1
Vraag
2
Reacties
Riiicck

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Playstation IP blokkade

Hoi.
4 weken geleden kon ik op een dag niet meer inloggen op Playstation Network (PSN). Na een paar dagen bellen en online onderzoek kwam ik er achter dat het IP blokkade moet zijn. Ik kan namelijk ook niet via mijn laptop of via mijn smartphone inloggen op de website van Playstation. Wat wel werkt is verbinding maken via een 4G hotspot. Uiteindelijk heeft de klantenservice van Playstation bevestigd dat het IP adres geblokkeerd is. Ze kunnen mij echter geen rede geven voor de blokade en ze kunnen me verder niet helpen.

(Wat trouwens echt belachelijk is aangezien zij verantwoordelijk zijn. Het lijkt me voor playstation zelf ook best handig om te weten waardoor een blokkade optreed lijkt me. Maar dat terzijde.).

Inmiddels heb ik in de afgelopen weken veel contact gehad met de klantenservice van Ziggo met variërende adviezen, wegwuivingen en beschuldigingen. Inmiddels heb ook meerdere malen contact gehad met Playstation en heb meerdere e-mails naar ze verzonden, maar bij playstation wil al helemaal niemand mij helpen om oorzaken uit te sluiten. Ook heb ik mijn apparaten, iMac, Macbook, iPhone en Playstation gescand op virussen en mallware, daarna heb ik ze zelfs gewist en opnieuw geïnstalleerd om maar uit te sluiten dat het probleem bij mij ligt.

Maar nog steeds heb ik dus een blokkade. Op verschillende fora lees ik dat mijn IP adres waarschijnlijk op een blacklist staat en PSN het daarom blokkeert. Ik heb opgezocht om welke blacklist het gaat maar ook hier is geen contact mee op te nemen.

Een simpele oplossing zou zijn om een nieuw IP adres te krijgen zou je denken. Een paar medewerkers van de klantenservice van Ziggo raadde mij aan om de modem 24 uur uit te zetten en maar te hopen. Met tegenzin heb ik dit nu 3 keer geprobeerd, maar helaas. Ook las ik op een forum dat ik kon vragen wanneer mijn IP lease zou verlopen en om dan de modem uit te zetten. Ook geprobeerd. Weer helaas.

Gisteren sprak ik iemand via de chat van Ziggo die mij geholpen heeft door mijn IP adres om te zetten van IPv4 naar IPv6 en weer terug naar IPv4. Dit werkte! Ik kreeg een nieuw IP adres en was ontzettend opgelucht! Maar helaas, mijn modem besloot vanmiddag ineens terug terug te gaan naar mijn oude IPv4 adres met dus de blokkade.

Ik ben nu 4 weken bezig met dit probleem en ik ben ten einde raad. HELP!? 😞

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4013Posts
  • 219Oplossingen
  • 1590Likes
Riiicck wrote:

Update… Het probleem is terug…

Ik snap er helemaal niets van! Ik heb nu weer een week lang probleemloos gebruik kunnen maken van PSN. En vandaag uit het niets weer hetzelfde probleem. 😞

Ik heb wederom niets raars gedaan en zelfs niets gedowload de afgelopen dagen…
Sinds een paar weken heb ik ook ‘Little Snitch’, een programma die bij elke verbinding vraag om toestemming. Daar is ook niets raars te zien.

Weet iemand van jullie of Ziggo’s ‘wifispots’ het probleem kan zijn? Als een van mijn buren inlogt op de wifispot die mijn modem uitgeeft, gaat dit dan via mijn IP adres? Misschien heeft die persoon een virus of mallware?
En als ik wifispots op Mijn Ziggo uitzet, betekend het dat mijn modem dan geen wifispot meer is?

Ik kan verder echt niets anders meer bedenken.
Of Mr Robot is mijn buurman ofzo…

%$(*)@#&

 

Wifispots lopen niet over jouw ip, juist om dit soort zaken te voorkomen. Zolang sony geen openheid van zaken geeft, zul je er nooit achter komen. Wat nog een rol kan spelen is dat je voor IPv4 achter een CGNAT van Ziggo zit. Dan ben jij ook het haasje als iemand anders de schuldige is, omdat je een IPv4 adres deelt. Dit speelt alleen als je DS-Lite op je modem hebt, en je het PSN over IPv4 benadert. (Ik weet zelf niet of PSN aan IPv6 doet)

Wat  je dus nog kan doen, uitvogelen of je op DS-lite zit, en vragen of je naar Full DS kan, of naar IPv4 only. Je kunt ook je modem in bridge plaatsen met een eigen router erachter. Die krijgt dan een ander IPv4 (only) adres. Ben jij echter zelf de veroorzaker, dan biedt dit slechts tijdelijk soelaas.

Bekijk in context

47 Reacties 47
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Ik leg je probleem bij een Ziggo moderator neer.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic, nu iets eerder.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Nodakear

Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb zoiets een keer gehad met rockstar servers, kon ik er ook niet meer op, was mijn IP adres geblokkerd…. kort door de bocht, heb een nieuw modem gekregen waardoor ik een nieuw IP adres kreeg, dat kan ook niet terug gezet worden dan naar je oude IP adres omdat je dan een ander modem hebt… Miss kan je ziggo vragen om een nieuw modem. Het heeft bij mij gewerkt toen.

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2168Likes

@Riiicck Je hebt hier wel een probleem te pakken zeg! Daar heb je geen console voor aangeschaft.

Vanuit Ziggo krijgen particuliere internetgebruikers een dynamisch IP-adres. Maar het is echter niet zo dat we IP-adressen op afstand kunnen vernieuwen, zo werkt het helaas niet. Als een modem voor langere tijd offline staat kan het zijn dat je het opnieuw aanmelden een ander IP-adres krijgt. 24 uur offline is daarvoor vaak te kort.

Zoals @Nodakear aangeeft krijgt een nieuw modem ook een ander IP-adres mee. Maar als je niet weet waarom je huidige IP geblokt is, is de kans aanwezig dat een nieuw IP-adres uiteindelijk ook weer geblokkeerd gaat worden. In mijn ogen geen oplossing als je niet weet waarom iets geblokkeerd wordt. 

Riiicck
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Sander Ziggo Is er een manier om te controleren of het IP adres rare dingen doet? Om dat echt 100% uit te sluiten? Ik heb nu een programma geïnstalleerd op mijn computers waarbij ik bij elke connectie toestemming moet geven. Maar op mijn smartphone gaat dat niet. En misschien is het iets van buitenaf dat met mijn IP adres gebeurd? Kan ik dat monitoren?

Bij dat 24 uur of langer uitschakelen van de modem, is dat omdat het zo lang duurt? Of is dat omdat er ergens een onvoorspelbaar moment in zit waarbij het IP adres kan veranderen? Want dan zou ik elke nacht mijn modem uit kunnen zetten in de hoop dat zo’n moment zich in de nacht voordoet.

Nodakear

Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Mij is verteld dat voor het verkrijgen van een niuwe IP adres je de modem een week lang uit moet laten staan omdat het ongeveer een week duurt voor ziggo nieuwe IP adressen uitstuurt voor modems die nieuw aangesloten worden ofzoiets… pakt dan ook oude modems mee die uitstaan voor een week…. Welke dag dat precies gebeurd was niet bekend, maar dat doen ze 1x in de week, dus om zeker te weten dat je en ander IP adres krijgt moet je de modem een week lang uit laten staan….. Maar wie wil er nu een week lang geen internet hebben?? Makkelijkste manier en kortst door de bocht, vraag een nieuwe modem aan.

 

Als het IP adres op een lijst staat van verdachte IP adressen bij playstation dan heeft iemand jouw ip adres wss misbruikt via een VPN ofzo…. De kans dat er iets bij jou thuis zelf is gebeurd dat hem op de blokkadelijst heeft gezet is klein tenzij je zelf heb lopen cheaten of exploits in een game hebt lopen misbruiken. Dat zijn NO NOs… als je dat gedaan hebt dan is het je eigen schuld geweest dat je geblokkeerd bent geworden. Als je dan een andere modem neemt raad ik je aan om dat niet weer te doen want dan wordt je weer gebanned.

 

Als je zelf ook niet weet of je een exploit hebt gebruikt…. Handige tip, als het lijkt dat dit niet in een game zo hoort te gaan en je wordt beloond ervoor, dan heb je een exploit gedaan. Alsook, google op internet naar game bug exploits voor games die je speelt zodat je weet wat een exploit is en zorg ervoor dat je dat niet doet in een spel. Spelmakers en playstationbeheerders bannen namelijk al na 1x een exploit misbruik want ze denken dat je het weet en expres gedaan hebt.

Hopelijk helpt dit allemaal een beetje meer.

Steefb

Level 20
  • 15824Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

Als het IP adres op een lijst staat van verdachte IP adressen bij playstation dan heeft iemand jouw ip adres misbruikt via een VPN ofzo

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, dat adres was al van TS. Dus een VPN kan dat niet uitgeven.

Riiicck
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Nodakear Hm. Ja sommigen zeggen 24 uur, andere 72 uur, of dat je het beste je modem uit kan zetten rond de tijd dat de IP lease verloopt. Maar allemaal zonder garantie. Mijn IP lease verloopt woensdag dus dan probeer ik het voor de 2e keer. Als het daarna niet werkt zeg ik liever mijn abonnement op dan dat ik een week ga wachten zonder garantie.

Maar ik zou graag op een of andere manier uitsluiten dat er ergens iets fout zit. Zodat er niet weer een blokkade optreed wanneer ik een nieuwe modem zou ontvangen. Ik zou denken dat Playstation meldingen zou kunnen inzien van mijn verbinding, of dat Ziggo kan zien of er vanuit mijn IP iets raars gebeurd. Maar Playstation wil of kan er niets over zeggen en verwijst me naar Ziggo, en Ziggo wil of kan er niets over zeggen en verwijst mij naar Playstation omdat zij verantwoordelijk zijn voor de blokkade.

Ik heb niets raars gedaan dat ik weet. Op het moment zou ik heel graag iets fout gedaan hebben! 😛 Dan wist ik in ieder geval waar het aan zou liggen. Bij exploits wordt denk ik je PSN account geblokkeerd en niet je IP adres.

@Steefb Het kan wel zo zijn dat het IP adres in het verleden is misbruikt denk ik. En het lijkt er op dat wanneer een IP adres op een blacklist staat, dat dit voor eeuwig is.

DennyW

Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes

@Riiicck 

Ik heb er geen verstand van (ben geen gamer), maar als Sony je blokkeert, zouden zij dan niet (ook) jouw PSN-account blokkeren en niet alleen jouw IP-adres?

Kan je met een PC wel inloggen bij jouw PSN-account? En als dat niet lukt vanuit de huis-aansluiting, lukt het dan misschien wel vanaf een ander netwerk (desnoods via een Ziggo-(Wifi)-spot)?


Verder als er iets in jouw thuisnetwerk “speelt” zonder dat jij er weet van hebt, dan helpt een ander Ziggo-IP-adres of een internetabonnement, bij een ander provider, ook niet echt. Dan loopt je toch binnen de kortste keren toch weer een ban op.

Nodakear

Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@Steefb  Dat lijkt me onwaarschijnlijk, dat adres was al van TS. Dus een VPN kan dat niet uitgeven.

Ik weet niet precies hoe VPNs werken maar ik dacht dat ze gewoon een IP adres genereren en als ze dan net 1tje pakken die al bestaat…. Dat lijkt mij mogelijk…. VPNs geven niet echt een IP adres uit dacht ik maar maken er randomly gewoon 1tje… als dat net de jouwe is, dan ben je…. naja, je weet wel, de huppeldepup….

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Met een VPN connectie heb je het Ip van de VPN Server die je gebuikt.
Je werkelijke Ip blijft verborgen.
De PS over een VPN verbinding gebruiken is dus een workaround voor het blokkadeprobleem.

Het is wel wat gedoe dit voor elkaar te krijgen.
https://www.techadvisor.co.uk/how-to/game/use-vpn-ps4-3670694/
Het kan met een Router die een VPN Connectie kan leggen.
Ziggo Routers hebben die faciliteit niet en er zitten nadelen aan je Internetverbinding via VPN te laten lopen. De PS4 aansluiten op een PC of Mac met een VPN Client is m.i de beste optie.

Riiicck
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Update... Het is inmiddels opgelost. Ik heb een nieuwe modem ontvangen van Ziggo en dus een nieuw IP adres die niet op een blacklist staat. Dit is helaas het enige wat je kunt doen mocht je dit probleem hebben.

Daarnaast dien ik een klacht in bij Playstation en laat ik Ziggo weten dat het vorige IP adres op een blacklist staat. Misschien dat ze er ooit iets aan gaan doen als ze vaker dit soort meldingen krijgen.

(En nog een tip… mocht je geen modem krijgen van de Ziggo klantenservice omdat ze dat niet mogen geven, opnieuw contact opnemen tot je iemand vindt die jou wel wil helpen).

Riiicck
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ow. En niet luisteren naar tips over VPN’s of extra modems of poorten die je moet open zetten oid. Dit is allemaal onzin en lost het probleem niet op. Het moet gewoon werken met een standaard verbinding.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

En niet luisteren naar tips over VPN’s

@Riiicck

Ik heb even gereageerd op eerdere opmerkingen over VPN.

De PS over een VPN verbinding gebruiken is dus een workaround voor het blokkadeprobleem.

Dat is een TIp voor een tijdelijke workaround. Geen Tip voor een oplossing.
Het moet natuurlijk gewoon werken onder normale omstandigheden.
VPN wordt wel gebruikt om bij spellen te kunnen komen, die je hier niet kunt spelen.
Dat is een geheel andere doelstelling, als je dat wilt. Ga gerust je gang, als het tenminste lukt. Vaak worden VPN Connecties botweg geblokkeerd door dienstverleners. Ziggo Go! Of Sony dat doet, weet ik niet.

Don’t get me wrong &
mooi dat het nu voor je is opgelost. Wel een hoop gedoe. Pfff.
Prima dat je nog de moeite nam e.e.a goed onder de aandacht te brengen bij Ziggo en Sony. Wie weet, helpt het anderen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

Blokkade IP adres op Playstation netwerk betekend over het algemeen dat er misbruik heeft plaatsgevonden vanaf dat IP adres.

 

Zou zo maar kunnen dat een andere klant het oude ip adres krijgt en ook een playstation heeft………. snap je ? 

Ik wijs niet , maar wilde dit wel ff kwijt 🙂 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Ronihd 
TS heeft blokkade van z’n eerdere IP bij Ziggo gemeld. Wat kan ie meer doen?
Sony heeft geen reden gegeven waarom er een blokkade was. Wat dan?
De oorzaak van blokkades is vaak vaag en zeker niet altijd te wijten aan abuse tgv malware. Met bv drie (of wat meer) keer kort achter elkaar inloggen met een verkeerd password, kun je ook zoiets ook aan je broek krijgen.

Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

@hanh ,

de t.s. moet klagen bij Sony.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Heeft ie gedaan. Geen geluk.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes
hanh wrote:

@Ronihd 
TS heeft blokkade van z’n eerdere IP bij Ziggo gemeld. Wat kan ie meer doen?
Sony heeft geen reden gegeven waarom er een blokkade was. Wat dan?
De oorzaak van blokkades is vaak vaag en zeker niet altijd te wijten aan abuse tgv malware. Met bv drie (of wat meer) keer kort achter elkaar inloggen met een verkeerd password, kun je ook zoiets ook aan je broek krijgen.

 

Sorry Han H , Sony blokkeert niet zo maar er moet iets gebeurd zijn.

Verkeerd inloggen en paswoord vergeten heb ik ook een X gehad , via een beste wel strenge manier van laten zien dat jij het echt bent krijg je weer toegang ( zo ging het bij mij ook ) mijn ip adres was toen niet geblokkeerd .

Ziggo staat hier verder los van , is ding tussen TS en Sony , dat Sony niet wil en of kan zeggen waarom is uiteraard ook een slechte zaak

 

Riiicck
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ronihd wrote:

Blokkade IP adres op Playstation netwerk betekend over het algemeen dat er misbruik heeft plaatsgevonden vanaf dat IP adres.

 

Zou zo maar kunnen dat een andere klant het oude ip adres krijgt en ook een playstation heeft………. snap je ? 

Ik wijs niet , maar wilde dit wel ff kwijt 🙂 

@Ronihd Ja klopt. Ik heb ook nog geprobeerd contact op te nemen met de blacklist waar het IP adres op stond, maar ze hadden geen website of niets. Dat is wel iets wat je eventueel kan proberen als je dit probleem hebt denk ik.

Aan de andere kant, ik ben maar een onwetende internet gebruiker, ik had hier 0 verstand van en heb nu 4 weken lang een soort van onaangename studie gedaan. Ik kan me voorstellen dat Ziggo het als service aan kan bieden om IP adressen van blacklists te verwijderen door iemand die daar verstand van heeft. Vandaar dat ik het wel bij Ziggo heb gemeld.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic