Vraag

TC7210 NTP DNS aanvragen

Hallo, Geen idee of dit de juiste rubriek is maar ja.

In ieder geval, ik heb laatst een Pi-hole dns server/proxy opgezet. Toen kreeg ik ineens door hoe onnodig veel (dubbele) DNS aanvragen m'n TC7210 doet. Hier een voorbeeldje.

(Wel iets oudere screenshot maar dat maakt niet uit.) Dit zorgt voor ongeveer 13K DNS aanvragen per dag, NTP uitzetten lost het meteen op.

Ik weet niet of ntp standaard op routers aan staat, maar in ieder geval is dit niet een normaal gedrag, hopelijk kan het worden opgelost!

Groeten,
Tim

3 Reacties

Reputatie 7
Hey Tim, dit fenomeen heb ik nog niet eerder gezien (of ik kan het me niet herinneren 🤔).

@hanh - Jij hebt ook een TC7210, zie jij hetzelfde als Tim?
Het probleem is dat ik geen DNS Server heb draaien om te kunnen weten of dit 'normaal' gedrag zou kunnen zijn.

Wat je kunt proberen te doen is een Ip van een Time Server invullen. Dan is geen DNS query nodig.

Han
Reputatie 7
Badge +13
Ik heb weliswaar een TC7210 en gebruikt ook een RP met Pi-Hole, maar,...….die is verbonden met het LAN van mijn eigen router (die in cascade staat). Dus,...de TC7210 komt bij mij niet aankloppen bij de Pi-Hole.

Maar, bij mijn eigen router kan ik zowel bij de WAN-poort(en) DNS servers vermelden als bij het DHCP-gedeelte.
Dat opgeven bij de WAN komt overeen met de configuratie zoals je bij een TC7210 zou doen. Vermeld ik echter (bij mijn eigen router) het (statische) IP-adres van de Pi-Hole bij de WAN, dan gaat het bij mij ook mis.
Immers bij het booten van die router is tijdens zelf-test en het instellen, het LAN nog niet in de lucht, zodat de router het IP-adres van de timeserver niet bij de Pi-Hole kan opvragen. Bij mij resulteert dit dat de router een foute datum en tijd heeft. Ook het later synchroniseren wil niet lukken. Waarschijnlijk omdat het verschil tussen de eigen klok en de time-server te groot is. (In ieder geval struikelt bij Windows het synchroniseren ook in zo'n situatie!)

Of dat hier bij @Tim1823 ook het geval is kan hij ons alleen vertellen. Tim, kijk eens bij de geavanceerde instelling in de TC7210 of die wel helemaal "bij de tijd is". (N.B.: het is "normaal" dat er één uur verschil is.)

Reageer