smitje1976

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vast ip-adres (LAN) voor Mediabox Next

Waarom is het niet mogelijk om de Mediabox Next een vast intern ip-adres (LAN) mee te geven?
Stel een vraag aan de community
22 Reacties 22
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat kan met een DHCP Address Reservation voor het MAC address van de Next.
Waar denk je dat vaste adres voor nodig te hebben?
smitje1976
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Binnen mijn netwerk zet ik sinds jaar en dag de ip-adressen vast voor al mijn devices. Ik houd er niet van dat dit automatiisch wordt verdeeld door een dhcp-server. Het vastzetten van ip-adressen regelde ik altijd via mijn eigen router, zonder dat mijn Connectbox als bridge fungeerde. De Mediabox XL kon ik keurig opnemen binnen mijn thuisnetwerk via mijn router, omdat ik bij de Mediabox XL de ip-settings zelf kon aanpassen. De Mediabox Next heeft deze mogelijkheid niet en houdt zeer hardnekkig vast aan gateway 192.168.1.178. De reden voor het vastzetten van ip-adressen doet er op zich niet zoveel toe, maar dat Ziggo middels de Mediabox Next min of meer afdwingt hun netwerkinstellingen te gebruiken, is op z'n zachtst gezegd niet netjes. Consumenten moeten hierin de vrije keuze hebben.
RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
ik heb een mikrotik router en de connectbox in bridge en al mijn IP adressen staan ook vast op alle apparaten, dan is het probleem toch opgelost.

Ziggo behoeft alleen internet te leveren en geen half thuisnetwerk, als je dat wil, dan kan dat, maar zal je zelf een router moeten aanschaffen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Vaste adressen heb je nodig voor hosts die je binnen je Netwerk wilt bereiken vanaf ander hosts of via Forwards van buiten je Netwerk.
Dat is ter voorkoming van gedoe met wijziging daarvan via DHCP.
Een vast Ip stel je in op het apparaat zelf of via DHCP met een Address Reservation.
Op de Next kun je het Ip etc niet vast instellen. So what?

Het IPv4 gateway address voor de Next komt van de DHCP Server die je gebruikt in het subNet van de Router waarop de Next is aangesloten. Jij hebt 192.168.1.178. Dat heb je dan zelf zo ingesteld.
smitje1976
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb momenteel alleen de Connectbox zonder externe router. Gateway 192.168.178.1 (niet door mij ingesteld) en Mediabox Next die na initialisatie ip-adres 192.168.178.185 toegewezen kreeg. Na reset van Connectbox werd ip-adres 192.168.178.194. Echter na laatste Ziggo-update voor de Mediabox Next van 27/28 mei jl. is Mediabox nergens meer te bekennen in het netwerk. De mogelijkheid om dit via de Mediabox Next te kunnen bekijken (en eventueel wijzigen), zou e.e.a toch een stuk eenvoudiger maken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. je schreef:
De Mediabox Next heeft deze mogelijkheid niet en houdt zeer hardnekkig vast aan gateway 192.168.1.178

Je bedoelde kennelijk het Ip adres. De gateway is in dit geval met alleen de ConnectBox als Router: 192.168.1.1 Check maar.
Is prima zo toch?
Als je hem, om wat voor reden dan ook, een vast Ip wilt geven dan kan dat met een Address reservation bij de DHCP Server van de ConnectBox, zoals ik al suggereerde in mijn eerste reaktie.
Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Beetje late reactie, maar toch.....

 

Vlg. mij kan zoiets uitsluitend als je het IP adres op "statisch" kan zetten in het betrokken apparaat. In dit geval de Next dus....

In dit geval blijkt dat niet te kunnen, de Next biedt deze mogelijkheid niet en dus zal het adres altijd dynamisch worden toegewezen door de DHCP server van b.v. de router waar-ie op aangesloten is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Lionman Mijn Nexten hebben een vast IP adres, vastgezet in het Connectbox modem onder Geavanceerde Instellingen -> DHCP -> Gereserveerd IP-adres -> Voeg IP-adres reservering toe -> MAC-adres -> IP-adres -> Voeg reservering toe.

Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Interessante materie. Ik wist niet dat je aan een device "op afstand" een IP kan toewijzen.

Bij mij loopt de Next over een eigen router, maar ik zal zeker eens kijken wat de mogelijkheden zijn!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Lionman Welke router heb je in gebruik? Dit kan voor zover ik weet in iedere router.

 

Apparaten waarin je zelf een IP adres kunt zetten, daar zet ik altijd een IP adres in buiten de DHCP server.

b.v.: DHCP server begint bij XXX.XXX.XXX.10 , de router is dan zelf XXX.XXX.XXX.1 en kun je XXX.XXX.XXX.2 tot en met XXX.XXX.XXX.9 invullen in apparaten als printers, NAS, PC's, Laptops enz. enz. enz.

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Als je het Mac adres van de Next weet kun je vanuit de router op basis daarvan een ip toekennen, wat Bert idd ook zegt.

Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik heb meerdere apparaten met een vast IP.....;-)

Uiteraard moet je deze adressen buiten bereik van de DHCP server zetten.

Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Staat op de onderzijde en anders softwarematig te achterhalen. Geen probleem dus......

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Als je via de router op basis van macadres een apparaat een ipadres toekent dan juist in je dhcp scope toekennen. Dhcp weet dan dat dit adres niet meer uitgedeeld moet/kan worden aan een ander apparaat.

 

Als je op je eindapparaat zelf hard een ip adres instelt dan buiten je dhcp scope gaan zitten (maar wel in hetzelfde subnet)

Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Wist ik niet. Heb het ook nog nooit toegepast.

Typisch dat je een vast IP binnen het DHCP bereik moet zetten als je die methode zou toepassen 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Lionman  schreef:

Wist ik niet. Heb het ook nog nooit toegepast.

Typisch dat je een vast IP binnen het DHCP bereik moet zetten als je die methode zou toepassen 


Een DHCP server kan alleen de IP adressen regelen, binnen de IP adressen die je aangegeven hebt dat de DHCP server mag uitdelen.

Hierbuiten moet hij juist vanaf blijven, omdat je die zelf in apparaten plaatst.

 

Jesco schreef daarom "Dhcp weet dan dat dit adres niet meer uitgedeeld moet/kan worden aan een ander apparaat."

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Het uitdelen vanaf de router van ip-adressen is een functie van het onderdeel "dhcp server". Dat kan dus enerzijds het niet instellen van ip's zijn (router kiest dan zelf) of het opleggen van een ip-adres op basis van MAC-adres. Omdat je dit dan op de router regelt in het onderdeel "DHCP"  weet de router wat de bedoeling is dus als je daar aangeeft dat je een specifiek IP-adres aan een MAC wil koppelen kan dat IP gewoon binnen de scope liggen.

 

Misschien kan je ook wel een IP buiten de scope toekennen op deze wijze maar het hoeft dus niet perse. Net als dat je op een eind-apparaat ook handmatig een IP binnen je DHCP scope kan zetten, maar dat is niet logisch of raadzaam lijkt me.

Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Duidelijk! Dank voor de info.

Doordenkend hierover lijkt me er ook niets mis mee om 'm juist buiten de DHCP range te zetten. Dan hou je in ieder geval een overzicht van alles wat "vast" is en de werking zal niet minder zijn lijkt me toch...?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Doordenkend hierover lijkt me er ook niets mis mee om 'm juist buiten de DHCP range te zetten."

 

Buiten de DHCP range die je hebt opgegeven aan de DHCP server kun je met de DHCP server niet instellen.

Dat is ook een bescherming voor een groot netwerk, anders zou je in je apparaten een IP adres vast kunnen zetten en in de DHCP server buiten de DHCP server MAC adressen vastzetten en dat kan leiden tot 2 apparaten met hetzelfde IP adres met de nodige problemen.

En het maakt het onnodig complex, nu is het simpel, of de DHCP server of jezelf in de apparaten zelf.

 

De DHCP server is dus alleen werkzaam binnen de range die je zelf opgeeft.

Daarbuiten is voor jezelf.

Uitgelicht topic