meijerj

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

router op switch aansluiten

Ik heb een router gekocht en die momenteel aangesloten op het modem/connectbox van ziggo (modem staat in bridge modus) en aan de router een switch waar ik allerlei bekabelde apparaten heb hangen nu wil ik de configuratie veranderen naar modem , switch, router omdat ik de router op een andere plaats wil hebben dus de switch aan het modem vanuit de switch een kabel naar de nieuwe router.

Is dat mogelijk?

Alvast bedankt Jan

@Francois83 

8 Reacties 8
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Nee, je switch moet na je router.

meijerj
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Want? modem switch router kan niet?

Ik heb nu de router aan poort 1 van het modem en daarna de switch.

meijerj
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ga het toch eens proberen en dan laat ik de ervaring wel weten

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je router regelt je internet verkeer, een switch doet dat niet. Zoal jij het wil aansluiten gaat dat mis.

 

https://www.intogadgets.nl/column/router-access-point-switch-wat-het-verschil/

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
meijerj wrote:

Want? modem switch router kan niet?

Ik heb nu de router aan poort 1 van het modem en daarna de switch.

@meijerj

Het zou technisch misschien wel kunnen maar dan hebt je verder niets aan de switch! Om het oneerbiedig te zeggen: Het Ziggo modem, in bridge modus, werkt alleen als z.g. “dom” modem en kabelt alleen het Ziggo-netwerk door; het oorspronkelijk WAN-deel en routerdeel alsmede de ingebakken switch, zijn gedeactiveerd (telefoniedeel bijft wel actief). Het kent alleen de bijbehorende klant gegevens (klantprofiel).

De WAN-poort van de eigen router behoort vanuit het achterliggende Ziggo-netwerk het (externe) IPv4-IP-adres te verkrijgen. Dit wordt aan slechts één apparaat toegekend (particuliere aansluitingen verkrijgen maar één IPv4-IP-adres). Het zou best kunnen dat een hiertussen geschakelde switch dit niet in de weg zit, maar je kan dan op die switch niets anders aansluiten (andere op de switch aangesloten apparaten, dan de eigen router, verkrijgen geen IP-adres vanuit het achterliggende Ziggo-netwerk en ook niet van uit de eigen router.

 

meijerj
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

voorheen had ik ook een switch op 1 van de lanpoorten van het modem en ook de rest van de lanpoorten op het modem waren bezet.

Dit alles werkte perfect 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Als je al je poorten op het modem kunt gebruiken staat hij niet in bridge.

 

Als je modem niet in bridge staat heb je een heel andere situatie.

meijerj
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee ik heb mijn modem in bridge modus laten zetten vandaar nu de 8 poorts switch (had ik echt geschreven).

Maar kan het dan wel als volgt ik heb nog een oude gigabit router dan zou het worden

Modem/connectbox van ziggo ,oude gigabit router met daaraan de nieuwe router en de switch?

Hoop dat het logisch klinkt

Uitgelicht topic