1
Vraag
2
Reacties
mausman22

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wifi snelheid / verouderde modem?

Hallo,

Ik heb een Cisco EPC3925 modem (van destijds UPC) in de meterkast staan. Hieraan had ik een Apple Airport Express (2e gen model A1392) gekoppeld met een ethernet kabel, de Cisco modem in bridge modus. De Airport Express straalde mn Wifi netwerk uit. Ongeveer halverwege mijn woning (appartement) stond een 2e Airport Express ter uitbreiding van het Wifi netwerk. In deze opstelling was de snelheid gevoelsmatig prima in de woonkamer welke het dichtste bij de meterkast is, maar hoe verder de woning in, hoe slechter het de snelheid. Ik had ook het idee dat de 2e AE niet veel toegevoegde waarde had en heb die toen uitgezet. Ter illustratie de snelheden gemeten:
Woonkamer : 60-70 Mbps
Keuken : 10-15 Mbps
Balkon : 5-10 Mpbs
Badkamer : 0-5 Mpbs en telefoon schakelt snel over op 3G

Ik las vervolgens artikelen over Ziggo Wifiboosters wat een uitkomst zou kunnen zijn ipv de Airport Express, maar besloot eerst eens het Wifi signaal van de Cisco EPC3925 te testen. Ik heb nu de AE's uitgeschakeld/ontkoppeld en de Cisco op Router modus gezet. Het wifi signaal van deze is nog veel slechter : haalt nog geen 10 Mpbs terwijl ik pal naast de modem sta. Ik typ dit bericht nu vanaf laptop verbonden met ethernet, en de snelheid is nu 'Amazing' : 250 Mpbs!

Na deze situatie beschrijving dan nu de hamvraag : Is de Cisco EPC3925 een dramatisch verouderd product om als degelijke Wifi te gebruiken? Is het mogelijk om deze voor een betere modem/router te ruilen en dan met een wifibooster het wifi signaal over de gehele woning acceptabel te krijgen? (en de AE's niet meer gebruiken)
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ja en ja en ja, neem contact op met Ziggo.:relaxed:

De keuze van Wifiboosters: https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Wifibooster via internetkabel, een Acces Point is dat en werkt het best, maar ik heb hier ook een Wifibooster via stopcontact voor helemaal achter in het huis en dat is zeker acceptabel met snelheden tot 50 Mbps op 2,4 GHz meer dan 100 op de 5 GHz en deze heeft ook een ethernetpoort voor bekabelde verbinding.

Wifiboosters kun je ook per maand huren.:relaxed:

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ja en ja en ja, neem contact op met Ziggo.:relaxed:

De keuze van Wifiboosters: https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Wifibooster via internetkabel, een Acces Point is dat en werkt het best, maar ik heb hier ook een Wifibooster via stopcontact voor helemaal achter in het huis en dat is zeker acceptabel met snelheden tot 50 Mbps op 2,4 GHz meer dan 100 op de 5 GHz en deze heeft ook een ethernetpoort voor bekabelde verbinding.

Wifiboosters kun je ook per maand huren.:relaxed:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Cisco's hebben een antenne van nog geen 2 vierkante cm dus inderdaad niet veel soeps.
We; waren ze altijd technisch superieur aan de andere modems die destijds gebruikt werden. (er was zelfs een tijd dat bij zakelijke installaties uitsluitend de 3925 gebruikt mocht worden en niet de UBEE/Thomson)

Maar nu inderdaad verouderd (overigens wel leuk te modden maar ja, eigendom van Ziggo he... :grin:)
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey mausman22 . Welkom hier.
Je hebt een mooi duidelijk antwoord gekregen :-D. Laat je ons weten hoe het gaat wanneer je de booster hebt? 🙂
mausman22
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi, update:

ConnectBox ontvangen en geïnstalleerd. Wifi snelheid stukken sneller:
slaapkamer (vlakbij de box) : 250 Mpbs
woonkamer : 180 Mpbs
keuken : 130 Mpbs

balkon/badkamer gaat nog wel hard achteruit / verbinding valt weg. Ik ben wel overtuigd dat de volgende stap een wifibooster is en ik laat de twee Airport Express achterwege. Voor een leek zoals ik lijken de instellingmogelijkheden van de connectbox meer dan voldoende en gebruiksvriendelijk.

Wordt vervolgd
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
mausman22 Mooi dat het beter gaat, veel internetplezier gewenst.:relaxed:
mausman22
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
situatie iets gewijzigd : Coax splitter Technetix MCP-03 aangeschaft en in de wandcontactdoos in de woonkamer geplaatst. Daarin TV / Modem aangesloten dus meer in de woonomgeving gebracht. Wifi bereik/snelheid super, Apple TV ook via Ethernet nu aangesloten, geen reden meer voor een wifibooster.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
mausman22 Dank voor je update, dat kan anderen ook weer op weg helpen.

Let wel, het kan prima werken, maar dit wordt niet gegarandeerd door Ziggo, Ziggo wil het modem binnen 1,5 meter van de eerste plaats hebben waar Ziggo binnenkomt.
Maar ik zie het heel veel plekken goed gaan op deze manier.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic