Wesleyv017

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vpn snelheid probleem

Hallo allemaal, ik zit met een probleempje, ik host zelf game servers thuis en je zult het wel weten hoe vaak deze worden aangevallen, dus ik gebruik daar een vpn server voor, eerst had ik eigen vpn server gemaakt via een vps provider maar dat werkte niet helemaal lekker dus ben overgestapt naar en echte vpn provider (Purevpn) werkt deels prima,

maar is heel erg traag en langzaam als ik een speedtest doet springt de download naar 130+ daarna zakt die af naar 20/80 is erg onstabiel de ping tijdens de speedtest als ik via cmd doet springt op timeouts, je zou zeggen is probleem van de vpn provider maar dat is hem niet, een vriend van mij die ook ziggo heeft werkt de vpn server prima is snel en stabiel,

er is iets niet helemaal lekker denk ik bij mij thuis want ptpp vpn die ik heb gemaakt op een vps server krijg ik zelf 10 download en 5 upload, waarvan de vriend van mij 250+ download  en 25+  upload krijgt, de server staat rechts streeks op de connect box geen tussen routers ofzo, heb de firewall uitgezet probleem blijft steeds voordoen, veel vpn protocollen doen heel raar bij mij langzaam en onstabiel,

Ik heb ook de andere topics gelezen en dit probleem komt zo te zien best vaker voor,  ik had vandaag wel 1 keer de router gerest en daarna was die wel stabiel maar naar 10/15min had ik weer het zelfde probleem, daarna weer geprobeerd eens een rest te doen maar deze keer werkte het weer niet. 

begin beetje de moet te verliezen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/ tips geven. Alvast bedankt! 

 

 

 

23 Reacties 23
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hey @Wesleyv017 
Allereerst wat tof dat je thuis zelf game servers host! Logisch dat een snelle en stabiele verbinding hierbij van groot belang is. Kort samengevat maak je gebruikt van PTPP als type VPN en gebruik je geen externe apparatuur zoals routers en switches. Je geeft aan dat veel VPN-protocollen raar doen. Wat bedoel je daarmee precies? En wanneer dit onstabiel is, krijg je dan ook een foutmelding te zien? 

Als ik het signaal op je modem controleer, dan valt mij wel op dat het signaal wat je modem ontvangt aan de hoge kant is. Net zoals een te laag signaal kan ook een te hoog signaal voor problemen zorgen. In je modem zie ik ook wat T3 meldingen terug. Deze kunnen mogelijk verklaard worden door het hoge signaal wat je modem ontvangt. Om deze reden ben ik nieuwsgierig naar hoe jouw hoofdaansluiting er precies uitziet. Wil je een foto van jouw hoofdaansluiting (AOP) en aansluiting(en) naar je modem hier delen? Dan kijken we graag met je mee. 

Je gaf ook aan dat je firewall hebt uitgezet. Heb je dit gedaan door de juiste poorten van je server te forwarden of bedoel je hiermee iets anders. We horen graag van je! Mogelijk dat @Be rt en @hanh aan de hand van de aanvullende informatie ook nog handige tips voor je hebben. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Wesleyv017

Ik snap je setup nog niet helemaal. Ik neem aan dat je een VPN Client hebt geinstalleerd op je Game Server. Die gebruikte eerst je eigen VPN Server en nu die van PureVPN.
Correct?
Zo ja: Hoe heb je dan toegang tot je game Servers geregeld voor anderen vanuit netwerken buiten het jouwe?

Je hebt het vermoedelijk in dit verband over de Firewall op de Connectbox uitzetten. Ik hoop dat dit tijdelijk was voor een test.

Dat je zulke slechte snelheden hebt via de VPN verbinding is niet in orde, maar dat laat ik nog even liggen omdat ik daar geen verklaring voor heb. De dBmV waarden van de Downstream kanalen zijn wat aan de hoge kant. Maar je haalt zonder VPN een nette snelheid voor een 250/25 abo. Dat wil zeggen dat er niet veel aan de hand is met je normaal gebruikte basisverbinding. Die basisverbinding gaat zich niet ineens anders gedragen zodra je VPN gebruikt. Het zou kunnen zijn dat de Router dan roet in het eten gooit, maar daar heb ik geen zicht op.

Noot je eigen VPN server gebruikte het PPTP Protocol. Dat is verouderd en niet veilig.
https://www.comparitech.com/blog/vpn-privacy/the-pptp-vpn-protocol-is-not-secure-use-these-alternati...

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@hanh @Cecilia Ziggo  Bedankt beide voor het antwoorden

Ik ben er van bewust dat PTPP geen veilige vpn protocol meer is, de data moet natuurlijk zoo min mogelijk encryptie hebben want is een game server hoe meer encryptie hoe meer ping etc, via purevpn heb ik L2TP gebruikt + PTPP allebei erg traag en onstabiel ping timeouts zodra er download / upload stress op kom te staan, maar wat ik heel erg opvalt als ik de PTPP gebruikt van purevpn krijg ik 10 download en 5 upload, en mijn eigen vps/vpn server PTPP precies het zelfde. Is een Nederlandse vps super snel internet etc, dus denk zelf echt dat de router iets niet helemaal lekker zit.

 

Ik zal wel even wat foto's toevoegen van de aansluiting, heb zelf al wat getest, heb de modem rechts streek op de muur gedaan het zelfde probleem maar de waardes ging stukje omhoog ondanks dat blijft hij het wel goed doen, al de foto's met 1 er op is rechtstreeks op de muur, deze staat normaal nooit zoo, heb de kabel van de muur moeten verlengen stuk verder op naar de horizonbox + internet router. die waardes hebben jullie al hier boven ^^ 



Wat ook opvalt nu sinds  4/5dagen last hebt van hoge ping, als er download / upload stress op de router kom te staan 500+ ping tijdens speedtest, voorheen niet last van gehad, zelfde als de router rechtstreeks op de muur zit, wat ook opvalt is dat ik vaak Illegal - Dropped INPUT packet zie in de router als ik een speedtest doet / iets download.

 


Over hoe ik het heb geregeld voor de server public te krijgen is best simpel, purevpn kan je de porten op open doen dus alles kan er door heen, ja ik weet is niet het veiligst meer werkt prima. voor eigen vps server het zelfde porten op gedaan op de site zelf in ubuntu firewall uit + de ip tabels toevoegt met de porten van de server, werkt allemaal wel maar krijg steeds ping timeouts en is super traag, vriend van mij heeft er geen last van, dus moet echt iets niet helemaal lekker is met mijn router van mij.

De nummer 2 op de afbeelding is met de verlengde kabbel naar de router + horizonbox deze router status waardes zijn van hier boven ^^ 🙂

 

 

 

 

 

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

OK. Alleen ff kort over dit.

Over hoe ik het heb geregeld voor de server public te krijgen is best simpel, purevpn kan je de porten op open doen 

Duidelijk. Wat ik wist is, dat dit niet met alle VPN Servers kan & was benieuwd naar je antwoord. Verder heb ik daar persoonlijk geen ervaringen mee en doe hierover verder het zwijgen toe. Je weet waar je mee bezig bent is mijn indruk en dan heb je aan mij op dit punt verder niks.

Op je foto’s en andere nieuwe info, kom ik later terug. Of iemand anders in de tussentijd….

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Oke top bedankt!

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@hanh heb het probleem waarschijnlijk gevonden heeft te maken met ipv4 vriend van mij heeft ipv6 en 4, ik in tegendeel alleen ipv4, ik ga maandag bij live support een ipv6 aanvragen dat ik beide heb, is dit mogelijk? vriend van mij had ipv6 uit gedaan op pc en alleen ipv4 aan en de vpn was ook traag langzaam en onstabiel

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Lijkt me onwaarschijnlijk. Bovendien: je kunt IPv6 aanvragen bij Ziggo, maar krijgt dat niet.

Uit je foto’s kom ik niet helemaal. De eerste lijkt de centrale aansluiting. Daar hoort een AOP op gemonteerd te zitten, maar dat zie ik niet. Is er een groene Ziggo coax-kabel die van buiten komt? De aansluitkabel (hoe lang is die?) gaat naar vermoedelijk een POA 01 Splitter (tweede foto), waar je Connectbox op is aangesloten.

Klopt dit?

Hoe dan ook: je Downstream dBmV waarden zijn veel te hoog.
Dat zie je wel als de Connectbox aan een Coax-versterker hangt. Die heb je niet toch? Zo nee, dan is dit nogal opmerkelijk.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

DS is inderdaad fors. Er lijkt ook een demper voor de HorizonMediabox te zitten. Misschien heeft Ziggo die er ooit tussen gezet ivm te hoge DS.

Het IPv4 en IPv6 verhaal lijkt me niet relevant hier. Als jij alleen IPv4 hebt, verloopt immers alles over Ipv4. Ik zie niet waarom dat invloed op de snelheid zou hebben. De rol van de connectbox zelf? Dat blijft gissen met dat ding. Kan maar zo zijn dat de bottleneck daar zit, maar bewijs heb ik daar niet voor.

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@hanh Ja dat klopt, bij de muur hebben wij het moeten verlangen met een kabel stuk verder op deze zal denk ik 2 meter zijn misschien iets langer, plaatjes met 2 er op gebruik wij nu als setup plaatjes met 1 er op was om even iets te testen, de kabel van de splitser naar de internet modem zou ik niet weten denk bijna 1 meter. er was keer een monteur langs geweest en die had het allemaal veranderd, moest  wel een signaal vermindering op de horizonbox de tv zenders hadden ruis. hoe kan ik de signaal gaan verminderen voor mij router we hadden wel iets tussen zitten vroeger maar deze had de monteur weggehaald. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Wesleyv017

Eerst dit. Ik schreef op zeker moment:

Maar je haalt zonder VPN een nette snelheid voor een 250/25 abo. Dat wil zeggen dat er niet veel aan de hand is met je normaal gebruikte basisverbinding. Die basisverbinding gaat zich niet ineens anders gedragen zodra je VPN gebruikt.

Ik concludeerde dit uit het eerste plaatje van je snelheidstests. Kun je voor de zekerheid bevestigen dat bekabelde speedtests zonder VPN in orde zijn?

Gezien de te hoge Downstreamwaarden en de ongebruikelijke aansluitwijze aan de Ziggo buitenkabel, is het zinvol een Monteur de situatie te laten bekijken en verbeteren.

Als de speedtests zonder VPN in orde zijn, dan verwacht ik hiervan overigens geen verbetering voor het snelheidsprobleem via VPN! Daar moet en andere oorzaak voor zijn. Bv omdat PureVPN thans niet meer levert. Of: zie volgende reaktie, die ik later bedacht.

Of het in deze situatie mogelijk is een Monteur te kunnen sturen ivm Corona, weet ik niet precies. Het schijnt wat makkelijker te zijn geworden.
@Cecilia Ziggo zal hier normaal gesproken weer langkomen. Zij kan een monteur voor je regelen als dit alweer mag.

Zet je Postcode en huisnr in je Community profiel, als je dat nog niet deed.
Kan alleen Cecilia of een andere Mod zien en daardoor alvast je klantgegevens bekijken.

Mocht Cecilia of een collega van haar, vandaag of morgen niet langskomen, laat dit dan weten.
Dan kan ik extra aandacht aan de Moderatoren voor je vragen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Wesleyv017

Nog een vraagje over het tweede plaatje van vlgs mij de Speedtests via VPN.
Links meet je 82.6 Mbps Down. Dat kan vaak typisch wijzen op een 100 Mbps kabelverbinding waar je 1 Gbps verwacht. Dan zijn Checks nodig. Uiteraard niet als de testst zonder VPN via dezelfde bekabeling liep, want die tests gaven een nette Downsnelheid richting 250. Dat lukt niet als er ergens een onverwachte 100 Mbps koppeling zit.

De andere test van Ookla geeft 24,09 Down. Die was toch ook wel bekabeld? Zo laag is nl wel heel vreemd tov de andere test. Je meet toch wel meer dan 1 keer?

Is hier op grond van mijn opmerkingen nog iets nieuws over te melden?

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@hanh Sorry voor de wat latere reactie.

Speedtest werkt verder opzicht wel prima zonder vpn. alleen sinds 1 week heb ik wel last van ping spikes als er veel download/upload stress op de router komt te staan voorheen nooit last van gehad

Server heeft een 10gb netwerk-kaart. mijn eigen main computer weet ik niet precies maar is wel een gaming pc internet zijn beide even snel zonder vpn, maak zelf gebruik van een cat 6 internet kabel, enkel wel hoge ping spikes tijdens speedtest eerder nooit last van gehad

De test van ookla en cloudflare is heel anders maar in het algemeen vpn protocols doen het heel raar bij mij. langzaam en pingtime outs

Maar wat mij opvalt als mij vriend die ipv6 + ipv4 heeft en op zijn pc ipv4 aan doet, dat hij ook problemen ondervindt met de zelfde vpn purevpn en ptpp. maar zodra zijn vpn op ipv6 draait werkt die veel beter en sneller bij hem vindt het raar iets

Ik heb mijn postcode toegevoegd aan mij profiel

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Wesleyv017,

Cecilia is op dit moment afwezig, dus ik neem het even van haar over Ik ben er voor je ingedoken en ben het net als onder andere @hanh eens dat het signaal (de DS) aan de (te) hoge kant is en dat vooral ook opvallend is gezien hoe het is aangesloten. 

Desalniettemin geef je wel aan dat het zonder VPN eigenlijk allemaal als een zonnetje werkt (behalve dus de laatste tijd problemen als er te veel down- of uploads zijn?). Of het dus je problemen veroorzaakt, weet ik nog niet. In alle gevallen is een monteur daarvoor op dit moment nog geen optie helaas. Is het mogelijk dat zowel je VPN als je normale verbinding last hebben zodra het netwerkverkeer te hoog wordt?

Op moment van typen, zie ik drie bekabelde apparaten aangesloten. Kun je aangeven om welke LAN-poort het gaat? Het apparaat dat op dit moment aangesloten zit in poort 4, lijkt namelijk een cap te hebben van 10 Mbps. Daar waar de andere twee apparaten 1000 en 100 Mbps hebben.

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex Ziggo Sorry weer voor de wat latere reactie, had het druk deze week

Heb inderdaad beide last van met vpn en zonder, als er download / upload stress komt springt de ping heel erg omhoog nooit last van gehad

 

Over de Mbps cap weet ik zelf niks van, zonder vpn heb ik altijd netjes 250 download / 25 upload dat klopt, enkel ping probleem verder niet

 

De server zit rechtstreeks op de router geen tussen router ofzo, snelheid haal ik netjes maar de ping vliegt heeel stuk omhoog

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Wesleyv017 , erg lastig! Als je óók problemen ervaart zonder VPN, moeten we ons daarop focussen in ieder geval. Als het daar al misgaat, zal het met je VPN ook misgaan. Op het eerste gezicht zie ik geen problemen in je wijk, noch bij je modem. Ook de capaciteit is ruim voldoende.

Ik ben nog wel benieuwd naar in welke poort van het modem je laptop/pc zit aangesloten. 

Verder geef je aan

als er download / upload stress komt springt de ping heel erg omhoog 

Kun je dit wat meer toelichten? 

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex Ziggo Met upload / download stress bedoel ik als ik iets aan het downloaden ben of een game speelt wat veel data en internetsnelheid nodig heeft, dan vliegt mij ping naar 400/3000 + Server staat rechtstreeks op de modem heb dit probleem overal op ook andere computers instabiel internet verbinding.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Wesleyv017 

Even uit nieuwsgierigheid. Ik zie bijvoorbeeld gistermiddag tussen 14:00-16:00 ongeveer een hoge piek in het downloadverkeer. De volledige bandbreedte van je verbinding wordt dan bijna gebruikt voor het downloaden. Daarnaast is er ook nog een klein beetje uploadverkeer op dat moment. Ik vermoed dat je op dat moment ook een hele hoge ping hebt ervaren. Klopt dit? En wat had je op dat moment allemaal draaien? 

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Cecilia Ziggo Dat kan best kloppen, was bezig met de server wat nieuwe updates downloaden etc, en had even wat testjes gedaan met speedtest, blijft steeds onstabiel hoge ping spikes.

Wesleyv017
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Cecilia Ziggo Is het mogelijk om een monteur te sturen voor het sin? zelf twijfel ik of dit wel echt nut zal hebben puur omdat ik zie dat er veel meerdere last hebben van slecht internet hoge ping etc zie behoorlijk wat topics over, zal mij niet verbazen dat het allemaal door corona komt, en jullie al het internet verbruik niet meer aan kunnen, sinds corona eenmaal begon merkte ik zelf dat het internet achteruit ging. Wat ook opvalt als ik voor de corona tijd de topics lees zie je veel minder problemen met internet, en vooral het ping probleem.

@hanh 

Het vpn probleem laat ik wel voor hoe het nu is, maar nu heb ik erg last van hoge ping zodra er download / upload stress op komt te staan, dit merk ik zelf ook vooral op de wat zwaardere games zoals fornite etc vraagt veel internet van je, pingspikes schiet dan ook omhoog naar 100/400 + ben nu zelf ook tijdelijk gestopt met het hosten van servers, want dit werkt ook niet helaas.

 

Heb nog wat getest, heb op de Ziggo modem zelf een ping test gedaan naar google.com terwijl ik het internet stress dus speedtest / game downloaden, zodra ik dit doe springt de ping direct ophoog op de modem zelfs ook op de andere computers in het huis.

 

Ik hoop nog wat van jullie te horen, of dit opgelost kan worden, of hier een reden verklaring kan geven worden.

 

 

Uitgelicht topic