MBrisko

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

VPN verbinding valt steeds weg - reconnect continu

Het probleem is dat wanneer ik mijn zakelijke laptop gebruik en ik wil inloggen op de VPN (Cisco Anyconnect - protocol DTLS), dan valt de VPN verbinding regelmatig weg en is er een automatische reconnect.

De situatie doet zich alleen voor bij een draadloze verbinding.
Bedraad werkt het uitstekend.
Naast dat de VPN dus regelmatig verbinding verbreekt bij internet, valt het internet van de wifi zo nu en dan ook weg.
Iphone, tablets, SmartTV geen problemen met internet op hetzelfde 2.4ghz netwerk.

Mijn thuisnetwerk

  • geen ipv6
  • connectbox Ziggo in bridge mode
  • Router Asus RT-AC87U

Wat heb ik al geprobeerd?

  • 2.4 GHZ en 5GHZ SSID verschillen van netwerknaam (wel alleen bij 5GHZ een toevoeging gedaan en de SSID aangevuld met _5GHZ.
  • Port forwarding ingesteld op de router
  • Andere kanalen ingesteld 1, 6 of 11

Ik heb het idee dat de Wifi verbinding dropt, de ene keer hard genoeg om zowel de internetverbinding en daarmee dus ook de VPN eruit te knallen en de andere keer alleen de VPN.

Het opmerkelijke is dat dit alleen gebeurd als ik thuiswerk in mijn eigen netwerk dus. Als ik draadloos verbind extern (bij bedrijven, hotspots, mobiel 4g hotspot) blijft de VPN stabiel.
Heb zelfs al een keer mijn netgear Nighthawk router vervangen voor deze ASUS, bij de Nighthawk had ik hetzelfde probleem.

Elke hulp is welkom, vreselijk irritant.
Ik ben onlangs verhuisd, maar dit probleem is meeverhuisd...
17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
*** Niet direct nuttige vraag verwijderd.***
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:
*** Niet direct nuttige vraag verwijderd.***

Wat bedoel je hiermee?

Ik ben opzoek naar eventuele oplossingen om dit probleem te tackelen.
Oftewel de vraag, hoe dit euvel te verhelpen?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi MBrisko,

Als ik het goed begrijp blijft het internet op alle apparaten goed, wanneer je geen internet meer hebt op je laptop? Zo ja, dan lijkt het euvel in je laptop te zitten.
Is de netwerk driver up to date? Heb je um al een keertje uitgeschakeld (de netwerk driver) of verwijderd?

Groet,
Evert
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ik bedoel daarmee dat ik een niet nuttige vraag, die ik hier eerst had staan, verwijderd heb, ik dacht vanuit een verkeerde hoek en stelde een niet nuttige vraag.:thinking:
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dag Evert,

Euvel zit niet in de laptop. Bij klanten op wifi netwerk ken ik geen problemen met de VPN verbinding. Ook is de verbinding op mijn werklaptop thuis stabiel en snel zonder gebruik van de VPN.

Ik ga maar eens de modem terug zetten uit bridge en de router als acp configureren, mogelijk verhelpt dit de problemen.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
:thumbsup_tone3:Laat maar weten wat eruit komt 🙂
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Nope, geen resultaat.
aangezien ik bedraad er geen hinder van ondervind ga ik mijn power over lan adapter van de zolder halen. Heb nog wel een stopcontact over in de meterkast en vrije plek op de switch.

ben er klaar mee, kan gewoon geen oplossing vinden, dan maar deze oplossing.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Jammer! Ik heb verder ook niet zo veel verstand van VPN's, ik weet het ook niet meer ;(

Opzich is dit best een 'mooie' workaround, maar wie weet heeft Jonathan-458 nog een goed idee? Als ik me niet vergis, weet hij aardig wat van VPN's.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het lijkt me meer een WiFi issue, dan VPN, als ik je verhaal zo lees. Is er veel WiFi verkeer van anderenbij jou? Stoorzenders?
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste MBrisko,

Ik denk niet dat het aan VPN ligt, het lijkt meer op een WiFi verbindingsissue tussen uw computer en router.

Zou u mij exact kunnen aangeven welke firmware versie op de router geïnstalleerd staat? (Rechts boven in zodra u bent ingelogd op Asus Router.)

Kunt u ook aangeven welke WiFi chip & driver versie uw notebook heeft?
(Apparaat beheer->netwerk adapters-> "WiFi Chip bijv. Intel AC9260"->eigenschappen en dan driver tab)

en uit eindelijk exacte Windows 10 versie.
(Instellingen->systeem->Over deze PC -> OS BUILD)

Ook heeft uw asus router een enorm log, waarbij alle handelingen naar boven komen, kunt u hieruit opmaken welke uw notebook is, zo ja komen deze disconnects overeen met de disconnects welke het probleem zijn?

MVG
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
efok wrote:


Het lijkt me meer een WiFi issue, dan VPN, als ik je verhaal zo lees. Is er veel WiFi verkeer van anderenbij jou? Stoorzenders?


Heb al verschillende kanalen geprobeerd.
VPN opzich is niet het issue, want die is bij andere op WiFi simpelweg stabiel.

Mijn WiFi dropt waarvan ik geen last heb bij normaal dagelijks gebruik "consumentendata" alleen mijn VPN die continu gevoed moet worden en waarbij de stabiliteit van belang is lijkt onvoldoende stabiel.
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Jonathan-458 wrote:
Beste MBrisko,

Ik denk niet dat het aan VPN ligt, het lijkt meer op een WiFi verbindingsissue tussen uw computer en router.

Zou u mij exact kunnen aangeven welke firmware versie op de router geïnstalleerd staat? (Rechts boven in zodra u bent ingelogd op Asus Router.)

Kunt u ook aangeven welke WiFi chip & driver versie uw notebook heeft?(Apparaat beheer->netwerk adapters-> "WiFi Chip bijv. Intel AC9260"->eigenschappen en dan driver tab)

en uit eindelijk exacte Windows 10 versie.(Instellingen->systeem->Over deze PC -> OS BUILD)

Ook heeft uw asus router een enorm log, waarbij alle handelingen naar boven komen, kunt u hieruit opmaken welke uw notebook is, zo ja komen deze disconnects overeen met de disconnects welke het probleem zijn?

MVG


Dag Jonathan,

Firmware = 3.0.0.4.382_50702 (als het goed is de laatste versie)
Wifi Chip = Intel N 7260 (zag dat ik direct mijn stuurprogramma kon bijwerken)
Stuurprogrammaversie: 18.33.13.4
Windows 10 PRO versie 1709, Build 16299.665


Ik weet welke mac en ip mijn laptop is, alleen de log is verdwenen doordat ik gister weer teug in bridge heb gezet en de router daarna heb gereset.
Heb wel eventueel de log vanuit de VPN connection.

Hoop dat je hier mee vooruit kan... ben benieuwd.
Gr Maarten
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
MBrisko,

Niet direct bekend met problemen specifiek met de firmware, wifi chip of windows.

Is dit altijd ongeveer om de 4 minuten en ervaart u het zelfde probleem met TLS verbinding als u die optie heeft of bij andere Ziggo verbindingen?

Zou u de volgende legacy instellingen willen proberen. als u inlogt op de router, ga vervolgens naar de 2.4Ghz Wireless settings en zou u daar het volgende willen veranderen:

  • Channel bandwidth = standaard 20/40Mhz naar 20Mhz
  • Control channel = standaard auto naar 1, 6 of 11
  • Authenticatie = WPA2-Personal
  • WPA Encryption = AES
  • Protected Management Frames = Disable
  • Key rotation interval = standaard 3600 naar 10800
  • Preable type = Long
  • DTIM = standaard 3 naar 1
  • Optimize AMPDU aggregation = Disable
  • Optimize ack suppression = Disable
  • Turbo QAM = Disable
  • Airtime fairness = Disable
  • Explicit beamforming = Disable
  • Universal beamforming = Disable

Verwijder hierna het Wireless netwerk van uw Computer en verbindt opnieuw met de 2.4Ghz band en test weer. Mocht het WiFi met VPN alsnog weg vallen dan weet ik vrijwel zeker dat de router niet de schuldige is.

en gaan we naar Event Viewer & DART kijken.

MVG
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dag Jonathan,

Allereerst bedankt voor je support, heb het idee dat ik nu voor het eerst steeds dichterbij de oplossing kom.

ik ga de routersettings morgen doorvoeren. Vandaag heel de dag weg.

Om de 4 minuten is niet de constante frequentie, de ene keer om de 4 min, dan om de minuut en dan na 10 minuten bijvoorbeeld. Maar in principe altijd binnen het kwartier.

Vreemde is idd dat ik nergens geen last van heb alleen bij een Ziggo verbinding.
Heb ooit KPN gehad thuis en had ik er geen last van. En ben onlangs verhuisd, beide adressen ziggo en beide adressen hetzelfde probleem.

Ben ook al een keer van router geswitched, maar ook dat hielp niet.

Ik laat morgen de resultaten weten en maak dan wel een groter screen van het log, zowel van router als van Anyconnect.

Groet, Maarten
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Jonathan-458
Dag Jonathan,

Sorry voor de late reactie, beetje drukke werkagenda en niet eerder thuis weer gewerkt.
Settings geprobeerd, maar helaas zonder succes...

Hieronder een eerste log.
Deze laat weer een reconnection zien en in de 2e afbeelding zie je dat zelfs het internet weg valt.

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
MBrisko,

Okey, De WiFi verbinding blijft dus wel gewoon in stand maar toegang tot Internet wordt beperkt. De WiFi is dus in feite stabiel, als dit voorheen ook altijd het geval was dan mogen de router instellingen terug.

DART
Open "Cisco AnyConnect Secure Mobility Client", ga naar de tab "Statistics" en klik op "Diagnostics" export en kies voor default.

Windows Event Viewer
Druk op start tik in "Event Viewer", logboek in NL volgens mij, ga dan vervolgens naar Applications and Service Logs, hier onder zou u "Cisco AnyConnect VPN Client" moeten vinden. Zoek vervolgens naar de disconnects.

Privacy gevoelige gegevens
Beide bevat gevoelige gegevens zoals ip, route en mogelijk een deel van login data, voordat u screenshots of informatie post filter deze er uit of geef bij voorkeur alleen de Termination reason code of Termination reason description te posten. Meld svp wel of de volgende IP's tegenkomt 127.0.0.1 of 169.254.x.x binnen het log.

Mocht u er niet helemaal zeker van zijn of u de gegevens juist gefilterd heeft stuur deze logs dan door naar uw werkgevers ICT afdeling, zodat zij gemakkelijker kunnen troubleshooten.

MTU check
Maak verbinding met VPN en voer dan het volgende commando in "Command prompt" of "PowerShell", doe dit zowel bekabeld als over WiFi, De MTU van de Virtuele Cisco VPN adapter zou op beide gelijk moeten zijn of in elk geval niet lager dan 1200 zijn;
netsh interface ipv4 show subinterface

TLS vs DTLS
U heeft dit probleem bij zowel de TLS als DTLS verbinding toch? of gebruikt uw werkgever alleen DTLS?

MVG
MBrisko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Jonathan-458
Evert96

Jonathan heeft me zojuist op afstand geholpen en daarmee al een heel stuk verder naar het zoeken van de oorzaak.

Nu maandag even in de gaten houden, anders lijkt de MTU grootte aangepast te moeten worden.

Ik koppel het hier terug.

Voor nu, Jonathan nogmaals erg bedankt voor je hulp!
Evert, bedankt voor je tip en doorverwijzing!

Uitgelicht topic