Beantwoord

Sonos werkt niet in combinatie met Arris Connectbox

  • 25 februari 2019
  • 478 Reacties
  • 24864x Bekeken

Beste Ziggo,

Twee weken geleden heb ik een nieuw modem van jullie ontvangen (type Arris). Dit omdat mijn vorige modum (ouder type Ubee) niet meer up to date was.

Sinds die tijd kan ik mijn Sonos geluidssysteem (dat via een Sonos boost is aangesloten op het modem) niet meer gebruiken. Hiervoor is vanavond een Ziggo monteur bij mij langs geweest. Hij geeft aan dit probleem vaker gezien te hebben: een Arris modem en Sonos systeem gaan niet met elkaar samen. De enige oplossing volgens de monteur: een nieuw type Ubee modem aanvragen via de klantenservice. Hij heeft hier een notitie van gemaakt en naar jullie verstuurd.

Daarom vanavond met de klantenservice gebeld. En daar ging het mis. De telefonist kan in haar systeem niet de keuze maken om mij een Ubee modem op te sturen. Na wat overleg met een collega zijn er volgens de klantenservice maar twee oplossingen: een eigen router kopen of nog erger, overstappen naar een concurrent van Ziggo. Dit kan toch niet waar zijn!? Dit zou betekenen dat potentieel alle Ziggo klanten die met een Sonos systeem dezelfde problemen ervaren over zouden moeten stappen naar een andere leverancier. Lijkt me niet de bedoeling.

Ik ga er vanuit dat hier iets aan gedaan kan worden en de door jullie eigen monteur aangedragen (enige) oplossing uitgevoerd wordt. Een trouwe klant mag toch niet de dupe zijn van het feit dat het klantenservice systeem 'een bepaald vinkje niet kan zetten'.

Groet,
Sander
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 31 oktober 2019, 17:22

Er is eindelijk een nieuwe softwareversie uitgebracht voor de Arris Connectbox (9.1.1902.203) waarin de problemen tussen de Arris en Sonos apparatuur verholpen moeten zijn!

Mocht jouw modem deze nieuwe versie nog niet hebben geïnstalleerd, reset hem dan even door de stroom er 5sec af te halen.

 

Hoe check ik de softwareversie van mijn modem? Log in op de Connectbox (standaard via http://192.168.178.1/), ga naar Beheer - Informatie en zie daar de ‘Softwareversie’.

Heb jij de nieuwe softwareversie al geïnstalleerd en houd je toch problemen met je Sonos speakers? Laat het weten!

Bekijk origineel

478 Reacties

Reputatie 7
Welkom op de Community @SanderBos

Het is altijd een vervelend probleem dat een apparaat niet wilt werken in combinatie met een Arris Connect Box modem.

Ik heb even de zoekbalk gebruikt en zie diverse topic's over Sonos voorbij komen en ook in dit topic Arris modem en Sonos randapparatuur Misschien staat hier iets tussen van tips.
Bedankt @xGarfieldx-Dave
Heb de verschillende topics gelezen. Zelf ook al een aantal keer met Sonos gebeld en vanavond dus uiteindelijk een Ziggo monteur op bezoek gehad. Hij gaf aan bij het probleem tussen Sonos / Arris Connectbox vaak tegen te komen. Oplossing is volgens de monteur een ander type modem. Vreemd en frustrerend dat de Ziggo Klantenservice dit niet overneemt en aangeeft dat ik zelf maar moet investeren in een andere router of moet overstappen naar een andere internetaanbieder.
Reputatie 7
Ok dat is,niet de bedoeling, gelukkig komen er veel gebruikers langs met diverse tips en meestal binnen een dag een Moderator die nog eens vraagt hoe het gaat, vol op hulp. Heeft wel even de tijd nodig. Maar dit is een klant helpt klant forum en we helpen graag de gebruiker zover mogelijk 😊
Ik heb hetzelfde probleem, nieuwe Arris connect box van Ziggo ontvangen ter vervanging van mijn oude Ubee modem. Sonos doet het sindsdien niet meer via mijn boost of op een andere bekabelde manier. Draadloos lijkt te werken. Contact met de helpdesk van Ziggo gehad. Kreeg de suggestie op dit forum mijn probleem aan te geven want via de helpdesk was het inderdaad niet mogelijk mijn Arris modem om te wisselen voor een Compal. Deze werkt wel, het is een bekend probleem dat de Arris problemen geeft. Dus graag instructies hoe ik mijn Arris modem omgewisseld krijg voor een Compal. Dank.
Reputatie 5
Badge +3
Contact met de helpdesk van Ziggo gehad. Kreeg de suggestie op dit forum mijn probleem aan te geven want via de helpdesk was het inderdaad niet mogelijk mijn Arris modem om te wisselen voor een Compal. Deze werkt wel, het is een bekend probleem dat de Arris problemen geeft. Dus graag instructies hoe ik mijn Arris modem omgewisseld krijg voor een Compal. Dank.

Ik word wel heel verdrietig als ik bij herhaling lees dat de helpdesk niet kan HELPen en dus de klant maar naar het forum wordt doorgestuurd. Dat verdient toch niet het label HELPdesk? Ik zou me kapot schamen als ik een klant zo te woord zou moeten staan....

Ik kan je helaas geen tips geven voor hoe die je omruil toch voor mekaar krijgt terwijl de helpdesk dat niet kan....

Heel veel succes/sterkte
PS. XS4all was/is een goed alternatief

Kleine toevoeging: check ook dit forum (van sonos!)
https://nl.community.sonos.com/installatie-en-gebruik-229100/sonos-in-combinatie-met-connect-box-van-ziggo-6767225
Reputatie 5
Badge +3
@SanderBos

Ik heb nog eens wat verder gelezen, omdat ik was getriggerd door het woord 802.1d (spanning tree protocol) in het bovengenoemde forum.

Het blijkt (https://en.community.sonos.com/troubleshooting-228999/sonos-and-the-spanning-tree-protocol-16973) dat die Sonos-spullen, sommige althans, gebruik maken van 802.1d. Wow! Dat is niet het eerste wat ik verwacht bij consumenten spullen (maar veel meer in grotere bedrijfsnetwerken)

Bij 802.1d wordt gebruikt gemaakt van speciale pakketjes (bdpu) om ongewenste loops in het (in dit geval sonos-boxjes-)netwerk te kunnen constateren. Das dus echt niet een instapmanier van werken!

Wat heel goed kan is dat de switch unit van de connectbox (om goede of slechte redenen) geen zin heeft in die pakketjes en ze faliekant dropt/negeert! En dat op zijn beurt zou dus kunnen leiden tot loops in het netwerk.. en totale overbelasting van delen van t genoemde netwerk (en uiteindelijk tot verlies van internetverbinding.. of iig iets wat zo aanvoelt).

Als ik zelf sonos spullen en zon connecbox zou hebben dan zou ik wat experimenteren.. ben namelijk best wel benieuwd of mijn stelling klopt......

CIao,
Jbr67
Reputatie 6
Badge +3
is het geen mogelijkheid dat je een router aanschaft die hier wel goed mee werkt. Dan laat je de modem in bridge zetten en ben je niet afhankelijk van de wiffi en het router gedeelte van het ziggo modem.
Reputatie 1
Badge +2
is het geen mogelijkheid dat je een router aanschaft die hier wel goed mee werkt. Dan laat je de modem in bridge zetten en ben je niet afhankelijk van de wiffi en het router gedeelte van het ziggo modem.

@horizonfreak dat heeft de klantenservice ook al geadviseerd aan @SanderBos, maar dan moet hij zelf investeren. Er zal toch wel een mogelijkheid zijn waar Ziggo kan meewerken aan het vervangen van de Arris voor een Compal, misschien niet direct bij de klantenservice maar een Mod zal dit wel kunnen fixen lijkt me... 🙂
Reputatie 5
Badge +3
is het geen mogelijkheid dat je een router aanschaft die hier wel goed mee werkt. Dan laat je de modem in bridge zetten en ben je niet afhankelijk van de wiffi en het router gedeelte van het ziggo modem.
Ja, op basis van wat ik nu weet zou dat een oplossing kunnen zijn!

Edit: oh mosterd zie ik nu. @RammsteinFan86 had iets soortgelijks al aangeven.
Reputatie 4
Hi @SanderBos en @MTerw, welkom op de Ziggo Community! De problemen tussen Sonos en de Arris Connectbox zijn ons bekend. Een oplossing is helaas nog niet gevonden. Onder dit topic vind je nog een aantal tips, die jullie misschien toch een (tijdelijke) oplossing kunnen bieden. De laatste update omtrent dit probleem is van een maand geleden. Dus ik check voor jullie of er inmiddels weer nieuws is. Eventuele nieuwe updates worden in dat topic geplaatst.
Hoi @Kim Ziggo @MTerw ea,
Dank voor jullie reacties. De verschillende opties die in het andere topic zijn genoemd al eerder uitgeprobeerd , werken helaas niet voor mij. Het probleem zit in de connectie tussen de Arris connectbox en Sonos, dat is helder en wordt door iedereen onderkent.

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat je als Ziggo klant zelf maar een oplossing moet zoeken door te investeren in een eigen router. Dit terwijl Ziggo ook andere modems heeft die wel prima werken met Sonos (vb. Ubee, Compal). Het moet toch mogelijk zijn om deze opgestuurd te krijgen?
Hoi @SanderBos en @Kim Ziggo ,
Ik ben het roerend met je eens Sander. Ik ben al jaren klant bij Ziggo en tot nu toe ben ik altijd goed geholpen door de helpdesk, maar nu word ik van het kastje (de Ziggo helpdesk) naar de muur (Dit forum) gestuurd. Veel dank voor alle aangedragen suggesties maar die werken niet. De oplossing is helder, namelijk een Compal modem ipv het Arris modem. Hoe moeilijk kan het zijn zou je denken? Kafka zou zijn vingers hierbij aflikken
Reputatie 4
@SanderBos en @MTerw, ik begrijp jullie punt heel goed. Je zit er natuurlijk niet op te wachten dat je zelf maar over moet gaan op andere apparatuur, wanneer het probleem zich alleen voor doet met dit specifieke modem en niet het voorgaande modem dat je had. Zoals gezegd ben ik er mee bezig te achterhalen wat op dit moment de specifieke status is en op wat voor termijn we een oplossing verwachten. Aan de hand daarvan zal ik voor jullie bekijken hoe nu verder. Want ik begrijp dat een oplossing op korte termijn wenselijk is! Ik kan hierin nu verder nog geen beloftes doen, maar ik kom er absoluut zo snel mogelijk bij jullie beiden hier op terug.
Reputatie 5
Badge +3
Hi @SanderBos en @MTerw, welkom op de Ziggo Community! De problemen tussen Sonos en de Arris Connectbox zijn ons bekend. Een oplossing is helaas nog niet gevonden.


Echt.. dat is nog klantonvriendelijker dan ik al dacht. Spullen opsturen waarvan je weet dat ze niet goed samenwerken?


De oplossing is echt niet zo moeilijk @Kim Ziggo : de firmware in de Arris CB moet aangepast worden zodat de switch-unit in de connect box ongestoord/ongefilterd bpdu pakketjes doorlaat. Waarschijnlijk een paar regels code.

Maar ja.. voordat er nieuw firmware voor deze box uitgerold wordt zal het wel heel lang duren. Tot die tijd: geef klanten in ieder geval de mogelijkheid een ander modem bij jullie te kiezen! Dat is toch niet meer dan normaal????

Al met al: Ziggo stuurt nu een box op waarvan ze weten weten dat deze het met Sonos niet doet, en toch tegelijkertijd biedt jullie BELEID en jullie BESTELSYSTEEM geen alternatief. Het is Arris CB of niks....

Nou ben ik maar een eenvoudige boerenjongen maar ik vraag me toch echt af : "Wie bedenkt zulke klantonvriendelijke constructies????". WIE binnen Ziggo zet hier zo BEWUST op in? WIE???? (het waarom weet ik wel: ordinair geld verdienen door beheerkosten maximaal te drukken).

Ziggo schiet gewoon door; het klantbelang wordt totaal secundair gemaakt. Vind ik.
Reputatie 4
Badge +2
Je ziet het hier al in linker zijkant dat het reeds bekend is, en dus geen vrije keuze zoals verplicht zou moeten in je eigen netwerk aan wel werkende / functionerende devices dus in strijd met regelgeving NL en EU toch? 😉

Hier waarom dit reeds mede een reden is om..

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/een-eigen-modem-router-op-de-kabel-ziggo-is-verplicht-het-toe-te-staan-15029/index12.html#post372462

en de andere heb je ook al genoemd support namelijk

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/lieve-ziggo-doe-wat-aan-u-support-bij-vooral-mailblokkades-bijv-37047
Reputatie 4
Badge +2
Overigens bij @Mark Ziggo lijkt het wel te kunnen werken?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetradio-stopt-na-installeren-connect-box-37319#post372480

Ik heb thuis namelijk ook een Connectbox en luister regelmatig naar radiostations via TuneIn over mijn Sonos speakers,
Reputatie 5
Badge +3
Overigens bij @Mark Ziggo lijkt het wel te kunnen werken?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetradio-stopt-na-installeren-connect-box-37319#post372480


Ik heb thuis namelijk ook een Connectbox en luister regelmatig naar radiostations via TuneIn over mijn Sonos speakers,


Scherp gezien!
Maar... er zitten verschillen tussen typen sonos speakers en gebruik van wifi/bedraad. De ene situatie is de andere dus niet.
Reputatie 4
Badge +2
Ach ik had even hoop.😊
@Jbr67 wil je dat niet meer zo vlak voor het weekend doen.
Reputatie 3
Badge +2
@all
Dit topic over dit onderwerp is gesloten en gaat hier verder misschien staan er nog wat bruikbare tips in voor nieuwe volgers.

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/sonos-werkt-niet-meer-goed-37402
Reputatie 5
Badge +3
@all
Dit topic over dit onderwerp is gesloten en gaat hier verder misschien staan er nog wat bruikbare tips in voor nieuwe volgers.

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/sonos-werkt-niet-meer-goed-37402

@Sjaqie

Eh... het topic waar je toewijst, dat wijst op zijn beurt naar dit topic (met ook daar de mededeling dat het topic gesloten is).

Is dit een manier om te illustreren hoe een loop werkt? Zoals Sonos en Arrix Connectbox ook doen?
😁

Zonder gekheid: kun je vorige post aanpassen? Anders moet er weer een nieuw topic over hetzelfde onderwerp gestart worden.
Reputatie 4
@all,

Ik heb inmiddels meer informatie kunnen verkrijgen over het probleem tussen Sonos en de Arris Connectbox. Het volgende is er aan de hand:Sonos apparaten houden de verbinding open door continu pakketjes over en weer te sturen. Dit wordt gedaan om de apparaten direct te laten reageren wanneer er naar beschikbare streaming apparaten wordt gezocht en dan ook als eerste zichtbaar is. Dat is wel een complete belasting op je thuisnetwerk en naar onze mening ook niet een nette/ideale oplossing. Hierdoor kunnen er dubbele pakketten ontstaan en kan er een loop in het netwerk worden gecreëerd waardoor je router/modemrouter vastloopt.

Het is niet zo dat dit probleem enkel bij de Arris Connectbox naar voren komt. Dit probleem komt ook naar voren bij de Cisco en Ubee modems en ook bij vele andere routers van andere partijen. Ook wanneer je een modem/router hebt die wel goed lijkt te werken, zie je met een netwerk sniffer (bijvoorbeeld Wireshark) dat de Sonos zeer veel netwerkverkeer genereert, wat in feite een aanslag op je thuisnetwerk is.

Om dergelijke problemen te verhelpen is er een protocol (STP) in het leven geroepen. Op sommige routers is dit protocol eenvoudig in te schakelen, zoals bij het Ubee modem. Bij de Arris Connectbox helaas niet. Bij de Arris Connectbox is hier een software update voor nodig. Bij elke software update wordt gekeken welke issues/opties de meeste prioriteit hebben. De Arris Connectbox wordt niet alleen in Nederland uitgeleverd, maar ook in andere landen dat houdt dus in dat er ook uit andere landen ontwikkelingen komen die aangepast moeten worden in de software. Niet alles kan tegelijk opgelost worden, hierdoor kan het zijn dat issues/opties later opgelost/geïmplementeerd worden.

Niet iedere klant beschikt over Sonos apparatuur en daarbij heeft niet iedere klant met Sonos dit probleem. Daarom wordt de Arris Connectbox nog steeds standaard aangeboden als modem. Ik snap heel goed dat voor de klanten die hier wel last van hebben heel vervelend is. Daarom breng ik dit probleem intern nog steeds onder de aandacht en zijn we aan het kijken naar mogelijkheden om het modem om te wisselen. Voor nu heb ik daar nog geen duidelijkheid over. De tips in het andere topic horen volgens Sonos te werken, jammer om te lezen dat dit bij jullie niet werkt.
Reputatie 5
Badge +3
Dank je wel @Kim Ziggo!

Ik kan je verhaal alleen niet zo heel goed volgen. Iets sterker aangezet: het is volgens mij een klok/klepel verhaal.

Er lijken nu twee zaken door elkaar heen te lopen:
a) de sonos boxjes generen kennelijk uit zichzelf veel netwerkverkeer (???)
b) als je twee sonosboxjes (bedraad) aansluit dan krijg je loops in je netwerk

B snap ik, A neem ik voor nu maar even aan. Maar dat A dan B veroorzaakt, dat gaat er bij mij niet in.
Ik quote nog even :
"Het volgende is er aan de hand:Sonos apparaten houden de verbinding open door continu pakketjes over en weer te sturen. Dit wordt gedaan om de apparaten direct te laten reageren wanneer er naar beschikbare streaming apparaten wordt gezocht en dan ook als eerste zichtbaar is. Dat is wel een complete belasting op je thuisnetwerk en naar onze mening ook niet een nette/ideale oplossing. Hierdoor kunnen er dubbele pakketten ontstaan en kan er een loop in het netwerk worden gecreëerd waardoor je router/modemrouter vastloopt. "

Vooral de vetgemaakte stukken intrigeren me. Kennelijk bouwt Sonos geen nette oplossingen?

Heb je een link naar een artikel waarin dit in meer detail uitgelegd wordt?

Dan dit:
"Ook wanneer je een modem/router hebt die wel goed lijkt te werken, zie je met een netwerk sniffer (bijvoorbeeld Wireshark) dat de Sonos zeer veel netwerkverkeer genereert, wat in feite een aanslag op je thuisnetwerk is.

Om dergelijke problemen te verhelpen is er een protocol (STP) in het leven geroepen."

Nee, dat bestrijd ik. Daarvoor is STP niet.
STP is in het leven geroepen puur en uitsluitend om loops te detecteren en daar op te acteren. NIet om veel netwerkverkeer te voorkomen an sich. (https://www.cisco.com/c/en/us/support/docs/lan-switching/spanning-tree-protocol/5234-5.html).

Enneh, STP support hoeft helemaal niet in de router/switch. De switch unit moet gewoon geen STP pakketten wegfilteren (lees: niet filteren op bepaalde type ethernetpakketten) . Dat is wat die ConnectBox nu lijkt te doen. Het enige wat aangepast moet worden is dat die filtering uitgezet wordt.

De rest van de afwegingen begrijp ik hoor (en heb ik geen vragen over): ik denk dat het goed is dat Ziggo voor sonos liefhebbers wel een alternatief biedt in de vorm van een andere router.



Ciao,
Jbr
Reputatie 5
Badge +3
Heb je een link naar een artikel waarin dit in meer detail uitgelegd wordt?
@Kim Ziggo e.a.

Nou, kon het niet loslaten. Hier een duidelijk artikel.. met daarin ook (structurele) oplossingen, zodat er geen loops meer kunnen ontstaan!

https://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi
Reputatie 3
Badge +2
@Kim Ziggo
Hoop dat je er begrip voor hebt dat een gemiddelde gebruiker afhaakt halverwege je verhaal (met alle waardering voor de moeite die je hebt gedaan om de oorzaak boven water te krijgen) en naar de Media Markt rent om een eigen router te kopen.
Dat is ook de reden waarom ik nooit afhankelijk heb willen zijn van modems/routers die ISP standaard leveren, genoeg problemen mee gehad (zeg nooit nooit natuurlijk).
Reputatie 5
Badge +3

Enneh, STP support hoeft helemaal niet in de router/switch. De switch unit moet gewoon geen STP pakketten wegfilteren (lees: niet filteren op bepaalde type ethernetpakketten) . Dat is wat die ConnectBox nu lijkt te doen. Het enige wat aangepast moet worden is dat die filtering uitgezet wordt.


Kijk .. zie hier wat sonos zegt:
"SONOS ZonePlayers CAN be connected to Ethernet switches that do NOT support Spanning Tree as long as the Ethernet switches do not interfere with the STP BPDU packets transmitted between ZonePlayers. This is typically never the case and these switches pass the BPDU packets like any other packet."
(https://en.community.sonos.com/troubleshooting-228999/sonos-and-the-spanning-tree-protocol-16973)

Not interfere... daar gaat de Arris dus in de fout. (toch wel een aardig brak product, die Arris Connetbox, als ik een aantal zaken bij elkaar optel: dit dus, minder goed met zwakke signalen om kunnen gaan, utp/dns uitval probleem.....)

Reageer