MarcoMM

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Portforwarding Mediabox XL werkt niet

Voor mijn IP camera probeer ik portforwarding te configureren maar het lukt niet.
Ik heb een statisch adres geconfigureerd maar bij het portforwarding krijg ik altijd "Ongeldig IP adres". Ik las ergens dat IPv6 niet werkt maar dat het IPv4 moet zijn, klopt dat?
Bedankt voor de hulp! Marco.
18 Reacties 18
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Marco, welkom op onze Community.

Dat klopt, een intern IPv6 adres is al rechtstreeks van buiten te benaderen als het goed is. Dat werkt niet met klassieke routering. In de interface kun je dan ook alleen IPv4 adressen invullen. Stel je IP cam in op IPv4 en probeer dan nog eens. Als niets werkt? Dan kan ik - of iemand van de helpdesk - het modemdeel in de Mediabox XL omzetten naar IPv4 only. Dan gaat het altijd lukken. Een losse modem als oplossing hebben we ook nog achter de hand.

Succes! Laat je hier weten hoe het afloopt?
MarcoMM
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Anne, bedankt voor de reactie.
Jammer genoeg werkt het niet met de IPv6, kun je het modemdeel in de Mediabox XL omzetten naar IPv4 only?
Bedankt!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hi Marco,

Ik heb je gegevens gevonden. Je hebt inderdaad een IPv6 verbinding in oud UPC gebied op een Mediabox XL zonder dat je een losse modem hebt. Dit is in die combinatie eigenlijk niet de bedoeling in jouw regio. Mijn "IPv4 forceer tool" geeft dan ook geen optie om IPv4 terug te zetten. Natuurlijk heb ik een omweg, maar ik pas het nog eventjes niet aan zodat een network engineer aanknopingspunten heeft hoe dit is ontstaan.

Kun je tot na het weekend wachten? Dat zou mooi zijn 🙂
MarcoMM
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt Anne, ik wacht wel tot na het weekend.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
MarcoMM wrote:
Bedankt Anne, ik wacht wel tot na het weekend.


Hallo Marco,

Het uitrollen van IPv6 naar het Mediabox XL platform is stilletjes live gegaan. Het klopt dus dat nieuwe boxen in oud UPC gebied op die manier ingeregeld kunnen zijn. Normaal krijgen wij een heads-up over dit soort netwerk wijzigingen.

Goed, de normale omweg die ik kan toepassen voor modems werkt niet voor mediaboxen kom ik nu achter. Om port forwarding terug te krijgen kan ik je op dit moment alleen een nieuwe losse modem aanbieden. Stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer.
Superpjeter

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Anne,

Ik heb net Ziggo en een mediabox XL gekregen en wil ook een port forward doen maar ik zie alleen Forwording IP6 staan bij de instellingen wat blijkbaar niet werkt.
Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb als Marco of niet?

gr.Peter
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Superpjeter wrote:
Hoi Anne,

Ik heb net Ziggo en een mediabox XL gekregen en wil ook een port forward doen maar ik zie alleen Forwording IP6 staan bij de instellingen wat blijkbaar niet werkt.
Ik vrees dat ik hetzelfde probleem heb als Marco of niet?

gr.Peter


Bingo! Helaas. Bij jou is exact hetzelfde aan de hand. Ik ga hetzelfde voor jou regelen. Stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer.
fhozeman

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo, Ook ik heb het probleem dat hij niet wil forwarden. Ik heb een Media XL Box zonder modem. Ik zie in dit forum het probleem van IP6. Is dit bij mij ook het geval?
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
fhozeman Dat kunnen we zo niet zeggen. Heb je IPv6?


http://ipv6-test.com/


Waarom moet of wil je port forwarden?
fhozeman

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja, IP6 is aanwezig. Kon ook alleen maar de IP6 nummers ingeven bij Portforwarding, op de "oude" ip nummers kreeg ik een foutmelding
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dan heb je kennelijk IPv6 DS-Lite Firmware op de MediaBox XL.
Dat schijnt recent via een Upgrde te kunnen zijn aangebracht.
Bij DS-Lite is IPv4 Port Forwarding niet mogelijk en dat heb je nodig.

Het is mogelijk de Firmware terug te laten zetten naar Ipv4.
Dat geeft de oplossing.
www.ziggo.nl/chat
kunnen dit voor je regelen. Gaat sneller dan telefonisch & 24/7 bereikbaar.

Een andere optie is de MediaBox XL niet meer te gebruiken voor Internet, maar alleen voor TV-kijken. Dan moet je er een aparte Modem/Router voor Internet bij gaan regelen.
Kan ook via de Chat, zover ik weet.
Dat wordt dan een ConnectBox.
Zeg er wel bij dat je Port Forwarding nodig hebt. Anders is er een kans dat die eerst ook met IPv6 DS-Lite wordt uitgeleverd, dat dan later ook zou moeten worden vervangen.

Gr Han
Verwijderd account
Niet van toepassing
#LekkerBezig hanh

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mguzz Thanks! Wat ik niet zo snap is dat ze nog met IPv6 DS-Lite aan de gang gaan op de MediaBox XL. Dat sowieso rommelige device is toch, eh, bijna dood?
Misschien dat er toch wel een tekort aan IPv4 adressen dreigt. Dat kun je oplossen met DS-Lite, want je krijgt daarbij geen eigen IPv4 address. Dat bespaart, zolang iemand geen Port Forwarding nodig heeft.
Nou ja. We zullen het met interesse volgen, toch?
Han
fhozeman

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Via de chat is mijn vraag opgelost. Ze zullen IPv4 op mij Box gaan zetten en kan ik de portforwarding gebruiken. Dank voor de hulp
Verwijderd account
Niet van toepassing
hanh Jazeker, ik vind het wel jammer dat men bij de uitlevering van de Xl laten we zeggen het afgelopen jaar geen appendix heeft toegevoegd waarin staan vermeld dat als de XL is uitgerust met DS-Lite port forwarding niet mogelijk is en aansluiten op een thuisnetwerk ook niet altijd goed functioneert scheelt hier een hoop vragen en de helpdesk telefoontjes. Maar ja ik ben ook maar een simpele ziel.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mguzz DS-Lite is een prima oplossing voor klanten die geen Port Forwards (of IPv4 UPnP) nodig hebben.
Het hele idee hierachter is dat een grote meerderheid hier geen last mee krijgt.
Dan is scherpe voorlichting over e.e.a lastig. Vrijwel geen mens die dit begrijpt & er ontstaat wellicht verwarring, die maar beter vermeden kan worden.
Het restje kan zijn weg wel vinden. Niet echt fraai, natuurlijk.

Maar ja, hoe liggen de verhoudingen tegenwoordig?
Hoeveel DS-Lites op de ConnectBox zijn al noodgedwongen teruggezet naar IPv4?
Dat zou ik wel eens willen weten.
Stel het is bv 40%. Dan zou voorlichting vooraf m.i. wel veel zin hebben.
Dat moet dan goed worden aangepakt om te vermijden dat een nietsvermoedende gebruiker op een verkeerd spoor wordt gezet.

Eigenlijk zeg ik: komop Ziggo pak die handschoen op & ben het helemaal met je eens.

Gr Han
hoogendoornAA

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Anne,

ook ik loop tegen het IPv6 probleem aan. Ik wil domotica en een NAS vanaf het internet bereikbaar stellen.
Ik zou daarom graag een ConnectBox voor de mediabox XL installeren.

Ik hoor graag van je,
Vriendelijk groet, Hans
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey hoogendoornAA . Welkom hier! Wil je me een privébericht sturen met je postcode en huisnummer? Dan ga ik voor je aan de slag!

Uitgelicht topic