SFP poort op de modem

• 19 mei 2019
  • 10 Reacties
  • 213x Bekeken

Reputatie 1
Beste ziggo.

Wanneer kunnen we een SFP poort verwachten op de modem, om als uplink te gebruiken tussen andere switches
zodat we bv een “fiber highway” binnen huis kunnen maken ??

En trouwens kunnen we ook PoE verwelkimen op de ziggo modems?

10 Reacties

Reputatie 6
Badge +10
Wat zou voor de gemiddelde consument daar het voordeel van zijn?
Is immers ook gigabit.
Ik heb het wel tussen mijn switches maar een glasvezel maakt het niet sneller.
En 10GB is voor thuis niet nodig. Wel leuk maar niet nodig.
PoE op switches ok maar op een router? Een echte router is geen switch 🙂
Reputatie 1
een routers is een soort van switch dus kan handig een PoE geintergreet worden. router= switch+modem.

en via sfp over fiber is de snelheid 1,25Gbs (theoreties)
maar deze poort kun je dan als je uplink zien voor je backbone in je huis en de fiber als hij naar zolder toe gaat heeft hij geen last van EMC dus word de snelheid niet beinvloed

en bovendien blijft het intterresant om te zeggen dat je fiber door je huis heb liggen
Reputatie 6
Badge +10
Klinkt allemaal prachtig maar in de praktijk merk je er echt niets van hoor.
Neem dan meteen 10 GB of 40GB als je extra geld wilt uitgeven.
Glasvezel is wel wat kwetsbaarder, iets te scherp in de bocht en de snelheid zakt in.
Ik weet wat een router is maar eentje met PoE bestaat dat?
Voor PoE gebruik je de juiste switch en de router apart werkt prima.
Badge +11
Misschien is dit iets voor je?

https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-6p/

Een router is iets anders dan een switch. Een modem is weer iets anders, en heeft niks met een router te maken. Dat Ziggo bepaalde functies in 1 apparaat stopt is om het voor de consument makkelijk te maken, hoewel dat van mij niet hoeft. Doe mij maar een modem only device.

Zolang je backbone naar het internet onder de 1GBit/s blijft voegt SFP weinig toe, tenzij Ziggo glas gaat leggen, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren.

Voor PoE is er voldoende apparatuur op de markt om dit lekker zelf te regelen.
En als je met UTP je zolder niet haalt, is er iets aan de hand met die bekabeling.
Reputatie 3
Badge +5
Fiber glas is wel een heule dure oplossing 10GB kan je makkelijk met cat6a aan, theoretisch zou ik een 10GB netwerk kunnen maken in mijn huis. Er zijn immers al zat 10GB switches te koop, maar dan moet ik dus ook alles naar 10GB overzetten. PC niet zo duur, maar dan krijg je je Server en dat gaat wel geld kosten, dan kan je dus beter SSD nemen dan harde schijven kost ook knap veel geld en als particulier gebruik je deze snelheid zelden ;-)

Je kan toch een poe switch ertussen hangen, heb ik ook voor mijn camera's, maar zie de toegevoegde waarde er niet van deze op het modem te hebben
Reputatie 6
Badge +10
Glasvezel is echt niet heel duur hoor.
Patch kabels en sfp modules zijn prima te betalen.
Is het geinig spul? Dat zeker. Maar verschil merk je niet.
Reputatie 3
Badge +5
@RobertKoopman jij zit volgens mij in de netwerken of is het ook puur hobby
Reputatie 1
voordeel van PoE in de Ziggo modem
is dat er geen apparte switch naast hoeft (scheeld weer energieen patch kabels)

ik heb al een tp-link bij de tv liggen met 2x sfp en 8xPoE
en een netgear met het zelfde op de slaap-/werkkamer
ik heb ook 2x axis ip-cam en 2x cisco AP (proficioneel spul)
en die werken met PoE. (ap eerste verdiepeing en ap op zolder)
maar de ap opzolder komt de kabel in de meterkast waar ook de modem staat dus dan moet ik weer een extra switch of een PoE power adaptor plaatsen wat weer een extra verbinding is en stroom verbruiker
dus als het al in de Ziggo modem zit is dat alleen maar handig en hw fabricatie kosten is tegen woordig ook niiks meer net als een sfp poort

en met de sfp poort kun je dan een mooi stabiel backbone maken in ster of door lus
en misschien ben ik wel een van de laaste klanten bij Ziggo(met kennis van netwerken) die de modem als centraal punt gebruikt en niet door brigde naar een eigen switch/router

fiber kabel is echt niet duur meer
bij ali 20meter voor €25 euro
Reputatie 3
Badge +5
Dan wel gelijk een SFP+ poort dan, maar ik hoor het al je hebt meer kaas gegeten van netwerken als ik. 😂 het is en blijft wel een leuke hobby, maar redelijk lastig als je het bijna niet doet.
Reputatie 1
Dan wel gelijk een SFP+ poort dan, maar ik hoor het al je hebt meer kaas gegeten van netwerken als ik. 😂 het is en blijft wel een leuke hobby, maar redelijk lastig als je het bijna niet doet.
tuurlijk de sfp+ dan heb je een goede backbone, dan verstopt je "snelweg" niet

want als je2a3- 8x1gb switch met de modem wil verzenden over een gezamenlijke 1gb lijn word het als nog traag

Reageer