AMVolker

Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Verbindingsproblemen door het hebben van intern ipv6 adres terwijl connectbox op ipv4 only staat

Ik heb een nogal ingewikkelde casus m.b.t. mijn internet.

Ik zat eerst met mijn aansluiting op ipv4 only, toen was er nog niets aan de hand.

Vervolgens ben ik overgezet naar dual stack ipv4/ipv6, maar dit leidde tot problemen. Het hebben van zowel een intern ipv4 als ipv6 adres zorgt blijkbaar bij sommige samsung telefoons - die van mij (S10+) en nog een (J5 2017) van iemand anders in het huishouden - tot een conflict waardoor de telefoon regelmatig de internetverbinding en z’n ip-adres(sen) verliest terwijl de wifi verbinding wel instant wordt gehouden.

Toen heb ik dus verzocht om me weer over te laten zetten naar ipv4 only.

Alleen nu is het problemen nog steeds niet verholpen. Want wat blijkt nu, ook al heeft de connectbox alleen een extern ipv4 adres, de DHCPv6 server is nog steeds actief en al mijn apparaten in het lokale netwerk hebben dus zowel een ipv4 als ipv6 adres.

Wat dus voor problemen zorgt bij mijn en een andere telefoon.

 

Ik heb alle standaard oplossingen al geprobeerd. Connectbox teruggezet naar fabrieksinstellingen met alle andere netwerk apparatuur losgekoppeld, zodat uitgesloten is dat het probleem ergens anders ligt. Zelfs de connectbox al laten omruilen, maar maakte ook geen enkel verschil. En een monteur laten komen lijkt me zeer onpraktisch omdat het een sporadisch probleem is, dus soms heb ik er een halve dag geen last van en de andere keer treedt het elke 10 minuten op.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Mark Ziggo wrote:

Ik haal de IPv4 voorkeur er weer af, je modem switcht daarmee snel weer terug naar IPv6 (ik verwacht DS-Lite).

Het probleem is nu gelukkig inderdaad verholpen sinds ik ben teruggezet naar DS-Lite.
Heel erg bedankt! @Mark Ziggo

Bekijk in context

65 Reacties 65
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

Hallo @AMVolker ,

beginnen die IPv6-adressen met: fe80: ?

 

Groet, Gusto

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Gusto wrote:

Hallo @AMVolker ,

beginnen die IPv6-adressen met: fe80: ?

 

Groet, Gusto

Ja, het zijn twee soorten IPv6 adressen.
Windows geeft het volgende aan:

Terwijl ik dus geen extern IPv6 adres heb.

Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

@AMVolker ,

Ipv6 is niet actief op jouw verbinding.

 

Groet, Gusto

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Gusto wrote:

@AMVolker,

Ipv6 is niet actief op jouw verbinding.

 

Groet, Gusto

Ja dat wist ik dus al, maar toch krijgen alle apparaten zowel een ipv4 als ipv6 adres wat voor een probleem zorgt bij mijn S10+ en bij de J7 (2017).

Terwijl dit niet het geval was toen ik op ipv4 only zat voordat ik werd overgezet naar dual stack ipv4/ipv6.

Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

@AMVolker,

jouw apparaten krijgen geen geldig IPv6-addres, dus daar zit het probleem niet.

 

Groet, Gusto

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

De omschrijving: “iemand anders in het huishouden” i.c. met nogal wat telefoons, komt bij mij over dat dat het hier een woonvorm betreft met meerdere medehuurders. In dat geval is het niet op voor hand uit te sluiten dat er iemand een netwerkapparaat heeft aangesloten dat een (extra!) DHCP-server actief heeft staan. Een tweede DHCP-server in een netwerk kan behoorlijk verstorend werken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Welke soort IP adressen zie je hier op je apparaten? https://www.whatismyip.com

En wat staat er hier in je modem?

 

acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes

@AMVolker 

Ik heb soortgelijke problemen en heb ook de indruk dat IPv6 daarvan de boosdoener is.

Bij diverse android-apparaten (Samsung telefoons, samsung tablets en een Moto telefoon) werken na verloop van tijd bepaalde apps niet meer (Ziggo go en Rabobank bankieren bijv.). De IPv6 dhcp-server vervolgens op statefull gezet op het Ziggo modem en toen deed dit probleem zich niet meer voor.

Helaas heb ik op de statefull-stand problemen met de TV-gids op de Next. 

De IPv6-dhcp-server uit zetten gaat helaas niet op mijn Ziggo-modem, want dat had ik graag eens willen testen.

 

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes

Ik zie alleen een ULA en een link local adres. Wat maakt dat je je probleem toeschrijft aan IPv6?

acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes

Dit kijkt me een prima reden om het in eerste instantie aan IPv6 toe te schijven:

“Ik zat eerst met mijn aansluiting op ipv4 only, toen was er nog niets aan de hand.

Vervolgens ben ik overgezet naar dual stack ipv4/ipv6, maar dit leidde tot problemen.”

 

Omdat jij een ULA en link local adres ziet, kan het probleem niet aan IPv6 gerelateerd zijn? Ben ik wel benieuwd naar de redenering, dan enkel een oneliner neer te zetten. Hebben de mensen vrij weinig aan denk ik..

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes
acoster wrote:

Dit kijkt me een prima reden om het in eerste instantie aan IPv6 toe te schijven:

“Ik zat eerst met mijn aansluiting op ipv4 only, toen was er nog niets aan de hand.

Vervolgens ben ik overgezet naar dual stack ipv4/ipv6, maar dit leidde tot problemen.”

 

Omdat jij een ULA en link local adres ziet, kan het probleem niet aan IPv6 gerelateerd zijn? Ben ik wel benieuwd naar de redenering, dan enkel een oneliner neer te zetten. Hebben de mensen vrij weinig aan denk ik..

Gelukkig leg jij op jouw beurt helder uit waarom het wel aan IPv6 is toe te schrijven., en wat er aan te doen is…….…dat heeft de mensen een stuk beter geholpen.

Het was geen oneliner, maar een vraag. We weten niet eens wat hier exact het probleem is, want dat is nauwelijks omschreven. Laten we dat eerst maar eens boven tafel krijgen.

acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
efok wrote:
acoster wrote:

Dit kijkt me een prima reden om het in eerste instantie aan IPv6 toe te schijven:

“Ik zat eerst met mijn aansluiting op ipv4 only, toen was er nog niets aan de hand.

Vervolgens ben ik overgezet naar dual stack ipv4/ipv6, maar dit leidde tot problemen.”

 

Omdat jij een ULA en link local adres ziet, kan het probleem niet aan IPv6 gerelateerd zijn? Ben ik wel benieuwd naar de redenering, dan enkel een oneliner neer te zetten. Hebben de mensen vrij weinig aan denk ik..

Gelukkig leg jij op jouw beurt helder uit waarom het wel aan IPv6 is toe te schrijven., en wat er aan te doen is…….…dat heeft de mensen een stuk beter geholpen.

Het was geen oneliner, maar een vraag. We weten niet eens wat hier exact het probleem is, want dat is nauwelijks omschreven. Laten we dat eerst maar eens boven tafel krijgen.

 

Een verstoring wordt vaak veroorzaakt door een verandering. Dus als er IPv6 wordt aangezet op je omgeving en daarna ondervind je problemen, dan is het logisch om het in eerste instantie daar aan toe te wijzen.

Nee, ik kan het helaas niet verklaren, daarom ben ik ook hier, hopelijk dat iemand het wel kan verklaren en dat het probleem hierna ook is op te lossen. Ik heb hier enkel gemeld dat ik soortgelijke problemen ondervind, zodat we hopelijk een ‘verbindende factor’ kunnen vinden die hopelijk leid naar de oplossing.

 

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Gusto wrote:

@AMVolker,

jouw apparaten krijgen geen geldig IPv6-addres, dus daar zit het probleem niet.

 

Groet, Gusto

 

Ah dankjewel!!

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb per ongeluk dat bericht als oplossing gemarkeerd, hoe kan ik dat ongedaan maken?

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
DennyW wrote:

De omschrijving: “iemand anders in het huishouden” i.c. met nogal wat telefoons, komt bij mij over dat dat het hier een woonvorm betreft met meerdere medehuurders. In dat geval is het niet op voor hand uit te sluiten dat er iemand een netwerkapparaat heeft aangesloten dat een (extra!) DHCP-server actief heeft staan. Een tweede DHCP-server in een netwerk kan behoorlijk verstorend werken.

Sorry had dat inderdaad een beetje vaag verwoord.

Heb behalve het modem nog een Ziggo C7 als extra acces point en nog een TP-link C7 als router voor het achterhuis dat we verhuren. Die router heeft een andere netwerk naam waar we normaal gesproken niet opzitten. Overigens heb ik geen problemen wanneer ik wel met die router verbonden ben.

Maar zoals ik al had beschreven heb ik dus ook al eens de connectbox teruggezet naar fabrieksinstellingen met alle apparatuur ontkoppelt en toen treed het probleem ook op.

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:

Welke soort IP adressen zie je hier op je apparaten? https://www.whatismyip.com

En wat staat er hier in je modem?

 

Alleen IPv4 inderdaad.

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
efok wrote:

Ik zie alleen een ULA en een link local adres. Wat maakt dat je je probleem toeschrijft aan IPv6?

Omdat ik het probleem niet had toen ik op IPv4 only zat aangesloten. En sinds de dag dat ik ben overgezet op dual stack ipv4/ipv6 treedt het op. Ook al ben ik nu weer teruggezet naar IPv4 only.

AMVolker
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Sorry maar ik heb dus per ongeluk een bericht als oplossing gemarkeerd.

Zou een moderator dit even ongedaan willen maken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

“Zou een moderator dit even  ongedaan willen maken?” @AMVolker 

Soms duurt het even, soms iets langer.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Uitgelicht topic