SanderBos

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Sonos werkt niet in combinatie met Arris Connectbox

Beste Ziggo,

Twee weken geleden heb ik een nieuw modem van jullie ontvangen (type Arris). Dit omdat mijn vorige modum (ouder type Ubee) niet meer up to date was.

Sinds die tijd kan ik mijn Sonos geluidssysteem (dat via een Sonos boost is aangesloten op het modem) niet meer gebruiken. Hiervoor is vanavond een Ziggo monteur bij mij langs geweest. Hij geeft aan dit probleem vaker gezien te hebben: een Arris modem en Sonos systeem gaan niet met elkaar samen. De enige oplossing volgens de monteur: een nieuw type Ubee modem aanvragen via de klantenservice. Hij heeft hier een notitie van gemaakt en naar jullie verstuurd.

Daarom vanavond met de klantenservice gebeld. En daar ging het mis. De telefonist kan in haar systeem niet de keuze maken om mij een Ubee modem op te sturen. Na wat overleg met een collega zijn er volgens de klantenservice maar twee oplossingen: een eigen router kopen of nog erger, overstappen naar een concurrent van Ziggo. Dit kan toch niet waar zijn!? Dit zou betekenen dat potentieel alle Ziggo klanten die met een Sonos systeem dezelfde problemen ervaren over zouden moeten stappen naar een andere leverancier. Lijkt me niet de bedoeling.

Ik ga er vanuit dat hier iets aan gedaan kan worden en de door jullie eigen monteur aangedragen (enige) oplossing uitgevoerd wordt. Een trouwe klant mag toch niet de dupe zijn van het feit dat het klantenservice systeem 'een bepaald vinkje niet kan zetten'.

Groet,
Sander
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Er is eindelijk een nieuwe softwareversie uitgebracht voor de Arris Connectbox (9.1.1902.203) waarin de problemen tussen de Arris en Sonos apparatuur verholpen moeten zijn!

Mocht jouw modem deze nieuwe versie nog niet hebben geïnstalleerd, reset hem dan even door de stroom er 5sec af te halen.

 

Hoe check ik de softwareversie van mijn modem? Log in op de Connectbox (standaard via http://192.168.178.1/), ga naar Beheer - Informatie en zie daar de ‘Softwareversie’.

Heb jij de nieuwe softwareversie al geïnstalleerd en houd je toch problemen met je Sonos speakers? Laat het weten!

Bekijk in context

602 Reacties 602
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Welkom op de Community SanderBos

Het is altijd een vervelend probleem dat een apparaat niet wilt werken in combinatie met een Arris Connect Box modem.

Ik heb even de zoekbalk gebruikt en zie diverse topic's over Sonos voorbij komen en ook in dit topic Arris modem en Sonos randapparatuur Misschien staat hier iets tussen van tips.
SanderBos
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Bedankt xGarfieldx-Dave
Heb de verschillende topics gelezen. Zelf ook al een aantal keer met Sonos gebeld en vanavond dus uiteindelijk een Ziggo monteur op bezoek gehad. Hij gaf aan bij het probleem tussen Sonos / Arris Connectbox vaak tegen te komen. Oplossing is volgens de monteur een ander type modem. Vreemd en frustrerend dat de Ziggo Klantenservice dit niet overneemt en aangeeft dat ik zelf maar moet investeren in een andere router of moet overstappen naar een andere internetaanbieder.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Ok dat is,niet de bedoeling, gelukkig komen er veel gebruikers langs met diverse tips en meestal binnen een dag een Moderator die nog eens vraagt hoe het gaat, vol op hulp. Heeft wel even de tijd nodig. Maar dit is een klant helpt klant forum en we helpen graag de gebruiker zover mogelijk ?
MTerw

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb hetzelfde probleem, nieuwe Arris connect box van Ziggo ontvangen ter vervanging van mijn oude Ubee modem. Sonos doet het sindsdien niet meer via mijn boost of op een andere bekabelde manier. Draadloos lijkt te werken. Contact met de helpdesk van Ziggo gehad. Kreeg de suggestie op dit forum mijn probleem aan te geven want via de helpdesk was het inderdaad niet mogelijk mijn Arris modem om te wisselen voor een Compal. Deze werkt wel, het is een bekend probleem dat de Arris problemen geeft. Dus graag instructies hoe ik mijn Arris modem omgewisseld krijg voor een Compal. Dank.
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
MTerw wrote:
Contact met de helpdesk van Ziggo gehad. Kreeg de suggestie op dit forum mijn probleem aan te geven want via de helpdesk was het inderdaad niet mogelijk mijn Arris modem om te wisselen voor een Compal. Deze werkt wel, het is een bekend probleem dat de Arris problemen geeft. Dus graag instructies hoe ik mijn Arris modem omgewisseld krijg voor een Compal. Dank.


Ik word wel heel verdrietig als ik bij herhaling lees dat de helpdesk niet kan HELPen en dus de klant maar naar het forum wordt doorgestuurd. Dat verdient toch niet het label HELPdesk? Ik zou me kapot schamen als ik een klant zo te woord zou moeten staan....

Ik kan je helaas geen tips geven voor hoe die je omruil toch voor mekaar krijgt terwijl de helpdesk dat niet kan....

Heel veel succes/sterkte
PS. XS4all was/is een goed alternatief

Kleine toevoeging: check ook dit forum (van sonos!)
https://nl.community.sonos.com/installatie-en-gebruik-229100/sonos-in-combinatie-met-connect-box-van-ziggo-6767225
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
SanderBos

Ik heb nog eens wat verder gelezen, omdat ik was getriggerd door het woord 802.1d (spanning tree protocol) in het bovengenoemde forum.

Het blijkt (https://en.community.sonos.com/troubleshooting-228999/sonos-and-the-spanning-tree-protocol-16973) dat die Sonos-spullen, sommige althans, gebruik maken van 802.1d. Wow! Dat is niet het eerste wat ik verwacht bij consumenten spullen (maar veel meer in grotere bedrijfsnetwerken)

Bij 802.1d wordt gebruikt gemaakt van speciale pakketjes (bdpu) om ongewenste loops in het (in dit geval sonos-boxjes-)netwerk te kunnen constateren. Das dus echt niet een instapmanier van werken!

Wat heel goed kan is dat de switch unit van de connectbox (om goede of slechte redenen) geen zin heeft in die pakketjes en ze faliekant dropt/negeert! En dat op zijn beurt zou dus kunnen leiden tot loops in het netwerk.. en totale overbelasting van delen van t genoemde netwerk (en uiteindelijk tot verlies van internetverbinding.. of iig iets wat zo aanvoelt).

Als ik zelf sonos spullen en zon connecbox zou hebben dan zou ik wat experimenteren.. ben namelijk best wel benieuwd of mijn stelling klopt......

CIao,
Jbr67
horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
is het geen mogelijkheid dat je een router aanschaft die hier wel goed mee werkt. Dan laat je de modem in bridge zetten en ben je niet afhankelijk van de wiffi en het router gedeelte van het ziggo modem.
RammsteinFan86

Level 1
  • 48Posts
  • 6Oplossingen
  • 7Likes
horizonfreak wrote:
is het geen mogelijkheid dat je een router aanschaft die hier wel goed mee werkt. Dan laat je de modem in bridge zetten en ben je niet afhankelijk van de wiffi en het router gedeelte van het ziggo modem.


horizonfreak dat heeft de klantenservice ook al geadviseerd aan SanderBos, maar dan moet hij zelf investeren. Er zal toch wel een mogelijkheid zijn waar Ziggo kan meewerken aan het vervangen van de Arris voor een Compal, misschien niet direct bij de klantenservice maar een Mod zal dit wel kunnen fixen lijkt me... 🙂
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
horizonfreak wrote:
is het geen mogelijkheid dat je een router aanschaft die hier wel goed mee werkt. Dan laat je de modem in bridge zetten en ben je niet afhankelijk van de wiffi en het router gedeelte van het ziggo modem.

Ja, op basis van wat ik nu weet zou dat een oplossing kunnen zijn!

Edit: oh mosterd zie ik nu. RammsteinFan86 had iets soortgelijks al aangeven.
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi SanderBos en MTerw, welkom op de Ziggo Community! De problemen tussen Sonos en de Arris Connectbox zijn ons bekend. Een oplossing is helaas nog niet gevonden. Onder dit topic vind je nog een aantal tips, die jullie misschien toch een (tijdelijke) oplossing kunnen bieden. De laatste update omtrent dit probleem is van een maand geleden. Dus ik check voor jullie of er inmiddels weer nieuws is. Eventuele nieuwe updates worden in dat topic geplaatst.
SanderBos
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hoi Kim Ziggo MTerw ea,
Dank voor jullie reacties. De verschillende opties die in het andere topic zijn genoemd al eerder uitgeprobeerd , werken helaas niet voor mij. Het probleem zit in de connectie tussen de Arris connectbox en Sonos, dat is helder en wordt door iedereen onderkent.

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat je als Ziggo klant zelf maar een oplossing moet zoeken door te investeren in een eigen router. Dit terwijl Ziggo ook andere modems heeft die wel prima werken met Sonos (vb. Ubee, Compal). Het moet toch mogelijk zijn om deze opgestuurd te krijgen?
MTerw

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi SanderBos en Kim Ziggo ,
Ik ben het roerend met je eens Sander. Ik ben al jaren klant bij Ziggo en tot nu toe ben ik altijd goed geholpen door de helpdesk, maar nu word ik van het kastje (de Ziggo helpdesk) naar de muur (Dit forum) gestuurd. Veel dank voor alle aangedragen suggesties maar die werken niet. De oplossing is helder, namelijk een Compal modem ipv het Arris modem. Hoe moeilijk kan het zijn zou je denken? Kafka zou zijn vingers hierbij aflikken
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
SanderBos en MTerw, ik begrijp jullie punt heel goed. Je zit er natuurlijk niet op te wachten dat je zelf maar over moet gaan op andere apparatuur, wanneer het probleem zich alleen voor doet met dit specifieke modem en niet het voorgaande modem dat je had. Zoals gezegd ben ik er mee bezig te achterhalen wat op dit moment de specifieke status is en op wat voor termijn we een oplossing verwachten. Aan de hand daarvan zal ik voor jullie bekijken hoe nu verder. Want ik begrijp dat een oplossing op korte termijn wenselijk is! Ik kan hierin nu verder nog geen beloftes doen, maar ik kom er absoluut zo snel mogelijk bij jullie beiden hier op terug.
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Kim Ziggo wrote:
Hi SanderBos en MTerw, welkom op de Ziggo Community! De problemen tussen Sonos en de Arris Connectbox zijn ons bekend. Een oplossing is helaas nog niet gevonden.



Echt.. dat is nog klantonvriendelijker dan ik al dacht. Spullen opsturen waarvan je weet dat ze niet goed samenwerken?


De oplossing is echt niet zo moeilijk Kim Ziggo : de firmware in de Arris CB moet aangepast worden zodat de switch-unit in de connect box ongestoord/ongefilterd bpdu pakketjes doorlaat. Waarschijnlijk een paar regels code.

Maar ja.. voordat er nieuw firmware voor deze box uitgerold wordt zal het wel heel lang duren. Tot die tijd: geef klanten in ieder geval de mogelijkheid een ander modem bij jullie te kiezen! Dat is toch niet meer dan normaal????

Al met al: Ziggo stuurt nu een box op waarvan ze weten weten dat deze het met Sonos niet doet, en toch tegelijkertijd biedt jullie BELEID en jullie BESTELSYSTEEM geen alternatief. Het is Arris CB of niks....

Nou ben ik maar een eenvoudige boerenjongen maar ik vraag me toch echt af : "Wie bedenkt zulke klantonvriendelijke constructies????". WIE binnen Ziggo zet hier zo BEWUST op in? WIE???? (het waarom weet ik wel: ordinair geld verdienen door beheerkosten maximaal te drukken).

Ziggo schiet gewoon door; het klantbelang wordt totaal secundair gemaakt. Vind ik.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Je ziet het hier al in linker zijkant dat het reeds bekend is, en dus geen vrije keuze zoals verplicht zou moeten in je eigen netwerk aan wel werkende / functionerende devices dus in strijd met regelgeving NL en EU toch? :wink:

Hier waarom dit reeds mede een reden is om..

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/een-eigen-modem-router-op-de-kabel-ziggo-is-verplicht-het-toe-te-staan-15029/index12.html#post372462

en de andere heb je ook al genoemd support namelijk

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/lieve-ziggo-doe-wat-aan-u-support-bij-vooral-mailblokkades-bijv-37047
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Overigens bij Mark Ziggo lijkt het wel te kunnen werken?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetradio-stopt-na-installeren-connect-box-37319#post372480

Ik heb thuis namelijk ook een Connectbox en luister regelmatig naar radiostations via TuneIn over mijn Sonos speakers,
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Zpiep wrote:
Overigens bij Mark Ziggo lijkt het wel te kunnen werken?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetradio-stopt-na-installeren-connect-box-37319#post372480


Ik heb thuis namelijk ook een Connectbox en luister regelmatig naar radiostations via TuneIn over mijn Sonos speakers,


Scherp gezien!
Maar... er zitten verschillen tussen typen sonos speakers en gebruik van wifi/bedraad. De ene situatie is de andere dus niet.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Ach ik had even hoop.:blush:
Jbr67 wil je dat niet meer zo vlak voor het weekend doen.
Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
@all
Dit topic over dit onderwerp is gesloten en gaat hier verder misschien staan er nog wat bruikbare tips in voor nieuwe volgers.

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/sonos-werkt-niet-meer-goed-37402

Uitgelicht topic