1
Vraag
2
Reageer en help mee
jelleruben

Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Tips bij UTP aansluiting vol.

Hallo allemaal,

Ik heb mijn netwerk met allerlei randapparatuur. Nu zijn de poorten op de Connect box vol.

Voordat ik van alles ga aanschaffen. Is het mogelijk om een UTP hub aan te sluiten zodat ik meer UTP poorten kan krijgen? Bedoel of dit technische mogelijk is.
6 Reacties 6
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Ja, je koopt een gigabit switch met meerdere poorten.
Dat werkt gewoon.
jelleruben
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Okay, bedankt voor je antwoord.. Dat wordt even aan de slag gaan.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
jelleruben,
Maar wees niet al te zuiging als je een switch gaat kopen. Om een switch op te nemen in het netwerk moet je deze met behulp van een ethernet-kabeltje aansluiten. Dit "kost" je dus twee poortjes!

Koopje slechts een 5-poorts switch dan resteren er dus nog maar 4(Connectbox) plus 5 (switch) minus 2 (verbindings-kabeltje) geeft 7 poortjes.

Dus i.p.v. zuinigjes aan twee keer een 5-poorts switch te kopen kan je beter meteen een (minstens) een 8-poort exemplaar kopen. In beide gevallen heb je dan tien poortjes tot je beschikking en je bespaart niet alleen op het totale aankoopbedrag, maar je hebt dan ook minder sluipgebruik én je spaart één kabeltje uit.

Moderne switches detecteren de lengte van de kabeltjes en het wel of niet aangesloten zijn van een apparaat op een poort zodat zij in staat zijn het energieverbruik te beperken / te matigen.

5-Poort switches zij vooral handig als je ergens verderop in het huis wilt "aftakken". B,v, met één kabel naar het zolderkamertje waar je slechts een paar apparaten wilt aansluiten, enz., enz..
jelleruben
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
@DennyW bedankt, ja ik snap als je bijvoorbeeld een switch van 5 poorten heb, dat je zowieso 4 vrij heb. Op mijn connect box heb ik net even wat veranderd, nu heb ik een poort vrij op de Connect box voor de switch.

Maar zeker bedankt voor deze informatie. Ik zit aan deze te denken
Ik heb nu wel een switch van 5 poorten (gekregen).

Maar voor een uitbreiding zal ik wel naar een 8 poort switch kijken. Bijvoorbeeld de "Netgear GS108"
HaasjeJo

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Als tip kan ik nog meegeven om naar de snelheid van de switch te kijken - zorg ervoor dat dit altijd deze gigabit snelheid poorten heeft (die je hebt uitgekozen heeft dit ook), anders haal je je max snelheden niet.

Succes!
jelleruben
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
HaasjeJo ja bedankt, dat zal. Ik zeker ook mee nemen. Uiteraard zal dit ook moeten kijken bij de kabels.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic