Port forwarding: Alles over port forwarding bij Ziggo

• 8 februari 2017
  • 325 Reacties
  • 204649x Bekeken

Toon eerste bericht

325 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@V.Ibric Hier kun je de gebruiksaanwijzing vinden van je modem om poorten te opnenen:

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/alles-over-port-forwarding-bij-ziggo-16111

Laat even weten of het gelukt is?
Zo niet, dan kan de Ziggo community je mogelijk verder helpen.
Ik heb recent een nieuwe modem ontvangen. Namelijk een connectbox.
Mijn Solaredge Omvormer wil nu niet meer via LAN het internet op.
Ik heb op de omvormer het IP gecontroleerd. Hij krijg keurig via DHCP een IP adres aangewezen. Nu heb ik na Googlen en de handleiding gevonden dat Poort 22221 en 22222 open moeten staan. Handleiding spreekt overigens alleen over port 22222. Hier op het forum word ook wel over 22221 gesproken. Via Portforwarding op de modem heb ik dit ook toegepast. Zie onderstaande afbeelding. Daarnaast heb ik ook onder DHCP het IP adres vast gezet.

Echter is lukt het mijn omvormer nog steeds niet om verbinding te krijgen met het internet. Er verschijnen in de display 11100000. Dit zou moeten betekenen.
  • Lan connected
  • DHCP goed
  • Gateway Ping gelukt
  • Google Ping mislukt
  • Server pings mislukt
  • TCP connectie mislukt.
Ik hoop dat iemand mij de juiste richting kan duwen. Want ik snap het even niet meer.

Met vriendelijke groeten,
Harold
Ik heb een Arris Connect Box en nu heb ik eergisteren via de chat mijn modem laten omzetten van IPv6-Lite naar IPv4.

Mij werd verteld dat dit maximaal 24 uur zou duren en dat er geen powercycle nodig zou zijn.
Helaas heeft de wijziging mijn modem nog niet bereikt.

Kan dit normaal zo lang duren of is er iets mis gegaan?
@mephisto102 Ik heb je vraag even naar het algemene portforwarding topic verplaatst, lees het hier even door en anders schieten we je verder te hulp!
@mephisto102
Volgens mij zijn er geen Port Forwards nodig.
De Omvormer pusht de gegevens op gezette tijden van binnen naar buiten naar een Web Portal, waarvoor je een Account hebt. Op dat Portal kun je die bekijken. Daarvoor is geen toegang van buiten je netwerk naar de Omvormer nodig.

Vermoedelik heeft de Omvormer een lokaal Ip gekregen dat niet in het subNet van de ConnectBox ligt. Dat subNet is standaard 192.168.178.0/24.

Heb je de Omvormer resp de netwerk Module daarvan, al een Restart gegeven?
Als die z'n Ip dynamisch via DHCP instelt, dan zou dit het probleem al kunnen oplossen.

Mocht het een vast ingesteld Ip zijn, dan dit bekijken en zonodig wijzigen.
Ik zie in de handleiding overigens niet meteen iets over het kunnen instellen van een vast Ip.

Bron:
https://www.solaredge.com/sites/default/files/system_owner_user_manual_nl.pdf
Reputatie 7
Zo te zien is het instellen van de benodigde forwards inmiddels gelukt @V.Ibric, werkt het nu?
@mephisto102 jij hebt wellicht een omvormer van dezelfde fabrikant, aangezien je precies dezelfde poorten wilt forwarden. Reset alle apparatuur in ieder geval een keertje, dus even de stroom van het modem en de omvormer afhalen en ze opnieuw op laten starten.

Bij jou is inderdaad iets misgegaan @Explosive, ik heb de switch naar IPv4 nu voor je verwerkt in onze administratie en je modem zal vanzelf resetten (binnen 24u) waarna hij het nieuwe profiel binnenhaalt.
Bij jou is inderdaad iets misgegaan @Explosive, ik heb de switch naar IPv4 nu voor je verwerkt in onze administratie en je modem zal vanzelf resetten (binnen 24u) waarna hij het nieuwe profiel binnenhaalt.

Bedankt Mark!

Kan ik dit proces een handje helpen door zelf een powercycle te doen, of moet ik die 24 uur afwachten?
Ik heb dit topic gevolgd en op zich lukt dat. Ik zie dan keurig "192.168.178.17 - STATIC IP ADDRESS" op 192.168.178.17 staan. Echter na enige tijd is het gemaakte statische ip-adres weer een ander ip-adres geworden. En dat terwijl ik alles keurig heb opgeslagen.
Volgens het gevolgde topic zou het echter moeten werken op een Cisco EPC3925.

Enig idee wat er mis gaat?
@mephisto102
Volgens mij zijn er geen Port Forwards nodig.
De Omvormer pusht de gegevens op gezette tijden van binnen naar buiten naar een Web Portal, waarvoor je een Account hebt. Op dat Portal kun je die bekijken. Daarvoor is geen toegang van buiten je netwerk naar de Omvormer nodig.

Vermoedelik heeft de Omvormer een lokaal Ip gekregen dat niet in het subNet van de ConnectBox ligt. Dat subNet is standaard 192.168.178.0/24.

Heb je de Omvormer resp de netwerk Module daarvan, al een Restart gegeven?
Als die z'n Ip dynamisch via DHCP instelt, dan zou dit het probleem al kunnen oplossen.

Mocht het een vast ingesteld Ip zijn, dan dit bekijken en zonodig wijzigen.
Ik zie in de handleiding overigens niet meteen iets over het kunnen instellen van een vast Ip.

Bron:https://www.solaredge.com/sites/default/files/system_owner_user_manual_nl.pdf

@hanh
Bedankt voor je reactie. Nadat ik het heb gelezen ben ik toch nog even aan de slag gegaan. Ik heb uiteindelijk het IP adres weer op dynamisch gezet de poort forwarding verwijderd en de lease ge-refreshed. En het wonder geschiedde. Persoonlijk snap ik er echt niets van. Omdat er in de handleiding toch echt staat dat het goed mogelijk is dat er een poort opgezet moet worden. Vandaar mijn aanname van de portforwarding. Maar goed het werkt in ieder geval dat scheelt in ieder geval. Het resultaat telt 😉
Reputatie 7
Kan ik dit proces een handje helpen door zelf een powercycle te doen, of moet ik die 24 uur afwachten?
Nope, het reset commando wordt gegeven nadat het nieuwe 'gewenste' profiel is ingesteld in onze systemen. Ik neem aan dat dit nu helemaal in orde is.

Enig idee wat er mis gaat?
Hm, ik heb hier helaas niet zo'n modem staan maar zie misschien wel een foutje in de handleiding. Nadat je Add Static IP hebt aangeklikt (stap 9) wordt nergens gevraagd om de wijzigingen op te slaan met de knop Save settings onderaan. Zou hij daarom niet opgeslagen blijven?

En fijn dat het toch is gelukt met de omvormer @mephisto102, upnp regelt dit in principe automatisch voor je.
Nuttige info, maar helaas loop ik vast.
Benieuwd of ik als koning der digibeten hier het ei van Columbus vindt.

Situatie:

Een omvormer voor zonnepanelen op zolder, geen Wifi-functie maar via netwerkkabel te verbinden met internet. Heb een bekabelde Wifibooster (die zwarte Ziggo router) aangesloten en die functioneert. Echter, de omvormer middels kabel aan de router verbinden levert geen resultaat op. Oplossing: poorten open stellen op de router. Dat schijnt niet te kunnen, dus daarom het modem op juiste wijze instellen in de hoop hetzelfde effect te bereiken. Gaat dat überhaupt resultaat geven?

Ik heb instructie gevolgd en die is zelfs voor een digibeet als ik eenvoudig. Echter, ik blijf de foutmelding 'poortnummers zijn dubbel' krijgen. Nu weet ik het niet meer. Dus onderstaande vragen:

• Dien ik op de wifibooster / router de poorten open te zetten en zo ja hoe?
  • Zo nee, helpt het om via het modem de poorten open te zetten en zo ja, hoe omzeil ik de foutmelding 'poortnummers zijn dubbel'?
Vriendelijke groet,
Jelmer
Dag Jelmer,

Wat voor omvormer & wat voor Modem/Router heb je?

Omvormers die ik ken hebben geen Port Forwards nodig.
Gegevens worden op gezette tijden van binnen je LAN naar een Server in de buitenwereld geduwd. Dat is een Web Portal waar je met een App toegang toe hebt. Je hebt een username/password nodig om bij je gegevens te kunnen komen.
Is jouw situatie vergelijkbaar?
Port Forwards zijn alleen nodig als er toegang moet worden gegeven na een initiatief tot communicatie vanuit de buitenwereld naar je externe Ip.

Een Factory Reset + herinstallatie kan helpen.
Maar eerst maar eens de spanning er 30 sec vanaf proberen. Er moet hoe dan ook een goede verbinding met je netwerk zijn.

De bekabelde aansluiting is prima, want stabieler dan eentje via Wifi.
Hoe je de Omvormer op je netwerk aansluit maakt niet uit. Daar mag je Booster tussen zitten. Mochten er problemen blijven dan kan voor een test een rechtstreekse aansluiting aan de Modem/Router zinvol zijn. Om te bekijken of er iets met de Boooster niet klopt.
Je kunt de verbinding testen door een computer/laptop op de kabel aan te sluiten en te bekijken of je een connectie hebt met het Internet. Restart voor de zekerheid het test-systeem na aansluiting
Etc, etc.

Laat je vorderingen weten.

Enkele Topics over problemen met een SMA Omvormer.
https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/sma-tripower-10000tl-20-ziet-router-niet-41110
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/sma-omvormer-zonnepanelen-33850
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/sma-omvormer-maakt-geen-contact-38329

Groet, Han
Hallo Han,

Super dat je even inspringt.

De omvormer: SUNNY BOY 3000TL-21
Modem: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/

Info die ik krijg vanuit SMA:

Wij zien in Sunny Portal dat er waarschijnlijk geen juiste connectie is met de router danwel internet en de omvormer(s). Het toestel communiceert via willekeurig gekozen UDP poorten (1024 - 65536 moeten openstaan) met Sunny Portal. Bij particuliere routers staan enkele poorten open maar veel poorten zijn standaard gesloten.

Lijkt mij sterk dat die hele range nodig is.
Ben via 1 van jouw links wel bij de sma connection assist terecht gekomen, probeer vanavond of dat mij gaat helpen.

Groeten,
Jelmer
Ben via 1 van jouw links wel bij de sma connection assist terecht gekomen, probeer vanavond of dat mij gaat helpen.

Dat zag ik ook langskomen, maar wist toen nog niet wat voor spulletjes je hebt.
Ik denk dat dit een verstandige beslissing is, waar je uit zou moeten kunnen komen.

Je hebt waarschijnlijk ook wel gezien dat Port Forwards niet nodig zijn om met succes het probleem op te kunnen lossen. Het is een broodje aap verhaal, dat zelfs door de Helpdesk van de leverancier wordt verkocht.
Voor details moet je niet bij mij zijn, want ik heb (nog) geen zonnecellen op m'n dak, laat staan deze Omvormer.

Kom terug met liefst succes of anders een nieuw vraagstuk.
.
Hallo Han,

Het is een succes volgens mij. Niks gedoe met poorten, maar via de sma connection assist e.e.a. opgelost.

Bedankt!
Hi all!

Wij hebben 2 Xbox One consoles in 1 huishouden, 1 verbonden via UTP aan de Connectbox en 1 via WiFi met de Connectbox (of WiFi-booster). Nu willen we heel graag Call of Duty online spelen met een NAT type op OPEN.

In de settings van de Connectbox kan ik voor slechts 1 IP-adres de noodzakelijke poorten toevoegen/openen en niet voor 2 consoles. Gevolg: 1 Xbox staat nu op NAT type OPEN en de ander op MODERATE.

Zijn er manieren voor om dit slimmer in te stellen? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de WiFi booster? UPnP staat uiteraard al op AAN.

Ik kan het antwoord niet echt vinden in 1 van de eerdere topics, dus hoop dat jullie kunnen helpen!

Thanks!
Dave
Theoretisch kan dit alleen bij gebruik van UPnP voor de Port Mappings/Forwards.
De Game Software zou dan van elkaar verschillende poorten moeten kunnen reserveren voor de 2 XBoxes.
Of dit in de praktijk ook zo uitwerkt, is een tweede.
Geen ervaring mee. Ben geen Gamer, laat staan dat ik een XBOX heb.
Je kunt bij Advanced Settings>Security>Port Forwarding van de Connectbox zien wat het effect is.
De UPnP reserveringen staan herkenbaar in het Port Forwarding lijstje.

Het is aan te bevelen beide XBoxes een vast intern Ip te geven. Anders blijven er soms oude Port Mappings hangen en loopt het lijstje te vol.
Weet je hoe je dat op correcte wijze kunt doen? Daar worden wel fouten bij gemaakt.
Je opties zijn:
  • instellen op de XBOX buiten de DHCP range van de Connectbox
  • een Ip address reservering doen bij de DHCP Server van de Connectbox voor de MAC adressen; dan binnen de DHCP range.

hoe werkt Poort open zetten bij de Giga router van Ziggo?

De GUI van de Connectbox Giga is zoals die van een gewone Connectbox.

De GUI van de Connectbox Giga is zoals die van een gewone Connectbox.

helaas kan ik de youtube link niet openen, ik krijg een fout melding

Dit begrijp ik niet. Welke Youtube link?

Reputatie 7

Dit begrijp ik niet. Welke Youtube link?

Ik gok die in je handtekening! :grin:

@duinmeer - Hanh doelt op deze link: Port forwarding op de Connectbox

Beste lezer,

We hebben in de forwarding lijst van onze Connect Box al meerdere entry's staan voor een printer, ipcamera en een NAS, deze werken perfect. Nu willen we nog een entry toevoegen voor een tweede printer, echter kan ik op geen enkele manier communiceren met deze nieuwe poort. Heb daarnaast nog een poort toegevoegd aan de lijst, ook deze is niet open.

Ik probeer poort 9101 te openen, die intern doorverbind naar poort 9100 omdat de HP printer als het goed is alleen poort 9100 accepteert. Ook heb ik geprobeerd in 9101 intern als extern in te stellen, beide werken niet. Tevens om te testen poort 10001 geopend, helaas het zelfde verhaal.

Om te testen of de poorten open zijn gebruik ik diverse scanners zoals: https://www.whatismyip.com/port-scanner/ en ook het :”tel net” commando in powershell.

Hebben jullie nog een idee hoe ik dit opgelost krijg?

Met vriendelijke groet,

Jorg

Reputatie 7

Nu willen we nog een entry toevoegen voor een tweede printer, echter kan ik op geen enkele manier communiceren met deze nieuwe poort. Heb daarnaast nog een poort toegevoegd aan de lijst, ook deze is niet open.

Ik probeer poort 9101 te openen, die intern doorverbind naar poort 9100 omdat de HP printer als het goed is alleen poort 9100 accepteert. Ook heb ik geprobeerd in 9101 intern als extern in te stellen, beide werken niet. Tevens om te testen poort 10001 geopend, helaas het zelfde verhaal.

Hi Jorg, ik neem aan dat de eerste printer op poort 9100 werkt (in- en extern)? Dan moet de tweede printer wel op een andere interne poort aangesproken worden toch? Maar als de printer daar niet naar luistert heb je een probleem, want dan zal die poort nooit open staan.

Beste Ziggo

Ik gebruik de ziggo connect box en heb de poort 9987,10011 en 30033 gebruikt voor men Teamspeak server en het lukt volledig maar als ik men pc restart dan is hij weg, via de firewal ook bijgewerkt.

Ik heb  ook de poort 30120 voor men FiveM server gebruikt

Ik hoor en nogmaals ook bijgewerkt in de firewall en hetzelfde zodra ik men pc restart is hij weg

Ik het graag van jullie!

Mvg

Daniël

Reageer