Henk H

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

VPN met de Connect Box werkt niet met IPv6

De overstap naar Ziggo omdat het wel 8 keer sneller kan......... Ik krijg netjes een Connect Box thuis gestuurd, moet nog even melden dat ze de coax -kabel bij het verdeelstation er wel in moeten prikken en Voila super Internet.......Maar de VPN verbinding naar de zaak .... eeeh ja of ik dat even op de community zelf kan uitvogelen.

Bedankt voor uw bericht. Een VPN is helaas niet iets wat wij direct ondersteunen, het is een optie om dit te kunnen doen via het modem, maar wij zijn er niet verantwoordelijk voor. Het beste wat u daarom kunt doen is om zelf een onderwerp te starten op de Ziggo Community zodat u daar geholpen kunt worden.
Wij kunnen u hier helpen als u geen internetverbinding heeft en enkele instellingen, maar met het opzetten van een VPN-verbinding kan ik u helaas niet helpen. Op de community zitten genoeg mensen die u hiermee wel kunnen helpen.


Een voorgaand TOPIC "Instellingen van de Connect Box" (3 maanden geleden) wordt even tussen neus en lippen aangegeven dat VPN er niet op zit gebruiker N.N. bevestigd het ook nog even.

Is dit nog steeds de huidige status?
Zo ja dan zie ik mij genoodzaakt terug te gaan naar mijn telefoonlijntje, daar werkte VPN gewoon.

Henk
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Peter L

Level 1
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@Level4, @Ronald Ziggo,

Gisteravond de helpdesk nog maar eens gebeld en gelukkig kreeg ik iemand aan de lijn die zonder direct door te vragen de IPV6 van mijn connect box om wilde/kon zetten naar IPV4 vanwege de "problemen" die ik had met mijn internet verbinding. Later vroeg hij: "je gebruikt zeker VPN"? Kijk zo kan het ook!!

Vanochtend stond de IPV4 op het modem en werkte de VPN verbinding weer.

@Level4 Nog bedankt voor de hulp!

Bekijk in context

53 Reacties 53
justmie

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Welke VPN oplossing gebruikt je bedrijf? Hoe was het voorheen ingesteld via je telefoonlijntje (ik neem aan ADSL)? Zonder meer info kan ik geen antwoord geven...
Henk H
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Klopt ADSL lijntje
justmie

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja.... En verder?

1: Welke vpn oplossing?
2: Hoe was het ingesteld?
3: Start je het vanuit je PC?
Henk H
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Justmie,

Het is de gewone Microsoft VPN uit Windows; WAN Miniport (IKEv2)

1: Type VPN : Automatisch
2: Versleuteling verplicht; Automatisch Windows aanmelding gebruiken;
3 : Start vanaf laptop

justmie

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik weet niet of die connectbox een vergelijkbare interface heeft als de Technicolor. Als dit wel zo is dan probeer eens in te loggen op het modem, ga dan naar geavanceerd -> advanced -> options, en kijk of IPSEC en PPTP passthrough aan staat.



Bij mij staat het uit omdat ik het niet nodig heb...

Heb je trouwens nog een eigen router achter de connectbox staan, of zit je PC rechtstreeks op de connectbox? Als je nog een eigen router hebt kan het zijn dat het hierna nog niet werkt. Dan moet je wachten totdat het weer mogelijk is om bridgemode aan te zetten op de modems. Daarna zal het waarschijnlijk wel weer functioneren.
Henk H
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Justmie,

Heel erg bedankt voor je moeite en energie, maar uit bovenstaande begrijp ik dat we Appels met Peren aan het vergelijken zijn.

Zoals aangegeven is er een voorgaand TOPIC "Instellingen van de Connect Box" (3 maanden geleden) waarin bevestigd wordt dat VPN niet door de Connect Box wordt ondersteund.
De Connect Box vergelijken met een Technicolor heeft dus weinig zin.

De info dat een Technicolor wel deze mogelijkheid heeft, en ook van Ziggo is, is wel weer zeer welkome info; Ik ga een router wissel voorstellen dat ik ook een Technicolor krijg.

Bedankt,
Henk
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Henk H wrote:

.. Appels met Peren ..

Zoals aangegeven is er een voorgaand TOPIC "Instellingen van de Connect Box" (3 maanden geleden) waarin bevestigd wordt dat VPN niet door de Connect Box wordt ondersteund.


Dus dit klopt niet ? :



IpSEC (GRE) encapsulated forwarding is standaard in bijna iedere router.
Dat je het niet aan/uit kunt zetten hoeft niet direct te betekenen dat het niet ondersteund is.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo allemaal,

Ik heb wat intern nagezocht en VPN zou moeten werken op een Connectbox met IPv4. IPv6 kan nog roet in het eten gooien.
Zou je mij je klantnummer en adresgegevens kunnen sturen via een privébericht? Dan kan ik ook even meekijken vanuit hier 🙂

Gr,
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Het punt is eigenlijk dat standaard ipSEC GRE VPN een aantal hele specifieke instellingen nodig heeft, in combinatie met iedere NAT router (dus niet ziggo specifiek).

De vraag is in éérste instantie ook of deze manier van verbinden (achter NAT) compatible is met de instellingen aan de serverkant (zijn werk).

Ik begrijp uit het verhaal van Henk dat hij hiervoor 'inbelde' met een telefoonlijn.
Via die constructie krijgt zijn PC het WAN IP, en heb je met die complexiteit niet te maken.

Kan nog een lastig verhaal worden dit! 😉
Zijn werk zou een instructie moeten geven voor configuratie in een NAT omgeving. (waar 80% van nederland mee werkt).

Suc6
justmie

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Henk H wrote:
Dag Justmie,

Heel erg bedankt voor je moeite en energie, maar uit bovenstaande begrijp ik dat we Appels met Peren aan het vergelijken zijn.

Zoals aangegeven is er een voorgaand TOPIC "Instellingen van de Connect Box" (3 maanden geleden) waarin bevestigd wordt dat VPN niet door de Connect Box wordt ondersteund.
De Connect Box vergelijken met een Technicolor heeft dus weinig zin.

De info dat een Technicolor wel deze mogelijkheid heeft, en ook van Ziggo is, is wel weer zeer welkome info; Ik ga een router wissel voorstellen dat ik ook een Technicolor krijg.

Bedankt,
Henk


Henk, als je goed had gelezen had je gezien dat ik zeg dat ik niet weet of de connectbox een vergelijkbare interface heeft, maar als het wel zo is dan zou je eens op dat ding moeten inloggen. Heb je dat gedaan? Vind je ergens de settings die ik aangeef? Het lijkt erop dat je vooral Ziggo de schuld wilt geven en niet zelf wilt meedenken.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Bedankt voor de extra uitleg level4 🙂
Voor mij is VPN ook nog geen 100% duidelijke koek, maar ik zoek graag dingen uit.

Gr,
Henk H
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Ronald,

Als ik je een verwijzing naar een mail wisseling met klantenservice geef, dan heb jij als het goed is alles: Referentienummer:160921-000438

De rest van de week zit ik op mijn werk locatie en heb dus geen VPN nodig, maandag en dinsdag weer.

Alvast bedankt,
Henk
Henk H
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag level4,

Bedankt voor het meedenken, en de uitleg die overigens best ver gaat;

Ik als simpele verkoper redeneer heel eenvoudig; mijn collega's kunnen vanuit thuis zonder enig probleem via een VPN verbinding op datzelfde netwerk, alleen ik niet;
Mijn systeem beheerder heeft de instellingen van de Connect Box bekeken, aangepast (teamviewer), opmerking gemaakt dat bepaalde opties blijkbaar "afgeschermd" zijn in het menu en na een uur het voorstel gedaan de vraag bij klantenservice Ziggo neer te leggen.
De reactie van klantenservice staat hier boven ergens en nu zit ik hier te typen.... iets gaat er hier fout.

Henk
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Henk H wrote:
Bedankt voor het meedenken, en de uitleg die overigens best ver gaat;

Ik als simpele verkoper redeneer heel eenvoudig; mijn collega's kunnen vanuit thuis zonder enig probleem via een VPN verbinding op datzelfde netwerk, alleen ik niet;
Mijn systeem beheerder heeft de instellingen van de Connect Box bekeken, aangepast (teamviewer), opmerking gemaakt dat bepaalde opties blijkbaar "afgeschermd" zijn in het menu en na een uur het voorstel gedaan de vraag bij klantenservice Ziggo neer te leggen.
De reactie van klantenservice staat hier boven ergens en nu zit ik hier te typen.... iets gaat er hier fout.


Het zou nog steeds fout kunnen gaan in modem/router hoor.. Ik beschreef slechts dat de eerdere opmerking (Vpn IPSEC passthrough is niet ondersteund) niet strookt met de handleiding van de connectbox - en ik er daarmee vanuit ga dat de hardware het gewoon ondersteund.

Om er verder achter te komen waarom je niet kunt verbinden, is het complete plaatje nodig. Helaas is dat plaatje in een VPN scenario best breed. (pc settings, router settings, werk-zijde settings).

--

Hoe dan ook, ik vind het persoonlijk de verantwoordelijkheid van de aanbieder dat deze de juiste informatie verschaft aan u, zodat u e.e.a. correct kunt installeren. Dat ontbreekt nu, behalve dat wordt gezegd dat er "een" setting ontbreekt in het modem :).

Ik vermoed dat gedoeld wordt op de setting "VPN Passthrough", en mijn aanname is dat dit gewoon standaard "aan" staat (zonder setting).

Tot slot.. U kunt ten alle tijden een eigen router aansluiten die wel voorziet in de "ontbrekende" opties. De vraag is nu alleen "wat" ontbreekt er, en zorgt dit werkelijk voor het probleem wat u ervaart. Mij is dat niet duidelijk.

-

Wat een goede start zou zijn; Zijn er collega's met uw scenario die wel kunnen verbinden ? Dus, Ziggo netwerk, Ziggo router met een PC die de VPN opzet ?

groet
Marcbalvers

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zelfde probleem hier, connectbox ontvangen aangesloten maar VPN niet meer mogelijk (via KPN daarvoor altijd wel). Wellicht kan iemand van Ziggo of met veel Ziggo kennis reageren hoe dit op te lossen is.
Ik heb al op de connect box gekeken maar daar is niets aan te passen zoals bij de technicolor.
Ik hoor heel graag van iemand....
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Henk H,

Ik heb kunnen vinden dat je modem op IPv6 staat, daardoor kan je waarschijnlijk geen IPv4 VPN maken met je werk.
Wat ik kan doen, is je modem terug zetten naar IPv4, dan zou dit probleem opgelost moeten zijn.

@Marcbalvers,

Wellicht dat er bij jou hetzelfde speelt, zou je mij via een privébericht je klantnummer kunnen sturen? Dan kan ik dit uitzoeken.
Mocht dit het geval zijn, wil je dan ook graag je modem naar IPv4 hebben?

Gr,
justmie

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ben wel benieuwd of dit uiteindelijk de oplossing is.
Henk H
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Ronald,

Bedankt voor het uitzoeken; Het kan zijn dat mijn systeembeheerder het bereik niet goed heeft staan, maar vooralsnog twijfel ik daar niet zo aan. Ipv4 staat dus aan, zou je dan ook bij mij moeten kunnen zien.

Misschien een volgende suggestie?
Ik ben vandaag in de gelegenheid wat te testen..

Henk
justmie

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Henk, het ip adres wat je op je lokale netwerkt gebruikt heeft weinig te maken met wat er aan de andere kant (de ziggo kant) van het modem gebeurt.
Wat Ronald zegt is dat het ip adres wat jouw modem van Ziggo krijgt een IPv6 adres is. Ziggo doet dit omdat er steeds minder IPv4 adressen beschikbaar zijn, en de tijd steeds dichterbij komt dat nieuwe klanten alleen nog maar IPv6 krijgen. Dit zou wel van invloed kunnen zijn op het al dan niet werken van je VPN verbinding, omdat deze (afhankelijk van welke VPN software gebruikt wordt) je extern Ziggo ip adres (in jouw geval dus waarschijnlijk een IPv6 adres) als onderdeel van de verbindingsinstellingen en beveiliging. De vraag is of de VPN software die gebruikt wordt hiermee overweg kan. De oplossing die Ronald aandraagt is om jou terug te zetten naar een IPv4 Ziggo adres, waar de VPN software geen problemen mee zou moeten hebben.

Uitgelicht topic