Ik heb een nogal ingewikkelde casus m.b.t. mijn internet.
Ik zat eerst met mijn aansluiting op ipv4 only, toen was er nog niets aan de hand.
Vervolgens ben ik overgezet naar dual stack ipv4/ipv6, maar dit leidde tot problemen. Het hebben van zowel een intern ipv4 als ipv6 adres zorgt blijkbaar bij sommige samsung telefoons - die van mij (S10+) en nog een (J5 2017) van iemand anders in het huishouden - tot een conflict waardoor de telefoon regelmatig de internetverbinding en z’n ip-adres(sen) verliest terwijl de wifi verbinding wel instant wordt gehouden.
Toen heb ik dus verzocht om me weer over te laten zetten naar ipv4 only.
Alleen nu is het problemen nog steeds niet verholpen. Want wat blijkt nu, ook al heeft de connectbox alleen een extern ipv4 adres, de DHCPv6 server is nog steeds actief en al mijn apparaten in het lokale netwerk hebben dus zowel een ipv4 als ipv6 adres.
Wat dus voor problemen zorgt bij mijn en een andere telefoon.
Ik heb alle standaard oplossingen al geprobeerd. Connectbox teruggezet naar fabrieksinstellingen met alle andere netwerk apparatuur losgekoppeld, zodat uitgesloten is dat het probleem ergens anders ligt. Zelfs de connectbox al laten omruilen, maar maakte ook geen enkel verschil. En een monteur laten komen lijkt me zeer onpraktisch omdat het een sporadisch probleem is, dus soms heb ik er een halve dag geen last van en de andere keer treedt het elke 10 minuten op.