1
Vraag
2
Reacties
Chippino

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vast IP-adres instellen

Om in te kunnen loggen in een programma die ik gebruik, dien ik te beschikken over een vast IP-adres.
Na de laatste Ziggo-storing is voor een zoveelste keer mijn IP-adres veranderd. Ziggo (bedrijfspolicy) weigert meer te vertellen dan dat ik in het modem moet inloggen en daar iets moet veranderen om over een vast IP-adres te beschikken. Heeft iemand ervaring met het instellen hiervan?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik veronderstel even dat je een of ander kastje van Ziggo hebt waarin het kabel-modem zit
en dat is aangesloten op de coax kabel die is afgesplitst bij het punt waar de Ziggo kabel
je huis binnen komt. En dat je bovendien geen eigen 'router' in je network hebt.

Welk kastje heb je? UBEE, Technicolor, Cisco, .....

Dat kasje deelt met een DHCP server ip-nrs uit in je network in een bepaalde range:
bv van 192.168.178.20 t/m 192.168.178.200.

Er zijn twee manieren om een systeem een vast Ip-nr te geven.
Voor beide moet je naar de beheerspagina van het kastje van Ziggo.

1. Je geeft het systeem een static lease aka address reservation
door het MAC address van het syteem te koppelen aan een Ip-nr naar keuze
Of
2. Je geeft het systeem een Ip-nr _op het systeem zelf_ dat _buiten_
de DHCP range ligt van het kastje van Ziggo.

Voor dat we verder gaan is het nodig te weten welk kasje je hebt incl typenr.

Bekijk in context

27 Reacties 27
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als je het WAN-IP-adres bedoelt, dat is voor particulieren dynamisch en kan te allen tijde op ieder willekeurig moment door Ziggo gewijzigd worden.
Je kunt uiteraard wel een vast LAN-IP-adres aan een apparaat, bijvoorbeeld een camera of printer toekennen, dat kan in het modem en/of op het apparaat zelf.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik veronderstel even dat je een of ander kastje van Ziggo hebt waarin het kabel-modem zit
en dat is aangesloten op de coax kabel die is afgesplitst bij het punt waar de Ziggo kabel
je huis binnen komt. En dat je bovendien geen eigen 'router' in je network hebt.

Welk kastje heb je? UBEE, Technicolor, Cisco, .....

Dat kasje deelt met een DHCP server ip-nrs uit in je network in een bepaalde range:
bv van 192.168.178.20 t/m 192.168.178.200.

Er zijn twee manieren om een systeem een vast Ip-nr te geven.
Voor beide moet je naar de beheerspagina van het kastje van Ziggo.

1. Je geeft het systeem een static lease aka address reservation
door het MAC address van het syteem te koppelen aan een Ip-nr naar keuze
Of
2. Je geeft het systeem een Ip-nr _op het systeem zelf_ dat _buiten_
de DHCP range ligt van het kastje van Ziggo.

Voor dat we verder gaan is het nodig te weten welk kasje je hebt incl typenr.
Chippino
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je snelle reactie. Het modem is van Technicolor, model TC7200 U, Rating 12V = 1.5A (HW 2.0).
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Het lijkt erop dat je je computer van buiten wilt benaderen.
Ziggo werkt met dynamische IP adressen die te pas en te onpas veranderen.
Wil je van buiten in je computer met een steeds wijzigend IP adres kun je een Free Dynamic DNS gebruiken.
Deze kijkt regelmatig of je IP adres is veranderd en past dat aan in een domeinnaam.
Je kunt b.v. http://www.noip.com/remote-access hiervoor gratis gebruiken.
Iets dergelijks gebruik ik al 15 jaar om mijn computer thuis te bereiken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok.
Dat mijn eerste antwoord al als het beste is gebombardeerd,
vind ik nogal voorbarig.

Je zult even de geavanceerde handleiding in moeten.
https://www.ziggo.nl/pdf/new/geavanceerde-handleiding-technicolor-tc7210.pdf

- Beheerspagina openen: pag 6. En dan 'Geavanceerde instellingen'
- Je komt binnen op Tab Network;Rubriek LAN
Daar kan je zien wat de DHCP range is en evt aanpassen.
Je kunt er ook een IP-reservation maken.
Zie verder mijn eerste reaktie over hoe je het systeem
op twee manieren een vast Ip-Nr kunt geven.

Be rt proefde uit de vraagstelling dat je het systeem ook van buiten je eigen network
wilt kunnen bereiken. Bv on the road met je telefoon.
Dat zag ik ook, maar liet dat nog even liggen.
Zijn suggestie om van DDNS gebruik te gaan maken als wapen teggen
een wijziging van je externe Ip-adress onderschrijf ik.

Je kunt dat in de Technicolor regelen. Dan kan je gebruik maken
van ofwel www.DynDNS.org of van www.noIp.com (de suggestie van Be rt).
Tabblad LAN; Rubriek DDNS; Handl pag 34.

Hoe dan ook voor toegang van buiten naar binnen,
zal je ook iets aan port forwarding moeten doen.
Tabblad Advanced; Rubriek Forwarding. Handl Pag. 44.

Over welke poort of poorten het gaat hangt af van de dienst die
je op het systeem van buiten wilt kunnen benaderen.

Een bekende instinker bij Forwarding is:
Bij het instellen van een forward is spake van Extern ip address.
Daar staat standaard 0.0.0.0. Laat dat zo, want dat is prima.
Sommige mensen vullen daar hun externe Ip-nr in. Dat is fout.

Groet, Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
hanh wrote:
zie hierboven

Goede uitgebreide aanvulling, helaas is DynDNS niet meer gratis, de gratis versie werd de laatste jaren al uitgekleed in functies en nu is er geen gratis versie meer.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Klop Be rt. Ik gebruik misschien al net zo lang als jij Dyndns.
Zit een (klein) prijskaartje aan, maar dacht toen ze moeilijk gingen doen: ach wat maakt het uit.
HenkBos

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb dit probleem ook. Heb de berichten al doorgelezen, maar dat is voor mij veel te moeilijk,

ik snap het allemaal niet (simpele gebruiker). Is er mogelijk iemand in de buurt van Bolsward die mij zou willen/kunnen helpen?

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @HenkBos

 

Er is nog niemand in de buurt van Bolsward naar voren gekomen om je een handje te helpen, zie ik. Kunnen we je digitaal verder assisteren? Mocht je dat via hier niet prettig vinden of het niet zo goed snappen, dan kun je altijd via www.ziggo.nl/contact kijken welke manier van contact het beste bij je past. Telefonisch en via de chat heb je het snelst 1 op 1 contact 🙂 

 

 

HenkBos

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Alle hulp is zeer welkom. Ik heb een beveiligings-systeem met 4 camera's en een recorder. Deze laatste is verbonden met het modem. Mijn onderzoek wijst uit dat elke week, in de nacht van zondag op maandag, het ip-adres door Ziggo gewijzigd wordt. Hierdoor verliest mijn recorder de verbinding en moet ik iedere maandag, mijn recorder resetten en het DHCP-vinkje weer aanzetten. In de vakantie is dit bijzonder hinderlijk. Ik heb bij Ziggo om een oplossing gevraagd, maar daar word ik niet geholpen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes

@HenkBos 

je extern ip-adres is dynamisch in de praktijk zal het ip-adres zelden wijzigen

wel kan het dat je een dslite profiel hebt in dat geval kan een moderator het omzetten naar ipv4 only

 

verders is het gebruik van ddns wel aanbevolen 

welk merk type beveiliging camera heb je ?

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

HenkBos

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb mijn postcode en huisnummer bij mijn profiel geplaatst. Het merk van mijn camera's en recorder is Primovo. Wat u in de eerste drie regels schrijft, is voor mij (leek) acadabra.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1295Posts
  • 202Oplossingen
  • 645Likes

Dank voor de aanvulling van gegevens, zo te zien heb je al IPv4 aanstaan. 

@anoniemforum heb jij tips op basis van het merk Primovo? 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes
HenkBos

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Deze handleiding heb ik ook. Ben even bezig geweest maar krijg nu helemaal geen verbinding met de cameras/recorder. Nogmaals ik ben een leek.

HenkBos

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb de verbinding weer  terug. Als ik het DHCP-vink uit zet, heb ik geen verbinding.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes

kun je een printscreen maken van de instellingen pagina

 

bij dhcp moet het vinkje aan staan 

HenkBos

Level 3
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

scherm1.jpeg

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes

DDNS

daarna even een foto van de opties maken

89A84DB1-8371-40DE-9FF4-5F84CDC3E1D9.jpeg

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic