1
Vraag
2
Reacties
frietboer

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

UTP kabel naar router

Ik heb een UTP kabel getrokken door een bestaande (lege) pvc leiding.
De stekker er aan een kant afgeknipt om hem te kunnen trekken en vervolgens een nieuw stekkertje met de speciale tang aangezet. Hier hebben we een originele ziggo router (ap noemt hij het) op aangesloten., achter de modem dus om het netwerk te vergroten op de bovenste verdieping.
Nu hebben we regelmatig last van het feit dat je via de wifi van deze router(access point) wel kan appen maar dat hij websites traag of zelfs helemaal niet laadt.
Soms helpt het als je de wifi op het apparaat uitschakelt en weer opnieuw aan zet, maar meestal is het niets.
Zonder ook maar 1 handeling uit te voeren kan het een uur later weer gewoon werken.
Ik ben een absolute analfabeet als het gaat over instellingen en begrijp dus ook veel antwoorden die soms gegeven worden helemaal niet.
Wie heeft een oplossing?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
frietboer ,haal een kabel-tester.
Deze zijn niet zo kostbaar: https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-tester/187/2231/netwerk-kabeltester.html

Groet, Gusto

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Heb je de kabel gecontroleerd met een tester of alle verbindingen goed aansluiten in de stekker?
Het is een lastig klusje als je dit niet zeer regelmatig uitvoert en lijkt makkelijk, maar vereist flink wat oefening.
frietboer
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert, hartelijk dank voor je reactie.
Zou het kunnen zijn dat als er een ( of meer) draadje(s) niet helemaal goed zitten de verbinding soms slechter is. Wat ik bedoel te zeggen is dat de verbinding ook tot stand komt met minder draden en dus de ene keer beter werkt dan de andere keer?
Ik zal eens proberen om een losse complete kabel door het huis te leggen en kijken wat hij dan doet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Top, dat is de beste test om het zeker te weten.

Veel succes gewenst.:relaxed:
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
frietboer ,haal een kabel-tester.
Deze zijn niet zo kostbaar: https://www.allekabels.nl/netwerk-kabel-tester/187/2231/netwerk-kabeltester.html

Groet, Gusto
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Welkom op de Community, frietboer. Een goede vraag stel je daar! Het zou zeker aan de draadjes kunnen liggen, maar zeker weten doe je dat pas na zo'n test. Geef je ons hier weer een update zodra je wat verder bent?
frietboer
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gusto , tester is besteld en toevallig een electricien gesproken die speciale connectors had waarbij het eigenlijk niet fout zou moeten kunnen gaan.
Als de tester binnen is ga ik eerst de huidige connector testen. Mocht die niet goed zijn maak ik dien andere er op.
Michael Ziggo natuurlijk hou ik je op de hoogte van de ontwikkelingen 😉
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
frietboer , meten = weten. 😉

Groet, Gusto
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
frietboer schreef: "en toevallig een electricien gesproken die speciale connectors had waarbij het eigenlijk niet fout zou moeten kunnen gaan."

Ik ken ze nog niet, die niet fout kunnen gaan.
Kun je hier een foto van die connectors plaatsen?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Zoiets:
https://www.onlinekabelshop.nl/rj45-toolless-connector-voor-cat6-utp-netwerkkabel?channable=e17871.NDM4MTE&gclid=EAIaIQobChMIrbzQ4r_q3gIVxITVCh1l8AiSEAkYAiABEgIbUfD_BwE

acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Verder zou je ook eens kunnen kijken naar de setup van je AP.
Zitten de Wifi-netwerk(en) van je AP op een ander kanaal dan de Wifi van je hoofdrouter?
Zit het op een te druk kanaal?
Heeft het netwerk dezelfde naam als die van de hoofdrouter?

Als het probleem zich voor doet op bepaalde momenten en niet constant, betwijfel ik of het een draadje is wat niet goed zit. Je kan nog eens even goed naar de setup kijken, eventueel de netwerken aparte benaming geven, zodat je concreter kan testen.
frietboer
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gusto De tester is binnen. Geeft aan dat poort 5 en 6 niet goed zijn.
Be rt zie foto. Maar het kan dus wel fout want ook dat lukte mij niet. Elektricien erbij gehaald en die een nieuwe connector laten plaatsen. Nu op alle draadjes wel signaal.
Michael Ziggo We gaan het even afwachten of dit het probleem was.
acoster Dat is dus wat ik reeds eerder aan gaf. Ik begrijp wat je bedoelt maar zou niet weten hoe ik hier naar kan kijken laat staan hoe ik iets in zou moeten stellen. Als dit niet de oplossing is zou er iemand naar moeten komen kijken die dit wel kan. waarschijnlijk maak ik het alleen maar erger 😉

Allemaal bedankt tot dus ver. Mocht het niet de oplossing zijn kom er er wederom op terug. Fijn weekend!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
OK TOP veel internetplezier gewenst.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic