Beantwoord

Verbinding lokale apparaten met het internet lukt niet


Hallo,
ik heb sinds een maand of 3 het Ziggo pakket. Hierbij heb ik de bekende witte Connectbox en XL mediabox. Ik heb via wifi een Nefit Easy thermostaat aangesloten en via een draadloos accespoint (die op zijn beurt via een draad op de connectbox is aangesloten) een Solar Edge omvormer aangesloten. Het probleem is dat beide apparaten geen verbinding (meer) krijgen met het internet. Ik geef aan (meer) omdat het na een restart van de Connectbox tijdelijk wel lukt. Er is even verbinding maar na korte tijd is voor beide apparaten de verbinding weer weg. Iemand enig idee wat ik hier mee kan doen??
icon

Best beantwoord door Be rt 23 december 2018, 23:15

@Mario2710 Je modem staat in Dual Stack Lite.
Dat wil zeggen dat je een IPv6 adres hebt en het IPv4 adres deelt met 20 anderen en is een verbinding terug naar je apparaten niet mogelijk.

Ik verwacht dat als je modem terug gezet wordt naar IPv4 alles kan werken.

Vraag de chat je modem op IPv4 te zetten:

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
mguzz gaf deze oplossing net voor printers , dit kan hier ook helpen

Hoi, apparaten hebben soms moeite met de 5 GHz-frequentieband, je zou 2,4 Ghz- en 5 GHz-frequentieband verschillende SSID namen moeten geven
@Steefb dank voor jouw reactie, tot nu toe lijkt dit inderdaad de oplossing te zijn, gisterenmiddag naam van de 5ghz gewijzigd en reboot, tot nu toe nog steeds verbinding met de Nefit Easy terwijl eerder de verbinding de volgende morgen alweer weg was, hoop iig dat dit wel de permanente oplossing is 😋
Het blijkt dat mijn reactie te voorbarig was. Hij heeft het maar liefst 1,5 dag volgehouden en de boel ligt er al weer uit. In mijn connectbox zie ik gewoon beide apparaten, dat ze verbonden zijn maar het lijkt er op alsof ze geblokt worden na verloop van tijd. Wordt hier niet blij van, jarenlang bij Telfort gezeten zonder dit soort grappen, iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen???
Reputatie 1
Ik vond zojuist een topic op een KPN forum waarbij er ook verbindingsproblemen waren met de Nefit Easy.

Hier het antwoord van Nefit zelf:

WiFi kanaal instellen op het minst gebruikte kanaal tussen 1-11 (scannen met gratis apps als WiFi Analyzer). Let op! Easy kent kanaal 12 en 13 niet!
- Hotspots deactiveren
- DHCP inschakelen
- WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren
- SSID zichtbaar maken
- 802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz

Bij degene die de topic startte lag het overigens aan de wachtwoord encryptie.
Dank voor jouw antwoord. Heb de settings nagekeken en die komen overeen. Het probleem is ook niet dat de Nefit geen contact maakt met het internet, dat gebeurt wel namelijk, alleen voor een korte periode NADAT ik de connectbox weer heb herstart. Na 1 a 2 dagen valt de verbinding weg alsof de poort wordt dichtgezet. Na herstart van de connectbox is de verbinding weer terug om na korte periode weer te verdwijnen, niet echt de bedoeling lijkt mij.
Reputatie 7
Badge +13
@Mario2710
Ik krijg het vermoeden dat je de Mediabox XL verbonden hebt met je thuisnetwerk. Dat kan wat probleempjes geven.
Nee, heb de mediabox niet in het netwerk zitten
Reputatie 7
Badge +13
Mario2710 schreef:

Nee, heb de mediabox niet in het netwerk zitten



Oké, en als je er ooit mee geëxperimenteerd zou hebben dan heb je vast allang gecontroleerd of daar niet een onbedoeld Wifi-baken actief is (met dezelfde SSID en een actieve DHCP-server), toch?

EDIT:
Als je een "oude" router als Wifi-AP het ingericht, controleer dan of daar niet onbedoeld de DHCP-server nog actief is.
nee, heb de Mediabox nooit in het netwerk gehad, alleen voor de tv in gebruik. De connectbox zou het moeten doen. Ook de andere routers/switches hebben DHCP disabled.
Reputatie 7
Badge +13
@Mario2710
Als ik alles nog eens doorlees, krijg ik een ander beeld van de probleemstelling dan dat ik aanvankelijk had.

Oorspronkelijk vertelde je de jij dat de internet-verbinding na enige tijd weg valt, maar later heb je het (ook) over dichtzitten van poorten, en dat zowel de Nefit als de Solar Edge wel de verbinding behouden met het AP en via die weg wel verbonden blijven met het LAN (van de Conncect Box).

De Nefit Easy en Solar Edge maken toch een verbinding naar buiten met servers van de betreffende fabrikanten sturen, zodat jij weer met een App -in en soort driehoeksverhouding- zaken kan raadplegen en / of besturen?

Internet verkeer naar buiten wordt door de Ziggo-modem-routers (in principe) niet tegengehouden. Inkomend verkeer standaard wel, tenzij….er sprake is van (doorlopende) sessie die van binnenuit gestart is en die met behulp van keep-alive-signalen gaande wordt gehouden. Óf dat er met port forwarding uitzondering zijn gemaakt.
(N.B.: Ik ben wars van UPnP, dat kan en mag niet de oplossing zijn.)

Voor zo ver ik begrepen heb gebruikt de Nefit het systeem van de keep-alive-signalen en waarschijnlijk geldt dit ook voor de Solar Edge.

Je hebt nog niet vertelt hoe je erachter komt dat de verbinding verbroken is. Zijn het de App’s die je dit melden. Is het een melding op het display van de Easy?

Merkwaardig is dat je de boel vlot kan trekken door louter en alleen de Connect Box te rebooten; de Easy en de Solar Edge hebben blijkbaar geen extra duwtje nodig.
Reputatie 7
Badge +31
Even voor alle zekerheid, heb je ook geen UTP kabel tussen de Connect box en Mediabox XL aangesloten?
@Be rt nee, heb de mediabox op geen enkele wijze in het netwerk verbonden
@DennyW Zowel de Easy als de SE maken verbinding met een extern server. In het display van de Easy moeten 3 groene vinkjes staan: 1 voor verbinding met de ketel, 1 voor verbinding met de wifi en 1 voor verbinding met de externe server. Na reboot staan alle 3 vinkjes groen, de laatste valt dan weg na verloop van tijd. Ik kan dan ook niet meer met de app verbinding maken met de Easy. Ook de SE maakt verbinding met een externe server. In de app kan ik de toestand van de panelen monitoren zoals huidig vermogen, dagopbrengst etc. Voor zover ik weet is dit eenrichtingsverkeer, de app vraagt de data op vanaf de server. Ik kan echter in app zien wanneer de data voor het laatst ververst is, en dat is nu bijvoorbeeld weer 2 dagen geleden. Het is net alsof de firewall na verloop van tijd maar besluit om alle poorten dicht te gooien. Heb al gedacht aan portforwarding maar heb alleen ipv6 forwarding meer in connectbox. Als nu gewoon alles dicht zou zitten en helemaal geen verbinding gemaakt zou kunnen worden zou een verklaring kunnen zijn maar na een restart alles open en na een tijdje pas dicht?????
Reputatie 7
Badge +13
@Mario2710

Het gedrag van het wegvallen van de verbinding “past” (ook) bij een tweede DHCP-server in het netwerk. Twee DHCP-servers geeft problemen; apparaten kunnen dan onverwacht een IP-adres krijgen uit een verkeerde reeks (ander subnet).
Het kan dat er, per ongeluk, een extra DHCP-server geactiveerd is bij het aanpassen van het thuisnetwerk toen de Connect Box hier deel van ging uitmaken.

Bij het omzetten van het thuisnetwerk zijn er waarschijnlijk ook aanpassingen gedaan bij de netwerkinstellingen van andere netwerkapparaten (de / een “oude” router, accesspoint, enz., enz.)?
Zo ja, controleer dan of deze (mogelijk na fabrieks-reset?) ook een DHCP-server actief hebben.
De overbodige DHCP-server dan uit zetten en daarna dit apparaat en de Connect Box opnieuw opstarten.

Hoe dan ook, de Nefit Easy en de Solar Edge horen en moeten gewoon kunnen werken als die via een Connect Box aangesloten zijn.

N.B.:
Als de Nefit Easy in een ander subnet zit, dan blijft de bekabelde verbinding naar de ketel gewoon bestaan. Ook “denkt” de Easy gewoon Wifi te hebben. Er is dan wel een Wifi-verbinding met het LAN-gedeelte van de Connect Box, maar de Easy “fiets hier overheen” gebruik makend van een IP-adres dat geen verbinding kan maken met de gateway.
@DennyW dank voor jouw uitgebreide antwoord, er draait verder geen dhcp server, dat had ik allemaal al gechecked:

Reputatie 7
Badge +13
@Mario2710 ,

Mario2710 schreef:

@DennyW dank voor jouw uitgebreide antwoord, er draait verder geen dhcp server, dat had ik allemaal al gechecked:



Oké, bij de theorie van twee DHCP-server, zullen de IP-adressen die de Easy en de SE gebruiken, op de momenten dat het wel goed werkt, liggen in de range ca. 192.168.178.10 tot 192.168.178.254 .

Je zou, voor alle zekerheid, kunnen kijken of je op de displays van de Easy en de SE de momentele IP-adressen uit kunt lezen. Als dit lukt, zou je dit dan ook kunnen doen als die twee zich weer in de fout-toestand bevinden. Zitten dan de IP-adressen van die twee dan ook in die zelfde range?
Reputatie 7
Badge +13
Ook apparaten zoals een NAS hebben, in de regel, een ingebakken DHCP-server. Het is iets waar niet als eerste aan zal denken.
Met dank aan @xxerik99 die in een ander topic de merknaam Synology noemt.
@DennyW Ook Synology had ik al gechecked, staat ook helemaal uit:



De SE houdt altijd hetzelfde IP adres: 192.168.178.17 , de Easy ook, ook als ik inlog op het modem zie ik dat ze verbonden zijn:

@DennyW of ander: heb nog 2 regels uit log modem toegevoegd, wellicht geeft dat nog info? (zijn echter niet de mac adressen van de Easy en/of SE maar van de Connectbox). Blijf het een raar verhaal vinden, ben onderhand van plan om er maar een tijdklok tussen te hangen die 's-nachts de connectbox opnieuw opstart maar is eigenlijk van de gekke)

2018-12-22 01:14:24.00 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:a6:18:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

2018-12-22 06:12:43.00 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a6:18:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:52;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Info vanuit Connectbox: (vind het wel raar dat er alleen IPv6 dhcp info staat)

[h4]Connect Box informatie[/h4]
De onderstaande informatie geeft de Connect Box status weer.

Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10
Software versie: 9.1.116.605
MAC-adres: 48:D3:43:A6:18:7B
Serienummer Connect Box: AA1P80823150
Beschikbaarheid: 1 days 10h:47m:53s
Netwerk toegang: Toegang tot internet
[h5]
[/h5]
[h5]Internet informatie[/h5]
Hieronder vind je jouw internet instellingen
MAC-adres: 48:D3:43:A6:18:7D
IPv6 adres: 2A02:A204:0:735:3CFE:F94D:E83F:9F3E
IPv6 standaard gateway: FE80::201:5CFF:FE76:FE45
IPv6 leasetijd: 5 days 13h:14m:33s
IPv6 lease verlopen: 2018-12-29 01:14:54.00
IPv6 DNS-servers: 2001:730:3E42:1000::53
IPv6 DS-Lite status: Ingeschakeld
DS-Lite-FQDN: aftr01.upc.nl
DS-Lite-adres: 2001:730:2000:2::31
Reputatie 7
Badge +31
@Mario2710 Je modem staat in Dual Stack Lite.
Dat wil zeggen dat je een IPv6 adres hebt en het IPv4 adres deelt met 20 anderen en is een verbinding terug naar je apparaten niet mogelijk.

Ik verwacht dat als je modem terug gezet wordt naar IPv4 alles kan werken.

Vraag de chat je modem op IPv4 te zetten:

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Hallo,

Het is hier ingewikkeld geworden. Ook daarom een simpel advies dat gelijk is aan dat van Bert.

Ik veronderstel hierbij dat je de Nefit Thermostaat ook wilt kunnen bereiken
als je buiten je lokale netwerk bent. Onderweg met de App op je Phone.
Dan zijn Port Forwards nodig en dat gaat niet lukken met de Firmware die je nu op de ConnectBox hebt (IPv6 DS-Lite).

Alleen hiervoor al is IPv4 Firmware beslist nodig & dat lost, om wat voor reden dan ook, wellicht meteen alle andere problemen op. Dat is even afwachten.
Een goede verklaring van wat er dan precies verder nog aan de hand was, is er dan niet. In dit geval zeg ik dan: so what? Je kunt niet aan de gang blijven met een zoektocht.

Om de Nefit Thermostaat van buiten je netwerk te kunnen bedienen, zal het nodig zijn bij de IPv4 Firmware UPnP aan te zetten. Dat kan ook anders, maar dit is easy does it.

Gr Han
@Be rt @hanh hartelijk dank voor jullie reacties. Inderdaad is het ook de bedoeling om de Easy van buitenaf te bereiken. Ik heb nog niet kunnen ontdekken of je met de Nefit app van binnenuit kunt connecten maar voor zover ik hebben vinden niet. Dus ook van binnenuit bereiken moet de Easy connectie hebben met de server van Nefit.

Daarom vind ik het nog steeds vreemd dat ik een port forwarding moet instellen omdat NA een reboot er verbinding is.

De SE daarentegen update alleen maar zijn data naar buiten toe naar de server. De app lees van daaraf dan weer zijn data in. Op hetzelfde moment dat de Easy er uit klapt gaat stopt ook de sync van de SE.

Ik zal echter jullie advies opvolgen en Ziggo vragen mijn modem terug te zetten naar ip4.

Maar omdat dit een standaard modem van Ziggo is: mag toch aannemen dat iedereen dan tegen dit soort dingen aanloopt?
Zojuist via chat naar IP4 laten zetten, wordt morgen/vannacht actief dus ben benieuwd
Reputatie 7
Badge +31
@Mario2710 schreef: "Maar omdat dit een standaard modem van Ziggo is: mag toch aannemen dat iedereen dan tegen dit soort dingen aanloopt? "

Er lopen er ook honderden, en dat is laag geschat, hier tegenaan.
Op dit forum alleen al tig topics over dit fenomeen.

Maar niet iedereen heeft port forwarding nodig en merkt niets van dit fenomeen.

Laar weten hoe het verder gaat.☺
Ik was benieuwd hoe bovenstaande is afgelopen aangezien ik volgens mij hetzelfde probleem heb. Ik heb ook een SE inverter en deze verliest na 1 a 2 dagen ook de verbinding. Een herstart van de connect box verhelpt tijdelijk het probleem. Verschil is dat ik gebruik maak van een bekabelde verbinding.
@eikelder Dit was inderdaad de oplossing. Ik heb even een paar dagen afgewacht maar sinds de omzetting naar IP4 en na de herstart van de connectbox is de verbinding niet meer weg geweest. De omzetting gaat heel simpel via de chat (zie de link in een eerdere reactie), is de volgende dag al actief. Je moet wel even de connectbox een herstart geven want de wifi lag er compleet uit, na herstart niet meer weg geweest. Ook is de wifi veel stabieler geworden. Mijn SE is via Wifi op een AP verbonden die op zijn beurt met een kabel is verbonden. Beide apparaten zijn nu 24/24 online. Heb verder GEEN portforwarding hoeven instellen.

@Be rt @hanh en natuurlijk ook de overigen, bedankt voor het meedenken.