Problemen met asus rt ac68u: geen ip adres


Reputatie 1
Badge +1
  • Liefhebber
  • 94 reacties
In het begin werkte de router met de connect box zoals het hoort: probleemloos. Aan de router hangt nog een NAS en een usb 3.0 disk, en 2 bedrade AP'S. Wifi staat op beide banden aan.
Ergens dit voorjaar begon het probleem dat de Internet wegviel. De router geeft aan geen ip adres te hebben ontvangen van het modem. Sindsdien neemt de frequentie van dit probleen toe. Soms gaat het 3 dagen goed, het kan ook op éen dag zes keer fout gaan.
Ik heb geconstateerd dat in dat geval met een laptop bekabeld aan het modem er gewoon verbinding met internet is. Of de connect box of de router brak is kan ik niet zeggen. Ik verdenk echter de router want het modem behoud internetvetbinding en op internet komt dit probleem regelmatig boven water icm asus routers (bv ac66 of 68).

Mijn vraag aan jullie:
- kennen jullie dit probleem, eventueel ook met andere merken?
- mocht het de router zijn, wat is dan volgens jullie een goed alternatief?

112 Reacties

Voor de helderheid eerst een vraag.
Staat de ConnectBox in Bridge Mode?

Gr Han
Reputatie 1
Badge +1
Ja, de Box staat in bridge mode.
Reputatie 1
Badge +1
Vergelijkbare melding is hier te vinden: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/wan-dhcp-renewal-faalt-geen-internet-meer-16833
Reputatie 6
Badge +9
@lock Zoals je kan zien in mijn handtekening heb ik ook een 68 u , het probleem wat je scherts heb ik ook wel eens gehad met de 68u , ik raad je aan om een alternatieve firmware er op te zetten .
https://asuswrt.lostrealm.ca/ kijk maar eens , mij bevalt het prima !!
Daar vond je geen oplossing?
Laatste ASUS firmware?
Lastig probleem.
Gr Han
@Ronihd
Natuurlijk kan alt firmware een oplossing zijn.
Het is crude force.
Niet iedereen is daar helemaal klaar voor.

Jij @lock?

Han
Reputatie 6
Badge +9
Tja ik had ook dezelfde router die vervelend deed , deze https://asuswrt.lostrealm.ca/ firmware er opgezet
(wat overigens een fluitje van een cent is om te doen ) en weg waren mijn problemen.

Deze software ontwikkelaar Eric Sauvageau is zeer betrouwbaar er werkt ook samen met Asus ( zo ver ik weet )

Het is het proberen waard ? toch ? anders moet @lock wel een nieuwe kopen 😉
@Ronihd
Geen twijfel over betrouwbaarheid.
Ik weet dat jij dat weet.
Misschien dat een update van de stock firmware ook kan helpen.

@lock moet beslissen.
Genoeg advies lijkt me.

Gr Han
Reputatie 1
Badge +1
@Ronihd, kreeg jij deze melding : Your ISPs DHCP does not function properly ?

Er zijn mensen die deze melding nog steeds krijgen met de Merlin firmware .....Maar het is het proberen waard want ik kan gewoon terug. Moet daar alleen wel de tijd voor nemen want als ik dat ding nu uit de lucht haal dan breekt hier de hel los. Van het weekend maar eens proberen.
Reputatie 6
Badge +9
@lock nee mijn verbinding ging plat meerdere malen.

Merlin er op gezet probleem opgelost.
Reputatie 1
Badge +1
Als je deze melding niet zag in de router dan is de kans groot dat mijn probleem wat anders is dan de jouwe. Maar we gaan het zien.
Reputatie 6
Badge +9
@lock Proberen kan geen kwaad , en ik vind de merlin build beter werken als de stock software
Reputatie 1
Badge +1
Even een update. Ik heb nog niet de Merlin geinstalleerd. Dat wilde ik vanochtend doen.
Sinds vrijdag een veelvoud aan uitval van internet gehad. Zaterdag zelf zeer hardnekkig. Toen had ik voor de verandering zelfs geen internet meer op het modem nadat alles achter de router geen internet meer had. Het heeft mij goed 2,5 uur gekost om het weer tot leven te brengen.
Wel besloot ik het modem niet mer van de spanning af te halen om zo de historie niet kwijt te raken. Ik merkte namelijk vrijdag al dat dit niets uitmaakte voor het effect. Idem voor de router en de AP's erachter.

En dan zie ik ineens een patroon. Elke keer als het internet eruit vliegt (dwz de router heeft geen ip adres meer) dan gaat er deze melding vooraf:
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:e0:cf:6e;CMTS-MAC=00:17:10:8d:23:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Als het modem opnieuw opstart, dan komt een nieuwe T3 time out, dan een MIMO warning en een TLV 11 melding.
Er wordt vaak gezet dat je niet op de t-3 melding moet letten maar er is hier op het forum is iemand het er niet mee eens (Henno). En ik vind het wel verdacht dat de timing van het uitvallen van internet zo gelijk loopt met de errors.
@Henno is streng.
Af en toe een random T3 Error moet kunnen.
Als je een direct verband kunt leggen met de uitval en de T3 Errors
dan is er m.i. echt wel iets aan de hand met je verninding met Ziggo.

De bekende vragen zijn dan:
- laat je DOCSIS Down en Upstream dBmV waarden van het Modem eens zien
- geef wat fotos' van de situatie bij het AOP = centrale aansluitpunt van Ziggo
- wat levert het rechstreeks aansluiten van de ConnectBox op het AOP op?

Een verband met dat dat je Router soms een probleem heeft
met de DHCP van Ziggo, zie ik nog niet meteen.
Het zou te toevallig zijn dat het aanvragen van een nieuwe lease
samen zou vallen met de uitval van de verbinding.

Gr Han
Bij nader inzien.
Dook nog even DHCP in.
Een DHCP Server kan een 'Force Renew' Broadcast op het network zetten.
Er zou dus wel een verband kunnen zijn tussen DHCP Probleem
en uitval verbinding.
Gr Han
Reputatie 1
Badge +1
Wat bedoel je met 'kan'? Ik zie dit staan:
"The cable modem is therefore resetting its cable interface and restarting the registration process."

Range request is een proces dat veelvuldig plaats vind als het goed goed begrijp:
"A station maintenance session consists of a Range Request sent from a cable and a Range Response sent by the CMTS. The CMTS analyzes the signal quality of the Range Request message and sends back any necessary RF adjustments in the Range Response message. This "handshake" between every cable modem and the CMTS must occur once every 30 seconds as dictated by the DOCSIS specification."

Btw, Merlin staat erop.
@lock
"Wat bedoel je met 'kan'? Ik zie dit staan:...."
Is dit aan mij gericht?
Dan begrijp ik het niet zo.
Kun je uitleggen wat je bedoelt?

Ihb als het slaat op mijn laatste reaktie over toch een mogelijk verband tussen
het DHCP-probleem en de uitval van de verbinding.
Dat zag ik eerder niet, totdat ik weer eens in het DHCP protocol dook.
Conclusie: het 'kan' zijn dat...... Dwz zeker is het niet. Sommige DHCP Servers doen/kunnen 'Force Renew'. Bv na uitval van een verbinding. Je ASUS weet misschien niet goed wat ie ermee moet doen, maar verliest daardoor wel z'n lease.

Gr Han
Reputatie 1
Badge +1
@hanh

Dat is wat ik bedoelde. Alleen lees ik het als :bij een t3 error meldt het modem zich altijd opnieuw aan. En dat is niet hetzelfde proces als een standaard renewel van het ip adres (wat overigens altijd hetzelfde blijft...)
Het is goed mogelijk dat de router daardoor de connectie verliest.
Ok.
Het punt is dat de merlin software je wellicht zal afhelpen van het DHCP probleem.
Wat blijft staan zijn de problemen met je verbinding.
Daar zal verder naar gekeken moeten worden.
Zie mijn suggesties hoe dat zou kunnen.

Gr han
Reputatie 1
Badge +1
Ik hoop het Hanh.
Maar eerlijk gezegd rapporteren mensen met merlin firmware ook deze problemen dus garantie tot de deur....
Het enige dat ik nu kan doen is afwachten. Intussen al weer wat t3 'tjes gehad maar geen uitval van internet tot nu toe.
Ik wil toch een monitor op de internet verbinding zetten. Weet jij hiervoor een handige tool?
Ik schreef:
"De bekende vragen zijn dan:
- laat je DOCSIS Down en Upstream dBmV waarden van het Modem eens zien
- geef wat fotos' van de situatie bij het AOP = centrale aansluitpunt van Ziggo
- wat levert het rechstreeks aansluiten van de ConnectBox op het AOP op?"

Zijn zinvolle dingen om te bekijken/doen als er een uitvallende verbinding is,
incl T3 Errors op het tijdstip van uitval.

Gr Han
Reputatie 1
Badge +1
Ik zal vanavond eens wat plaatsen. Ik kan je nu al zeggen dat de waarden na uitval van internet vanaf de router volledig normaal zijn.
Ondertussen al weer 5 t3 errors gehad. Maar niet op kanaal 2. En die verdenk ik het meest.
Reputatie 1
Badge +1
Aop en splitter. Onderste uitgang gaat naar modem.

@Be rt
Zou jij ff kunnen meekijken?
Beoordeling van AOPs kan ik niet zo goed.
Bedankt.

@lock
Modem rechtstreeks testen op AOP heeft zin.
Misschien een zieke Splitter.
Kan zijn dat de connector niet past.
Dan verloopstukje nodig.

Gr Han
Reputatie 1
Badge +1
Han,
Dat kan ik eens controleren. Maar niet tijdens de wk finale want dan valt ook het tv signaal weg 😉

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics