Beantwoord

Port forwarding op Connectbox?

• Gedreven Meedenker
  • 21 reacties
Mijn nieuwe witte Connectbox blijkt onverwacht geen portforwarding te ondersteunen. Mijn oude (kapotte) Cisco deed dat wel en het is vreemd dat de - door Ziggo aangedragen - vervanger deze belangrijke functie kennelijk niet ondersteunt?!
Mijn NAS en IPcamera zijn bijvoorbeeld onbereikbaar vanaf de WAN kant, ondanks dat de poorten wel geforward zijn (die mogelijkheid is dus zichtbaar in het instellingenmenu) en ondanks dat ze beide een vast IP adres hebben.
IPv4 en IPv6 zijn zichtbaar in het config menu en het IPv6 public adress is zichtbaar (ook via whatsmyip).

Een overzicht van enkele forward rules:

Volgens de helpdesk ondersteunt Ziggo in het geheel geen portforwarding maar uit vele reacties op verschillende topics hierover op de community komt een ander beeld naar voren.

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt.
icon

Best beantwoord door bloemen64 6 januari 2019, 17:20

@AbLi & @hanh. Vandaag nog een laatste poging gedaan om te checken of forwarden werkt of. Heb mijn CB gereset. UPnP uitgezet en 3 forward regels toegevoegd.
Naar mijn Asus AP, Energie monitor & Nas.
Aangezien de Asus en Energie monitor beide op poort 80 "praten" heb ik de monitor op 8080 gezet. Ook een bekende poort. De Asus op poort 80 en mijn Nas op de default poort en5000 (http) en 5001 (https).
Heb het via mijn telefoon gecheckt via 4G. De Asus en Monitor kan ik bereken via de browser. Mijn Nas via de DSfile App. Disable ik poort 5000/5001 dan kan ik de Nas ook niet meer bereiken.
Het lijkt erop dat alles gewoon werkt. Dat wil niet zeggen dat het in het begin ook zo simpel ging. Toen werkte het een en ander gewoon niet. Verdwenen er poort forward regels of deden het gewoon niet.

AbLi probeer toch UPnP een keer. Misschien dat deze instelling iets aanzet in de CB waardoor het forwarden ook zonder UPnP werkt. Zoals het nu bij mij is kan ik gewoon overal bij zonder UPnP. Ik gebruik porten onder en boven de DHCP uitgifte reeks. (vanaf .10)

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

42 Reacties

Reputatie 6
Badge +5
Dit ook gelezen?
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/port-forwarding-op-de-connectbox-16114

Het zou dus gewoon moeten werken.
Btw, de modem herstarten wil nog wel eens helpen.
Yep, helemaal uitgeplozen (net als andere topics hierover). Herstart bracht helaas geen verandering. Wat zie ik over het hoofd??
Dank voor het meedenken.
Reputatie 6
Badge +5
Heb je nu toevallig IPv6?
Havanna schreef:

Heb je nu toevallig IPv6?

Ha @Havanna e.a.
Voor de goede orde. Dit is al uitgezocht.
TS heeft IPv6 Dual Stack Firmware op de ConnectBox.
Zie de diskussie vanaf:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/port-forward-ipv6-werkt-niet-en-wan-ip-niet-te-pingen-35326#post351734
Ik stak daar wat tijd in, om te helpen. Resultaten daarvan hoeven niet opnieuw te worden onderzocht.

TS heeft daar tenslotte te kennen gegeven, liever op een Ziggo Moderator te willen wachten.
En start ineens dit nieuwe Topic. Handig is anders.
????????????????????????????????????
Waarom doe je dat @AbLi ?
Gr Han
Reputatie 6
Badge +5
Ah ja, dan schiet het niet op. Bedankt voor het melden.
@hanh voor de goede orde een quote uit m'n eerdere reactie "Het zou gepast zijn wanneer een expert/moderator van Ziggo de lead nam? !" Daarmee is beslist niet gesteld dat ik liever wacht op ...enz.. Integendeel zelfs, ik wil graag geholpen worden door wie dan ook. Maar van Ziggo zijde verwacht ik meer initiatief.
Een nieuw topic gestart omdat de eerdere TS waarop ik reageerde al geholpen bleek.
Sorry als e.e.a. tot verwarring leidt. Ik waardeer ieders inbreng zeer en kijk uit naar oplossingen, van wie dan ook.
Reputatie 6
Badge +5
Als je dit voorbeeld volgt zou het moeten werken.

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/port-forward-ipv6-werkt-niet-en-wan-ip-niet-te-pingen-35326?postid=350897

Of je moet je terug naar IPv4 laten zetten. Wat misschien voor jou het makkelijkste werkt.
Daarvoor kun je bellen met de helpdesk (1200).
@AbLi Ok. Ik begrijp het. Een misverstand is er zo & ik zal in dit Topic terugkomen.
Met een wellicht een teleurstellende technische mededeling, zoals Havanna deed.
@Havanna
Waarom een overstap op IPv4-only? TS kan toch Forwarden met z'n Dual Stack?
Dat moet ook goed werken.
Het is te makkelijk dit nu maar meteen te adviseren, tenzij vastgesteld kan worden dat er iets mis is met de Dual Stack Firmware. Eerst dit maar eens bekijken.
Ik ken voorbeelden waarbij er niks aan de hand was & peinig dus mijn hoofd over dit geval.

Gr Han
Reputatie 6
Badge +5
Ik weet dat het met dual-stack kan. Staat ook duidelijk beschreven. Echter merk ik dat er mensen zijn die het toch problematisch vinden. Vandaar mijn opmerking.
Reputatie 5
Badge +2
AbLi schreef:

Mijn nieuwe witte Connectbox blijkt onverwacht geen portforwarding te ondersteunen. Mijn oude (kapotte) Cisco deed dat wel en het is vreemd dat de - door Ziggo aangedragen - vervanger deze belangrijke functie kennelijk niet ondersteunt?!
Mijn NAS en IPcamera zijn bijvoorbeeld onbereikbaar vanaf de WAN kant, ondanks dat de poorten wel geforward zijn (die mogelijkheid is dus zichtbaar in het instellingenmenu) en ondanks dat ze beide een vast IP adres hebben.
IPv4 en IPv6 zijn zichtbaar in het config menu en het IPv6 public adress is zichtbaar (ook via whatsmyip).

Een overzicht van enkele forward rules:

Volgens de helpdesk ondersteunt Ziggo in het geheel geen portforwarding maar uit vele reacties op verschillende topics hierover op de community komt een ander beeld naar voren.

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt.

Als je dezelfde witte box hebt als ik (Arris) dan zou het gewoon moeten werken. Ook met dual stack.
Ik forward adres 5. En dat werkt.
Het enige dat ik zou kunnen bedenken is je externe ip adres. Het adres waar je van buiten af bereikbaar bent. Als die niet klopt dan kan je forwarden wat je wilt. Check dat eerst eens. Kan zomaar veranderd zijn.
@AbLi
Hallo. Hier ben ik weer.
Op grond van wat we nu weten en gezien hebben (reakties, plaatjes) moet het kunnen werken.

Ben dus wat gaan bladeren in het Asustore Manual.
http://download.asustor.com/download/docs/User_Guide/ASUSTOR_NAS_USER_GUIDE_ENU_2.1.1.0319.pdf
Zou er iets mis kunnen zijn met een instelling voor dat kastje, vroeg ik me af.
Twee dingen met wat vragen en opmerkingen.

(1) Omdat je handmatige Port Forwards doet, ga ik ervan uit dat je Cloud Connect niet gebruikt. En dus ook geen gebruik maakt van een DDNS name om je NAS van buiten te benaderen.
Voorbeeld van het gebruik van zo'n DDNS name: http://johnny.myasustor.com:8000/
Zit ik hier goed?

Je benadert je NAS van buiten dan met bv:
http://je_externe_IPv4_adres:8000/ of met http://je_externe_IPv4_adres/ (over port 80) of met https://je_externe_IPv4_adres/ (over port 443), etc.
Let op: dit lukt niet vanaf een apparaat dat een Connectie heeft met je lokale netwerk.
De ConnectBox heeft n.l. geen NAT-Loopback (bij IPv4 Firmware in elk geval; zal bij Dual Stack wel niet anders zijn). Test op een Phone met een 4G Connectie. Even Wifi uitzetten op die Phone, dus.

(2) Je hebt een vast intern Ip 192.168.178.3 ingesteld op de Asustore.
Klopt het Gateway address? Dat moet 192.168.178.1 zijn.
Subnet mask is 255.255.255.0 en er moeten DNS Servers zijn ingesteld.
Neem 8.8.8.8 en 8.8.4.4 van Google.
Kan later wel weer worden aangepast als je Google liever niet hebt.

Gr Han

NOOT De onbereikbaarhied van de IP Camera zie ik als een apart probleem, dat later wel aan de orde kan komen. Eerst maar die NAS.
@bloemen64 Zonder mededeling van Ziggo bleek mijn extern IP adres te zijn gewijzigd met de komst van nieuwe modem/router. Daar kwam ik al snel na de omwisseling 'per ongeluk' zelf achter....
De communicatie van Ziggo had klantgerichter gekund (maar ik had er zelf ook scherper op kunnen zijn).
@hanh Dank dat je er weer induikt!
De NAS van vanaf WAN kant benaderen ging goed met 't oude CISCO hardware (+ zelfde forward rules, zelfde protocol, zelfde adressen). Benaderen ging via een Asustore app waarin e.e.a. geconfigureerd was.
ad 1) Geen CloudConnect, geen DDNS.
Via de geconfigureerde app of direct via browser is een no-go.
ad 2) alle adressen kloppen.

Mbt camera: mee eens in die zin dat wanneer het NAS trucje is gevonden de rest ook gaat lukken.

Ik blijf er ook mee bezig....
Ok. Je hebt een ander extern IP, maar die wetenschap lost niets op voor je NAS?
Dat is me ff niet duidelijk.

Je externe IP wordt zelden anders, maar is niet 100% vast.
Bij een wissel van Modem/Router, krijg je altijd een ander extern IP.
Ho ho @hanh, dat is veel te kort door de bocht. Ik wist al van de IP wijziging vóórdat ik met dit topic begon hoor. Ik struikelde er toevallig over met een andere hick-up.
De zoektocht waarin we nu zijn beland, is van een andere orde.
Zoals al door mij opgemerkt richting @bloemen64, ben ik het met je eens dat ik zelf scherper had kunnen zijn. Je mag desondanks uiteraard van alles van mijn communicatie vinden hoor 😉
En dezelfde goede wensen voor 2019!

Edit: bovenstaande reactie slaat nu nergens op maar had betrekking op de daaraan voorafgaande reply van Han (die hij wijzigde....)
He,
Mijn bericht heb ik aangepast, nadat ik je reaktie zag. Kijk maar.
We waren zowat tegelijkertijd bezig.

Ik dacht eerst dat je NAS probleem was opgelost door de TIP van Bloemen, over het externe Ip.
Dan is het vervelend verder te gaan zoeken om later te horen dat het probleem al is opgelost. Stom dat ik daar niet meteen over begon, dacht ik ook.

Maar dat probleem is dus nog steeds niet opgelost, toch?

Bloemen heeft een Arris. Heb jij er ook zo een of een Compal?
Staat wel ergens op het type-plaatje.
Kijk anders maar het type nr.

Compal Ziggo Connect Box (CH7465LG-ZG).

Gr Han
Oké Han.
Hier staat een witte Arris.
@AbLi
Ok. Het werkt dus nog steeds niet met je NAS.
Een duidelijk antwoord gaf je nog niet.

Ook vertel je niets over het volgen van mijn suggestie om te testen
op een Phone met een 4G verbinding. Werkt dat ook niet?

Als je wat meer loslaat, dan ben ik op het punt te denken:
alles ok en toch werkt het nog steeds niet.
Dan maar een andere ConnectBox.

Gr Han
Reputatie 5
Badge +2
AbLi schreef:

@bloemen64 Zonder mededeling van Ziggo bleek mijn extern IP adres te zijn gewijzigd met de komst van nieuwe modem/router. Daar kwam ik al snel na de omwisseling 'per ongeluk' zelf achter....
De communicatie van Ziggo had klantgerichter gekund (maar ik had er zelf ook scherper op kunnen zijn).

Helaas, of gelukkig, heb ik geen Asus nas maar een Synology. Na mijn modem wissel was het bereikbaarbaar maken ook meer dan alleen de forward regels weer toevoegen. De Nas zelf moest zelf ook verteld worden dat er een nieuw modem/router was. Via easyconnect heeft mijn Nas de forward regels zelf via uPNP toegevoegd. Daarna werkte alles weer.
Misschien dat jou Nas ook zo'n setup heeft. Na de setup teste de Nas de poorten zelf.

Ik zou zelf eerst de webcam proberen te benaderen. Dat is het eenvoudigste. Als dat lukt, dan de Nas.
Bij mij zijn de Nas, webcam, Asus AP en energie monitor allemaal extern benaderbaar. Alleen de Connectbox zelf niet.

Nog een vraag. Je sluit alles toch wel direct aan op de CB. Geen tweede router ofzo ertussen?
@bloemen64
Even wat praktische opmerkingen.

Ik zou zelf eerst de webcam proberen te benaderen.

Niet verstandig omdat Camera's iha een pain the the ass zijn met allerlei vervelende zij-problemen & opmerkelijke kwesties rond Access van buiten je netwerk.
Verschilt van type tot type. Veel Chinese (geen discriminatie, hier) handleidingen enzo, etc. Juist daarom verkoos ik focus op NAS.

Helaas, of gelukkig, heb ik geen Asus nas maar een Synology

Het heeft weinig zin TS hierover met details te gaan vermoeien.
Die heeft een Asustore 302T, waarvoor een oplossing nodig is.
Aan een succesverhaal over een Synology heeft ie niks.

Gr Han
Beste @AbLi,

Hierbij nog een aantal vragen & toevoegingen:
  • Heeft u de firewall van de NAS juist geconfigureerd?
  • Werkt setup via EZ-Router? (NAS port forwarding laten instellen via UPnP als test)
  • Zijn er specifieke routing rules opgezet?
  • Heeft de NAS zowel een IPv4 als IPv6 adres?
  • Maakt u gebruik van de standaard toegewezen porten?
  • Nu weet ik niet 100% zeker uit mijn hoofd of de arris connectbox bij invoer van bijv. port 80 intern naar 80 extern, dit weergeeft als port 80-80 intern & 80-80 extern, dus controleer dit even. Op de compal werd 1 port weergeven als 80 en niet als reeks 80-80, dit werkte dan ook niet.
MVG
@bloemen64 Hi, mijn NAS heeft een vergelijkbare optie als jouw easyconnect en ondersteunt uPNP. Dat is mij echter te mainstream, maw er zitten naar mijn mening (en off topic) teveel security issues aan uPNP en dergelijke 'handige hulpjes'. Daarbij komt dat het allemaal met dezelfde rules, adressen en protocollen heeft gewerkt, alleen met een andere modem/router. Grrrr.
Inderdaad geen tweede router achter de Connectbox.
Dank voor je suggesties.
Hi @Jonathan-458, korte antwoorden:
  • ja
  • zie m'n reactie zojuist aan Bloemen64
  • zie m'n eerdere screendump van forwardrules
  • NAS heeft binnen mijn LAN omgeving alleen een een IPv4 adres
  • ja, standaard poorten (NAS specifiek aanbevolen, zie ook de screendump)
  • hm, ga ik zsm checken. Thnx
@hanh, via 4 G op iPhone en iPad getest.
AbLi schreef:

@hanh, via 4 G op iPhone en iPad getest.

@AbLi
Ok. Duidelijk nu.
Let op @Jonathan-458 . Die weet van wanten.
Zie ook mijn reaktie in onze vorige afgesloten diskussie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/alles-over-port-forwarding-bij-ziggo-16111/index11.html#post352736
En de reaktie van Mark. Daar kun je donderdag iets van verwachten.

We doen ons best voor je.
Het moet hoe dan ook goed komen.

Ik pas nu even, want ben out of options, maar blijf deze interessante diskussie volgen.
Ben gek op breinbrekers, ook al heb ik vooralsnog geen oplossing voor je.

Gr Han