Maarten13

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wanneer gaat Ziggo DNSSEC invoeren?

DNSSEC is al jaren in gebruik (en min of meer default) maar Ziggo DNS servers hebben het nog steeds niet. Als ik mijn verbinding test op https://internet.nl/ (site mede van de overheid) krijgt mijn verbinding maarliefst een score van 0%.
Ziggo is één van de grootste providers van Nederland maar slaat een modderfiguur op dit gebied. Wanneer gaat Ziggo de kwaliteit weer op niveau brengen?
23 Reacties 23
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Maarten13 ,

Probeer het ook eens met de DNS-servers van OpenDNS en Google. U zult verbaasd zijn van de uitkomst.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dan krijg je bv zoiets te zien.
Ik heb IPv6. Als je dat niet hebt, ziet het er ongetwijfeld anders uit.
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sparco1955 Wat een onzin argument dat ik ook andere DNS servers kan gebruiken. Ja dat weet ik maar feit is dat ik van Ziggo standaard servers krijg die dat niet zijn is het hele probleem.

hanh Kennelijk krijgen bepaalde klanten bij Ziggo wel een goede verbinding. Fijn voor je. Kennelijk vind Ziggo niet al haar klanten even belangrijk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
IPv6 is belangrijk voor de toekomst. De praktische waarde ervan is nog nul.
Of je wel/niet IPv6 van Ziggo krijgt, is van allerlei factoren afhankelijk.
Het zit nogal ingewikkeld in elkaar om daar veel over te gaan uitweiden.
Zelf kunnen kiezen is er helaas niet bij.
In het bijzonder niet, als je een eigen Router wilt gebruiken met het Ziggo kastje in Bridge Mode: dan is het nog altijd IPv4 only.

Ik krijg een goede DNSSEC Score omdat ik de Google DNS gebruik.
Het had ook iets anders kunnen zijn:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062
Helaas kun je met de Connectbox geen alternatieve DNS Servers instellen bij DHCP, om dit netwerkbreed te kunnen regelen. Per systeem instellen is gedoe.
Dat omzeil ik door de DHCP Server van de Connectbox niet te gebruiken, maar een andere. Ic die van een TP-Link Router, die als Access Point is ingesteld.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Maarten13 ,

En ook die van OpenDNS en Google geven geen DNSSEC indien men geen IPv6 heeft. Dus niet alleen Ziggo is te traag met DNSSEC. Dat U mijn reactie verkeerd opvat, is jammer.

hanh ,

IPv6 is hier soms wel en soms niet aanwezig, modem in bridge of router modus maakt geen verschil. Na 3 weken IPv6 opens weer de melding van niet, modem en router herstarten maakt geen verschil. 6 dagen later weer IPv6 aanwezig. Raar maar waar:wink:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
IPv6 is hier soms wel en soms niet aanwezig, modem in bridge of router modus maakt geen verschil. Na 3 weken IPv6 opens weer de melding van niet, modem en router herstarten maakt geen verschil. 6 dagen later weer IPv6 aanwezig. Raar maar waar

He, dat is interessant nieuws!
Zou men achter onze rug dingen aan het verbeteren/proberen zijn? Officieel is hier niks bekend over. Zelfs ik weet van niks- en zou er waarschijnlijk over moeten zwijgen als dit wel zo was.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
hanh ,

Mijn router krijgt een IPv6 adres alleen via tunneling 6to4, zelfs als het modem in bridge staat. Dat werkt een tijdje goed en dan opeens is het weer weg. Dit is nu ongeveer 1 jaar aan de gang, voorheen kreeg ik met geen mogelijkheid een IPv6 adres. Of ze achter onze rug bezig zijn weet ik niet maar ik denk van wel:grin:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok je hebt een soms werkende Tunnel naar een Ziggo Server host die in gebruik is voor DS-Lite ofzo?
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sparco1955 wrote:
Maarten13 ,

En ook die van OpenDNS en Google geven geen DNSSEC indien men geen IPv6 heeft. Dus niet alleen Ziggo is te traag met DNSSEC. Dat U mijn reactie verkeerd opvat, is jammer.


Google DNS heeft ten alle tijden DNSSEC, ook op IPv4. https://developers.google.com/speed/public-dns/faq#dnssec

Dat de implementatie van IPv6 wat tijd kost begrijp ik goed. Maar providers de meeste kleine providers, XS4All en een enorm deel van de KPN klanten hebben gewoon IPv6 al jaren werkend.

hanh het feit dat jij eigen DNS servers instelt die wel veilig zijn laat precies het probleem zien, Ziggo vertikt het gewoon om out of the box het veiligere DNSSEC te leveren aan klanten.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik kan het wel met Maarten13 eens zijn dat DNSSEC op de DNS servers van Ziggo zou moeten worden aangezet.
Jullie kennen mijn mening over "gratisj" Google-diensten. Van de regen in de drup.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja die ken ik. Daarom geef ik ook een link naar alternatieven.
Tegenwoordig gebruik ik bv 1.1.1.1 als advies ipv vroeger 8.8.8.8.
Wat ik zelf doe mag ik zelf weten. Hoe dom kan je zijn?
Ik heb voldoende redenen om aan te nemen, dat ze gebruik van DNS niet misbruiken op een manier die je inderdaad kunt verwachten. Hoe naief.
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh helemaal prima als je het zelf wilt doen, absoluut niet mijn bedoeling daar kritiek op te hebben of dat te veroordelen. Het gaat mij erom dat Ziggo een verantwoordelijkheid heeft dit goed te regelen en het kennelijk klanten zelf laat uitzoeken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zijn we het allemaal eens over dit punt.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Maarten13 ,

Om een of andere duistere reden bleven de DNS servers van OpenDNS hangen terwijl die van Google waren ingesteld. Nu werkt alles weer op die van Google. En je hebt gelijk, ze ondersteunen DNSSEC wel. OpenDNS niet en ik ga nu even uitzoeken waarom die hardnekkig terug bleven komen.
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bumpje. Misschien kan een Ziggo moderator hier antwoord op komen geven. Aangezien de klantenservice mij doorverwijst naar dit forum waar ze mij zeker zouden moeten kunnen voorzien van een antwoord. "Daar zitten de echte techneuten"-zeiden ze...
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Goedemorgen!

Ik heb het een en ander nagevraagd. Er wordt momenteel naar de mogelijkheden en er wordt over 2 weken een update verwacht met betrekking tot DSNSec.
Momenteel is er dus nog geen specifieke info, maar weet dat we er wel mee bezig zijn!
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lycke Ziggo oke we wachten even twee weken af
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Lycke Ziggo
Heb je al een update?
Als ik http://www.dnssec-or-not.com/ bezoek zie ik dat er niks veranderd is. Misschien kan Ziggo ook toelichten waarom het nog niet is gedaan (misschien is daar wel een hele goede reden voor)?
Maarten13
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Lycke Ziggo kleine reminder nog, inmiddels zijn we een paar maanden verder en nog steeds geen DNSSEC hier...

Uitgelicht topic