Vraag

Playstation IP blokkade

  • 7 december 2019
  • 35 Reacties
  • 1099x Bekeken

Hoi.
4 weken geleden kon ik op een dag niet meer inloggen op Playstation Network (PSN). Na een paar dagen bellen en online onderzoek kwam ik er achter dat het IP blokkade moet zijn. Ik kan namelijk ook niet via mijn laptop of via mijn smartphone inloggen op de website van Playstation. Wat wel werkt is verbinding maken via een 4G hotspot. Uiteindelijk heeft de klantenservice van Playstation bevestigd dat het IP adres geblokkeerd is. Ze kunnen mij echter geen rede geven voor de blokade en ze kunnen me verder niet helpen.

(Wat trouwens echt belachelijk is aangezien zij verantwoordelijk zijn. Het lijkt me voor playstation zelf ook best handig om te weten waardoor een blokkade optreed lijkt me. Maar dat terzijde.).

Inmiddels heb ik in de afgelopen weken veel contact gehad met de klantenservice van Ziggo met variërende adviezen, wegwuivingen en beschuldigingen. Inmiddels heb ook meerdere malen contact gehad met Playstation en heb meerdere e-mails naar ze verzonden, maar bij playstation wil al helemaal niemand mij helpen om oorzaken uit te sluiten. Ook heb ik mijn apparaten, iMac, Macbook, iPhone en Playstation gescand op virussen en mallware, daarna heb ik ze zelfs gewist en opnieuw geïnstalleerd om maar uit te sluiten dat het probleem bij mij ligt.

Maar nog steeds heb ik dus een blokkade. Op verschillende fora lees ik dat mijn IP adres waarschijnlijk op een blacklist staat en PSN het daarom blokkeert. Ik heb opgezocht om welke blacklist het gaat maar ook hier is geen contact mee op te nemen.

Een simpele oplossing zou zijn om een nieuw IP adres te krijgen zou je denken. Een paar medewerkers van de klantenservice van Ziggo raadde mij aan om de modem 24 uur uit te zetten en maar te hopen. Met tegenzin heb ik dit nu 3 keer geprobeerd, maar helaas. Ook las ik op een forum dat ik kon vragen wanneer mijn IP lease zou verlopen en om dan de modem uit te zetten. Ook geprobeerd. Weer helaas.

Gisteren sprak ik iemand via de chat van Ziggo die mij geholpen heeft door mijn IP adres om te zetten van IPv4 naar IPv6 en weer terug naar IPv4. Dit werkte! Ik kreeg een nieuw IP adres en was ontzettend opgelucht! Maar helaas, mijn modem besloot vanmiddag ineens terug terug te gaan naar mijn oude IPv4 adres met dus de blokkade.

Ik ben nu 4 weken bezig met dit probleem en ik ben ten einde raad. HELP!? :(

 


35 Reacties

@dboeke Ik weet niet of het opgelost is maar ik ben nu wel een nieuw record aan het zetten. Sinds 23 januari heb ik geen probleem meer met blokkades.

Er zijn 2 dingen gebeurd waarvan ik weet.
1. Ik heb dit keer een belachelijk moeilijk en lang wachtwoord ingesteld met speciale tekens voor mijn modem en wifi.
2. Mijn 10 jaar oude iMac is een maand geleden overleden. Kapot moederbord. Gelukkig stond er niets op omdat ik deze dus had geherinstalleerd.

 

Hallo @Riiicck, heb je heel toevallig al een oplossing gevonden? Ik loop hier nu ook tegen aan.

Update:

Playstation blokkeert nog steeds mijn IP adressen…

Ik heb nu 2 modems waar ik telkens tussen switch met een nieuw IP adres. Daarna lijkt het telkens zo’n 10 dagen goed te gaan, en dan ineens weer een blokkade. Dit is nu vaak genoeg gebeurd dat ik heb kunnen uitsluiten dat het aan mijn apparaten ligt. Ik heb namelijk bij elke periode een apparaat helemaal niet verbonden met het internet.

Dagen dat de blokkade optrad: 7 DEC, 12 DEC, 21 DEC, 13 JAN, 23 JAN.

HOE!?

@Gusto Er is helaas geen email vanuit Playstation. Dit geld denk ik alleen voor account blokkades wanneer je account iets verdachts doet. Om onbekende rede blokkeert Playstation automatisch mijn IP adres, dit staat los van het account.

Hoe kom ik erachter wat de reden is voor een blokkering?

Controleer de e-mail die we hebben gestuurd naar het e-mailadres van je aanmeldings-ID. De klantenservice kan je, zoals vermeld staat in de e-mail die we je hebben gestuurd, de algemene reden voor de blokkering of schorsing geven, maar kan hier verder geen uitspraken over doen.

Helaas weet ik verder te weinig van een PS in combinatie met DNS om daar iets zinnigs over te zeggen.

DNS wijst mijns inziens alleen maar de weg over het internet.

Hopelijk komt er iemand langs die hier meer van weet.

Kan het aan DNS liggen?

@Be rt Ik weet het, ik denk dat ik vrij voorzichtig ben in het downloaden. Maar mijn malware scan software zou dit op moeten pikken als er een troep tussen zit. En wanneer ik mijn hele computer wis en opnieuw installeer dan zou het ook weg moeten zijn. Dat heb ik ook geprobeerd.

Mijn playstation staat niet in verbinding met mijn computer. En het IP adres is ook niet op een blacklist verschenen… Ik zou graag willen dat dit wel zo was, dan wist ik dat het hier aan lag.

 

Andere vraag, bestaan er mensen of diensten die ik in kan huren om dit op te lossen?

192.168.178.1 is een intern IP adres en dat wordt vanaf buiten niet gezien, een intern IP adres op een blacklist heeft geen effect.

“Niet doorvertellen maar ik download af en toe wel eens een tv series via torrent.”

En wat komt er nog meer via die torrent naar binnen wat weer van alles naar buiten doet?

Enkele voorbeelden hiervan:

https://www.pcrisk.nl/verwijderingsrichtlijnen/9121-torrent-movies-virus

https://www.computeridee.nl/workshop/hoe-blijf-je-veilig-tijdens-het-downloaden-van-torrents/

https://www.2-spyware.com/remove-torrent-virus.html

@caesar Deze keer staat het IP adres niet op een blacklist. Ik dacht dat dit de rede was van de blokkade op mijn vorige IP adres…

Ik heb nu 2 vervangende modems/IP gehad van Ziggo, dus 3 IP blokkades.

IP#1 verbond op een dag niet meer met PSN door IP blokkade. Deze bleek op een blacklist te staan.
IP#2 heeft 5 dagen probleemloos verbinding kunnen maken voordat deze geblokkeerd werd. Deze bleek ook op een blacklist te staan. Dus dacht dat dit de rede was.
IP#3 heeft nu 7 dagen probleemloos verbinding kunnen maken voordat deze geblokkeerd werd. Deze lijkt niet op een blacklist te staan. Ik dacht bij de eerste 2 keer dat het nog ontzettende pech zou kunnen zijn. Maar er is blijkbaar iets heel raars aan de hand?

192.168.178.1, het standaard inlog IP adres van alle Ziggo modems staat trouwens ook op 2 blacklists… Maar als het daar aan lag zou iedereen bij Ziggo dit probleem moeten hebben toch?

Heeft iemand van jullie suggesties waar het aan kan liggen aan mijn kant? Ik heb een macbook, een imac, een iphone en een playstation die verbonden zijn met het internet. De macbook en Imac heb ik meerdere malen gescand met ClamXAV, en het OS opnieuw geinstalleerd. De Playstation heb ik ook opnieuw geïnstalleerd. Alle software is up to date.

Niet doorvertellen maar ik download af en toe wel eens een tv series via torrent. Maar niet dat ik hier recent mee ben begonnen… En als dit het probleem zou zijn dan zou het ook een veel voorkomend en recent probleem zijn toch? Lijkt me ook raar als dit iets met playstation te maken heeft. Verder gebruik ik vrijwel alleen mijn firefox browser, vlc, en de standaard mac software.

 

@efokAls je DS-Lite hebt, dan zou een Playstation in het geheel niet werken omdat je port forwarding nodig hebt en dat gaat niet met DS-Lite of mis ik iets?


Geen idee, ik heb geen playstation.

@efok Als je DS-Lite hebt, dan zou een Playstation in het geheel niet werken omdat je port forwarding nodig hebt en dat gaat niet met DS-Lite of mis ik iets?

Update… Het probleem is terug…

Ik snap er helemaal niets van! Ik heb nu weer een week lang probleemloos gebruik kunnen maken van PSN. En vandaag uit het niets weer hetzelfde probleem. :(

Ik heb wederom niets raars gedaan en zelfs niets gedowload de afgelopen dagen…
Sinds een paar weken heb ik ook ‘Little Snitch’, een programma die bij elke verbinding vraag om toestemming. Daar is ook niets raars te zien.

Weet iemand van jullie of Ziggo’s ‘wifispots’ het probleem kan zijn? Als een van mijn buren inlogt op de wifispot die mijn modem uitgeeft, gaat dit dan via mijn IP adres? Misschien heeft die persoon een virus of mallware?
En als ik wifispots op Mijn Ziggo uitzet, betekend het dat mijn modem dan geen wifispot meer is?

Ik kan verder echt niets anders meer bedenken.
Of Mr Robot is mijn buurman ofzo…

%$(*)@#&

 

Wifispots lopen niet over jouw ip, juist om dit soort zaken te voorkomen. Zolang sony geen openheid van zaken geeft, zul je er nooit achter komen. Wat nog een rol kan spelen is dat je voor IPv4 achter een CGNAT van Ziggo zit. Dan ben jij ook het haasje als iemand anders de schuldige is, omdat je een IPv4 adres deelt. Dit speelt alleen als je DS-Lite op je modem hebt, en je het PSN over IPv4 benadert. (Ik weet zelf niet of PSN aan IPv6 doet)

Wat  je dus nog kan doen, uitvogelen of je op DS-lite zit, en vragen of je naar Full DS kan, of naar IPv4 only. Je kunt ook je modem in bridge plaatsen met een eigen router erachter. Die krijgt dan een ander IPv4 (only) adres. Ben jij echter zelf de veroorzaker, dan biedt dit slechts tijdelijk soelaas.

Reputatie 6
Badge +7

Kijk hier eens:

https://whatismyipaddress.com/blacklist-check

 

Update… Het probleem is terug…

Ik snap er helemaal niets van! Ik heb nu weer een week lang probleemloos gebruik kunnen maken van PSN. En vandaag uit het niets weer hetzelfde probleem. :(

Ik heb wederom niets raars gedaan en zelfs niets gedowload de afgelopen dagen…
Sinds een paar weken heb ik ook ‘Little Snitch’, een programma die bij elke verbinding vraag om toestemming. Daar is ook niets raars te zien.

Weet iemand van jullie of Ziggo’s ‘wifispots’ het probleem kan zijn? Als een van mijn buren inlogt op de wifispot die mijn modem uitgeeft, gaat dit dan via mijn IP adres? Misschien heeft die persoon een virus of mallware?
En als ik wifispots op Mijn Ziggo uitzet, betekend het dat mijn modem dan geen wifispot meer is?

Ik kan verder echt niets anders meer bedenken.
Of Mr Robot is mijn buurman ofzo…

%$(*)@#&

 

Reputatie 7

Ik kan me voorstellen dat Ziggo het als service aan kan bieden om IP adressen van blacklists te verwijderen door iemand die daar verstand van heeft. Vandaar dat ik het wel bij Ziggo heb gemeld.

Dat kunnen wij niet, we kunnen andere partijen alleen maar het advies geven om dynamische ip ranges (zoals de onze) niet permanent op een blacklist te zetten. Wat die andere partijen vervolgens met ons advies doen is een tweede.

Een whitelisting verzoek zul je altijd zelf in moeten dienen, dat is iets tussen jou en de partij die jou op de blacklist heeft staan.

Blokkade IP adres op Playstation netwerk betekend over het algemeen dat er misbruik heeft plaatsgevonden vanaf dat IP adres.

 

Zou zo maar kunnen dat een andere klant het oude ip adres krijgt en ook een playstation heeft………. snap je ? 

Ik wijs niet , maar wilde dit wel ff kwijt :-) 

@Ronihd Ja klopt. Ik heb ook nog geprobeerd contact op te nemen met de blacklist waar het IP adres op stond, maar ze hadden geen website of niets. Dat is wel iets wat je eventueel kan proberen als je dit probleem hebt denk ik.

Aan de andere kant, ik ben maar een onwetende internet gebruiker, ik had hier 0 verstand van en heb nu 4 weken lang een soort van onaangename studie gedaan. Ik kan me voorstellen dat Ziggo het als service aan kan bieden om IP adressen van blacklists te verwijderen door iemand die daar verstand van heeft. Vandaar dat ik het wel bij Ziggo heb gemeld.

Reputatie 7
Badge +14

@Ronihd 
TS heeft blokkade van z’n eerdere IP bij Ziggo gemeld. Wat kan ie meer doen?
Sony heeft geen reden gegeven waarom er een blokkade was. Wat dan?
De oorzaak van blokkades is vaak vaag en zeker niet altijd te wijten aan abuse tgv malware. Met bv drie (of wat meer) keer kort achter elkaar inloggen met een verkeerd password, kun je ook zoiets ook aan je broek krijgen.

 

Sorry Han H , Sony blokkeert niet zo maar er moet iets gebeurd zijn.

Verkeerd inloggen en paswoord vergeten heb ik ook een X gehad , via een beste wel strenge manier van laten zien dat jij het echt bent krijg je weer toegang ( zo ging het bij mij ook ) mijn ip adres was toen niet geblokkeerd .

Ziggo staat hier verder los van , is ding tussen TS en Sony , dat Sony niet wil en of kan zeggen waarom is uiteraard ook een slechte zaak

 

Heeft ie gedaan. Geen geluk.

@hanh ,

de t.s. moet klagen bij Sony. :wink:

@Ronihd 
TS heeft blokkade van z’n eerdere IP bij Ziggo gemeld. Wat kan ie meer doen?
Sony heeft geen reden gegeven waarom er een blokkade was. Wat dan?
De oorzaak van blokkades is vaak vaag en zeker niet altijd te wijten aan abuse tgv malware. Met bv drie (of wat meer) keer kort achter elkaar inloggen met een verkeerd password, kun je ook zoiets ook aan je broek krijgen.

Reputatie 7
Badge +14

Blokkade IP adres op Playstation netwerk betekend over het algemeen dat er misbruik heeft plaatsgevonden vanaf dat IP adres.

 

Zou zo maar kunnen dat een andere klant het oude ip adres krijgt en ook een playstation heeft………. snap je ? 

Ik wijs niet , maar wilde dit wel ff kwijt :-) 

En niet luisteren naar tips over VPN’s

@Riiicck

Ik heb even gereageerd op eerdere opmerkingen over VPN.

De PS over een VPN verbinding gebruiken is dus een workaround voor het blokkadeprobleem.

Dat is een TIp voor een tijdelijke workaround. Geen Tip voor een oplossing.
Het moet natuurlijk gewoon werken onder normale omstandigheden.
VPN wordt wel gebruikt om bij spellen te kunnen komen, die je hier niet kunt spelen.
Dat is een geheel andere doelstelling, als je dat wilt. Ga gerust je gang, als het tenminste lukt. Vaak worden VPN Connecties botweg geblokkeerd door dienstverleners. Ziggo Go! Of Sony dat doet, weet ik niet.

Don’t get me wrong &
mooi dat het nu voor je is opgelost. Wel een hoop gedoe. Pfff.
Prima dat je nog de moeite nam e.e.a goed onder de aandacht te brengen bij Ziggo en Sony. Wie weet, helpt het anderen.

Ow. En niet luisteren naar tips over VPN’s of extra modems of poorten die je moet open zetten oid. Dit is allemaal onzin en lost het probleem niet op. Het moet gewoon werken met een standaard verbinding.

Update... Het is inmiddels opgelost. Ik heb een nieuwe modem ontvangen van Ziggo en dus een nieuw IP adres die niet op een blacklist staat. Dit is helaas het enige wat je kunt doen mocht je dit probleem hebben.

Daarnaast dien ik een klacht in bij Playstation en laat ik Ziggo weten dat het vorige IP adres op een blacklist staat. Misschien dat ze er ooit iets aan gaan doen als ze vaker dit soort meldingen krijgen.

(En nog een tip… mocht je geen modem krijgen van de Ziggo klantenservice omdat ze dat niet mogen geven, opnieuw contact opnemen tot je iemand vindt die jou wel wil helpen).

Reageer