Beantwoord

Playstation IP blokkade

  • 7 december 2019
  • 47 reacties
  • 2817 keer bekeken

Hoi.
4 weken geleden kon ik op een dag niet meer inloggen op Playstation Network (PSN). Na een paar dagen bellen en online onderzoek kwam ik er achter dat het IP blokkade moet zijn. Ik kan namelijk ook niet via mijn laptop of via mijn smartphone inloggen op de website van Playstation. Wat wel werkt is verbinding maken via een 4G hotspot. Uiteindelijk heeft de klantenservice van Playstation bevestigd dat het IP adres geblokkeerd is. Ze kunnen mij echter geen rede geven voor de blokade en ze kunnen me verder niet helpen.

(Wat trouwens echt belachelijk is aangezien zij verantwoordelijk zijn. Het lijkt me voor playstation zelf ook best handig om te weten waardoor een blokkade optreed lijkt me. Maar dat terzijde.).

Inmiddels heb ik in de afgelopen weken veel contact gehad met de klantenservice van Ziggo met variërende adviezen, wegwuivingen en beschuldigingen. Inmiddels heb ook meerdere malen contact gehad met Playstation en heb meerdere e-mails naar ze verzonden, maar bij playstation wil al helemaal niemand mij helpen om oorzaken uit te sluiten. Ook heb ik mijn apparaten, iMac, Macbook, iPhone en Playstation gescand op virussen en mallware, daarna heb ik ze zelfs gewist en opnieuw geïnstalleerd om maar uit te sluiten dat het probleem bij mij ligt.

Maar nog steeds heb ik dus een blokkade. Op verschillende fora lees ik dat mijn IP adres waarschijnlijk op een blacklist staat en PSN het daarom blokkeert. Ik heb opgezocht om welke blacklist het gaat maar ook hier is geen contact mee op te nemen.

Een simpele oplossing zou zijn om een nieuw IP adres te krijgen zou je denken. Een paar medewerkers van de klantenservice van Ziggo raadde mij aan om de modem 24 uur uit te zetten en maar te hopen. Met tegenzin heb ik dit nu 3 keer geprobeerd, maar helaas. Ook las ik op een forum dat ik kon vragen wanneer mijn IP lease zou verlopen en om dan de modem uit te zetten. Ook geprobeerd. Weer helaas.

Gisteren sprak ik iemand via de chat van Ziggo die mij geholpen heeft door mijn IP adres om te zetten van IPv4 naar IPv6 en weer terug naar IPv4. Dit werkte! Ik kreeg een nieuw IP adres en was ontzettend opgelucht! Maar helaas, mijn modem besloot vanmiddag ineens terug terug te gaan naar mijn oude IPv4 adres met dus de blokkade.

Ik ben nu 4 weken bezig met dit probleem en ik ben ten einde raad. HELP!? :(

 

icon

Best beantwoord door efok 20 december 2019, 23:07

Update… Het probleem is terug…

Ik snap er helemaal niets van! Ik heb nu weer een week lang probleemloos gebruik kunnen maken van PSN. En vandaag uit het niets weer hetzelfde probleem. :(

Ik heb wederom niets raars gedaan en zelfs niets gedowload de afgelopen dagen…
Sinds een paar weken heb ik ook ‘Little Snitch’, een programma die bij elke verbinding vraag om toestemming. Daar is ook niets raars te zien.

Weet iemand van jullie of Ziggo’s ‘wifispots’ het probleem kan zijn? Als een van mijn buren inlogt op de wifispot die mijn modem uitgeeft, gaat dit dan via mijn IP adres? Misschien heeft die persoon een virus of mallware?
En als ik wifispots op Mijn Ziggo uitzet, betekend het dat mijn modem dan geen wifispot meer is?

Ik kan verder echt niets anders meer bedenken.
Of Mr Robot is mijn buurman ofzo…

%$(*)@#&

 

Wifispots lopen niet over jouw ip, juist om dit soort zaken te voorkomen. Zolang sony geen openheid van zaken geeft, zul je er nooit achter komen. Wat nog een rol kan spelen is dat je voor IPv4 achter een CGNAT van Ziggo zit. Dan ben jij ook het haasje als iemand anders de schuldige is, omdat je een IPv4 adres deelt. Dit speelt alleen als je DS-Lite op je modem hebt, en je het PSN over IPv4 benadert. (Ik weet zelf niet of PSN aan IPv6 doet)

Wat  je dus nog kan doen, uitvogelen of je op DS-lite zit, en vragen of je naar Full DS kan, of naar IPv4 only. Je kunt ook je modem in bridge plaatsen met een eigen router erachter. Die krijgt dan een ander IPv4 (only) adres. Ben jij echter zelf de veroorzaker, dan biedt dit slechts tijdelijk soelaas.

Bekijk origineel

47 Reacties

@caesar Deze keer staat het IP adres niet op een blacklist. Ik dacht dat dit de rede was van de blokkade op mijn vorige IP adres…

Ik heb nu 2 vervangende modems/IP gehad van Ziggo, dus 3 IP blokkades.

IP#1 verbond op een dag niet meer met PSN door IP blokkade. Deze bleek op een blacklist te staan.
IP#2 heeft 5 dagen probleemloos verbinding kunnen maken voordat deze geblokkeerd werd. Deze bleek ook op een blacklist te staan. Dus dacht dat dit de rede was.
IP#3 heeft nu 7 dagen probleemloos verbinding kunnen maken voordat deze geblokkeerd werd. Deze lijkt niet op een blacklist te staan. Ik dacht bij de eerste 2 keer dat het nog ontzettende pech zou kunnen zijn. Maar er is blijkbaar iets heel raars aan de hand?

192.168.178.1, het standaard inlog IP adres van alle Ziggo modems staat trouwens ook op 2 blacklists… Maar als het daar aan lag zou iedereen bij Ziggo dit probleem moeten hebben toch?

Heeft iemand van jullie suggesties waar het aan kan liggen aan mijn kant? Ik heb een macbook, een imac, een iphone en een playstation die verbonden zijn met het internet. De macbook en Imac heb ik meerdere malen gescand met ClamXAV, en het OS opnieuw geinstalleerd. De Playstation heb ik ook opnieuw geïnstalleerd. Alle software is up to date.

Niet doorvertellen maar ik download af en toe wel eens een tv series via torrent. Maar niet dat ik hier recent mee ben begonnen… En als dit het probleem zou zijn dan zou het ook een veel voorkomend en recent probleem zijn toch? Lijkt me ook raar als dit iets met playstation te maken heeft. Verder gebruik ik vrijwel alleen mijn firefox browser, vlc, en de standaard mac software.

 

192.168.178.1 is een intern IP adres en dat wordt vanaf buiten niet gezien, een intern IP adres op een blacklist heeft geen effect.

“Niet doorvertellen maar ik download af en toe wel eens een tv series via torrent.”

En wat komt er nog meer via die torrent naar binnen wat weer van alles naar buiten doet?

Enkele voorbeelden hiervan:

https://www.pcrisk.nl/verwijderingsrichtlijnen/9121-torrent-movies-virus

https://www.computeridee.nl/workshop/hoe-blijf-je-veilig-tijdens-het-downloaden-van-torrents/

https://www.2-spyware.com/remove-torrent-virus.html

@Be rt Ik weet het, ik denk dat ik vrij voorzichtig ben in het downloaden. Maar mijn malware scan software zou dit op moeten pikken als er een troep tussen zit. En wanneer ik mijn hele computer wis en opnieuw installeer dan zou het ook weg moeten zijn. Dat heb ik ook geprobeerd.

Mijn playstation staat niet in verbinding met mijn computer. En het IP adres is ook niet op een blacklist verschenen… Ik zou graag willen dat dit wel zo was, dan wist ik dat het hier aan lag.

 

Andere vraag, bestaan er mensen of diensten die ik in kan huren om dit op te lossen?

Kan het aan DNS liggen?

Helaas weet ik verder te weinig van een PS in combinatie met DNS om daar iets zinnigs over te zeggen.

DNS wijst mijns inziens alleen maar de weg over het internet.

Hopelijk komt er iemand langs die hier meer van weet.

Hoe kom ik erachter wat de reden is voor een blokkering?

Controleer de e-mail die we hebben gestuurd naar het e-mailadres van je aanmeldings-ID. De klantenservice kan je, zoals vermeld staat in de e-mail die we je hebben gestuurd, de algemene reden voor de blokkering of schorsing geven, maar kan hier verder geen uitspraken over doen.

@Gusto Er is helaas geen email vanuit Playstation. Dit geld denk ik alleen voor account blokkades wanneer je account iets verdachts doet. Om onbekende rede blokkeert Playstation automatisch mijn IP adres, dit staat los van het account.

Update:

Playstation blokkeert nog steeds mijn IP adressen…

Ik heb nu 2 modems waar ik telkens tussen switch met een nieuw IP adres. Daarna lijkt het telkens zo’n 10 dagen goed te gaan, en dan ineens weer een blokkade. Dit is nu vaak genoeg gebeurd dat ik heb kunnen uitsluiten dat het aan mijn apparaten ligt. Ik heb namelijk bij elke periode een apparaat helemaal niet verbonden met het internet.

Dagen dat de blokkade optrad: 7 DEC, 12 DEC, 21 DEC, 13 JAN, 23 JAN.

HOE!?

Hallo @Riiicck, heb je heel toevallig al een oplossing gevonden? Ik loop hier nu ook tegen aan.

@dboeke Ik weet niet of het opgelost is maar ik ben nu wel een nieuw record aan het zetten. Sinds 23 januari heb ik geen probleem meer met blokkades.

Er zijn 2 dingen gebeurd waarvan ik weet.
1. Ik heb dit keer een belachelijk moeilijk en lang wachtwoord ingesteld met speciale tekens voor mijn modem en wifi.
2. Mijn 10 jaar oude iMac is een maand geleden overleden. Kapot moederbord. Gelukkig stond er niets op omdat ik deze dus had geherinstalleerd.

 

Goedeavond we hebben helaas sinds het weekend hetzelfde probleem. 2 PS4 die niet meer kunnen inloggen op PSN. Wel via mijn hotspot/4g maar niet via onze eigen Wi-Fi of internetkabel. Modem 24 uitgezet, helaas geen resultaat. Oplossing lijkt dus een nieuwe modem...maar nu lees ik dat er dan opnieuw een blokkade opgelegd kan worden. Ik lees hierboven dat er tussen 2 modems gewisseld kan worden maar hoe krijg je dan elke keer een nieuw IP-adres? Doordat 1 van de modems een lange tijd uitstaat? Ik word er inmiddels vrij hopeloos van....

 

Goedmiddag, mijn zoon heeft sinds vorig week hetzelfde problemen. Mislukt bij PSN code. Support Sony gebeld. volgens Sony ligt bij de provider. Ziggo gebeld -->ligt bij sony Van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand weten hoe ik de nieuwe IP adres krijg. Vervolgens heeft mijn zoon hoge telefoonrekening gekregen omdat naar de support gebeld heeft. 

Ik heb er geen idee wat moet ik het doen. Router en wifi werken Prima. Niks aan de hand, maar zowel ziggo en sony (PS) niemand kunnen ons ondersteunen/helpen totdat dit weer werken.

Is er iemand misschien mijn zoon kan helpen?

Reputatie 7

Niemand weten hoe ik de nieuwe IP adres krijg. 

Dat is ook niet de juiste vraag. De vraag is, waarom is het huidige ip-adres geblokkeerd en hoe zorgen we ervoor dat de blokkade opgeheven wordt. Dat is iets tussen jou en Sony (PSN).

Als brieven van jou aan bedrijf X niet meer aankomen omdat ze post van jouw adres weigeren, dan ga je toch de gemeente niet vragen om jouw postcode en huisnummer te veranderen? Ja, het zou de problemen (tijdelijk) oplossen, maar gaat volledig langs de kern van het probleem heen.

Er was geen blokkade bij PSN volgens Sony. Alleen moet ik een IP adres bij mijn de provider aanpassen zei hij. Je weet ook wel dat ik hier helemaal er geen verstand van hierover. 
Ik vraag alleen maar hulp totdat dit opgelost kan worden. 
Als ik ze lees, ben ik toch niet de enige die problemen heb?

Er was geen blokkade bij PSN volgens Sony. Alleen moet ik een IP adres bij mijn de provider aanpassen zei hij. 

Dat lijkt me een tegenspraak.

Welke foutmelding komt er van PSN? 

Reputatie 7

Er was geen blokkade bij PSN volgens Sony. Alleen moet ik een IP adres bij mijn de provider aanpassen zei hij.

 

Dat is een kluitje, welkom in het riet… Zo jammer, maar daar kun jij natuurlijk ook niets aan doen.
Even los van het feit of het kan of niet. Als er geen blokkade is, waarom zou je dan je ip-adres aan moeten laten passen?

 

Wat ik nu voor je kan doen, is je modemprofiel omzetten van IPv6 (DS-lite) naar IPv4. Daarmee zul je een ander IPv4 adres krijgen en hoop ik dat het is opgelost, maar bij herhaling van deze problemen heb ik vervolgens geen opties meer. Er moet dan iets bij jullie thuis aan de hand zijn waardoor Sony/PSN een blokkade instelt op jullie ip-adres en daar kan ik niets aan veranderen, dat is echt alleen tussen jou en Sony/PSN.

Je modem zal in de loop van vandaag resetten en heeft dan een IPv4 only profiel. Ik hoop van harte dat het probleem daarmee structureel verholpen is.

Beste Mark,

Ik heb de modem niets eens geresset, maar nu hij doet het weer. 
Mijn zoon die autist is, staat te springen van blijdschap en moeder heeft nu ook rust. 
 

Mijn dank is heel groot. 

 

Update:

Op 4 april was de laatste keer dat mijn IP geblokkeerd werd.
Ik heb nog steeds geen idee hoe of waarom. Maar hopelijk komt het probleem niet meer terug.

De enige tips die ik kan geven zijn: vraag een nieuwe modem aan bij Ziggo zodat je een nieuw IP adres krijgt. Wacht dan even met het terug sturen van je oude modem. Het oude modem kun je laten heractiveren mocht het probleem toch weer terug komen. Zo krijg je opnieuw een ander IP adres.

Wannneer een medewerker van Ziggo geen modem op wil sturen, probeer het bij een andere medewerker. Er zit veel verschil in de behulpzaamheid van medewerkers. Doe dit via de chat optie op de Ziggo website zodat het je geen bakken met geld gaat kosten.

En dien een klacht in bij Playstation. Over het probleem zelf en over hun waardeloze service.
Hier gebeurd waarschijnlijk niets mee, maar toch.

Als je hetzelfde probleem hebt, succes en sterkte.

 

*Bericht aangepast door moderator. Het moge duidelijk zijn dat dit niet een juiste workaround is voor dit probleem. Naast het feit dat het de klant veel werk kost, is het een onnodige kostenpost voor Ziggo. Dit heeft niets met behulpzaamheid te maken :-) - Lycke Ziggo*

Ik heb sinds kort exact hetzelfde probleem. Al contact gehad met Sony en zij geven aan dat er waarschijnlijk een of andere virus is ontdekt op mijn netwerk waardoor zij uit voorzorg mijn IP adres kunnen blokkeren.

Ik heb van alles geprobeerd, modem gereset, DNS geflushed (op aanraden van iemand anders), modem opnieuw opgestart etc..

Via de chat konden zij mij helaas niet verder helpen, zij verwezen mij naar het forum.

Ik heb er voor de zelf totaal geen verstand van, vandaar dat ik hier hier probeer.

 

Kan iemand mij hierbij helpen?

 

Reputatie 7

Al contact gehad met Sony en zij geven aan dat er waarschijnlijk een of andere virus is ontdekt op mijn netwerk waardoor zij uit voorzorg mijn IP adres kunnen blokkeren.

...

Kan iemand mij hierbij helpen?

Sony heeft je IP-adres geblokkeerd, alleen zij kunnen deze blokkade opheffen (maar ervaring leert dat ze dat niet op verzoek doen).
Wij hebben geen tools om puur en alleen je ip-adres te veranderen, die blijft in principe hetzelfde.

We kunnen wel je modem in bridge kunnen zetten, maar ik weet niet zeker of dat helpt en daarbij zul je een eigen router nodig hebben. Als je geen eigen router hebt of liever de router in de Connectbox wilt blijven gebruiken kan ik het modem ook weer terugzetten in router mode, maar ook daarbij weet ik niet zeker of hij een nieuw ip-adres zal krijgen.

IP-adressen worden door onze centrale's automatisch uitgedeeld. Ook als je je modem uitschakelt en opnieuw opstart krijgt hij vaak hetzelfde ip-adres omdat de centrale onthoudt welke apparaten verbonden zijn (geweest) en welk ip-adres zij hadden. Alleen als dat ip-adres toevallig vergeven is aan een ander (nieuw) apparaat krijg je een andere.

Sony heeft je IP-adres geblokkeerd, alleen zij kunnen deze blokkade opheffen (maar ervaring leert dat ze dat niet op verzoek doen).
Wij hebben geen tools om puur en alleen je ip-adres te veranderen, die blijft in principe hetzelfde.

We kunnen wel je modem in bridge kunnen zetten, maar ik weet niet zeker of dat helpt en daarbij zul je een eigen router nodig hebben. Als je geen eigen router hebt of liever de router in de Connectbox wilt blijven gebruiken kan ik het modem ook weer terugzetten in router mode, maar ook daarbij weet ik niet zeker of hij een nieuw ip-adres zal krijgen.

IP-adressen worden door onze centrale's automatisch uitgedeeld. Ook als je je modem uitschakelt en opnieuw opstart krijgt hij vaak hetzelfde ip-adres omdat de centrale onthoudt welke apparaten verbonden zijn (geweest) en welk ip-adres zij hadden. Alleen als dat ip-adres toevallig vergeven is aan een ander (nieuw) apparaat krijg je een andere.

Dat idee had ik ook al. Alleen toen ik de website van ABN Amro wilde bezoeken, lukte dat ook niet op wifi maar wel op 4G. Ik merkte dit bij verschillende websites, vandaar dat ik nu ook verward ben wat er precies aan de hand is.

 

Wij hebben een eigen router en nog de connectbox thuis. Wat raad je aan wat het verstandigste is om te doen?

Reputatie 7

@MDEB - Ah, deze blokkade gaat verder dan alleen het Playstation Network. Dan is je ip-adres vermoedelijk op een blacklist gezet van een grotere organisatie en dat heeft invloed op alle websites die daar gebruik van maken. Volgens mij heb je deze link ook al via de Klantenservice gekregen: https://community.akamai.com/customers/s/article/Why-is-Akamai-blocking-me?language=en_US

Op die pagina staat ook een linkje naar de “Client Reputation lookup application” waarmee je de reputatie van jouw ip-adres bij Akamai kunt checken en op basis daarvan verdere stappen ondernemen. Helaas kan ik daar weinig in betekenen.

Reageer