1
Vraag
2
Reacties
Meeder

Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

VPN problemen met router achter modem in bridge

Ik heb een vreemd probleem waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb kunnen vinden.
Op mijn werk laptop werken bepaalde verbindingen altijd (Office365 applicaties) en voor andere verbindingen heb je een VPN nodig.
Dit heeft altijd goed gewerkt en ik denk dus ook niet dat het een Ziggo probleem is maar ik hoop dat hier misschien mensen zitten met voldoende netwerk kennis om mij te helpen.

De situatie is als volgt. Ik heb mijn modem (Arris in voormalig UPC gebied met IPv4 firmware) in bridge modus gezet en daar achter zit een Asus RT-AX88U router. Aan de basis instellingen van die router heb ik eigenlijk niets veranderd en alle normale zaken werken correct. Het probleem ontstaat als ik een VPN verbinding opbouw, het opbouwen gaat perfect en de applicaties die de VPN verbinding nodig hebben op het zakelijke netwerk doen het ook zonder problemen. De problemen komen naar voren als je de Office 365 applicaties gaat gebruiken zoals Outlook en Onedrive. Deze kunnen bij actieve VPN geen verbinding maken met de servers. In eerste instantie dacht ik dat het een VPN probleem was maar toen ik wat meer ging testen kwam ik er achter dat als ik via het ingebouwde 4G modem van de laptop een verbinding maak en dan een VPN verbinding opbouw alles wel gewoon werkt, net zoals bij een hotspot verbinding met mijn mobiele telefoon.

Omdat dit natuurlijk wel vreemd is heb ik het modem eens uit bridge gehaald en heb ik direct verbinding gemaakt met het modem via de wifi van het modem. En ja hoor, alles werkt. Toen nog een keer geprobeerd via de wifi van de Asus router maar nee dan werkt het niet. Het modem heb ik toen weer terug gezet in bridge modus.

Er gaat dus in mijn ogen iets mis in de Asus router maar wat is mij een raadsel.

De laptop draait Windows 7 en ik heb het zowel via wifi als bedraad getest. De VPN client die gebruikt wordt is Check Point Endpoint Security. Ik kan daar niets aan veranderen en gezien het een bedrijf is wat wereldwijd opereert gaan ze ook niet wat aanpassen voor mij.

Zijn hier mensen die veel weten van dit soort problemen en die mij misschien kunnen helpen? Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meeder
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Na nog wat experimenteren kan ik het probleem reproduceren. Het is een probleem dat voornamelijk bij Windows 7 voor komt.
Op advies van iemand op het snbforum heb ik de 'send empty WPAD with a carriage return' optie uitgezet. Dit blijkt de oplossing te zijn.
Ik had dat gisteren al gedaan maar dat leek eerst geen oplossing te zijn, het duurt echter even voor de DHCP server gerefresht wordt maar door het rebooten van de router is de instelling direct actief.
Asus heeft dit voor zover ik weet vanaf firmware 380 aangepast maar je kan die instelling niet aanpassen behalve als je de Merlin WRT firmware in je Asus router zet.
Je kan het dan vinden onder Tools en dan Other settings.

Bekijk in context

3 Reacties 3
Meeder
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Het probleem heeft zichzelf opgelost, althans zo lijkt het. Zoals het er nu naar uit ziet bleek het een vreemd proxy probleem te zijn op de laptop.
Na veel experimenteren begon het ineens te werken en is het ook blijven werken.
Ik hou in de gaten hoe het loopt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
Dank voor je update, dat scheelt een hoop vragen stellen.:relaxed:

Ik hoop dat het goed blijft gaan.
Meeder
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Na nog wat experimenteren kan ik het probleem reproduceren. Het is een probleem dat voornamelijk bij Windows 7 voor komt.
Op advies van iemand op het snbforum heb ik de 'send empty WPAD with a carriage return' optie uitgezet. Dit blijkt de oplossing te zijn.
Ik had dat gisteren al gedaan maar dat leek eerst geen oplossing te zijn, het duurt echter even voor de DHCP server gerefresht wordt maar door het rebooten van de router is de instelling direct actief.
Asus heeft dit voor zover ik weet vanaf firmware 380 aangepast maar je kan die instelling niet aanpassen behalve als je de Merlin WRT firmware in je Asus router zet.
Je kan het dan vinden onder Tools en dan Other settings.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic