regel

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

VPN provider hoe werkt dat via Ziggo connectbox

Ik heb op mijn PC een VPN provider programma van Cyberghost geïnstalleerd.
Hierdoor kan ik bv. naar buitenlandse TV zenders kijken, middels de Chromecast van Google.
Ik zocht de betreffende zender op en caste het via de Chromecast naar mijn TV.
Dit werkte perfect tot heden, ik kan nu niet meer casten met gebruik van VPN over het netwerk van mijn Ziggo connectbox modem/router.
Ik kan wel gewoon de vrije buitenlandse zenders casten naar mijn TV (met of zonder VPN).
Er is mij verteld dat al mijn internet verkeer via hetzelfde netwerk moeten lopen wil je volledig gebruik maken van VPN, dus ook de WiFi verbinding.
Hoe krijg ik nu dat VPN programma lopen op mijn Ziggo router, zodat alles als ik VPN inschakel, alle verbindingen daar onder vallen?
32 Reacties 32
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat kan alleen met een Router die een VPN Client aan boord heeft.
Ziggo Modem/Routers hebben dat niet. De ConnectBox dus ook niet. Het is eenvoudig gehouden op Ziggo kastjes.
Met een eigen Router die een VPN Client heeft en de ConnectBox in Bridge kun je dit doel wel bereiken.

Er zit wel een nadeel aan het gebruiken van een VPN Client in een Router voor je hele internetverbinding. De effectieve snelheid van een VPN Client is behoorlijk lager dan wat max mogelijk is ihb bij een 200/20 of 400/40 abonnement.
Andere Internetgebruikers in je huis kunnen daardoor worden gedupeerd.
Dat is geen probleem met een aparte VPN Client op een PC of Phone. Dan kies je makkelijk voor wel/niet VPN.
Het evt willen switchen van Server is met een VPN Client per apparaat ook wat makkelijker. Zeker als er tegelijk tegenstrijdige wensen zijn over welke Server gebruikt moet gaan worden.

Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
regel Je zegt dat het eerder wel werkte, heb je iets veranderd in je setup? Kun je de niet vrije zenders nog wel zien op je PC over je VPN?
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Maar zelfs met per apparaat met VPN aan, lukt het niet om te casten naar de Chromecast zodat ik het beeld op mijn TV krijg. Dit was enige tijd terug nog wel mogelijk, Wat is hier veranderd?
Ik kan wel belden zonder VPN casten naar de Chromecast.
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik wil gewoon op mijn PC (of via mijn iPad) de PVN inschakelen en dan een buitenlandse uitzending via de Chromecast op mijn TV scherm bekijken.
Hoe doe ik dat, als ik al een PVN provider heb.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Laten we het eens van de grond af aan bekijken.
Welke Buitenlandse uitzending kun je niet Casten zonder VPN, en eerder wel met VPN?
Hoe Cast je die uitzending. Via je Web Browser? Of via een App? Welke App.
Je Cast ook vanaf de Ipad. Heb je daarop al een VPN App voor het leggen van de VPN verbinding?

Welke Server van je VPN provider gebruik je. Graag hostname of IP.
Is dat dezelfde VPN Server die je voorheen koos?
Heb je al eens een andere VPN Server getest?
Sommige uitzenders proberen meer en meer toegang via VPN te blokkeren.
Zoals bv de BBC in UK, met de iPlayer https://www.bbc.co.uk/iplayer , voor de zenders die niet op de Ziggo kabel resp via Ziggo Go beschikbaar zijn.
Dat moet je via goede bronnen in de gaten houden. Google is your friend (in dit geval).
Gr Han
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
@hanh,
Ik kan alle buitenlandse zender, die zgn. vrije uitzendingen hebben casten via chromecast naar mijn TV.
Alleen als ik een uitzending wil zien die alleen bestemd is voor bewoners van dat land, moet ik via de VPN provider een verbinding maken en dat land kiezen, bv. Duitsland .
Als ik dan een beveiligde verbinding heb, kan ik via de website naar de betreffende Duitse (MDR) zender gaan en gewoon op de PC de uitzending volgen.
Als ik echter de uitzending wil casten naar mijn TV, zie ik nu alleen maar het cast teken op de TV, dit in tegenstelling van eerder gebruik.
Bij mijn weten heb ik niks veranderd.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik denk dat MDR dan iets gewijzigd heeft. Misschien dat daar via Google achter te komen is.
Heb even https://www.mdr.de/home/index.html
bekeken. Onduidelijke site IMHO.
Kan wel wat dingen afspelen. Andere dingen niet, zonder een foutmelding.
Verder geen idee, eerlijk gezegd.
VPN gebruik ik niet. Heb geen wensen die alleen met een VPN Connectie op te lossen zijn, anders zou ik dat, net als jij, zeker doen. Aan een ander voordeel van VPN -anoniem Web Browsen- heb ik geen behoefte. Is kwestie van smaak.
Gr Han
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Jammer dat niemand mij gericht verder kan helpen.
Nogmaals, via de website kan ik buitenlandse TV ontvangen waarvoor een VPN verbinding nodig is.
Echter het casten via de chromecast naar mijn TV werkt dan niet.
De chromecast zit dus op het WiFi net van mijn Connectbox (Arris).
Hoe los ik dit op, het gekke is dat in het verleden dit wel gewoon werkte.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Kun je Youtube Casten zonder VPN?
En met VPN, hoe gaat dat?
Gr Han
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
@hanh, als je goed gelezen hebt, zul je begrijpen dat dat allemaal werkt.
Alleen dus met VPN gebruik niet.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het is over het algemeen niet zo dat je op je PC een stream binnenhengelt en deze binnen je eigen netwerk doorstuurt naar je Chromecast. Je stuurt eigenlijk alleen een opdracht naar de chromecast, die een en ander verder afhandelt via de Google servers (weten ze gelijk waar je zoal naar kijkt :hushed:, leve datamining)

https://chromecastkopen.net/hoe-werkt-chromecast/

Het kan dus maar zo zijn dat MDR iets heeft verandert, waardoor streamen naar je chromecast, (die niet in jouw VPN zit) niet (meer) wordt toegestaan.
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
@ efok, Ja het gekke is dat vanaf 2017 tot zeg maar eind 2018 dit kunstje gewoon werkte via de ingeschakelde VPN provider.
Ik kon toen gewoon casten naar mijn chromecast en de uitzending via VPN op mijn TV bekijken.
Dit is nu helaas niet meer mogelijk zo.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dit is een ander verhaal.
https://electronics.howstuffworks.com/chromecast2.htm
In the case of Chromecast, your phone, tablet or computer is the client and the Chromecast itself is the server.

En dan is er nog een verschilletje of de Cast via een Dedicated App verloopt of dat je een Cast doet van een Chrome Browser Window Tab, waarbinnen een Web App werkzaam is.
Het laatste is vermoed ik het geval bij de MDR Site, want ik zie daar niet zo gauw een App in de aanbieding.

Bij het gebruik van een App kan ik me iets voorstellen bij dat DRM (Digital Right Management) van de stream een rol kan spelen bij het wel of niet kunnen afspelen via de ChromeCast. Bij een Chrome Window Tab Cast iets minder, maar goed overzien kan ik dit nog niet. Het lijkt erop dat het te Casten onderdeel op een speciale manier moet zijn opgenomen in de HTML van zo'n Web Page. Dan begrijp ik dat er op het punt van streaming geen verschil is tussen App en Web App.

Kortom: ik snap er nog niet alles van, dat het met uitzender MDR over VPN ineens niet meer lukt.
De meest voor de hand liggende verklaring blijft toch wel dat MDR maatregelen heeft genomen tegen als Client van hun dienst opererende VPN Server Ips te Duitsland. Dat wil dan niet zeggen dat dit bij alle VPN Providers zo uitvalt.
De BBC Iplayer, hoewel stevig dichtgetimmerd, schijnt ook nog wat steekjes te laten vallen bij sommige Engelse VPN Server Ips.

Gr Han
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het blijkt dat als je via de VPN verbinding maakt, je in een ander netwerk zit.
Als zodanig zou je ook geen interne doorkoppeling met je eigen Wifi netwerk hebben naar Googlecast
Google zou dit voorkomen?.
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
Dat kan alleen met een Router die een VPN Client aan boord heeft.
Ziggo Modem/Routers hebben dat niet. De ConnectBox dus ook niet. Het is eenvoudig gehouden op Ziggo kastjes.
Met een eigen Router die een VPN Client heeft en de ConnectBox in Bridge kun je dit doel wel bereiken.

Er zit wel een nadeel aan het gebruiken van een VPN Client in een Router voor je hele internetverbinding. De effectieve snelheid van een VPN Client is behoorlijk lager dan wat max mogelijk is ihb bij een 200/20 of 400/40 abonnement.
Andere Internetgebruikers in je huis kunnen daardoor worden gedupeerd.
Dat is geen probleem met een aparte VPN Client op een PC of Phone. Dan kies je makkelijk voor wel/niet VPN.
Het evt willen switchen van Server is met een VPN Client per apparaat ook wat makkelijker. Zeker als er tegelijk tegenstrijdige wensen zijn over welke Server gebruikt moet gaan worden.

Gr Han

Han, wat bedoel je met een aparte VPN Client op je PC?
Ik heb al een VPN Client op mijn PC van Cyberghost, is dat niet goed soms?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Han, wat bedoel je met een aparte VPN Client op je PC?
Ik heb al een VPN Client op mijn PC van Cyberghost, is dat niet goed soms?

Ik bedoel wat jij hebt. Dat is dus goed.
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ok, dat dacht ik dus ook.
Maar de wifi waar ook de chromecast en alle andere mobiele apparaten op zitten, werkt dan niet meer met Cyberghost.
Als ik Cyberghost inschakel dan gaat dat over op een eigen netwerk zonder koppeling met mijn wifi netwerk zie je.
Dus de wifi blijft gewoon zonder VPN draaien, dat is het dus.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Klopt, met een VPN cliënt op je apparaat werkt alleen dat apparaat via de VPN verbinding. Wat jij zoekt om ook je Chromecast via VPN te laten lopen is een VPN cliënt router.
regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt Mark Ziggo, zoiets vermoede ik ook al, maar wist verder niet hoe.
Dus ik moet een extra router kopen met een VPN (VPN router), deze moet natuurlijk wel met het protecool van Cyberghost kunnen werken en is dat met al die VPN routers?
Kunnen die met elke willekeurige VPN Client werken?
Het is niet mijn bedoeling om continu via een VPN verbinding te werken, want dit vertraagd ook enorm, kan dat dan je VPN Client in-/uitschakelen?

Uitgelicht topic