JMBoter

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Range IP-adressen Ziggo

Voor het instellen van mijn server thuis ben ik op zoek naar de range IP-adressen die Ziggo gebruikt, zodat ik die toestemming kan geven verbinding te maken met mijn server.
Kan iemand mij aan deze informatie helpen?
18 Reacties 18
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik ben bang van niet, ik denk dat die range ook niet vastligt. Er is ook geen 1 range maar meerdere blokken.
En waarom zou je dit willen.
JMBoter
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn vermoeden is dat dit redelijk vast zou moeten liggen, net als telefoonnummers. Maar goed, als het niet vastligt, dan is dat ook een antwoord.

Met die informsatie kan je alle andere IP-adressen blokkeren, waarmee de kans gehackt te worden kleiner wordt.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
JMBoter wrote:


Met die informsatie kan je alle andere IP-adressen blokkeren, waarmee de kans gehackt te worden kleiner wordt.


Andersom, dan is het bekend en wordt de kans om te worden gehackt juist groter.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
De kans dat je gehackt word is al heel erg klein. 😉
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
JMBoter
Ga DDNS gebruiken.
Dan heb je geen last van een wijziging van je externe IP.
https://www.lifewire.com/definition-of-dynamic-dns-816294
Han
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
hanh , dat helpt niet tegen "hacken". 😉

Groet, Gusto
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
JMBoter , om je te beschermen tegen "hacken", zorg dat je "server" steeds de laatste software draait.

Groet, Gusto
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gusto wrote:
hanh , dat helpt niet tegen "hacken". 😉

Klopt. Weet verder niks verstandigs op te merken over het probleem van TS.
JMBoter Gusto
hanh wrote:
Ga DDNS gebruiken.
Dan heb je geen last van een wijziging van je externe IP.
https://www.lifewire.com/definition-of-dynamic-dns-816294


Hacken schijnt niet het probleem te zijn hier. Wat wel?
JMBoter
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reacties, maar helaas is dit geen antwoord op mijn vraag.

Steefb, Gusto, een apparaat dat op het internet is aangesloten is kwetsbaar. Of het IP-adres nou ´bekend´ is, of niet. De dagelijkse inlogpogingen op mijn server van over de hele wereld zijn daar wel het bewijs van.

Het ´probleem´ is dat ik ongewenste verbindingen met mijn server zoveel mogelijk wil voorkomen. Mijn server biedt daarvoor de optie om IP-adressen selectief te blokkeren/toestaan. Het veiligst is bijna alle IP-adressen te blokkeren en slechts enkele toe te staan verbinding te maken. Ik wil dus de IP-adressen van de verbindingen die ik gebruik toestaan.
Het IP-adres van een aansluting kan volgens mij veranderen, bijv. bij herstart van het modem (als dit niet zo is, is mijn probleem min of meer opgelost).
Om te voorkomen dat ik dan geen verbinding kan maken, zou ik een range van IP-adressen willen toestaan verbinding te maken.
Om die reden ben ik op zoek naar de range(s) van IP-adressen die ik mogelijk op een Ziggo-aansluiting kan krijgen.

hanh wrote:
JMBoter

Ga DDNS gebruiken.
Dan heb je geen last van een wijziging van je externe IP.
https://www.lifewire.com/definition-of-dynamic-dns-816294
Han

Dit is op zich een goede suggestie. Echter, voor het toestaan/blokkeren kan ik enkel IP-adressen opgeven en geen DDNS-alias.

Ik twijfel inmiddels of het antwoord op mijn vraag misschien ingewikkelder is dan ik dacht, maar wellicht dat alsnog iemand mij kan helpen.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Je eigen ip adres wijzigt maar zelden, soms doe je er jaren mee.
Meestal is de vraag hier op dit forum zelfs hoe je het kunt wijzigen .
https://community.ziggo.nl/search?q=IP-Adres wijzigen


Maar voor een echt vast adres heb je een zakelijk abonnement nodig.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Een server moet voor iedereen bereikbaar zijn, wil je dat niet noem het dan geen server. 😉
Maar een beperkte dienst.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Kom jongens, de vraag van JMBoter is helemaal niet zo gek. Als je nooit in China bent, kun je die Chinezen net zo goed compleet blokken van je server. Over wat voor server hebben we het trouwens?

Ik heb de ranges van Ziggo niet, maar wel een site met ip ranges voor oa NL.
http://ipdeny.com/ipblocks/

je kan er voor kiezen toegang alleen toe staan vanuit de lijst met NL adressen, en de rest in je firewall te droppen.

3 opmerkingen:
1 Dit is echt een lange lijst, daar kan je firewall zich in verslikken, maar misschien valt het mee. Ik weet niet waar je het op hebt draaien.
2 Dit zijn IPv4 ranges, heb je IPv6, dan heb je er niet veel aan. De IPv6 ranges zijn zo enorm, dat er vrijwel geen beginnen aan is om te blokken op ip range.
3 Het allerbelangrijkste,: Zorg altijd voor unieke logins en goede/sterke wachtwoorden. Denk eens na of je 2FA kunt toepassen. En hou de boel up-to-date.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Maar om nog even op je eerste vraag terug te komen. Hier zijn je adressen.

https://myip.ms/browse/ip_ranges/1/ownerID/50206/ownerID_A/1


JMBoter wrote:


Voor het instellen van mijn server thuis ben ik op zoek naar de range IP-adressen die Ziggo gebruikt, zodat ik die toestemming kan geven verbinding te maken met mijn server.
Kan iemand mij aan deze informatie helpen?
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
efok , beperk het aantal akties die een bezoeker kan op je server, dat is een betere bescherming. 😉

Groet. Gusto
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Gusto, tuurlijk, dat is echt heel belangrijk. Maar zolang een username en password genoeg is voor bepaalde zaken, kun je ervoor kiezen die toegang op voorhand te beperken.Voorbeeld: mijn mailboxen. Ik zag voortdurend mislukte inlogpogingen op de mailboxen uit het buitenland. Daarom fail2ban geïnstalleerd en uiteindelijk toch de toegang beperkt tot NL. Ik vond fail2ban niet meer afdoende, omdat er distributed pogingen werden gedaan.

Je kan niks op de server an sich als je in de mailbox zit, maar de mail wil ik zeker niet op straat. Meerdere maatregelen genomen dus.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
efok , ik geloof niet in globale banlijsten.

Groet, Gusto
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Gusto Haha, nee jij niet, maar Ziggo gelooft er wel in, gezien alle blokkades op het verzenden van mail.:wink:
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
efok daar merk ik niets van, ik kan de hele wereld mailen. 😉

Groet, Gusto

Uitgelicht topic