Bmarre

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sonos valt uit met Arris en of Compal

Beste Ziggo mensen,

 

Vorige week heb ik hier melding gemaakt van het feit dat mijn Sonos steeds uitvalt met de Arris modem. De oplossing zou een Compal Modem zijn. Deze is netje toegestuurd waarvoor dank. Ik heb de modem geïnstalleerd maar heb nog steeds hetzelfde probleem helaas!

Kunnen jullie mij alsjeblieft verder helpen.

 

Dank voor de moeite!

Barry

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik zie dat jouw Sonos box geen verbinding kan maken met 5GHz, die is dus gebonden aan het 2.4GHz netwerk en die frequentie is erg druk want ook andere technieken naast wifi maken hier gebruik van. Probeer het 2.4GHz netwerk zo veel mogelijk te ontlasten door alle apparaten die dat kunnen met het 5GHz netwerk te verbinden.

Jouw modem zendt twee wifi netwerken uit, 1 op 2.4GHz en 1 op 5GHz. Als die dezelfde naam hebben zie je op je apparatuur ook maar 1x dat netwerk en het apparaat beslist vervolgens op welke frequentie hij verbinding maakt.

Maar als je de netwerknaam van 1 van beide aanpast (bijvoorbeeld: “Ziggo-123 2.4” & “Ziggo-123”) dan zie je twee netwerken op de apparaten die beide frequenties ondersteunen. Je moet het ‘nieuwe’ netwerk dan wel instellen op alle apparaten natuurlijk. Ik zou in jouw geval de naam van het 2.4GHz netwerk aanpassen, dan hoef je alleen de Sonos opnieuw te verbinden (en misschien nog een enkel ander apparaat wat niet met 5GHz overweg kan). Maar dan hoef je niet al je iPads opnieuw in te stellen en maken ze altijd verbinding met 5GHz.
Hier een handleiding (waarin de naam van het 5GHz netwerk aangepast wordt, je mag het natuurlijk andersom doen zoals bovenstaande suggestie, zelfde principe).

Je kunt ook kijken of een ander wifi kanaal niet stiekem nog beter werkt, hij staat nu automatisch op kanaal 1, maar probeer ook kanaal 6 of 11 (handleiding).
Ook werkt b/g/n misschien beter voor deze Sonos dan g/n, ik kan niet precies vinden wat de specificaties zijn van de Play5 Gen1.
Laat de bandwidth in ieder geval op 20MHz staan.

Bekijk in context

12 Reacties 12
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Zie dit inmiddels gesloten topic van TS voor achtergrond informatie.

Gelet op de voorgeschiedenis leg ik deze vraag voor aan het moderatieteam.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hoi Barry,

Ik lees ook in je vorige topic geen duidelijke omschrijving van de apparatuur bij je thuis (behalve dat je Sonos apparatuur in huis hebt). Daarnaast gaf je aan dat de Arris al de laatste softwareupdate had ontvangen, daarin is geen probleem bekend met Sonos apparatuur. Zoals nu blijkt is er een andere oorzaak waardoor jij problemen ervaart.

Welke Sonos boxen heb je allemaal en hoe maken deze verbinding met het modem?
Wat gebeurt er precies als de verbinding met Sonos wegvalt?

Bmarre
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Mark,

Dank voor je reactie!

Ik heb een Sonos play 5 (1ste generatie).

Aangesloten via de wifi maar ook via de kabel heb ik hetzelfde probleem.

Telefoons, iPads, laptops, Netflix etc werkt prima.

Ik speel spotify via mijn Sonos af, het geluid valt dan steeds een paar seconden weg, het nummer loopt wel door.

Dit gebeurt ook als ik de radio van Sonos gebruik.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Alvast dank.

 

Groeten,

Barry

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hmm, ik heb thuis bijna dezelfde setup. Een Sonos Play 5 gen 2 via wifi op de Compal Connectbox, maar ik ervaar geen enkel probleem.

Ik zie dat er op de Play 5 ook een aux uitgang zit, kun je eens een koptelefoon of oordopjes hierop aansluiten? Ik ben benieuwd of je daarin hetzelfde probleem ervaart of niet. Misschien ook verstandig om dit probleem op de Sonos Community te melden.

Bmarre wrote:

het geluid valt dan steeds een paar seconden weg, het nummer loopt wel door.

Het lijkt wel alsof de internetverbinding goed blijft, want het nummer loopt door, maar het geluid wordt gedempt ofzo… (Of de speaker is stuk?)

Bmarre
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Mark,

Thnx. Geprobeerd met oortjes en het probleem blijft hetzelfde.

Ik ben ook met Sonos bezig maar die wijzen weer naar Ziggo na 100 diagnoses.

Beetje kastje muur verhaal. 😉

Snap wat je zegt mbt geluid wat doorloopt.

Kunnen jullie nog iets voor mij betekenen? Tips?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hey Barry,

Ik heb dit topic nu al een paar dagen open staan, peinzend over een volgende stap, maar de inspiratie ontbreekt nog.

Waarom verwijst Sonos je naar ons? Wat is er gevonden in de diagnoses waaruit blijkt dat dit een probleem is met de internetverbinding?

Bmarre
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hai Mark,

 

Dank voor je geduld en moeite!

Ik heb ongeveer 20 diagnoses verstuurd en Sonos geeft aan dat elke keer de verbinding zwak is als het geluid wegvalt. Wanneer het ‘drukker’ is bij ons thuis qua iPads etc, valt het geluid ook meer weg.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De verbinding zwak.

Of de afstand is te ver of het kanaal wordt door andere wifi apparaten ook gebruikt.

Heb je al eens met Wifi Analyzer gekeken of er in je huis of van de buren een Wifizender op hetzelfde kanaal zit?
Zo ja, zet dan de Wifizender op een rustiger kanaal vast.

Als het signaal werkelijk te zwak wordt door de afstand of dikke muren, dan lijkt me een Wifi Acces Point erbij een oplossing.

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/

Bmarre
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hai Bert,

Ik ben (helaas) geen expert, ik heb alles laten installeren door iemand van Ziggo dus ik neem aan dat de monteur heeft gekeken naar de afstand tussen het kastje en de Sonos; die nog steeds hetzelfde is.

WiFi staat ingesteld dat ze steeds het rustigste kanaal opzoekt, ook op advies van Ziggo.

Maar ik ben blij met je wifibooster, nog nooit van gehoord; ik ga mezelf er eens in verdiepen. Dank!

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Problemen met eigen apparatuur is eigen verantwoordelijkheid. Het is niet anders.
Ziggo kan zich niet bezig gaan houden met problemen achter de voordeur van klanten.
Dat zou me wat gaan worden. Wat kun je niet allemaal aanschaffen? Hier kun je natuurlijk wel problemen bespreken met andere klanten en evt een Ziggo Moderator, als oplossen maar niet wil lukken.

Tenzij het probleem ligt aan een Ziggo apararaat. Zoals bij het Connectbox Arris/Sonos probleem.
Dat komt boven water door veel dezelfde klachten. Daar wordt dan iets aan gedaan.
Bv door hier voor een workaround van het probleem een Arris door een Compal te kunnen laten vervangen, wat helaas niet kon via andere support kanalen (telefoon, Chat, ….).
Het is nu tenslotte opgelost door een Firmware Update van de Arris. Daarna ben je met Sonos Speakers weer op jezelf aangewezen.
Sluit ze bij voorkeur bekabeld aan. Geeft de laagste kans op gezeur.
Verbetering van de Wifi dekking in je huis met ondermeer een extra Access Point is natuurlijk ook het overwegen waard.

Ik ben (helaas) geen expert

Niet erg, maar wat meer kennis is niet te vermijden, als je speciale dingen wilt doen en in de problemen raakt.
Er wordt van alles beloofd. Dat lukt vaak, maar niet altijd.
Zoals gezegd: hier op de Community kun je hulp verwachten. Zonder enig eigen inzicht wordt de communicatie lastig. Dat wel.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik zie dat jouw Sonos box geen verbinding kan maken met 5GHz, die is dus gebonden aan het 2.4GHz netwerk en die frequentie is erg druk want ook andere technieken naast wifi maken hier gebruik van. Probeer het 2.4GHz netwerk zo veel mogelijk te ontlasten door alle apparaten die dat kunnen met het 5GHz netwerk te verbinden.

Jouw modem zendt twee wifi netwerken uit, 1 op 2.4GHz en 1 op 5GHz. Als die dezelfde naam hebben zie je op je apparatuur ook maar 1x dat netwerk en het apparaat beslist vervolgens op welke frequentie hij verbinding maakt.

Maar als je de netwerknaam van 1 van beide aanpast (bijvoorbeeld: “Ziggo-123 2.4” & “Ziggo-123”) dan zie je twee netwerken op de apparaten die beide frequenties ondersteunen. Je moet het ‘nieuwe’ netwerk dan wel instellen op alle apparaten natuurlijk. Ik zou in jouw geval de naam van het 2.4GHz netwerk aanpassen, dan hoef je alleen de Sonos opnieuw te verbinden (en misschien nog een enkel ander apparaat wat niet met 5GHz overweg kan). Maar dan hoef je niet al je iPads opnieuw in te stellen en maken ze altijd verbinding met 5GHz.
Hier een handleiding (waarin de naam van het 5GHz netwerk aangepast wordt, je mag het natuurlijk andersom doen zoals bovenstaande suggestie, zelfde principe).

Je kunt ook kijken of een ander wifi kanaal niet stiekem nog beter werkt, hij staat nu automatisch op kanaal 1, maar probeer ook kanaal 6 of 11 (handleiding).
Ook werkt b/g/n misschien beter voor deze Sonos dan g/n, ik kan niet precies vinden wat de specificaties zijn van de Play5 Gen1.
Laat de bandwidth in ieder geval op 20MHz staan.

Bmarre
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Top!

Dank voor je suggesties, ik ga ermee aan de slag.

Uitgelicht topic