Romavo72

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

VPN naar werk hapert, blijkt aan ziggo modemrouter te liggen (denk ik)

Goedendag, al sinds lange tijd merk ik dat wanneer ik op het bedrijfsnetwerk ingelogd ben via fortclient, het netwerk hapert. Ik dacht eerlijk gezegd dat dit aan het bedrijfsnetwerk zou liggen of aan forticlient. Op advies van de systeembeheerder heb ik nu een D-Link router aan mijn modem gekoppeld en de modem in bridge functie geschakeld.

Nu blijken de problemen verholpen.

Wat kan ik nu doen om de originele modem goed te laten werken? Twee apparaten voor één functie vind ik overdreven.

Ik heb kort geleden op advies van Ziggo mijn splitter al vervangen.

Hoor graag of iemand advies kan geven.

Groet, Robert.

4 Reacties 4
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Romavo72,

Goed dat je even navraag doet, en zeker handig dat er in ieder geval een workaround is. Als het met tussenkomst van de D-link router probleemloos werkt, kunnen we het signaal in ieder geval al uitsluiten. Je geeft aan dat het netwerk hapert; op welke manier? Vliegt het eruit? Wordt het langzamer? Is er ook actie dan nodig?

Heeft de systeembeheerder toevallig nog aangegeven waarom het advies van de D-link kwam?

Romavo72
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Alex, bedankt voor je reactie.

ik werk het meest met verkenner en autocad met bestanden op de server. Zo om de 15 minuten, bij het wisselen van map of openen van bestand hapert het, de verkenner verliest verbinding oid. Daarna pakt hij het weer op en gaat het door.

 

Overigens net de Ziggo helpdesk aan de lijn gehad en ze willen binnenkort iemand langs sturen omdat ze mijn modem niet vertrouwen.

 

Advies kwam omdat hij zei dat er veel problemen met ziggo modems zijn. Problemen die je met normaal surfgedrag niet ziet, maar met werken zoals ik doe wel.

Alles werkt verder ook goed, er hangen hier drie jongeren met playstation en telefoons aan het netwerk en ik kijk vaak tijdens het werk ook TV op een 3e scherm aan mijn PC. Alles probleemloos en snel.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Lastig! Ik deel de conclusie van mijn collega nog niet helemaal, maar een extra check op de basis is nooit verkeerd natuurlijk. Is er al een afspraak gemaakt?

Heeft de systeembeheerder toevallig nog aangegeven waarom het advies van de D-link kwam?

Hier ben ik ook nog benieuwd naar; het klinkt alsof hij er meer ervaring mee had.

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

@Romavo72 

Hallo,

Er zijn diverse oorzaken bekend waarom een Ziggo router dit niet goed ondersteund. De oplossing van een eigen router is de meest voorkomende en in mijn beleving ook beste oplossing. Dan moet er natuurlijk wel een monteur zijn die heeft gecontroleerd dat je signaal in orde is want een slecht signaal verbeter je niet door een andere router te gaan gebruiken.

 

De korte uitleg is idd dat door een storing je pakketjes verloren gaan, echter een VPN verbinding zoals met je Forticlient is daar niet voor ingericht. Dus die ziet de verbinding wegvallen en laat dan uit veiligheidsoverweging die verbinding niet automatisch terugkomen. En dat resulteert in opnieuw inloggen met je client. Dat kan hij overigens wel zelf uitzoeken maar dit resulteert dan in wat je als gebruiker ervaart als vertraging of bevriezing van bijvoorbeeld je beeldscherm. Je systeembeheerder kan daar misschien nog een bijdrage in leveren door de logging van je vpnclient te controleren. Maar als je dat niet spannend vind zou ik lekker op je D-link route blijven werken  .

Uitgelicht topic