JoostNL

Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Plex server niet/slecht bereikbaar

Beste Community,

Ik ben al jaren lang (blije) gebruiker van Ziggo.

Nu heb ik sinds kort mijn DVD collectie digitaal gemaakt en deze op een speciaal daarvoor aangewezen server gezet (windows 10). Nu wil ik deze buitenshuis kunnen streamen echter lijkt het erop dat mijn mediabox XL dit niet toelaat. ik heb met de volgende dingen rekening gehouden:


  • Bekabelt UTP
  • Static IP
  • Firewall uit (op de server & in de router)
  • Poort 32400 open gezet voor Plex
  • UPnP aangezet
  • Server toegevoegd aan devicelist met MAC adress en IP

Wat is nu het probleem?
Plex geeft aan geen remote acces te hebben en dat streams via een omweg gestreamd worden. Dit heeft als gevolg dat de server traag is omdat het lijkt alsof alles getunneld word.
Als ik vervolgens probeer opnieuw remote acces aan te zetten staat er een aantal seconden: volledig toegang tot de server en dan gooit hij hem eruit. Iemand het zelfde probleem of enig idee hoe dit te verhelpen?

mochten er nog verdere screenshots of informatie benodigd zijn hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,
Joost
29 Reacties 29
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey JoostNL . Welkom hier!
Wat een toffe constructie! Maar ja, je hebt er natuurlijk niets aan wanneer het niet werkt. Zoals je je wellicht kunt voorstellen; ik heb geen idee hoe dit opgelost moet worden. Dit is niet een werkwijze waarmee ik me ooit bezig heb gehouden en het valt ook niet binnen de service van Ziggo.

Ik ben dan ook blij dat je de Community gevonden hebt om je vraag en verhaal te delen; naast de Ziggo moderators zijn hier namelijk enorm veel Ziggo hobbyisten aanwezig en wellicht zit er iemand tussen die voor jou de perfecte tip heeft!
Mocht je zelf een update hebben, plaats je die dan ook hier? Dit kan andere klanten wellicht ook ooit weer helpen ^^.
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hey Lycke Ziggo ,

Bedankt voor je reactie, Ik snap heel goed dat dit niet onder de service van Ziggo valt.
Ik ben over het algemeen groot van community's en kijk dan ook zeer uit om onderdeel uit te maken van de Ziggo Community en mijn steentje eraan bij te dragen en te helpen waar mogelijk. Mocht ik de oplossing hebben gevonden deel ik dat uiteraard.

Mijn bevindingen tot dus ver zijn dat het wellicht niet zou moeten optreden als ik gebruik ga maken van een ziggo Router i.p.v. de mediabox XL ik lees her en der dat dit niet de beste hardware oplossing is.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Dat is iets wat zojuist ook al heel even door mijn hoofd ging. In principe is niet geschoten altijd mis, natuurlijk. Dus mocht je willen, kan ik je gewoon een los modem/router sturen om aan te sluiten naast je Mediabox XL. Wil je dit?
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Lycke Ziggo dat zou fijn zijn! dan kan ik daar even mee prutsen en als ik het dan aan de praat krijg kan ik gelijk een tutorial maken voor hier in de community. Heb jij al mijn gegevens?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Yes, heb ik. Ik doe het gelijk op de post!
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Goedemiddag community dieren,

Ik ben al enige tijd bezig met het verlengen van remote acces tot mijn server.
Hiervoor wil ik graag poort 32400 openen zodat hiermee verbinding gemaakt kan worden.
Nu heb ik al het een en ander geprobeerd en kwam er niet uit, na veel verder gesnuffel (o.a. hier) kwam ik er achter dat het aan mijn mediabox XL kon liggen. Deze vervangen door een connect box en alles opnieuw ingesteld hoe het naar mijn idee zou horen. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe? Ik zal screenshots hieronder toevoegen zodat jullie mee kunnen kijken naar mijn settings.

Plex server die aangeeft geen remote acces te hebben:


Instellingen Router:

Command Prompt IPconfig /all


Windows firewall settings:

Can u see me? (externe tool voor poort checking)
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Lycke Ziggo wrote:
Yes, heb ik. Ik doe het gelijk op de post!

Lycke bedankt had de router super snel ontvangen! echter blijft het probleem ik heb wel screenshots gemaakt van mijn Connect box settings windows instellingen etc etc. wellicht zie ik wel iets over het hoofd? Zou jij zo vriendelijk willen zijn hiernaar te kijken? Ik heb een ander topic gemaakt omdat het niet meer onder de Mediabox XL valt.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Ik wil er wel naar kijken, maar denk dat ik niet echt iets kan betekenen hierin. Ik weet namelijk echt echt helemaal niets van Plex of dergelijke zaken.

Het bericht valt inderdaad niet onder de Mediabox XL, dus ik verplaats dit topic naar een betere categorie. Je nieuwe topic heb ik ook weer hier bijgevoegd, zodat alles onder 1 blijft ^^.
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Lycke Ziggo wrote:
Ik wil er wel naar kijken, maar denk dat ik niet echt iets kan betekenen hierin. Ik weet namelijk echt echt helemaal niets van Plex of dergelijke zaken.

Het bericht valt inderdaad niet onder de Mediabox XL, dus ik verplaats dit topic naar een betere categorie. Je nieuwe topic heb ik ook weer hier bijgevoegd, zodat alles onder 1 blijft ^^.

ahh super dankje! Het lijkt erop dat het probleem ook niet bij Plex ligt maar dat de poort 32400 niet open staat want als ik het namelijk via een andere tool probeer (now u can see me) of de poort bereikbaar is lijkt dit ook niet het geval.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
JoostNL Je stelt poort 32400 in op je server en vervolgens test je poort 34000. Je server zal niet reageren op poort 34000.
Je stelt ook een hele reeks poorten open, vind ik ook niet verstandig. Zou enkel de poorten doen die je nodig hebt.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
En heb je ook iets aangepast bij de port-filtering? In principe zou dat niet nodig zijn. Ik weet ff niet hoe ik het moet lezen, maar zoals ik het nu lees, lijkt het er op dat alles wordt gefilterd.. dus niks wordt doorgelaten. Maar het kan ook andersom zijn, dat je nu alles hebt 'ge-enabled' en juist niet wordt gefilterd.

In principe hoef je enkel een forward te zetten voor poort 32400, met het interne ip-adres van je server. Let wel dat je op de server ook je default gateway naar de router laat wijzen, voor het verkeer terug.
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
acoster wrote:
JoostNL Je stelt poort 32400 in op je server en vervolgens test je poort 34000. Je server zal niet reageren op poort 34000.
Je stelt ook een hele reeks poorten open, vind ik ook niet verstandig. Zou enkel de poorten doen die je nodig hebt.En heb je ook iets aangepast bij de port-filtering? In principe zou dat niet nodig zijn. Ik weet ff niet hoe ik het moet lezen, maar zoals ik het nu lees, lijkt het er op dat alles wordt gefilterd.. dus niks wordt doorgelaten. Maar het kan ook andersom zijn, dat je nu alles hebt 'ge-enabled' en juist niet wordt gefilterd.

In principe hoef je enkel een forward te zetten voor poort 32400, met het interne ip-adres van je server. Let wel dat je op de server ook je default gateway naar de router laat wijzen, voor het verkeer terug.


acoster Bedankt voor het meedenken in de screenshot staat inderdaad 34000 omdat dit in theorie ook zal moeten werken, tevens heb ik zojuist ook 32400 geprobeerd werkt helaas ook niet. Ik heb inderdaad ook een regel toegevoegd maar deze naar jou aanwijzing weer verwijderd en er staat nu dus niets meer. ik heb nu een reeks poorten geopend omdat ik het eerst werkend wil hebben daarna ga ik wel alles stuk voor stuk openen voor de poorten die ik nodig heb. ik de screenshot van het Command prompt venster staat de default gateway naar mijn router op het ip van de router en zou moeten kloppen of bedoel je dit niet?


in ieder geval bedankt voor het helpen! ben zolangzamerhand echt radeloos.:sweat_smile:
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Je kan een poort enkel testen, als de poort in je netwerk ook is ingesteld. Als je er dus niks achter hebt hangen, zal je test ook niet slagen. Dus test je poort 34000, dan moet je op de Plex-Server ook port 34000 geconfigureerd hebben. Modem stuurt enkel het verkeer wat er op de poorten binnen komt, door naar het opgegeven IP-adres. Als op dat IP-adres niets naar die poort 'luistert', gebeurt er verder niks.

Enige wat ik nog kan verzinnen is, dat sommige poorten niet werken of gereserveerd zijn. Dat er slecht een bepaalde reeks gebruikt kan worden. Als je geen webserver hebt draaien, kan je ook poort 80 eens gebruiken, een port die zeker doorstuurbaar moet zijn.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Oh ja.. kijk ff op uPnP aan staat en zet deze eventueel uit.
sojab0on

Level 9
  • 291Posts
  • 9Oplossingen
  • 63Likes
als je upnp aanzet op de XL of connectbox zou plex uitendelijk via upnp de juisten poorten open moeten gooien op je mediabox xl of connectbox.

Werkt dit niet, dan kan ik je misschien nog enigsinds verder helpen ik draaien al jaren naar tevredenheid een plex server achter ziggo modems en routers.

het is soms een kriem om werkend te krijgen, maar is wel te doen.


uPnP is stap 1

daarna gaan we in de plex server settings kijken hoe en wat.
en in de ip setup van de server zelf
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
acoster wrote:
Oh ja.. kijk ff op uPnP aan staat en zet deze eventueel uit.


acoster deze stond in eerste instantie uit maar heb ik zojuist aan getest na het advies van sojab0on ook heb ik geprobeerd om het via poort 80 te laten gaan, ook dit werkte niet. Ik krijg kort de melding dat het volledig beschikbaar is na enkele seconden springt hij weer over op niet beschikbaar buiten uw netwerk.
sojab0on wat zouden de volgende stappen kunnen zijn?
sojab0on

Level 9
  • 291Posts
  • 9Oplossingen
  • 63Likes
herstart plex media server, check in de advanced windows firewall de poortjes
en geef plex even wat tijd voor dat hij de upnp regels in de xl of connectbox gooid.

zodra dat is gedaan zie he vanzelf welke poorten hij gebruikt.

Blijf zowiezo bij poorten als 80 uit de buurt.
JoostNL
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
sojab0on
ik heb dit zojuist gedaan en in de firewall settings staan de poorten van plex zowel voor de lan als buiten af op all.
zoals op deze screenshot;
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
JoostNL

Zit die mediabox XL nog in je netwerk ? met een utp kabel en of viwifi ?

Zo ja haal hem er tussenuit de xl opgenomen in een home netwerk kan wel eens problemen veroorzaken.

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-...

Uitgelicht topic