Mike038

Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Vraag i.v.m. opzetten van een thuisnetwerk

Hallo,

Wij hebben even een vraagje...

Wij hebben (in onze meterkast) een router van Ziggo staan. Hieraan zit bedraad verbonden een Synology NAS (vast ip adres) en via WiFi een draadloze printer.

Omdat het bereik ontoereikend is, willen wij de TP-Link Deco P7 aanschaffen en specifiek het 3-pack model met 3 units. De eerste unit komt dan dus ook in onze meterkast, de tweede in onze woonkamer en de derde op de eerste verdieping.

Nou zijn wij niet echt thuis in het opzetten van netwerken, acces points, enz dus daarom lopen wij een beetje vast in onze gedachten mt hoe dit te configureren. Wij willen dat het geheel als één netwerk gaat werken en dat vanaf alle locaties ook de NAS en printer te gebruiken zijn.

Wie kan ons adviseren?

Moeten we de Deco P7 als router gaan gebruiken (en dus huidige Ziggo modem in bridgelaten zetten) of kunnen we de Deco P7 beter als acces point laten fungeren?
En zijn er andere zaken waar we op moeten letten?

Graag horen wij.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Wij hebben uiteindelijk een momenteel voor ons passende oplossing gevonden.

Het trekken van extra utp kabels was in onze situatie helaas geen optie, dus een extra acces point aanleggen werd daarmee ook uitgesloten. Wij hebben uiteindelijk (ondanks dat dit door enkele werd afgeraden, maar door anderen juist toch weer werd aangeprezen) gekozen voor de TP-link Deco P7 (3-pack) en we hebben nu in het hele huis en in de achtertuin goede dekking.

Begane grond halen wij erg vaak ook de snelheid van ons pakket, maar soms wat minder, maar voor ons nog altijd voldoende. Op zolder halen wij nagenoeg altijd minimaal 80Mbps/20Mbps dus ook dat is ruim toereikend. En het systeem werkt ook nog eens super eenvoudig wat installatie en instellingen betreft.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
... of kunnen we beter investeren in een betere modem/router met onder meer een groter bereik om zo met één apparaat het gewenste resultaat te krijgen?

en zo ja, welke modem/router met een groot bereik is dan aan te bevelen met een budget tot € 200,00? (TP-Link Archer C3150v2?)
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mike038 wrote:
... of kunnen we beter investeren in een betere modem/router met onder meer een groter bereik om zo met één apparaat het gewenste resultaat te krijgen?

en zo ja, welke modem/router met een groot bereik is dan aan te bevelen met een budget tot € 200,00? (TP-Link Archer C3150v2?)


Modem Ziggo in bridge zetten/laten zetten is mijn 1e advies , 2e advies koop een asus router https://www.asus.com/nl/Networking/RTAC3200/ dit is een stevige jongen maar ook https://www.asus.com/nl/Networking/RT-AC86U/ deze is niet verkeerd.

Deze routers zijn zeer makkelijk te configureren.

Betreft je wifi dekking, dat is moeilijker te beoordelen en het ligt er vooral aan hoe groot is je huis.

De genoemde router/s plaats je in de meterkast naast het ziggo modem wat dan in bridge staat , en het mooiste is dan om een utp kabel te trekken naar je woonkamer en ook 1 naar de 1e verdieping daar kan je dan bekabeld een accespoint op aansluiten en ook als het bereik van de assus router niet ver genoeg reikt ook een accespoint in de woonkamer aansluiten op de utp kabel/s komend van je router.

Hier zou ik ook voor de accespoints van asus gaan ook als je geen bedrading kan trekken https://www.asus.com/nl/Networking/Lyra-mini/wheretobuy/

Ik heb niet echt naar de prijs gekeken weet gewoon wel zeker dat dit spul klasse is en makkelijk te configureren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Mijn drie gouden regels voor de minste kans op gedoe met netwerkconnecties in je huis.

  • gebruik Wireless uitsluitend voor Phone of Tablet en evt voor een laptop als je ermee gaat rondlopen;
  • gebruik geen Powerline Adaptors
  • koop geen video deurbellen, Ip-camera's etc die niet bekabeld aangesloten kunnen worden; Wireless kan dan hoogstens een te proberen optie zijn.

Dat wil zeggen dat je een UTP bekabeld netwerk in je huis nodig hebt. Sluit daar ook een laptop op aan, als ie een flink tijdje op een vaste plek wordt gebruikt.

Een Router koop je niet om er alleen een (extra) Wireless Access Point (WAP) van te maken. Dan kun je net zo goed een Access Point kopen of huren bij Ziggo.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/
Ik bedoel die 'via een internetkabel'.
Iets anders is als je bepaalde features van een Router wenst die je op het Ziggo kastje niet aantreft of niet goed genoeg vindt werken.
Dan is de aanschaf van een Router zinvol. Op de manier zoals Ron hier boven beschrijft.

Dat je een eigen Router makkelijker centraal kunt neerzetten is meteen een betere Wifi dekking te krijgen dan met het Ziggo kastje. Dat moet vlgs Ziggo kort worden aangesloten op het AOP. Dat is overigens niet verplicht.
Maar let op: 1 Wireless Access Point is in de meeste huizen onvoldoende voor een complete dekking.
Een extra Access Point is meestal nodig om dit wel voor elkaar te krijgen.
Aparte WAPs is de klassieke aanpak voor goede dekking.

Een Wifi Mesh netwerk is een beloftevolle techniek om goed te kunnen Roamen (rondlopen) met een Phone, Tablet of Wireless verbonden Laptop, zonder merkbare onderbreking van de Connectie.
Drie Nodes is in de meeste huizen genoeg voor complete dekking. Er is 1 Access Point naam (SSID) voor alle Nodes.
Bij goede Mesh kennen de Wireless Access Points elkaar en pakken de verbindng van elkaar vlekkeloos over.
Roaming kan bij losse Access Points minder goed verlopen: de verbinding valt kort weg bij overstap naar een ander WAP of de verbinding blijft hangen op het verkeerde Access Point.
Blijven hangen op verkeerd WAP, kan met het handje worden gecorrigeerd. Tenzij de SSIDs gelijk zijn gemaakt, in de hoop dat er wel goed zal worden overgepakt.

Mesh Networks zijn in vele smaken te koop. Details ken ik niet.
Mijn ideale Mesh network zou alsvolgt in elkaar moeten zitten.

  • De Nodes moeten voor onderlinge communicatie bekabeld kunnen worden aangesloten op je netwerk.
  • Het Mesh network is goed te gebruiken in combinatie met een Router van Ziggo of een eigen Router.
Ik heb gezien dat dit zeker niet altijd het geval is.
De Deco P7 valt voor mij af omdat de onderlinge communicatie mbv ingebouwde Powerline Adaptors plaatsvindt.
Zie gouden regel 2.

Han

NOOT het ideale UTP netwerk is een ster vanuit het centraal punt apart naar de aansluitpunten.
Het kan ook zonder een bundeltje langere kabels.
Router ->kabel->Switch begane grond->kabel->Switch 1e verdieping->etc.
Is iets lastiger bij troubleshooting, die vrijwel nooit nodig is.
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Mike038, wat leuk dat je je hebt voorgelegd op de Ziggo Community. Ben je er uitgekomen met de adviezen van Ronihd en hanh? Als we nog iets voor je kunnen betekenen, horen we het graag!
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Wij hebben uiteindelijk een momenteel voor ons passende oplossing gevonden.

Het trekken van extra utp kabels was in onze situatie helaas geen optie, dus een extra acces point aanleggen werd daarmee ook uitgesloten. Wij hebben uiteindelijk (ondanks dat dit door enkele werd afgeraden, maar door anderen juist toch weer werd aangeprezen) gekozen voor de TP-link Deco P7 (3-pack) en we hebben nu in het hele huis en in de achtertuin goede dekking.

Begane grond halen wij erg vaak ook de snelheid van ons pakket, maar soms wat minder, maar voor ons nog altijd voldoende. Op zolder halen wij nagenoeg altijd minimaal 80Mbps/20Mbps dus ook dat is ruim toereikend. En het systeem werkt ook nog eens super eenvoudig wat installatie en instellingen betreft.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hi Mike,
Mooi zo.
Risicovol. Je hebt dat risico genomen en bent blij.
Dan is het goed.
Ik heb in mijn advies nergens beweerd dat dit niet zou kunnen werken.
Heb slechts gewezen op voetangels en klemmen. & een naar mijn inzicht ideale oplossing, zonder risico.
Meer kon ik niet doen en wilde ik ook niet doen.
Iets anders gaan opschrijven zou naar mijn smaak niet goed zijn geweest.
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
hanh

Ik deel jouw mening over de ideale situatie ook volledig hoor, maar helaas was dat nu voor ons even niet haalbaar. Maar uiteraard bedankt voor je input!
pfdebakker

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Mike,

Ik zit met exact de zelfde situatie. NAS aan het ziggo modem in de meterkast, matige wifi performance in huis en UTP kabels trekken niet echt een optie. Dus wel fijn om te lezen dat 3 keer een P7 een (redelijk) goede oplossing is. Maar mag ik vragen hoe je het dan uiteindelijk heb aangesloten/ingesteld?

Hangt de NAS nog aan je ziggo modem?
Werkt het ziggo modem nog als router?
P7 een eigen netwerk laten maken of gebruik je ze als access point(s)?

Alvast bedankt
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb hem "achter" de Ziggo modem hangen en gebruik de Deco P7 dus als router.

De NAS zit rechtstreeks via UTP-kabel aangesloten op de "hoofdunit" in onze meterkast.

Onze draadloze printer was super snel te koppelen via WPS dat je via de app voor 2 minuten aan kunt zetten op de (hoofd)unit.

De Deco P7 herkent nieuwe apparaten die je met het netwerk verbindt automatisch en je krijgt daar melding van in je app. Daar kun je ook erg makkelijk een vast ip adres aan apparaten geven (althans melden dat een apparaat een vast ip adres moet krijgen, want het ip nummer wijst hij zelf toe en kun je niet handmatig instellen).

De installatie van alles gaat super snel en eenvoudig. Gewoon goed de stappen van de Nederlandstalige app volgen en niet te snel willen gaan. Wij hadden alleen bij de start een probleempje dat de app via mijn mobiel geen contact maakte via Bluetooth met de unit, maar de app biedt dat ook de mogelijkheid tot verbinden via WiFi aan en dat werkte direct en probleemloos.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel weer...
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Nog even ter aanvulling:

Het draadloos netwerk via Deco P7 lijkt tot op heden goed te werken. Nog geen last gehad van uitvallen.

De behaalde snelheden via WiFi wisselen wel, maar dat ligt denk ik deels ook aan de apparaten waarmee je op het netwerk verbonden bent en aan externe factoren.

Ik heb een Ziggo 250/25 abonnement.

Beneden haal ik via speedtest:
Download: 100 tot 250 Mbps
Upload: 20 tot 25 Mbps

1e verdieping haal ik via speedtest:
Download: 80 tot 200 Mbps
Upload: 15 tot 25 Mbps

Zolder haal ik via speedtest:
Download: 50 tot 100 Mbps
Upload: 15 tot 25 Mbps

Via de eigen ingebouwde "speedtest" via de Deco app haal ik trouwens bijna in de gehele woning:
Download: 200 tot 250 Mbps
Upload: 20 tot 25 Mbps
maartenn

Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Hoi Mike,
had je nu de router van ziggo (connectbox?) in bridge mode laten zetten..?
Mike038
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Nee dat heb ik (nog) niet gedaan en het werkt tot op heden probleemloos dus ik denk dat ik het zo laat.
pfdebakker

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb hier inmiddels ook alles aangesloten. Ik ben tevreden, het werkt een stuk beter dan het was. Bedankt voor de gedeelde info Mike!

Ik heb (ook) niets aan mijn Ziggo modem instellingen veranderd. Ik kan dus ook nog steeds op het oude wifi netwerk. Zit voorlopig niet in de weg.

Overigens denk ik dat de ingebouwde speedtest van de deco app alleen test hoe snel de internet verbinding van de hoofd unit is. Dat heeft dan dus niets te maken met het draadloze netwerk wat de deco's zelf maken.
ALbertWE

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo pfdebakker en Mike038 - begrijp ik goed dat je de eerste unit met een kabel aansluit op het Ziggo kastje en vervolgens de andere via de App configureert - Ik zie dan twee netwerken? (het oorspronkelijke en het nieuwe?). Ik ga dan maar direct voor 5 units. ….
Is het zo simpel?
Kallie

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi,

 

hebben jullie de AP van de Deco P7 via de powerline verbonden of alleen wireless? Of is via powerline een must voor dit type?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Citaat uit:

https://www.blacktubi.com/review/tp-link-deco-p7/

Deco P7 is able to use powerline as the backhaul of the mesh wireless network for even better performance. It is a smart one too, it can combine the bandwidth of the powerline and wireless backhaul and can automatically select whichever is the best to use. 

Alleen Wifi Backhaul kan dus ook. Kwestie van proberen en de prestaties meten.
Zelf zou ik de Nodes met UTP bekabelen (Ethernet Backhaul kan ook met de P7) voor de allerbeste prestaties. Powerline connecties kunnen bij pech tegenvallen. Daarom vind ik de M-serie zonder Powerline Adaptors aantrekkelijk genoeg..

Kallie

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dag Han, dank. 

 

Duidelijk, hij kiest dus zelf. Bedraad is altijd het best, dat snap ik maar niet altijd zo makkelijk te realiseren zonder allemaal muren open te halen. Maar als ik power niet gebruik is het voordeliger om voor de Deco M5 te gaan. Zie in de vergelijking tussen M5 en P7 geen heel schokkende dingen of zie ik dan iets over het hoofd? Grote verschil is de powerline ondersteuning.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Met de P7 kun je alle kanten op voor de Backhaul = onderlinge Communicatie van de Nodes: Powerlink, Ethernet en Wifi.
Let er op dat de onderlinge posities van de Nodes bij  gebruik van de Wifi Backhaul  een kritische factor is voor de prestaties. Ik geloof dat de App je daarbij behulpzaam is. De 2e en 3e Node zijn ook minder geschikt voor het bekabeld aansluiten van apparatuur. Zoals gezegd aansluiten via UTP is verreweg het beste, want zonder zorgen.

Bij de M5 ontbreken de Powerlines, waar ik persoonlijk geen interesse in zou hebben, want ben nu eenmaal een liefhebber van UTP.
Je kunt trouwens de M5 ook met een UTP kabeltje koppelen aan Powerline Adaptors, die je dan wel apart moet aanschaffen.
Wat jij concludeert uit een vergelijkende test P7 & M5, ga ik niet bestrijden. Mijn vluchtige indruk via Google is, dat ze elkaar qua wifi prestaties niet veel ontlopen.

Uitgelicht topic