Vraag

Wifi wachtwoord 5ghz onjuist(niet veranderd)

• Ik heb de witte connectbox van ziggo.
  • Zend 2,4 en 5ghz uit met verschillende SSID
  • alle apparaten op 5ghz hetzelfde probleem op zelfde moment(iPhone 7,6,6s, Nest, Home, Hp laptop etc.
  • Wanneer ik wachtwoord aanpas (1 character weghaal Apply en weer terug zet, connecten alle apparaten weer. Dit doe ik door verbinding te maken met 2,4ghz
  • Dit komt zn 1x in de week voor.
iemand een idee hoe dit zich voor kan doen? Beter nog, hoe ik dit op kan lossen?

Bedankt alvast

Groet,
Robbert de Jong

19 Reacties

Reputatie 7
Hey @Robbertdejong88. Welkom op de Community!

Ik wil je heel graag helpen, maar begrijp niet goed wat je zegt. De tekst heb ik nu meermaals overgelezen en ik kan het echt niet goed voor me zien. Zou je iets meer uitleg/informatie kunnen geven? Dan kunnen we je vast en zeker verder helpen!
Dat het wachtwoord van mijn WiFi (5ghz) ongeveer 1 keer in de week niet meer werkt op meerdere apparaten. Ik krijg onjuist wachtwoord te zien. Wanneer ik het wachtwoord aanpas(1 character weghaal) en weer terug zet (datzelfde character weer terug zet) is de foutmelding (onjuist wachtwoord) op alle apparaten weer verdwenen
Reputatie 7
Ik snap je nog steeds niet helemaal, @RObbertdejong88, sorry. Waar pas je het wachtwoord aan, door 1 teken weg te halen en weer terug te zetten, waarna het op alle apparaten weer werkt?
En krijg je vanuit het niets de melding dat het wachtwoord niet klopt? Of gaat hier iets aan vooraf?

En voor de volledigheid; je hebt je 2,4 en 5,0 netwerken gescheiden door verschillende SSID's? En hebben ze ook beide verschillende wachtwoorden?
Hallo lycke,

Ik vind het lastig om nog duidelijker te zijn 🙂

zoals ik hierboven ook aangeef, werk ik met verschillende SSID’s voor de 2,4 en 5 GHz.

Wachtwoord hoeft dus niet verschillend te zijn aangezien het een ander SSID betreft.

Ik pas het wachtwoord aan op de modem waar ik op inlog via 192.168.178.1 na de aanpassing zet ik dit wachtwoord meteen weer terug op het bekende wachtwoord ( om zo te voorkomen dat ik op al mijn apparaten het wachtwoord moet wijzigen)

er gaat niets aan vooraf en het is ook niet op dezelfde tijd / zelfde dag. Lijkt puur willekeur.

Hoop dat je het nu begrijpt.

bedankt

Robbert
Reputatie 7
Ik heb nu een volledig beeld hoor, top. Bedankt!

Nu heb ik van dit euvel nog nooit eerder gehoord. We moeten dus even samen op zoek naar de oorzaak.

Je zegt "Wachtwoord hoeft dus niet verschillend te zijn aangezien het een ander SSID betreft".

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar toch ben ik wel benieuwd of dit invloed heeft/in deze situatie zou kunnen uitmaken. Zou je toch een willen aankijken hoe het gaat wanneer je 2 verschillende wachtwoorden gebruikt? Puur als test.
Reputatie 6
Ik weet niet hoe oud het wachtwoord is maar het kan zijn dat door een update van het modem sommige speciale tekens nu verboden zijn, vaak zijn alleen een punt, koppelstreepje en underscore toegestaan, blijkbaar wordt dit dan toch eenmalig toegestaan en daarna krijg je de melding wachtwoord onjuist, ik weet het niet maar kijk eens naar de speciale tekens.
Misschien kan @Lycke nakijken welke tekens de connectbox accepteert.
Hallo Lycke,

het wachtwoord is op dit moment al verschillend, dus dit is uitgesloten.

het zou alleen nooit uit mogen / kunnen maken aangezien het een compleet ander signaal / stukje netwerk is.

heb je nog andere dingen die ik kan proberen?
@mguzz,

bedankt voor je antwoord.
is inderdaad een goede om op te letten, alleen heb ik geen speciale tekens in het ww zitten.
wel gebruik ik een _ in mijn SSID. dit gebruik ik overigens voor de 2,4 en de 5 ghz.

waarbij de 2,4 de problemen niet heeft

al word _ over het algemeen ook niet gezien als speciaal karakter.

Groet,
Reputatie 7
Oke, top.
Ik heb mijn collega's er ook even bij geroepen, maar niemand zegt direct "ah, dat kan wel eens komen door..". Het is voor iedereen dus nog even een raar verhaal, dit.
We zullen dus nog even een aantal zaken moeten uitsluiten/proberen.

Wanneer heb je je modem voor het laatst gereset door de stekker even een minuutje uit de stroom te halen?
En wanneer heb je hem voor het laatst eens helemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen (als dit uberhaupt al gedaan is)?

Ben jij de enige die in de modem kan inloggen, of kan het zijn dat hier andere mensen toegang toe hebben? Zou je voor de zekerheid het wachtwoord van je modem zelf ook kunnen aanpassen, zodat je zeker weet dat je hier (weer) de enige in bent?
@Lycke Ziggo

ik ben de enige die in de modem kan.
het wachtwoord is fysiek ook niet gewijzigd als je in de instellingen kijkt wanneer het niet werkt.

heb hem denk ik 2 a 3 weken geleden voor het laatste gereset.

Fabrieksinstellingen heb ik nog niet geprobeerd, dit zou ik eventueel nog kunnen doen.

is het bekend of er binnekort een software update/upgrade komt voor dit modem?

anders wacht ik dat eerst even af.

Groet,
Robbert
Reputatie 7
Of er binnenkort een update komt, durf ik niet te zeggen. Ik denk in elk geval niet dat het hier aan de software versie ligt. Gezien ik dit nog nooit eerder gehoord heb terwijl een heel groot deel van onze klanten eenzelfde modem heeft. Mijn advies is dus wel echt om de fabrieksinstellingen te proberen. Ik ben erg benieuwd hoe het hierna gaat!
Is hier toevallig al een antwoord op gekomen? Ik heb al weken hetzelfde probleem. Ik kan geen verbinding krijgen met 5g netwerk vanwege foutmelding: 'onjuist wachtwoord'. Ik heb geen problemen met 2.4ghz netwerk. Namen zijn anders, wachtwoorden zijn anders. is sinds twee/drie weken ongeveer. Alles al geprobeerd.
@NickTeg
De suggestie hier is geen 'rare' tekens in het wachtwoord of de naam van de SSID te gebruiken. Test het met a-zA-Z0-9. En zorg voor ongelijke SSIDs voor 2.4 en 5 Ghz.

TS schrijft iets over dat het gebruik van .. in het SSID van 2.4 Ghz werkt.
Het verhaal vertelt helaas verder weinig over evt nog geboekte resultaten met 5Ghz of anderszins.

@Robbertdejong88 Heb je nog een update? Liefst met een oplossing voor je probleem.

Gr Han
Hallo @hanh en @NickTeg,

geen positief resultaat helaas.
ik twijfel erover om maar een accespoint aan te sluiten. Of de ziggo in bridge zetten en eigen apparatuur aan te sluiten.
Helaas werkt dit niet. Het is op al mijn devices trouwens, en alleen 5g.

hanh schreef:

@NickTeg
De suggestie hier is geen 'rare' tekens in het wachtwoord of de naam van de SSID te gebruiken. Test het met a-zA-Z0-9. En zorg voor ongelijke SSIDs voor 2.4 en 5 Ghz.

TS schrijft iets over dat het gebruik van .. in het SSID van 2.4 Ghz werkt.
Het verhaal vertelt helaas verder weinig over evt nog geboekte resultaten met 5Ghz of anderszins.

@Robbertdejong88 Heb je nog een update? Liefst met een oplossing voor je probleem.

Gr Han

Reputatie 6
Het wil wel eens helpen om bij 5Ghz de beveiliging op geen te zetten, instellingen opslaan en vervolgens de stekker eruit. Na starten beveiliging weer op WPA2-PSK zetten en wachtwoord invoeren.
Anders toch een fabrieksreset, hier nog niet gelezen dat dit is uitgevoerd.
Robbertdejong88 schreef:

• Ik heb de witte connectbox van ziggo.
  • Zend 2,4 en 5ghz uit met verschillende SSID
  • alle apparaten op 5ghz hetzelfde probleem op zelfde moment(iPhone 7,6,6s, Nest, Home, Hp laptop etc.
  • Wanneer ik wachtwoord aanpas (1 character weghaal Apply en weer terug zet, connecten alle apparaten weer. Dit doe ik door verbinding te maken met 2,4ghz
  • Dit komt zn 1x in de week voor.
iemand een idee hoe dit zich voor kan doen? Beter nog, hoe ik dit op kan lossen?

Bedankt alvast

Groet,
Robbert de Jong

Hallo,

Ik had precies hetzelfde probleem, ook al klinkt het heel logical. Bij mij stond MAC Filtering op toestaan, Ik heb het uitgezet waardoor ik weer kon verbinden.

Misschien zou dit kunnen helpen.

Met vriendelijke groet.
Reputatie 4
Badge +2
Als ergens in geheel een wachtwoord niet voldoet aan ( security) (GROUP) policy ergens, het toch lukt hiermee na wijzigen erop te komen.

Kan het nog steeds zo zijn dat er na een update of bepaalde tijd weer e.a. opnieuw moet. Al dan niet dat er een andere toewijzing plaatsvind of gezien is.

Kan het even niet beter verwoorden sorry.

Zo ook check met een WIFI APP welke acces points waar en sterkte, dat er niet een ghost AP of repeater / versterker roet in het eten gooit.

Sommige routers zetten WIFI 5GHz al dan niet alleen bepaalde kanalen (tijdelijk) uit bij herkenning van een (Radar) signaal dit moet volgens een wetje van niet storen DFS aproved enz, weet niet of connectbox dat ook doet. ( bij ons herkend men om e.a. andere reden soms een dergelijk radar signaal en schakeld dan de 5Ghz af, fabrikanten moeten dit zo instellen op hun router om te voldoen aan de eisen gesteld bijv in DLD, dan helpt alleen vaste kanalen toewijzen of e.a. wat range van deze betreft)

Weet niet of zoiets dan ook een dergelijk probleem kan geven. ( was hier in ieder geval even zoeken. )

Als een fabrikant van een wifi device hier niet aan voldoet wat betreft radar signalen 5Ghz storen op sommige kanalen en dan dit dan bij herkenning afschakelen / onmogelijk maken mag een dergelijk device eigenlijk niet gebruikt worden! ( of geheel niet die kanalen gebruiken enz) Bij deze kan men het ook op de router zien > hier schakelde hij zelf 5Ghz uit

Recognizing primary usersIf the Box detects a radar system, it must automatically switch to a different channel, even if the channel is fixed. The status message "RADAR was detected on channel [...]; channel switched automatically because of higher-privileged user" is then displayed in the event log of the Box.
Note:In most cases it does not make sense to permanently switch to channels 36 to 48 if primary users are occasionally detected, since you can achieve a greater range and better data throughput with the higher channels.

Waarom zoveel text omdat 1 van die combi's vooral met een buggy systeem mogelijk het effekt kan hebben wat TS heeft. Bijv een soort beveiliging aantal aanmeldingen binnen bepaalde tijd enz enz bij switchen channels of afschakelen, in ieder geval is e.a. niet altijd simpel logisch te verklaren, tja achteraf misschien, wie weet zet de connectbox ook de 5Ghz (even) uit bij herkenning van jammer of radar

Verder zijn er dus de jammers die ook dan je wifi 5Ghz kunnen verstoren.

Hier kan men veel lezen ik heb niet gecontroleerd of connectbox DFS aproved is? ( en indien ja of de firmware en overige devices deze goed opvangen)

https://www.reddit.com/r/networking/comments/2sjhan/dfs_channels_is_radar_breaking_my_wifi/
https://wifinigel.blogspot.com/2018/05/the-5ghz-problem-for-wi-fi-networks-dfs.html

Goedkope rotzooi:
Bij jou in huis of nearby kan veel verstoren en er is geen controle op dat wat iedereen uit China haaldt al dan niet via een cheap store als Action en co:

My little 5GHz wireless video camera will make all my unifi APs unhappy if I power it up.
Enne veel drone achtige zaken idem uhum ben benieuwd hoe men zaken nog werkend kan houden zonder signalen veel te sterk te laten stralen

Hier precies hetzelfde probleem. De eerste keer zal 2 a 3 maanden geleden zijn.

• Wifi 2.4 GHz werkt goed,
  • Wifi 5GHz (kanaalkeuze automatisch BB 20/40 MHz) geeft plotseling "onjuist password" op meerdere devices, zowel Android en iPhone.
  • SSID's zijn uniek.
  • Wachtwoorden waren identiek, alleen cijfers hoofdletters, kleine letters
  • Wijzigen en meteen terugveranderen van 5G wachtwoord in router, daarna werkt het weer.
  • Gemeld bij Ziggo helpdesk
  • Na fabrieksreset en gewijzigd router WW werkt alles weer een tijdje, dan herhaalt het probleem zich weer.
Bedankt voor het top forum!

Reageer