via Ip subNets, VLANs mbv het MAC Address van aangesloten devices.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
DaanGouda ,
Tegenwoordig is klanteneis nummer 1 het aanwezig zijn van internet / Wifi. (Kleuren TV, douche en eigen toilet zijn in rang gedaald.)

Niet alleen scheiden van privé is pure noodzaak, maar ook inperken van doorvoer en / of het aantal gelijktijdige “gebruikers” kan handig zijn. Hiervoor moet je investeren. Niet alleen in apparatuur maar wellicht ook in know how. (Ook dat laatste is in te kopen.)

Hoe lossen de overige Egmonders dit op? Jullie zijn, hoop ik, toch niet alleen maar concurrenten van elkaar? Ik dacht dat eiland- en kustbewoners de klantjes, waar zelf geen ruimte voor is, naar bekenden of familie doorverwijzen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic