Vraag

UTP-verbinding via Extra Wifipunt [1 Gbps] langzamer dan oude powerline [100 Mbits]?

  • 16 oktober 2018
  • 12 Reacties
  • 381x Bekeken

Reputatie 6
Badge +17
Hi all,

Omdat ik mijn oude Powerline-adapterset (TP-Link 411KIT AV500 met een 100 Mbit-ethernetpoort) wilde vervangen met een nieuwer exemplaar, kwam ik al snel uit bij de Wifibooster via Stopcontact van ons aller Ziggo. Deze heeft immers een 1000 Mbit-ethernetpoort, wifimogelijkheden en nieuwere hardware die een theoretische doorvoersnelheid kan halen van 800 Mbit dankzij G.hn (specsheet, PDF).

Met mijn oude setje haalde ik een steady verbinding van 55 Mbps download/40 Mbps upload. Ik hoopte deze snelheid ook iets op te schroeven met de Wifibooster via Stopcontact-kit.

Ik merk echter dat ik (bedraad) maar een download van max. 40Mbps haal, en upload blijft zo rond de 30 Mbps steken. Verschillende stopcontacten getest, ook de WPA-PSK+WPA2-PSK-workaround tevergeefs geprobeerd; het mag allemaal niet baten. Waarom haal ik met de verouderde kit hogere snelheden dan met deze Comtrend PG-9072/3? Zijn er nog andere tweaks die ik moet toepassen?

FYI: modem op begane grond, powerline/wifibooster op 1e verdieping en andere stroomgroep. Al powercycle modem gedaan. Ten tijde van de Speedtest wordt de verbinding niet door andere apparaten gebruikt. Op de Wifibooster via Stopcontact staat nog de 'oude' ZG-w26.7c.p9.4c-firmware. Gooi gerust technische termen naar me, ik werk zelf bij de Ziggo-klantenservice 😉-edit- Titel-edit op zijn plaats, moet natuurlijk
1Gbps en 100Mbpszijn of
1Gbits en 100Mbits

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
OK een paar dingen dit is de oude firmware die je hebt: ZG-w26.7c.p9.4c
Als je de Security mode van 2,4 en 5 GHz instelt op: WPA-PSK+WPA2-PSK en je laat de Wifibooster opnieuw opstarten zou je internet snelheid met Wifi 2,4 en 5 GHz en UTP verbinding weer op enigszins orde moeten zijn.

De huidige software moet zijn: ZG-w26.9c.p9.4c en werkt goed op WPA2-PSK AES.

Het apparaat zou de update zelf 's-nachts moeten ophalen, maar ik las vandaag hetzelfde van nog iemand anders.

De Ziggo speedtest is weer een beetje ziek, die is niet betrouwbaar.
De huidige meest betrouwbare speedtesten op dit moment:
De Ookla app met Nucleus BVBA Antwerp als server en
http://www.dslreports.com/speedtest

Misschien kan @Folkert Ziggo hier zijn blik nog eens over laten gaan, die was daar de specialist met de troubleshooting tijdens de software update die problemen veroorzaakte.
Er zijn toen met een paar mensen verschillende firmware's getest en de laatste werkt goed.

Wil je hele geschiedenis lezen, ik denk het niet, maar er is veel over geschreven en getest:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifibooster-na-firmware-update-24326
Reputatie 6
Badge +17
Dank voor je uitleg @Be rt! Ik had ook al fast.com gebruikt (de speedtest van Netflix) en meerdere servers op Speedtest.net. Zelfde resultaten.

Ik heb de laatste maanden als medewerker van de klantenservice al het reilen en zeilen van de Wifiboosters in de gaten gehouden. Ik zal kijken of de firmware een dezer dagen automatisch gepushed wordt (maar heb er een hard hoofd in).

To be continued... 🙂
Reputatie 7
Badge +25
@Be rt en @Folkert Ziggo
Ik heb nog steeds de software versie w26.9c.p8.2c. Van een automatische update is dus geen sprake. Ook handmatig updaten met een door Folkert toegestuurde file lukt niet.
Reputatie 7
Badge +35
Het lijkt wel of er verder niets meer gebeurd is in de afgelopen 4 maanden?
Reputatie 7
Badge +35
@0on0on TOP fast.com, gaat op mijn lijstje.☺
Badge +11
Klopt dat wel, die fast.com? Ziet er gelikt uit, maar ik haal wel 230 Mbps op mijn 200 Mbps abonnement... Bij de ziggo speedtest is dit meestal zo rond de 206 Mbps dat lijkt me reëeler.
Na een hoop gekloot en getest in het verleden, is de DSL Reports test hier blijven hangen als Referentie-test.
In vergelijking daarmee maakt fast.com op mij een uitstekende indruk.

En let op: wat zegt een speedtest eigenlijk?
Echt niet zo veel over de effective snelheid die je krijgt als je dingen aan het doen bent via het Internet.

Een goede speedtest probeert onder geidealiseerde omstandigheden je max snelheid te meten. Het is een geaccepteerd hulpmiddel om je Provider mee om de oren te kunnen slaan als je je abo snelheid niet vaak genoeg haalt.
Het moet dan wel een test zijn die beide partijen als referentie accepteren.
Die van DSL-Reports is er zo een.

Neem de ook goede Ookla speedtest. Die kiest automatisch de 'beste' meet-Server. In de praktijk blijkt dat er betere kunnen zijn. Kies je er bv een in Alaska, dan kun je met het resultaat daarvan moeilijk naar Ziggo gaan en zeggen: er is iets mis met mijn verbinding. Bij de Alaska keuze kom je iets te weten over je effectieve snelheid onder niet ideale omstandigheden.

De Ziggo speedtest gebruikt, net als de test van KPN bv, Ookla software met een eigen meet-server binnen het eigen network. Idealer kan niet, zou je denken. Allerlei storende factoren uitgeschakeld toch?
Maar niet heus. Test rammelt veel te vaak & geeft te lage snelheid aan tov van andere echt goede testst. Echt weer iets voor Ziggo. Boze tongen beweren wel eens dat Ziggo de resultaten ten goede zou manipuleren. Laat me niet lachen.

Mijn ervaring met
http://www.dslreports.com/speedtest
  • andere technologie dan de Ookla aanpak; meer test-Servers tegelijk, die allemaal aan de Internet backbone hangen;
  • automatische Server-keuze altijd ok
  • altijd rond 400/40 voor mij; aparte IPv6 test mogelijk
  • worldwide de facto standaard meetinstrument, dat als referentie door ISPs wordt geaccepteerd bij klachten.
Gr Han
Reputatie 6
Badge +17
Even tests via UTP gedraaid met dslreport.com. Zelfde kabels. Resultaten:

TP-Link 411KIT: 60Mbps up, 40Mbps down
[img]http://www.dslreports.com/speedtest/40484343.png[/img]
Opvallend: bufferbloat bij Download schommelt, maar herstelt snel naar +40ms.

Wifibooster via Stopcontact: 46MBps up, 40Mbps down
[img]http://www.dslreports.com/speedtest/40484654.png[/img]
Opvallend: bufferbloat zit bij Download continu rond +200ms.

Direct op modem: 400+Mbps up, 40Mbps down
[img]http://www.dslreports.com/speedtest/40484941.png[/img]
Opvallend: bufferbloat zit bij Download continu rond +300ms (!).

-edit- plaatjes werken niet op forum, maar wel als ik op 'Bewerken' klik, leuk! De links gaan naar de uitgebreide resultaten
Reputatie 7
Badge +35
@0on0on Hier nog een geval met de Wifibooster en daar gaat het ook over de versie software: https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/wifi-booster-stopcontact-firmware-32075

In dat topic wordt verwezen naar het hoofdtopic over deze software, misschien kun je daar ook aansluiten, daar komt een Ziggo moderator langs om verder mee te kijken.
Hoofdtopic laatste bericht: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifibooster-na-firmware-update-24326/index9.html#post315274
Reputatie 6
Badge +17
top @Be rt, ik laat daar nog even een melding achter.
Reputatie 6
Badge +17
Inmiddels firmware-bestand van @Folkert Ziggo ontvangen: PG-9072-ZG-w26.9c.p9.4c. Zal dit vanavond flashen en deel de resultaten hier 👍🏻
Reputatie 6
Badge +17
Wifipunt geüpdatet met de firmware van @Folkert Ziggo en een aantal test uitgevoerd. Download schommelt helaas nog tussen 33 en 45 Mbit, upload blijft 40 (laatste test hier). Kom helaas niet in de buurt van (laat staan over) de 60 Mbit download via de verouderde TP-Link 411KIT.

Reageer