Vraag

TP Link Deco M9 icm Connectbox Compal

• 9 juli 2020
  • 68 reacties
  • 3044 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb het forum goed doorzocht en geprobeerd om mijn probleem zelf op te lossen. Echter is dit helaas niet gelukt. Het volgende is het geval.

Ik heb een Ziggo Compal Connectbox en vanwege de slechte verbinding (Wifi valt telkens weg en met het vele thuiswerken/kantoor aan huis echt een ramp) ben ik genoodzaakt, nadat ik al 2 extra Ziggo Wifi-boosters had gekocht, naar een andere oplossing te zoeken. Daarom heb ik de TP Link Deco M9 aangeschaft. 

Alles aangesloten conform de instructies en aanwijzingen van TP Link en die van hier, maar zonder gewenst resultaat. Resultaat is dat ik 'm niet aan de praat krijg, en telkens een foutmelding in de Deco app krijg, die zegt dat er iets niet goed is aangesloten. Dit is zowel bij het gebruik van de Deco als AP en als router het geval.

Een familielid van mij zit bij een andere provider, heeft een ander modem en heeft alles letterlijk op dezelfde manier aangesloten.. en daar werkt het wel prima.

Na het lezen van verschillende topics lijkt de enige oplossing een ruil van het Compal modem naar een Arris modem?

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/connect-box-en-tp-link-deco-m9-werken-niet-samen-56377

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/mesh-deco-m9-tp-52605

Zou mijn modem via deze weg vervangen kunnen worden? In verband met mijn werk en het nodig zijn van een goede verbinding ben ik op zoek naar een snelle oplossing.

Mocht er een andere oplossing mogelijk zijn hoor ik dat ook graag. Alvast bedankt.

68 Reacties

Reputatie 6
Badge +8

@MH88 Vervelend zeg! Heb je gekozen voor een Mesh-opstelling en vervolgens werkt het niet i.c.m. de Compal. 

@Mark Ziggo kan je hier vast mee helpen! 

Reputatie 1

Thanks Marco. Ik baal er enorm van dat het niet lukt. Ik hoop ook dat Mark me kan helpen. 

Gisteren probeerde ik het via de Ziggo chat en toen werd er na de opmerking dat het volgens de medewerker wel gewoon zou moeten lukken in deze opstelling (terwijl ik de links van dit forum had meegestuurd), de chat (door die medewerker) direct beëindigd.

We wachten het af! 

Reputatie 7
Badge +8

@MH88 Ik zie hier eigenlijk een aantal vragen:

1. Je verbinding valt weg en het is niet duidelijk of dit nu een WiFi probleem of wellicht er ook connectie problemen vanuit het modem zijn? Wellicht kun je je modem signaalwaarden hier posten?
  2. Wat is de exacte foutmelding die je in de Deco app krijgt? Kun je bij voorkeur een foto hier plaatsen?
  3. Wat voor apparaat heb je gebruikt voor de configuratie van de Deco?
  4. Het heb IPv6 op de Connectbox op stateless of stateful staan? Zet deze eens op stateful?
Reputatie 1

Bedoel je deze met signaalwaarden? De rest beantwoord ik vanmiddag even ivm werk nu.

Reputatie 7
Badge +8

@MH88 

Je downstream is vrij hoog in relatie tot de upstream. Vragen blijven komen:

1. Heb het modem achter een versterker zitten?
  2. Zou je misschien foto's kunnen maken hoe het modem aan het AOP (de contactdoos waar de groene grondkabel van Ziggo je woning binnen komt) aangesloten zit??
  3. Wat is de exacte foutmelding die je in de Deco app krijgt? Kun je bij voorkeur een foto hier plaatsen?
  4. Wat voor apparaat heb je gebruikt voor de configuratie van de Deco?
  5. Het heb IPv6 op de Connectbox op stateless of stateful staan? Zet deze eens op stateful?
Reputatie 7
Badge +9

OFF TOPIC.

De onderstaande verklaring bij “6” heb ik nog nooit zo gezien. Ik heb nog niet zolang geleden hier op dit forum de melding “Controle bekabelde…..”  nog moeten uitleggen, omdat men dit niet begreep. Nu staat er wel een goede verklarende tekst bij. Dat is goed om te vernemen, echter daarvoor is dan wel een firmware update nodig geweest !! Heb ik dan wat gemist?

Reputatie 1

@Pasi , ik begrijp 'm ook niet. Wellicht kan dit wel een verklaring zijn voor het feit dat mijn internetverbinding heel vaak 'beperkt' aangeeft. 

Ik heb gisteren via de telefoon contact gehad met Ziggo om het nogmaals via de bridge modus te proberen. Ook is het modem een aantal keren gereset. Daarna werkte de Deco M9 overigens wel als AP. Na 1 poging waarbij het helemaal niet lukte (om 'm in de bridge te zetten), is een 2e poging uitgevoerd. 

Vervolgens was wel een Wifi verbinding van zowel mijn modem als nieuwe router te zien, maar niet beschikbaar (kon er geen toegang toe krijgen). 

Vervolgens de Ziggo chat geraadpleegd en via daar goed geholpen. Het modem stond niet goed ingesteld. Men was telkens bij het zetten van de bridge modus vergeten om IPv4 te activeren. Enkel de IPv6 was ingesteld. Die aanvraag is nu gedaan en kan 24 uur duren. Daarna neem ik weer ff contact op via de chat.

Reputatie 7
Badge +8

@MH88 waar zie je die melding dat je internet beperkt is?

Reputatie 1

@Henno op m'n laptop, onderin de hoek. 

Reputatie 7
Badge +8

Geel uitroeptekentje dus?

Uit mijn post een paar hoger:

Je downstream is vrij hoog in relatie tot de upstream. Vragen blijven komen:

1. Heb het modem achter een versterker zitten?
  2. Zou je misschien foto's kunnen maken hoe het modem aan het AOP (de contactdoos waar de groene grondkabel van Ziggo je woning binnen komt) aangesloten zit??
Reputatie 7
Badge +9

Om niet alles door elkaar heen te doen, de opmerkingen van @Henno zijn ook belangrijk, toch een korte uitleg.

De onderstaande melding geeft aan, dat minimaal één netwerkkabel-aansluiting achterop de ConnectBox, niet op volle snelheid werkt. Dat kan een slechte netwerkkabel zijn, slecht contact, maar ook een apparaat dat niet goed/maximaal werkt.

U kan dit testen, maar dan moet uw device ( waarmee u inlogt op de CB en de test start ) wel direct verbonden zijn met de CB. De kans is namelijk, dat op het moment dat u alle netwerkkabels eruit trekt, e.e.a. uitvalt.
Wat u zou kunnen doen, is tijdelijk alle netwerkkabels achterop de CB loshalen en de test opnieuw uitvoeren. Dan zal/zou de onderstaande melding niet mogen verschijnen. Daarna sluit u één netwerkkabel weer aan en test opnieuw. Verschijnt de onderstaande melding wel, dan heeft die kabel ( of het apparaat aangesloten op die kabel ) een probleem. Verschijnt de melding niet, dan de volgende netwerkkabel weer aansluiten en testen. Zo kan u alle netwerk- kabels/aansluitingen achterop de CB testen.

Reputatie 1

@Henno 

Ik heb geen versterker achter het modem zitten (althans niet dat ik weet). 

@Pasi dank voor je tips, ga dat straks ff proberen!

Reputatie 7
Badge +8

@MH88 helemaal nieuw die AOP. Daar is niets te halen.

@Pasi , ik begrijp 'm ook niet. Wellicht kan dit wel een verklaring zijn voor het feit dat mijn internetverbinding heel vaak 'beperkt' aangeeft. 

Als je de melding krijgt over een niet optimale kableverbinding met de Connecbox, dan is er 100 Mbps of 10 Mbps aktief ipv 1 Gpbs.
Check dit bij 'Verbonden Apparaten’in de Connectbox.

Reputatie 1

Ik geef het op! Hele dag aan de chat geweest met Ziggo, alle kabels gecheckt.. en dan leek het gelukt te zijn, Connectbox in de bridgemodus, en dan willen de TV en de Sonos vervolgens niet met het nieuwe Wifi netwerk verbinden (wel zichtbaar, geen verbinding mogelijk). 

Uit de bridgemodus laten halen, en toen wilden diezelfde tv en de Sonos wel weer met het nieuwe Wifi netwerk (Deco als router) verbinden.

Het kan toch niet anders dan dat dit gewoon aan de Connectbox ligt?

Reputatie 7
Badge +9

...Uit de bridgemodus laten halen, en toen wilden diezelfde tv en de Sonos wel weer met het nieuwe Wifi netwerk (Deco als router) verbinden.

Het kan toch niet anders dan dat dit gewoon aan de Connectbox ligt?

De kans is inderdaad groot, dat de ConnectBox het probleem is. Waarom: omdat TP-link gewoon een wereldmerk is en de DECO’s overal worden verkocht. Daarentegen is de CB een hobby project ( sorry, maar het is mijn mening ) van Ziggo. Met alleen Ziggo apparatuur in het netwerk werkt dat ding prima, maar zodra er met de ‘buitenwereld’ gecommuniceerd moet worden, begrijpt niemand het baggeraans van de CB.

Het zou mij niets verbazen als het overgrote deel van de techneuten, het Ziggo modem/router in bridge mode hebben staan, om zo een stabiel en snel netwerk te kunnen maken én om zo ook niet-Ziggo apparatuur optimaal te kunnen gebruiken.

Maar, als het nu werkt met de DECO in AP mode, dan is alles eigenlijk toch ook goed? Wifi op de CB uit en klaar is kees.

Ook mijn DECO M4 staat in AP mode en dat werkt prima. Wifi en DHCP op de CB staan bij mij uit. De DHCP in de CB stond al gauw uit, deze wordt bij mij verzorgt door een Pi-hole, die dat véél beter en stabieler kan.

Reputatie 1

@Pasi , klopt helemaal wat je zegt hoor, dat denk ik ook. 

Alles is nu inderdaad goed. Wifi signaal is beter dan ooit tevoren en met de snelle-overschakel-optie van de Deco naar de dichtsbijzijnde Deco in huis ideaal. Ik wilde eigenlijk gewoon van die Connectbox als router af, ook uit frustratie. Ik woon al in een lastig dorp qua telefoonbereik, en had dan ook nog van al m'n collega's op het werk gewoon één van de slechtste internetverbindingen.

We gaan het voorlopig hiermee doen. Zo te lezen heb jij ook een mooie opstelling staan met een Pi-Hole en de Deco's in AP stand :). 

Dank voor ieders hulp!

Reputatie 1

Volgende probleem dient zich alweer aan. Bij het testen van m'n internet (door het inloggen op m'n router), zag ik dat ie natuurlijk nog op IPv4 stond, dat nodig was voor de bridgemodus. Nu dat er weer af is vanwege de slechte samenwerking van de Connectbox met de TPlink Deco.. zou ik graag weer terug willen naar IPv6.

Gisteren contact gehad en toen zou het weer terug worden gezet naar IPv6. Daar zou ik ook een bevestiging van krijgen (die ik niet heb gehad). Echter lijkt het ook niet gebeurt te zijn; ik zit namelijk nog steeds op IPv4. 

Wederom (vanmorgen) contact opgenomen via de chat, en toen werd er aangegeven dat het helemaal niet mogelijk is om IPv4 weer terug te zetten naar IPv6, en dat die collega dat nooit had mogen zeggen. 

Dit allemaal is mij nooit verteld. Graag heb ik de IPv6 weer terug. 

Bij het zoeken in de community stuitte ik op het topic van @Pasi :

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/vpn-traag-met-ipv4-en-terug-van-ipv4-naar-ipv6-niet-mogelijk-38068

Op de chat lijk ik niet verder te komen. 

Kan iemand mij via hier helpen door de IPv6 weer aan te vragen? 

Volgende probleem dient zich alweer aan. Bij het testen van m'n internet (door het inloggen op m'n router), zag ik dat ie natuurlijk nog op IPv4 stond, dat nodig was voor de bridgemodus.

Bridge Mode = alleen IPv4. Dat is niet te zien op de Connectbox. Als je het wel ziet op de Info Page staat ie niet in Bridge Mode.
Voorbeeldje voor DS-Lite. Wat zie je? Gevoelige info deels onzichtbaar maken.

Reputatie 1

En daarnaast nog een vraag; zelfs met de Deco als AP is m'n Wifi netwerk er sinds vannacht 12 uur een keer of 6 uitgevlogen. Valt gewoon uit het niets helemaal weg.

Ik ben er klaar mee om steeds maar te moeten proberen en 100x te hebben gechat over een modem dat gewoon niet goed werkt.

Zou mijn modem kunnen worden vervangen voor een Arris?

Reputatie 1

@hanh dit zie ik

Thanks. Mijn conclusie: de Connectbox heeft een IPv4 profiel en staat niet in Bridge Mode.
Dat moet dus nog in orde komen, als je dit wilt.

Reputatie 1

Bridge mode zou ik alleen weer willen als ik een nieuw (Arris) modem toegestuurd kan krijgen. Met dit modem was het een ramp. 

Televisie en audioapparaten zagen het Wifi netwerk wel maar konden er niet op. Van de Bridgemodus af konden ze er weer wel op. 

Een nieuw modem die wel met bridgemodus goed samenwerkt met m'n Deco zou echt mijn voorkeur hebben. 

Nu ik echter de Deco als AP gebruik zou ik weer IPv6 willen. Tot nu toe is mijn Wifi netwerk sinds vannacht heel wat keren zomaar weggevallen. Op m'n telefoon zie ik dan; Kan IP-adres niet ophalen. 

Net zowel het modem als de Deco opnieuw opgestart.. maar ik verwacht eerlijk gezegd geen verbetering..

Hi @MH88,

Hoewel je al flink hier bezig bent geweest, tóch nog even een welkom op de Ziggo Community! :smiley:

Goed dat je ook al veel hebt gezocht en geprobeerd, maar nog zonder resultaat. Mede door een eerder topic, ben ik opnieuw alle voorbeelden gaan verzamelen waarbij de Compal Connectbox niet (goed) werkt in combinatie met een Deco-model, ik heb ook jouw voorbeeld daarin meegenomen. We hebben inderdaad meerdere soortgelijke meldingen gehad. We wachten op dit moment ook nog op twee terugkoppelingen waarbij een Arris modem is geleverd. Ik wacht ook nog even op de terugkoppeling voor wat betreft mijn interne escalatie. Op basis daarvan gaan we verdere actie ondernemen!

Reputatie 1

@Alex Ziggo , dank je wel.

Inderdaad helaas nog geen oplossing. Wel blij met alle aangeboden hulp hier en het meedenken.

Ik wacht je reactie na de terugkoppeling graag af!  

Reageer