tjongejonge

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Wifi booster of Mesh wifi met Deco M4

Een vraagje…

Momenteel maken wij gebruik van Wifi booster via het stopcontact. Nu kreeg ik een email van Ziggo met een aanbod voor 3 stuks Deco M4, dus mesh-wifi.

Ik ben benieuwd of iemand me kan adviseren...is een setje Deco M4 een vooruitgang tov powerbooster via stopcontact, of is dat niet aan te raden?

Ik hoor het graag,

alvast dank!

Ineke

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “_Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden, rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.


Ziggo heeft inderdaad in de Webshop een DECO M4 in de aanbieding.

Bij mij werkt deze set al maanden prima. Ik heb de DECO gekocht voordat Ziggo de webshop opende en heb toen een 2 pack genomen.

De installatie ging bij mij binnen 10 minuten, het plaatsen kost in feite meer tijd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de Ziggo apparatuur ( b.v. de ConnectBox ) wel eens voor problemen zorgt.

Ik heb de DECO stations via een netwerkkabel aangesloten, om zo de snelste/stabielste/beste onderlinge ( backhaul ) verbinden te geven, waardoor u de snelste/stabielste/beste wifi krijgt.

Bij mij staat de DECO set in AP mode ( Access Point mode ) en de wifi op de CB staat natuurlijk uit. Zo blijft alle netwerk beheer bij de CB en verzorgt de DECO alleen de wifi.

Dit setje is qua wifi zeker weten een verbetering t.o.v. van een ‘...Wifi booster via het stopcontact...’. Tevens bevat dit setje 3 stations, wat natuurlijk een veel beter en/of veel grotere wifi dekking geeft.
Het is soms alleen de vraag of de Ziggo CB even wil meewerken. Wordt het een simpele klikkerdeklik installatie ( zoals TP-link de setup/installatie heeft gemaakt ) of moeten we de CB even een handje helpen, zodat deze wil samenwerken met de DECO.
 

Meer info 1
Meer info 2
Tweakers MESH wifi sets

Bekijk in context

13 Reacties 13
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “_Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden, rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.


Ziggo heeft inderdaad in de Webshop een DECO M4 in de aanbieding.

Bij mij werkt deze set al maanden prima. Ik heb de DECO gekocht voordat Ziggo de webshop opende en heb toen een 2 pack genomen.

De installatie ging bij mij binnen 10 minuten, het plaatsen kost in feite meer tijd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de Ziggo apparatuur ( b.v. de ConnectBox ) wel eens voor problemen zorgt.

Ik heb de DECO stations via een netwerkkabel aangesloten, om zo de snelste/stabielste/beste onderlinge ( backhaul ) verbinden te geven, waardoor u de snelste/stabielste/beste wifi krijgt.

Bij mij staat de DECO set in AP mode ( Access Point mode ) en de wifi op de CB staat natuurlijk uit. Zo blijft alle netwerk beheer bij de CB en verzorgt de DECO alleen de wifi.

Dit setje is qua wifi zeker weten een verbetering t.o.v. van een ‘...Wifi booster via het stopcontact...’. Tevens bevat dit setje 3 stations, wat natuurlijk een veel beter en/of veel grotere wifi dekking geeft.
Het is soms alleen de vraag of de Ziggo CB even wil meewerken. Wordt het een simpele klikkerdeklik installatie ( zoals TP-link de setup/installatie heeft gemaakt ) of moeten we de CB even een handje helpen, zodat deze wil samenwerken met de DECO.
 

Meer info 1
Meer info 2
Tweakers MESH wifi sets

tjongejonge
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor je antwoord. 

Kun je me uitleggen waarom dit setje een beter en groter wifi bereik heeft? Ik ben een beetje een leek ;-). Wij hebben nu de Ziggo CB beneden in de meterkast, dan hebben we op de 1e verdieping een stopcontact booster. En een extra booster die we soms buiten onder de overkapping inpluggen als we daar zitten. 

Wat zou dan het verschil zijn met dit Mesh wifi setje?

 

DAnk!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

Ik ging ervan uit dat u nu 2 wifi ‘stations’ hebt, namelijk 1 in het Ziggo modem/router en de wifi booster ( die u in uw vraag, eerste logje geheel bovenaan ) vermeldt. Nu lees ik ook een derde exemplaar bij de overkapping.

Zoals gezegd heeft het DECO setje wat Ziggo aanbied 3 stations. Wat het bereik van uw 3 wifi stations is, dat weet ik niet. Ik kan ons huis ( een één gezinswoning met 4 grote slaapkamers, begane grond, 1 etage, zolder, tuin en alles met dikke betonnen vloeren ) met 2 DECO's voorzien van wifi.

Een paar opmerkingen m.b.t. het DECO setje:
- Het eerste/master station van de DECO, sluit u aan m.b.v. een netwerkkabel. Daardoor hoeft deze niet ( zoals bij uw CB ) in de meterkast verstopt te worden, maar kan deze m.b.v. die kabel centraler in huis/kamer/tuin geplaatst worden.
- Als u alle DECO stations m.b.v. een netwerkkabel aansluit, dan is dit normaal gesproken beslist stabieler/sneller, dan via een stopcontact booster.
- Sluit u de laatste 2 DECO stations niet m.b.v. een netwerkkabel aan ( maar via wifi ), dan is de onderlinge afstand van de stations belangrijk, hoe snel uw wifi netwerk wordt.
- De 3 stations zijn samen één netwerk en door de MESH techniek hoeft u dan nooit meer handmatig over te schakelen, als u met uw smartphone/device door uw huis of de tuin in loopt. Uw mobiel wordt automatisch verbonden met het dichtstbijzijnde wifi station.

Hoe de DECO bij u werkt, kan ik natuurlijk niet voorspellen. Maar TP-Link is een wereld merk en verkoopt dit setje niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Ondanks dat dit het instap-setje van TP-Link is, ben ik er erg tevreden over. Maar dat is persoonlijk .

Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Ik heb enkele weken geleden voor 99euro zo'n mesh set aangeschaft en het is nu al opgeborgen op zolder in een kast.

Het aansluiten was kinderspel en de verbinding was super. Áls er verbinding was. Want die was 1 minuut na het verbinden altijd gelijk weer weg.

Ik test dat het makkelijkst op mijn smartphone door de NOS app te starten. Als die niet start dan weet ik dat er weer geen verbinding is. En dat was heeeel vaak. Altijd ongeveer één minuut na het verbinding maken met het mesh netwerk, was de internetverbinding foetsie. En als ik dan verbond met het wifi netwerk van de Connectbox dan deed die het wél. Zoals die het altíjd doet.

 

Het mesh set had ik als accespoint ingesteld. Meer hoeft ie ook niet te doen.

 

Na vanalles te hebben gelezen (achteraf) op dit forum, ben ik er dus achter dat de Connectbox in bridge mode moet staan en de wifi uit, om zo de mesh set goed werkende te krijgen.

Dacht het niet Piet. Ik gooi die hele mesh ellende nog liever in de emmer.

 

Heb nu een extra wifi punt via internetkabel besteld en ontvangen en aangesloten. Dat had ik al 2x eerder besteld maar toen kreeg ik het oude model, de C7, die ik jaren geleden al had gekocht en waarvan óók de verbinding steeds wegviel.

 

Nu heb ik, eindelijk, het nieuwe model wifi booster via internetkabel, die witte die uitziet als een Connectbox, en die werkt perfect! Nu al dagenlang zonder één uitval! Al vind ik wel de snelheid wat aan de langzame kant.

 

tjongejonge
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Wat is de reden dat je de ziggo connectbox niet in bridge wil zetten?

 

Ik ga em het weekend testen. Werkt het niet, dan binnen 14 dgn weer retour 😉

Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Omdat de Connectbox zeer goed functioneert en het Mesh systeem een UITBREIDING van je wifi is. Het enige dat ik wil is wifi in de tuin en daar was het bereik niet voldoende vanuit de meterkast (waar de Connectbox staat) dus ik wilde alleen maar een extra wifi punt dicht bij de tuin.

En dat heb ik nu.

Extra wifi punt via internetkabel.

En dat punt gebruik ik als ik vanuit de tuin Spotify en Tidal wil streamen.

 

In huis zelf zit ik gewoon op de wifi van de Connectbox, de wifi die al járen probleemloos werkt.

 

Belachelijk dat Ziggo van hun uit (want je kan het niet zelf in het voormalig @home gebied) je modem in een andere stand/functie moet zetten om dat mesh gebeuren werkend te krijgen.

Dat vernoemen ze zelf ook niet op hun site, trouwens.

 

tjongejonge
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ja dat vind ik ook spannend...nu is het stabiel bij ons...maar te weinig bereik.

Overigens zit er handleidingskaart van ziggo bij, waar op staat dat wifi van de connectbox uit moet en via welke link je dat instelt....

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
tjongejonge wrote:

...Overigens zit er handleidingskaart van ziggo bij, waar op staat dat wifi van de connectbox uit moet en via welke link je dat instelt....

 

Ik ken de Ziggo handleiding niet, maar voor de installatie van de DECO M4 heb ik exact dit filmpje gevolgd. Als alle stations geïnstalleerd zijn, dan de set in AP mode zetten, daarna wifi op de ConnectBox uit en ( eventueel ) een vast/permanent IP instellen voor de DECO. Alles was bij mij binnen zo’n 20 minuten up-en-running.

tjongejonge
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dat klinkt goed...dankjewel. Ben je tevreden ermee?

tjongejonge
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hm...ik heb alles geïnstalleerd, erg makkelijk. Ik vind alleen het bereik teleurstellend. Onze Ziggo modem staat in de meterkast. Dus de hoofd Deco ook. Dat bereik is minder dan de Ziggo modem. Vervolgens eentje in de woonkamer gezet naast de tuindeur...zodat ik wifi in de tuin heb. Als ik 11 meter de tuin in loop naar een zitje, heb ik nog net 1 puntje bereik (op de IPhone overigens niet eens), maar dan moet de Deco direct naast de deur staan. Schuif ik de Deco een meter op om op een plankje te zetten, redt ie het niet met bereik. 

Internetsnelheid is wel erg snel...maar bereik erg mager...klopt dat?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Onze Ziggo modem staat in de meterkast. Dus de hoofd Deco ook.

Hoezo: dus? Die kan toch een eind verder weg?

tjongejonge
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dd Deco en connectbox moeten via kabel worden aangesloten. Een kabel door mn woning wil ik niet, dus volgens mij is dit de enige optie?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Kan alleen ‘met een kabel door je woning’. Die is meestal toch weg te werken?

Uitgelicht topic