HenkWeert

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wifi booster en automatisch switchen van WiFi?

Heb beneden een Ziggo modem, helaas heb ik boven en op zolder maar matige wifi. Als ik een wifi Booster aanschaf heb ik 2 netwerken. Bestaat er ook een oplossing om het in 1 netwerk te houden?

Heb ik met 2 netwerken geen problemen met overschakelen van het ene naar het andere netwerk? Heb ik dan ook een ander IP adres? Werkt mijn WIFI printer nog wel?

Kortom veel vragen.

Wie kan me helpen?

 

Henk

8 Reacties 8
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Dat is wel mogelijk, maar niet met een Ziggo modem en een losse booster. Daar zijn beide niet geavanceerd genoeg voor. Dan moet u mesh routers kopen, maar de prijs van basis setjes is vanaf €200, - en hoger.

Het anders inrichten van uw huidige wifi netwerk, kan ook enig verbetering brengen. Zo kan het helpen, als u de 2,4 en 5 GHz netwerken een eigen naam ( SSID ) geeft.
Wat het beste is, is afhankelijk welke merk/type smartphone u hebt. Het ene type schakelt eerder dan het ander. Echter, alle smartphone schakelen pas over als het huidige signaal te zwak is.

Een mesh netwerk 'forceert’ uw smartphone over te schakelen naar een andere mesh-router en zo bent u altijd verbonden met de sterkste wifi.

Als u een booster huurt, dan ‘verlengt’ deze uw netwerk en dus wijzigt er niets aan uw interne IP/netwerk.

Het best kan u een booster nemen die u met een netwerkkabel aanlsuit, dat is het stabielste en krijgt u het snelste netwerk.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Wat voor Booster ben je van plan aan te schaffen of te huren?
https://www.ziggo.nl/internethttps://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Die via een Internetkabel is de beste keus. Die heeft een stabiele 1 Gbps verbinding naar de Modem/Router. Er is een kans dat Powerline Adaptors een teleurstellend resultaat geven, op het punt van snelheid en stabiliteit. Hangt af van de opzet van je 230 Volt netwerk, wel of niet geaarde stopkontakten, wel of niet in dezelfde groep, invloed van een 230 V apparaat dat aan wordt gezet. Proberen kan altijd.

Je krijgt bij beide Boosters 1 extra apart Wifi netwerk, naast dat van de Modem/Router.
Je kunt proberen het geheel te laten lijken op 1 groot Wifi netwerk, door de SSIDs (netwerknamen) en passwords gelijk te maken.
Probleem kan zijn dat een via Wifi verbonden apparaat het verkeerde Access Point pakt resp 2.4 pakt terwijl 5 Ghz beter is. Of niet kan kiezen en daardoor helemaal geen verbinding maakt. Het laatste komt bv bij printers voor. Ik ben een aanhanger van verschillende SSIDs zodat je altijd zelf kunt zien welke verbinding loopt en zonodig een andere kiezen.

Over interne Ip adressen hoef je je normaal gesproken geen extra zorgen te maken.
Je krijgt weliswaar 2 Wifi netwerken, maar die zijn allebei onderdeel van het netwerk van je Ziggo Modem/Router. Je Printer zal overal bereikbaar kunnen zijn.
Die Printer kun je overigens ook het beste bekabeld aansluiten.
Wifi kan nu eenmaal een onstabiele factor blijken, die extra zorg en uizoekwerk nodig heeft, dat op gezette tijden herhaald moet worden voor een optimaal resultaat.

Noot. 1 groot Wifi netwerk met 1 SSID kan wel altijd succesvol met een Wifi Mesh systeem. Het zijn duurdere spulletjes. De Nodes zorgen onderling voor het soepel overpakkken van de verbinding met een mobiel apparaat (Phone/Tablet/Laptop). Zie bv https://www.coolblue.nl/advies/multiroom-wifi.html
Hierbij geldt overigens ook dat bekabelde aansluiting van alle Nodes het allerbeste resultaat geeft. Let er bij aanschaf op, of dat als optie kan. Bij de meeste systemen is dat zo. Kun je altijd nog zien of je dat beter bevalt dan alleen de eerste Node bekabeld aan te sluiten.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Pasi  Zag later dat je me voor was. Gelukkig geen verschil in advies. Dan moet het allemaal wel waar zijn.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @HenkWeert 

Welkom op de Community! Ik snap dat je graag overal in huis gebruikt wilt kunnen maken van wifi. Ik zie dat @Pasi en @hanh je uitgebreide adviezen hebben gegeven hoe je alles nu het beste kunt instellen. Zij zijn het roerend met elkaar eens 😉 Laat je ons weten wat de uitkomst is voor jouw wifi thuis?

HenkWeert
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik heb voor nu even een oude Linksys router van stal gehaald, heb er nu 2 netwerkjes van gemaakt, dat heb je immers ook met een wifi booster . Eens even testen hoe het nu gaat met het omschakelen van de wifi netwerken. Ben vooral benieuwd of dit soepel verloopt. Is een oude router overigens wel veilig??

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
HenkWeert wrote:

...Is een oude router overigens wel veilig??


Deze extra router plaatst u ‘achter’ het Ziggo modem/router en wordt daardoor niet rechtstreeks blootgesteld aan het ‘wilde’ en ‘gevaarlijke’ internet.

Als het een echte router betreft, let dan wel op dat u o.a. DHCP daarop uitzet. Als de router een AP ( Access Point ) functie heeft, dan kan u dié het beste gebruiken ( want dan worden alle onnodige functie uitgezet, zoals het eigenlijk hoort, als u deze 2de router op uw netwerk aansluit ).

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Let op. Moderne Routers hebben inderdaad vaak een optie om ze eenvoudig als Access Point in te stellen. De WAN/Internet poort wordt dan een LAN poort. Oude Routers hebben dat niet. Ga alsvolgt te werk, om er een Access Point van te maken.

  • aansluiten op een LAN poort
  • DHCP uit (of aan laten, maar dan moet de al elders lopende DHCP Server uit)
  • vast LAN Ip instellen in het subNet van je netwerk, buiten de Range van de DHCP Server van je netwerk; dat Ip gebruik je voor het kunnen inloggen op de Router

Noot. De DHCPv4 Server van mijn Ziggo Connectbox staat uit. Gebruik de DHCP Server van een op bovenstaande manier als Access Point ingestelde TP-Link Archer C7 Router. Kan bij deze DHCP Server alternatieve DNS Servers instellen, wat op de Connectbox niet kan; een al even unieke als rare eigenschap van de Connectbox!

HenkWeert
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

bedankt voor de reacties, hier kan ik mee verder!

Uitgelicht topic