Roy69

Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Verbinding met NAS is een drama na firmwareupdate Connectbox (Compal)

Nadat mijn Connectbox een firmware update heeft gekregen naar versie CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH is de verbinding met mijn NAS (Synology DS210j) een drama geworden. Zodra ik verbinding maak via internet dus buiten mijn eigen netwerk heb ik het volgende probleem: - verbinding maken gaat goed, navigeren op de NAS gaat ook goed maar zodra ik een mp3 wil afspelen of een pdf wil openen, dus als er iets gedownload moet worden, gaat het mis. Het kan tot 20 sec duren voordat de mp3 begint met afspelen en de pdf wordt met enkele KB/sec gedownload.
Doe ik hetzelfde binnen mijn eigen netwerk (lokaal dus) is er niets aan de hand (zo lijkt het tenminste).
Kortom voor verbindingen buiten mijn netwerk is de NAS eigenlijk onbruikbaar geworden.
Voor de update werkte dit prima. Het lijkt erop dat de Connectbox de snelheid afknijpt.

Zijn er meer mensen die dit ervaren? Misschien iemand die een oplossing weet?
Het kan niet zo zijn dat ik een extra router moet gaan aanschaffen en de Connectbox in bridge moet laten zetten om dit op te lossen
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Gezien de goede uitkomst van de modemruil (van Compal naar Arris) bij NanoSector is het omruilen in ieder geval een poging waard!
Heeft iemand behoefte aan een Arris Connectbox? (@jelleruben @GuusMelk @Roy69 @Peerke_5913?)
 

** Nieuwe verzoeken kun je in een ander topic indienen, klik hier. **

Bekijk in context

160 Reacties 160
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Hallo,

Ik heb ook zeker dezelfde probleem, alleen dan met "DS Photo" op mijn Adroid device( ik heb overigens DS213j).

Als ik de Android app "DS Photo" open, En wil vanuit deze app, een foto downloaden. Dan gaat dit echt heel traag, en krijg af en toe ook een foutmelding, dat het niet gelukt is.

Het wil ook nog gebeuren dat de wifi van de modem spontaan uitvalt, En alle apparaten hebben geen wifi verbinding meer. . Op de modem (Connectbox) zie ik wifi en pijltjes groen branden. Wat volgens mij niet goed is.

Ik moet de modem opnieuw starten. Of het duur erg lang voor dat de wifi er weer is.

Net even met intern ip adres verbinding gemaakt met de Diskstation, dan werkt het inderdaad goed.

Hopelijk ligt echt aan de firmware, en dat de Connectbox snel een goed werkende firmware mag ontvangen.

Mijn modem heeft ook de firmware:
CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Bij mij dus ook met DS-File maar ook met FileBrowser
Hoop ook op goede firmware
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Klopt daar heb ik ook buitenaf problemen mee. Als het echt aan de firmware van de modem ligt.

Vindt ik het zeer triest, dat Ziggo zelf niet even reageerd. Of zijn de helpdesk mensen hier niet aanwezig?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi Roy69 en jelleruben, sorry voor de late reactie!

Jullie hebben allebei problemen met een Synology NAS begrijp ik, waarbij de verbinding van buitenaf ineens heel traag is geworden.
Mag ik vragen hoe dit precies werkt, want ik heb persoonlijk geen ervaring hiermee.

Hoe werkt de verbinding van buitenaf naar de NAS, je vult je quickconnect ID in in de software en die regelt de rest?
En heb je in het modem nog iets ingesteld om deze verbinding te faciliteren of werkt het zonder forwards e.d.?
Jullie uploadsnelheid thuis is ook goed conform je abonnement (via http://www.dslreports.com/speedtest)?
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Hallo Klopt dat er wat problemen onder vindt.

Apps
Bij Synology heb je aantal Smartphone apps, waarmee je aantal service op de NAS kan bedienen. De één kan je je foto's bekijken, en een ander muziek luisteren. zo heb je meer apps,

Om toegang van buitenaf te krijgen dien je eerst aantal poorten in de modem open te zetten. Zodat de app verbinding kan maken. (de poorten die ik nodig heb staan open)

In de app kan je dan met
Quickconnect ID (gebruik ik zelf niet )
ipadres
URL gebruik ik het meest

De URL is bij Synology gekoppeld aan mijn externe ipadres

Internet
Van buitenaf zou je ook op een pc in kunnen loggen via een webbrowser, en dan het externe ipadres gebruiken, of de URL als dat gekoppeld is. plus het poortnummer.

We hebben dan te maken met de upload snelheid te maken. Maar dat heeft in het verleden geen problemen geleverd. Tot op heden dan.

Download en upload snelheden, kloppen wel bij mij, en zo daar niet aan moeten liggen, aangezien ik eerder geen problemen heb gehad.
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Hier zie je een inlog scherm van een app. Ik log met het adres xxxxx.synology.me in. Waarbij xxxx voor elke gebruiker anders kan zijn. Voor deze app heb in de Connectbox poort 80 opgezet.
Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Hier sluit ik mij bij aan, alleen gebruik ik geen quickconnect en gebruik ik naast de app van synology ook de app filebrowser van stratospherix.
Inloggen van buitenaf gaat via het IP-adres of via ddns. De router zorgt er middels portforwarding voor dat het bij de NAS terechtkomt. Hiervoor gebruik ik poort 20445 welke door de router intern wordt gestuurd naar poort 445 (poort 445 is niet rechtstreeks te benaderen vandaar de omweg via 20445). Verder zorgt de router ervoor dat de NAS wordt benadert. Dit werkt iets anders dan de app van Synology zelf.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
poort 445 is niet rechtstreeks te benaderen

Huh?
Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Misschien moet ik het anders zeggen. Als ik in filebrowser poort 445 invul werkt het niet. Als ik het goed heb staat dat ook ergens in de uitleg
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
He wacht ff. Eerst niet goed genoeg opgelet. Je probeert van buiten naar binnen een SMB connectie te maken over 445?
Dat gaat niet lukken. Ziggo blokkeert dit.
Zie bv hier voor een diskussie hierover.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/microsoft-azure-file-storage-via-poort-445-niet-mo...
Je kunt ook niet van binnen naar buiten over 445. Dat is zeer discutabel, sinds security problemen met SMB connecties zijn opgelost.
Voor blokkade van buiten naar binnen is nog wel iets positiefs te zeggen.

Bestanden bereiken kan toch anders icm een Synology?
Heb zo'n NAS niet, dus kan je niet helpen met details hierover. Zie eerdere tips.
Wellicht moet je vraagstelling worden aangescherpt om verder te komen.
Of is het al opgelost?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Poort 445 is normaal gesproken inderdaad niet te forwarden in de Connectbox, gebruik je daarvoor een eigen router achter de Connectbox Roy69?

En jelleruben, jij hebt alleen poort 80 geforward voor de NAS, geen andere forwards ingesteld hiervoor. Doet UPnP hier nog iets voor of staat dat uit?
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Hallo Mark,

Ik heb een reeks poorten geforward. Kan nu nier zien welke (ben niet thuis). En UPnP durf in niet te zeggen. Ik weet dat aan mijn kant toen het goed werkte niets is veranderd.
Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Hallo Mark
Ik gebruik geen aparte router.
Ik heb een screenshot toegevoegd. Bovenste is voor een FTP verbinding, middelste voor gebruik met de synology app en de onderste voor gebruik met de filebrowser app
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Mmh bij mij is nu een puinhoop, eerst alles weer herstellen en kijken of die UPuP weg kan
Arjen82

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mij zelfde issue. Snelheid dramatisch omlaag en als ik data van mijn NAS wil benaderen valt de modem volledig uit. Dacht dat hij aan het oververhitten was en daarom opnieuw opstartte, maar lijkt dus eerder om een software issue te gaan.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:
He wacht ff. Eerst niet goed genoeg opgelet. Je probeert van buiten naar binnen een SMB connectie te maken over 445?
Dat gaat niet lukken. Ziggo blokkeert dit.

Als ik de start post lees dan lijkt blokkeren hier niet het probleem te zijn. Er wordt immers aangegeven dat er wel data over de verbinding gaat, maar dat het vreselijk traag is. Ook wordt er aangegeven dat er voor deze firmware release geen probleem was, dus heeft Ziggo iets verprutst in de nieuwe firmware. Nu heb ik persoonlijk de indruk dat de Puma chipsets in de Ziggo Connectboxen dermate slecht zijn dat men continu aan het tweaken is met de prioriteiten van de afhandeling van data verkeer door het modem om het modem beter te laten functioneren in bepaalde nogal confronterende testen die het Puma probleem aan tonen. Dat prutsen aan prioriteiten kan gevolgen hebben voor de afhandeling van andere soorten data verkeer (protocollen). Ik vraag me zo langzamerhand zelfs af of die Ziggo Connectboxen überhaupt de load van het continu verwerken meer dan 34000 packets per downstream van 16 of 24 downstreams aan kan naast alle andere router, switch, WLAN access point, etc taken. Het zal me niets verbazen als een hoop van de DOCSIS verbindingsproblemen met deze modems zoals de T3/T4 problemen ontstaan door de overflow van interne buffers waardoor packets verdwijnen en de afhandeling van protocollen fout loopt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ArChie.DVB
TS gebruikt extern 445 niet. Daar had ik eerst overheen gelezen & dacht dat het over de blokkade van 445 ging.
Kijk maar naar de Forward. Dat is een nette truuk om dat probleem te omzeilen.

De traagheid zal inderdaad iets te maken kunnen hebben met waar jij over schrijft.

Ik kom recent nogal wat ConnectBoxen tegen die rare dingen op velerlei vlak vertonen. (Wifi issues, trage admin Web Pages,....)
Er zijn recent Firmware Upgrades voor Compal en Arris uitgerold. Daar lopen onderzoekjes naar.
Er worden problemen gemeld maar er zijn ineens ook enthousiaste verhalen over eindelijk een goede PUMA fix.
Om hier iets verstandigs over te gaan zeggen, vind ik te lastig op dit moment.
Er zit nog te weing lijn in.
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Er zullen vast ook goede verhalen zijn. Omdat sommige andere problemen op zijn gelost of verbeterd.

Hoop dat Ziggo ook met een goede oplossing voor deze issue komt.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1591Likes
Wellicht is bridge modus dan toch de beste oplossing. Dan ontlast je de modem/router, omdat je een deel van taken aan je eigen router delegeert. Eigen router geeft je bovendien meer vrijheid om te configureren.
Maar goed, de oorzaak is hier nog niet boven tafel. Lastig om dan een gefundeerd advies te geven.

Uitgelicht topic