sabine12

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

solar edge geen lan verbinding met ziggo connectbox

Sinds ik de nieuwe router connectbox heb, is de verbinding met mijn solar edge omvormer verbroken. De lan kabel die in de connectbox zit brand ook niet. Bij mijn vorige router nooit problemen gehad. Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
8 Reacties 8
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Haal, om te beginnen, eerst eens de steker van de connectbox uit het stopcontact voor 1 à 2 minuten.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
sabine12

Als voor de verbinding een UTP-installatie-kabel werd gebruikt waar "zelf" de RJ45 stekkertjes op zijn gemonteerd (aangeknepen / geperst) , kan het zijn dat met het loshalen / bewegen niet alle adertjes van de kabel goed nog contact maken. Zo'n installatie-kabel heeft veelal massieve koperkerntjes (z.g. stugge kabel) en is hierdoor wat minder geschikt om stekkertjes op aan te brengen. Het gaat echter in de meeste gevallen (langdurige) wel goed, maar je zal het maar net treffen.
Het advies is om nieuwe stakkertjes te monteren (in ieder geval die ene bij Ziggo-modem0router). Wil je het heel mooi doen, dan kan je overwegen om de stugge kabel af te(laten) monteren op een wandcontactdoos om vandaar met een soepel patch-kabeltje de tussen verbinding te maken.

N.B.: Als je even een (pers_)tang voor die soort stekkertjes leent kan je proberen om de verbinding iets aan te knijpen. (kan kortstondig de oplossing zijn).
sabine12
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
KBX458 wrote:
Haal, om te beginnen, eerst eens de steker van de connectbox uit het stopcontact voor 1 à 2 minuten.


dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, helaas zonder resultaat
sabine12
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DennyW wrote:
sabine12

Als voor de verbinding een UTP-installatie-kabel werd gebruikt waar "zelf" de RJ45 stekkertjes op zijn gemonteerd (aangeknepen / geperst) , kan het zijn dat met het loshalen / bewegen niet alle adertjes van de kabel goed nog contact maken. Zo'n installatie-kabel heeft veelal massieve koperkerntjes (z.g. stugge kabel) en is hierdoor wat minder geschikt om stekkertjes op aan te brengen. Het gaat echter in de meeste gevallen (langdurige) wel goed, maar je zal het maar net treffen.
Het advies is om nieuwe stakkertjes te monteren (in ieder geval die ene bij Ziggo-modem0router). Wil je het heel mooi doen, dan kan je overwegen om de stugge kabel af te(laten) monteren op een wandcontactdoos om vandaar met een soepel patch-kabeltje de tussen verbinding te maken.

N.B.: Als je even een (pers_)tang voor die soort stekkertjes leent kan je proberen om de verbinding iets aan te knijpen. (kan kortstondig de oplossing zijn).


is het proberen waard, ik ga op zoek naar iemand die mij hierbij kan helpen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
sabine12 wrote:

is het proberen waard, ik ga op zoek naar iemand die mij hierbij kan helpen


Ik kom hierop omdat er het LED-lampje bij de router (LAN-poort) niet oplicht. Brandt het LED-lampje wel, dan zou het advies zijn geweest de Solar Edge uit te schakelen om dar na opnieuw op te starten. Dit om de Solar Edge een nieuw IP-adres bij de nieuwe router te laten opvragen (het is voor de Solar Edge immers een nieuw thuisnetwerk / subnet). Opnieuw opstarten is sowieso nodig als de kabel-verbinding hersteld is.

Helaas kan er nog een probleem de kop opsteken (nadat de verbinding met het thuisnetwerk hersteld is). Ziggo is namelijk bezig een IPv6-netwerk uit te rollen. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Als je nieuw Ziggo-modem hiervoor Dual Stack DS-Light firmware heeft wil de Solar Edge ook niet werken met de app. Terug laten zetten naar IP-v4 biedt dan uitkomst. Zie hiervoor dit topic.
sabine12
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DennyW wrote:

sabine12 wrote:
is het proberen waard, ik ga op zoek naar iemand die mij hierbij kan helpen
Ik kom hierop omdat er het LED-lampje bij de router (LAN-poort) niet oplicht. Brandt het LED-lampje wel, dan zou het advies zijn geweest de Solar Edge uit te schakelen om dar na opnieuw op te starten. Dit om de Solar Edge een nieuw IP-adres bij de nieuwe router te laten opvragen (het is voor de Solar Edge immers een nieuw thuisnetwerk / subnet). Opnieuw opstarten is sowieso nodig als de kabel-verbinding hersteld is.

Helaas kan er nog een probleem de kop opsteken (nadat de verbinding met het thuisnetwerk hersteld is). Ziggo is namelijk bezig een IPv6-netwerk uit te rollen. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Als je nieuw Ziggo-modem hiervoor Dual Stack DS-Light firmware heeft wil de Solar Edge ook niet werken met de app. Terug laten zetten naar IP-v4 biedt dan uitkomst. Zie hiervoor dit topic.


Helaas het stekkertje vervangen en er brandt nog steeds geen lampje..
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
sabine12 wrote:
Helaas het stekkertje vervangen en er brandt nog steeds geen lampje..


knip

EDIT:
Bedenk ik net: de Connect box is een gek ding. Als deze volledig is opgestart, dan doven -voor zo ver ik weet- de LED-jes aan de voorkant.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
sabine12
Ok. Ik lees niet dat je de Solar Edge koppeling met je netwerk een Reset hebt gegeven, zoals Denny suggereerde.
Deed je dat? Zo nee: eerst dat proberen. Zo te zien moet uitzetten, 30 sec wachten en weer aanzetten de truuk zijn. Iets als een factory reset kom ik niet tegen in:
https://www.solaredge.com/sites/default/files/system_owner_user_manual_nl.pdf
als dit tenminste jouw manual is.

Verder. Ik begrijp dat er een oranje ledje aan gaat op een Ethernetpoort
van de ConnectBox als daarop een UTP-kabel is aangesloten waarop aan de andere kant bv een Computer zit die niet uit staat.
Ik neem aan dat er meer poorten in gebruik zijn en dat er poorten zijn die wel een oranje led laten zien.

Misschien probeerde je het volgende nog niet.

Steek op de ConnectBox de UTP-kabel voor de Solar Edge in een poort die wel een oranje ledje op de poort te zien geeft. En steek de andere kabel in de poort die voor de Solar Edge wordt gebruikt.
Wat gebeurt er dan?

Als na deze omwisseling blijkt dat de Solar Edge kabel opnieuw geen oranje led geeft en de andere kabel wel, dan moeten we het probleem zoeken in de verbinding met de Solar Edge.
Het eerste advies is dan: probeer een andere kabel, maar dat zal wel lastig zijn.
Een optie is: koop een kabel tester om zeker te weten dat de kabel naar de Solar Edge in orde is. Bv.
https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html
Die van 9.95 is prima. Batterij bijbestellen!

Blijkt daarentegen dat de Solar Edge poort nu wel een oranje led geeft en de andere poort niet, dan zal die andere poort stuk kunnen zijn en de Solar Edge weer een verbinding hebben.

Etc

Gr Han

Uitgelicht topic